Wyszukiwarka gier
Half-Life

Half-Life

PCPlayStation
po premierze

Data wydania: 19 listopada 1998

Akcji, FPP, Science fiction, FPS, Strzelanki, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN

Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie.

8.8

GRYOnline

8.7

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny

Half-Life to wydana oryginalnie w roku 1998 pierwszoosobowa gra akcji z elementami science fiction i horroru, która zrewolucjonizowała gatunek gier FPS. Produkcja jest debiutanckim projektem zespołu Valve Software, utworzonego przez dwójkę byłych pracowników firmy Microsoft: Mike’a Harringtona oraz Gabe’a Newella. Co ciekawe, powstały jako reakcja na trywializację gatunku strzelanek FPP Half-Life miał początkowo spore problemy ze znalezieniem wydawcy, gdyż uznano go za projekt zbyt ambitny w stosunku do trendów panujących ówcześnie na rynku gier wideo.

Ostatecznie wydaniem gry zajęła się znajdująca u szczytu popularności firma Sierra On-Line. W roku 2001, za sprawą studia Gearbox Software, Half-Life doczekał się ulepszonej i rozszerzonej edycji na konsole PlayStation 2. Oficjalne konwersje gry na systemy Linux i Mac OS X trafiły zaś do sprzedaży dopiero w styczniu 2013 roku, a więc blisko 15 lat po premierze pecetowego pierwowzoru.

Fabuła

Fabuła gry Half-Life zainspirowana została takimi klasykami, jak Doom, Quake czy Resident Evil, a także opowiadaniem Stephena Kinga pt. Mgła. W języku angielskim tytuł gry oznacza okres połowicznego rozpadu cząsteczek, do czego nawiązuje również użyta w logotypie Half-Life grecka litera lambda, oznaczająca stałą rozpadu promieniotwórczego.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 19 listopada 1998Angielskie napisy i dialogi

PlayStation 2

PlayStation 2 30 listopada 2001Angielskie napisy i dialogi

Producent: Valve Corporation / Gearbox Software (PS2)

Wydawca: Sierra

Polski wydawca: Play-It

Gry z serii

Half-Life
Half-Life
Half-Life

10GIER

Gry z serii Half-Life

Cieszący się ogromną popularnością cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach science fiction. Seria stworzona została przez studio Valve Software przy wsparciu m.in. Gearbox Software i Taito Corporation.

Gry z serii Half-Life

Publicystyka

Half-Life - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 21 maja 2009

Half-Life - poradnik do gry

Poradnik do gry Half-Life zawiera bardzo dokładny i bogato ilustrowany opis ukończenia zmagań w trybie dla jednego gracza. Oprócz tego w tekście zawarto wykaz przeciwników spotykanych w trakcie wędrówki przez kompleks Black Mesa oraz kilka porad ogólnych.

Half-Life - poradnik do gry
Opinie

20 sierpnia 2023

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Opinie

26 listopada 2022

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś

Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
Opinie

21 kwietnia 2021

9 najbardziej znienawidzonych misji w uwielbianych grach

Nawet najlepsze gry, jak Grand Theft Auto czy Call of Duty, czasem zawierają w sobie pojedyncze misje, przez które na krótką chwilę nienawidzimy tych w innych okolicznościach bardzo lubianych tytułów.

9 najbardziej znienawidzonych misji w uwielbianych grach
9 najbardziej znienawidzonych misji w uwielbianych grach
Opinie

7 kwietnia 2021

Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek

„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!

Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Opinie

5 maja 2020

Gracz płakał jak zabijał - wrogowie, którzy wzbudzili w nas litość

Demony w Doomie, Mecha-Hitler w Wolfensteinie, ludzie w Goat Simulator – większość gier kompletnie nie kłopocze się, by stworzyć przeciwników, których będziemy traktować jak coś więcej niż żywy cel treningowy. Oto osiem wyjątków od tej reguły.

Gracz płakał jak zabijał - wrogowie, którzy wzbudzili w nas litość
Gracz płakał jak zabijał - wrogowie, którzy wzbudzili w nas litość

Wiadomości

Jego konto na Steam zostało kilkakrotnie zhakowane. Ratunkiem okazało się 19-letnie wydanie klasycznej gry

Jego konto na Steam zostało kilkakrotnie zhakowane. Ratunkiem okazało się 19-letnie wydanie klasycznej gry

Klucze ze starych pudełkowych wydań gry mogą się przydać, gdy użytkownik Steama straci dostęp do konta.

gry

Jakub Błażewicz

17 października 2025 14:30

Jego konto na Steam zostało kilkakrotnie zhakowane. Ratunkiem okazało się 19-letnie wydanie klasycznej gry
Niedokończona tajemnicza historia z kultowego Half-Life otrzyma nieoficjalny finał po ponad 25 latach. Gracze do dziś nie wiedzą, co tak naprawdę się wydarzyło

Niedokończona tajemnicza historia z kultowego Half-Life otrzyma nieoficjalny finał po ponad 25 latach. Gracze do dziś nie wiedzą, co tak naprawdę się wydarzyło

Choć minęło ćwierćwiecze, historia z Half-Life: Decay i Half-Life: Opposing Force doczeka się zakończenia. Wszystko za sprawą rozwijanego od lat moda, który niedługo ma ujrzeć światło dzienne.

gry

Agnieszka Adamus

7 września 2025 21:37

Niedokończona tajemnicza historia z kultowego Half-Life otrzyma nieoficjalny finał po ponad 25 latach. Gracze do dziś nie wiedzą, co tak naprawdę się wydarzyło
Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”

Gabe Newell udzielił niedawno wywiadu, w którym podzielił się historią kryjącą się za powstaniem Valve. Jak się okazuje, dużą rolę odegrały w tym Microsoft oraz Doom.

gry

Agnieszka Adamus

27 lipca 2025 19:32

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”
Half-Life mógł po cichu umrzeć. Jedna decyzja miała zaważyć na całej przyszłości Valve, ale założyciele firmy nie pozwolili na szaleństwa Sierry

Half-Life mógł po cichu umrzeć. Jedna decyzja miała zaważyć na całej przyszłości Valve, ale założyciele firmy nie pozwolili na szaleństwa Sierry

Kiedy Monica Harrington walczyła o odzyskanie praw do Half-Life'a, postawiła sprawę jasno: Valve nie będzie brać na siebie całego ryzyka tylko po to, by ktoś inny mógł się wzbogacić.

gry

Jakub Błażewicz

21 marca 2025 14:50

Half-Life mógł po cichu umrzeć. Jedna decyzja miała zaważyć na całej przyszłości Valve, ale założyciele firmy nie pozwolili na szaleństwa Sierry
To „list miłosny do gatunku gier FPS”. Brutal Half-Life v3 czyni kultową strzelankę Valve jeszcze bardziej okrutną, ale też wciągającą

To „list miłosny do gatunku gier FPS”. Brutal Half-Life v3 czyni kultową strzelankę Valve jeszcze bardziej okrutną, ale też wciągającą

Inspirowana kultowym Brutal Doomem modyfikacja Brutal Half-Life dostępna jest już do pobrania. Zdaniem twórcy projekt stanowi „list miłosny do gatunku gier FPS”.

gry

Kamil Kleszyk

27 grudnia 2024 17:16

To „list miłosny do gatunku gier FPS”. Brutal Half-Life v3 czyni kultową strzelankę Valve jeszcze bardziej okrutną, ale też wciągającą
21 lat temu Valve „jechało na oparach”, a ratunkiem okazała się tajemnicza umowa na strzelankę Counter-Strike 2. Gabe Newell z radości stworzył nóż

21 lat temu Valve „jechało na oparach”, a ratunkiem okazała się tajemnicza umowa na strzelankę Counter-Strike 2. Gabe Newell z radości stworzył nóż

Umowa na stworzenie gry o nazwie Counter-Strike 2 została podpisana już w 2003 roku. Aby uczcić ten sukces, Gabe Newell – założyciel Valve – własnoręcznie wykonał nóż z nazwą gry.

gry

Maciej Gaffke

20 listopada 2024 18:21

21 lat temu Valve „jechało na oparach”, a ratunkiem okazała się tajemnicza umowa na strzelankę Counter-Strike 2. Gabe Newell z radości stworzył nóż
Half-Life 2 jest kochany, bo w sprytny sposób oczarował graczy - Gordon Freeman to nerdowska power fantasy

Half-Life 2 jest kochany, bo w sprytny sposób oczarował graczy - Gordon Freeman to nerdowska power fantasy

Half-Life 3 confi... nie, nie przesadzajmy. Ploty o trzeciej części przygód Gordona Freemana sprawiły jednak, że wróciłem do Half-Life’a 2. Zwróciłem dzięki temu uwagę, jak pięknie Valve urabia tam graczy i łechce ich ego.

opinie

Hubert Sosnowski

23 września 2024 17:44

Half-Life 2 jest kochany, bo w sprytny sposób oczarował graczy - Gordon Freeman to nerdowska power fantasy
Sprzątając w garażu, były deweloper znalazł zapomnianą płytę z wersją beta Half-Life 1. Zawiera poziom, który nie trafił do kultowej gry Valve, i jest dostępna za darmo

Sprzątając w garażu, były deweloper znalazł zapomnianą płytę z wersją beta Half-Life 1. Zawiera poziom, który nie trafił do kultowej gry Valve, i jest dostępna za darmo

Były deweloper odnalazł w swoim garażu płytę CD z wersją beta pierwszego Half-Life’a. Gra zawiera m.in. poziomy i wrogów, które nigdy nie trafiły do finalnej wersji produkcji Valve.

gry

Kamil Kleszyk

22 września 2024 10:53

Sprzątając w garażu, były deweloper znalazł zapomnianą płytę z wersją beta Half-Life 1. Zawiera poziom, który nie trafił do kultowej gry Valve, i jest dostępna za darmo
Steam mógł powstać we współpracy z Amazonem. Była dyrektor Valve przedstawiła niedoszły projekt współpracy

Steam mógł powstać we współpracy z Amazonem. Była dyrektor Valve przedstawiła niedoszły projekt współpracy

Monica Harrington została pominięta w oficjalnym dokumencie o historii Valve, ale najwyraźniej miała spory wpływ na sukces spółki Gabe'a Newella.

gry

Jakub Błażewicz

10 września 2024 14:52

Steam mógł powstać we współpracy z Amazonem. Była dyrektor Valve przedstawiła niedoszły projekt współpracy
„Nie pracujemy potajemnie nad Half-Life 3”. Strona bostońskiej firmy Black Mesa została błędnie uznana za teaser nowej gry Valve

„Nie pracujemy potajemnie nad Half-Life 3”. Strona bostońskiej firmy Black Mesa została błędnie uznana za teaser nowej gry Valve

Strona bostońskiej firmy Black Mesa została niesłusznie uznana ze teaser nowej odsłony cyklu Half-Life. Gracze się rozczarowali, ale inne wskazówki sugerują, że nie wszystko jest stracone.

gry

Adrian Werner

10 sierpnia 2024 08:33

„Nie pracujemy potajemnie nad Half-Life 3”. Strona bostońskiej firmy Black Mesa została błędnie uznana za teaser nowej gry Valve
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Half-Life.

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Half-Life:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.

Sony PlayStation 2

PlayStation 2

Wspiera:
karta pamięci

Dodatki

Lista dodatków do gry Half-Life:

Half-Life: Blue Shift

Half-Life: Blue Shift

PC

Dodatek

14 czerwca 2001

Akcji

Drugi, choć tym razem samodzielny, dodatek do gry Half-Life, opracowany po raz kolejny przez amerykańskie studio Gearbox Software pod czujnym okiem twórców oryginału. Kolejny epizod to także kolejne spojrzenie na te same wydarzenia. Tym razem ukazano je z perspektywy strażnika kompleksu Black Mesa, którego zadaniem jest zbadanie zastrzeżonych pomieszczeń laboratorium i ocalenie pozostałych przy życiu naukowców. Jak łatwo się domyślić, podczas swej misji stawi on czoła atakującym bazę istotom z innego wymiaru oraz próbującym zaprowadzić porządek oddziałom wojska. Pod względem technicznym Blue Shift wprowadza szereg nowości, takich jak usprawniona sztuczna inteligencja i jakość animacji. Integralną częścią rozszerzenia jest tzw. High Definition Pack, uaktualniający modele postaci i broni we wszystkich poprzednich epizodach cyklu. Jeszcze bardziej rozbudowany tryb wieloosobowy pozwala zaś na jednoczesną zabawę nawet do 32 graczy.

6.7

GRYOnline

9.2

Steam

7.8

Gracze

Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Counter-Strike

Half-Life: Counter-Strike

PC

Dodatek

23 listopada 2000

Akcji

Wieloosobowa modyfikacja kultowego Half-Life’a, przygotowana przez twórców oryginału ze studia Valve Software. Gra jest taktyczną strzelaniną FPP, w której naprzeciw siebie stają dwie drużyny, reprezentujące terrorystów oraz wyspecjalizowane oddziały antyterrorystyczne. Każda z ekip ma do dyspozycji dedykowany arsenał broni, którą przygotowano w oparciu o oryginalne wyposażenie oddziałów specjalnych z różnych państw (jak Navy Seals, GSG9, GIGN czy SAS). Do wyboru mamy trzy podstawowe tryby rozgrywki, polegające – w zależności od wybranej strony – na podkładaniu lub rozbrajaniu bomb, uwalnianiu zakładników bądź dokonywaniu zamachów na ważne osobistości. Kolejne udane misje premiowane są gotówką, dzięki której możemy kupować nową broń oraz elementy wyposażenia żołnierzy. Counter-Strike doczekał się niezliczonej wręcz ilości fanowskich modyfikacji, zaś w wydaniach oficjalnych najczęściej łączony jest z multiplayerowymi dodatkami do macierzystego Half-Life’a.

7.8

GRYOnline

9.7

Steam

8.4

Gracze

Half-Life: Counter-Strike
Half-Life: Opposing Force

Half-Life: Opposing Force

PC

Dodatek

3 grudnia 1999

Akcji

Oficjalne rozszerzenie do gry Half-Life – bestsellerowego debiutu firmy Valve z 1998 roku. Na twórców dodatku wybrane zostało młode, lecz założone przez doświadczonych deweloperów studio Gearbox Software. Fabuła Opposing Force przedstawia znane z pierwowzoru wydarzenia z zupełnie innej perspektywy. W grze wcielamy się bowiem w jednego z przeciwników Gordona Freemana – żołnierza piechoty morskiej, wysłanego do zatuszowania incydentu w laboratoriach Black Mesa. Nasz protagonista szybko zdaje sobie sprawę, że misja jego oddziału jest misją z góry przegraną i postanawia rozpocząć własną walkę o życie, stając oko w oko z nowo odkrytą rasą obcych oraz innymi przeciwnikami. Na szczęście dysponuje on całkiem pokaźnym arsenałem broni, w tym eksperymentalną bronią obcych. Pod względem mechaniki rozgrywka nie odbiega od modelu znanego z Half-Life. Rozbudowaniu uległy jednak opcje rozgrywki wieloosobowej, którą wzbogacono o nowe poziomy, bronie oraz tryby zabawy.

7.9

GRYOnline

9.5

Steam

8.5

Gracze

Half-Life: Opposing Force
Team Fortress Classic

Team Fortress Classic

PC

Dodatek

25 lutego 1999

Akcji

Przeznaczona wyłącznie do rozgrywki wieloosobowej taktyczna gra akcji, opracowana przez twórców Half-Life’a – amerykańskie studio Valve. Produkcja rozpoczęła swój żywot jako modyfikacja legendarnego Quake’a, lecz po wykupieniu przez Valve praw do tytułu, efekty dotychczasowych prac twórców przeniesiono na silnik Half-Life’a i udostępniono jako darmowy dodatek do tejże gry. Rozgrywka w Team Fortress polega na rywalizacji dwóch drużyn, złożonych z żołnierzy należących do dziewięciu różnych klas (np. snajpera, medyka, inżyniera czy szpiega). Dzięki takiemu rozwiązaniu, podczas meczu każdy z graczy ma do spełnienia swoją własną rolę, a kluczem do zwycięstwa okazuje się ścisła współpraca wszystkich członków drużyny. Zabawa przeznaczona jest dla maksymalnie 32 osób i toczy się w czterech głównych trybach. Prócz klasycznego Capture the Flag, gracze rywalizują o konkretne punkty mapy (Territorial Control), eskortują ważną osobistość (VIP) bądź toczą walkę o piłkę w zabawnym trybie Football.

8.7

Steam

7.0

Gracze

Team Fortress Classic

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.8

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 19 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.7

Ocena Graczy

Średnia z 5565 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.7

Ocena STEAM

"Przytłaczająco pozytywne"

Średnia z 152393 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

9.5
papież Flo IV
PC

papież Flo IV

Ekspert

2024.01.24

Chciałem się jakoś fajnie rozpisać tak jak to zazwyczaj lubię robić, ale widzę, że w sumie wszystko o tej grze już powiedziano, to nie mam po co powtarzać tego samego. Jedynie mogę podzielić się swoimi prywatnymi odczuciami.A są trochę kontrowersyjne, bo muszę się niestety przyznać, że mam sporą alergię na gierne lata 90. Lubię stare produkcje, ale nie potrafię się dobrze bawić w grach pochodzących jeszcze z poprzedniego wieku. Unreal, Fallout 1 i 2 i parę innych zapisanych w historii produkcji, wiele męczarni podczas ich ogrywania przechodziłem. Oczywiście szanuję je wszystkie, gdyby nie one nie wiadomo jak dziś wyglądałyby gry, ale tamta dekada to były lata głównie eksperymentów mniej lub bardziej udanych. Te mniej udane są dziś niesamowicie frustrujące, te bardziej udane również nie zawsze wytrzymują próbę czasu, bo przez te 20 parę lat niektóre mechaniki zostały dobrze udoskonalone.Tutaj nie licząc ostatniego bossa, którego trzeba było chwilę rozgryźć, nie było chwili gdzie bawiłem się źle. To już 25 lat od premiery a miałem podczas grania wrażenie jakby już wtedy osiągnięto szczyt jeśli chodzi o gatunek strzelanek. Świetni charakterni przeciwnicy i ich sztuczna inteligencja, nie wiem czy kiedykolwiek widziałem lepsze AI, ledwo co się skryłem za osłoną by przeładować broń, to żołnierze już mnie wyganiali stamtąd garścią granatów, czułem się jak John McClane w Die Hard 2 z tą różnicą, że nie zawsze udawało mi się uciec:-P. Nawet te wszystkie chaty lgbt wymiękają. Tak samo dźwięki, odgłosy chodzenia po metalowych kratach czy komunikaty żołnierzy powodują ciarki na całym ciele.Świetnie też się współpracuje z sojusznikami. Profesorowie uleczą, a ochroniarze pomogą z przeciwnikami. Jakie to proste a zarazem skuteczne. Lubią się co prawda nagle zatrzymać gdy mają podążać za nami, ale czy ktoś chciałby się przejmować takimi drobiazgami, szczególnie wtedy, gdy chyba żadna ze strzelanek nie miała czegoś takiego?O takich grach chciałoby się pisać i pisać. Teraz przynajmniej wiem dlaczego to właśnie Valve a nie inne studio wymyśliło steama, który zostanie z nami na kolejne dziesięciolecia pecetowego grania.

10
PC

ShadyYo

Ekspert

2021.10.09

Świetny FPS, w sumie to już klasyk. Innowacyjna jak na ten rok gra z wciągającą fabułą i świetnym klimatem. Już na samym początku wybuch w laboratorium i walka o przetrwanie, zabijając dziwne stwory, zwiększa napięcie. Mimo 12 lat w niektórych momentach gra potrafi nawet przestraszyć. Od samego początku czujemy atmosferę jakiejś zdrady, jakiegoś spisku. Xen również wygląda interesująco, samo zakończenie (z dwiema możliwościami) może się podobać. Arsenał broni jest całkiem przyzwoity, a niektóre bronie są naprawdę pomysłowe. Dodać należy fajne rozdziały, gdy trzeba jeździć wózkiem oraz ogólnie pomysłowe rozwalanie "bossów" w kolejnych rozdziałach. Myślę, że grę można śmiało polecić każdemu.

8.5
May_Day
PC

May_Day

Ekspert

2020.01.31

Half-Life jest grą, która wyprzedziła swoje czasy. Tutaj jedną trzecią historii poznaje się przez dialogi, jedną trzecią przez otoczenie, a jednej trzeciej... trzeba się chyba domyślić. Starcia z cwanymi przeciwnikami dostarczyły zarówno radości jak frustracji, w mniej więcej równych proporcjach. Trzeba przyjąć do wiadomości, że gra jest trudna, nawet na normalu. Jednak mam wrażenie, że w wielu obecnych grach nie ma zabawy fizyką w takim stopniu, jak w Half-Life. Kto się nigdy nie wystraszył headcraba w szybie wentylacyjnym, ten... jest cholernie twardy. :)

7.0
Harry M
PC

Harry M

Ekspert

2019.12.09

Gra jest w porządku. Wiem że ma swoje lata, ale wady jednak są widoczne. Ogrywałem wersję Source i poruszanie się jest tragiczne. Postać ślizga się jak nienormalna a najgorzej jest z drabinami. Dodatkowo grałem na najwyższym poziomie trudności i to był błąd. Wyważenie jest beznadziejne - bronie są bardzo słabe (shotgun to jakaś popierdziawka). Najgorsza na tym poziomie trudności jest sama końcówka: Najpierw minibos który nie jest żadnym zagrożeniem ale zżera 70% amunicji jaką miałem. Później długie etap z masą przecinków - zacząłem nad nimi przeskakiwać i uciekać. No i na koniec nudny boss.

8.0
1up
PC

1up

Ekspert

2019.07.25

Half-Life to popisowy debiut firmy Valve. Plusy... Fenomenalny jak na tamte czasy silnik fizyczny, dzięki któremu system strzelania jest nad wyraz przyjemny. W ogóle bardzo cenię sobie szybkość odpalania gry. Od momentu uruchomienia programu już po kilku sekundach można oddać się rozgrywce bez zbędnych ekranów wprowadzających. Zawsze podobał mi się ten oldskulowy, surowy interfejs. Mam też jakiś dziwny sentyment do tekstury tych pustynnych skał, w obrębie których toczy się akcja. Oko cieszą bardzo klimatyczne scenerie, zarówno otwarte przestrzenie, jak i kompleks badawczy. Brak typowych cut-scenek wprowadza większą immersję, bo gra nie rezygnuje ani na chwilę z opowiadania historii z perspektywy oczu bohatera. Tajemnicza fabuła i enigmatyczni bohaterowie to coś, co wyróżnia produkcję spośród innych fps-ów tamtego okresu. Sama rozgrywka świetnie balansuje pomiędzy spokojną eksploracją a prawdziwą jatką i elementami grozy. Twórcom udało się uzyskać porządny, wymagający poziom trudności. Zwłaszcza, że sztuczna inteligencja wrogich żołnierzy okazuje się rewelacyjna. Ponadto różnej maści potwory są intrygujące i do każdego należy podchodzić z inną taktyką. Na przestrzeni gry wypróbowujemy sporo naprawdę oryginalnych pukawek. To wszystko sprawia, iż gameplay jest na tyle urozmaicony, że nie pozwala ani na chwilę się nudzić. W sumie zapewnia to kilkanaście godzin solidnej zabawy. Warstwę audio ubarwiają nienaganne, czasem nawet zabawne dialogi naukowców oraz kozackie komendy żołnierzy. Docenić należy pomysłowe sekwencje zręcznościowe oraz zawsze przeze mnie lubiane zagadki oparte na fizyce. Minusy... Największy zarzut mam do niskiej sterowności bohatera. Jego ślizganie się to bez cienia wątpliwości najczęstsza przyczyna śmierci. W pewnych miejscach można się niechcący zaklinować. Grozi to też naszym lekkomyślnym towarzyszom. Niemało jest też innych błędów natury technicznej oraz bugów w skryptach. Osobiście dokuczały mi dziwne loadingi na odcinkach etapów oraz niezrozumiały system autozapisu. Zbyt dużo metalicznego dźwięku działa męcząco na moje uszy, zaś większość utworów ze ścieżki dźwiękowej jest po prostu nie w moim typie. Niestety, często trzeba się domyślać, co w danej chwili zrobić, bo część zadań jest nieoczywista. Z perspektywy lat tytuł przede wszystkim broni się klimatem i niezwykłą grywalnością. Nie dość że produkcja Valve przetarła ścieżki innym shooterom, była nieocenioną bazą dla modów, to jeszcze zestarzała się godnie. Moja ocena – 8.0/10

10
Seba01
PC

Seba01

Ekspert

2019.06.17

Bez tego dzieła nie byłoby serii CS i TF2. Nie ma ona wymierzonego celu, sami musimy ją odnaleźć, a to bywa męczące, ale to i tak kawał dobrego FPS-a. Momenty bywają straszne, koncentrujemy się nad wymierzoną ścieżką i z niej nie zbaczać, a dojdziemy do celu. Polecam wszystkim fanom CS-a i tym, którzy widzą to po raz pierwszy :)

10
MadtPL
PC

MadtPL

Ekspert

2017.10.18

Zagrałem pierwszy raz niemal dwadzieścia lat po premierze. Nie myślałem, że aż tak dobrze będę się bawił. Gra oczarowuje klimatem. Gameplay przypadł mi do gustu bardziej niż ten w kontynuacji.

10
Codename 23
PC

Codename 23

Gracz

2025.10.25

Bardzo długo, zgodnie ze ścieżką, którą wyznaczyło id Software, strzelaniny pierwszoosobowe opierały się na prostych mechanikach i niskim znaczeniu scenariusza. Jeśli już trzeba było ruszyć głową, to przy prostych zagadkach środowiskowych typu znajdź klucz lub mechanizm otwierający drzwi. Nie dziwi zatem fakt, że dzieło Gabe’a Newell’a, Half-Life, okazało się dziełem na tyle ambitnym, że studio Valve miało problem ze znalezieniem wydawcy. Gra wyłamywała się z panujących trendów i wydawcy bali się, że gra się nie sprzeda.Na nasze szczęście wyzwaniu podjęła się firma Sierra On-Line, a sama gra okazała się niezwykłym sukcesem. Dodatkowo Valve udostępniła odpowiednie narzędzia, dzięki którym powstała cała masa modyfikacji, np. Team Fortress, czy jedna z najpopularniejszych gier e-sportowych, Counter Strike. Sama gra działa na zmodyfikowanym silniku id Tech2, GoldSrc. Pod względem graficznym, nawet tyle lat po premierze, grafika nadal wygląda nie najgorzej. Wiadomo, daleko jej do wodotrysków obecnych czasów, ale wiele gier z 1998 roku, a nawet młodszych potrafi wyglądać o wiele gorzej.Średnio za to wypada strona audio gry. Nie zrozumcie mnie źle, w przeważającej części gry, jest bardzo dobrze, ale czasem zdarzało się, że w niektórych pomieszczeniach lub korytarzach stosowano efekt echa, który brzmiał komicznie i według mnie był niepotrzebny, zwłaszcza, że w połowie korytarza efekt potrafił nagle się urwać. Samo echo było również w mojej opinii zbyt głośne i również pojawiało się nagle. Kilka razy doszło do sytuacji, gdzie kroki awatara brzmiały jakby razem ze mną szło co najmniej kilku innych NPC-ów. Za pierwszych kilka razy odwracałem się gotów do walki, myśląc, że zachodzą mnie przeciwnicy.Jak już wcześniej wspomniałem, Half-Life wyłamał się panującym trendom, którymi kierowały się w tamtych czasach FPS-y. Główną różnicą jest stosunek do fabuły, która rozkręca się bardzo długo. Sam początek gry jest dość niezwykły jak na strzelaniny pierwszoosobowe, ponieważ prolog wprowadzający polega na podróży kolejką w czasie rzeczywistym, gdzie zwiedzamy sporą część laboratorium Black Messa, w którym pracujemy jako fizyk. Jeśli ktoś lubi gry, w których wchodzi się do akcji „z buta”, to Half-Life może takie osoby od siebie odrzucić.Aczkolwiek gra jest warta, by się z nią zapoznać, gdyż w trakcie rozwoju scenariusza okazuje się, że jest naprawdę solidnym FPS-em z elemen-tami Horroru, a zagadki środowiskowe są znacznie bardziej rozbudowane niż w innych strzelaninach z tego okresu. Sam klimat gry jest również niczego sobie i przywołuje na myśl powieść „Mgła” Stephen’a King’a, z której zresztą podobno czerpała inspirację.Jeszcze kilka słów o fabule. Jako Gordon Freeman, naukowiec pracujący w tajnym laboratorium, bierzemy udział w eksperymencie, którego konsekwencje okazują się katastrofalne w skutkach. Okazuje się, że przez przypadek otwiera się brama międzywymiarowa, przez którą przedostają się agresywne istoty. Po jakimś czasie do placówki wysłane zostają specjalne jednostki komandosów korporacji do której należy laboratorium, które mają za zadanie zlikwidować za-grożenie ze strony przybyszów, oraz zatrzeć wszelkie ślady tego wypadku… w tym cały personel naukowy i ochrony placówki. Od tej pory naszym głównym zadaniem jest przeżyć i uciec z kompleksu, walcząc lub przekradając się za plecami obcych istot i jednostek specjalnych.Do dyspozycji mamy specjalny kombinezon ochronny, wyposażony w latarkę. Za pomocą specjalnych baterii i stacji ładowania można uzupełniać energię kombinezonu, która w praktyce stanowi pancerz. Zdrowie można reperować również na dwa sposoby – albo za pomocą apteczek, albo stacji pierwszej pomocy. Korzystać będziemy również z wielu narzędzi do zwalczania siły żywej przeciwnika. Do dyspozycji mamy oddane kilka rodzajów standardowej broni wzorowanej na prawdziwych egzemplarzach (np. Glock 17, HK MP5 lub SPAS-12), kilka broni eksperymentalnych, materiały wybuchowe, oraz broń z innego wymiaru, a także wizytówkę serii – łom.Należy również zwrócić uwagę, że Gordon Freeman nie jest komandosem, tylko naukowcem, przez co obsługa broni nie jest wytrenowana, a czynności takie jak przeładowanie broni są ślamazarne i długotrwałe. Nie uznaję tego za błąd i jestem pod wrażeniem, że bohater w ogóle potrafi obsługiwać broń (jako instruktor poświadczam, że obsługa broni nie jest taka łatwa, jak się w filmach i grach wydaje).Po drodze napotkamy również wielu NPC-ów nastawionych do nas przyjaźnie. Możemy ich nawet poprosić o pójście z nami. Niestety, postaci te nie potrafią się wspinać po drabinach, czy kucać, przez co będziemy zmuszeni po pewnym czasie ich porzucić.Gra również nie należy do najłatwiejszych. Nawet na łatwym poziomie trudności można tu zginąć w łatwy sposób, zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z większą ilością przeciwników. Na szczęście większa ilość przeciwników to z reguły około 4-6 wrogich jednostek. Pomimo dość częstych zgonów, gra nie frustruje. Chęć poznania dalszych losów głównego bohatera powoduje, że ciężko grę porzucić.Podsumowując, Half-Life to świetny FPS o paranormalnym, tajemniczym klimacie (choć mógłby być mroczniejszy), wciągającą, z powolnie rozwijającą się fabułą i z dużym naciskiem na narrację świata. Gra pod względem trudności jest niezłym wyzwaniem, ale nie ociera się o masochizm. Godna polecenia fanom strzelanin. Nie posiada również jakichś znaczących błędów.PLUSY:+ Fabuła, narracja świata.+ Klimat.+ Wciągająca.MINUSY:- Drobne problemy z audio.

10
xKoweKx [stalker.pl]
PC

xKoweKx [stalker.pl]

Ekspert

2023.03.06

7.0
ereboss
PC

ereboss

Ekspert

2021.03.06

9.0
Messerschmitt
PC

Messerschmitt

Ekspert

2020.11.26

9.0
Damian Stróżek
PC

Damian Stróżek

GRYOnline.pl Team

2020.09.18

7.0
Orzech
PC

Orzech

Ekspert

2020.01.20

10
Paweł Woźniak
PC

Paweł Woźniak

GRYOnline.pl Team

2016.05.13

8.5
Maciej Kowalczyk
PC

Maciej Kowalczyk

GRYOnline.pl Team

2016.05.06

9.5
Maciej Żulpo
PC

Maciej Żulpo

GRYOnline.pl Team

2016.03.29

9.5
Krystian Smoszna
PC

Krystian Smoszna

GRYOnline.pl Team

2016.03.22

5.0
czorny50
PC

czorny50

Ekspert

2016.03.19

9.5
Filip Grabski
PC

Filip Grabski

GRYOnline.pl Team

2016.03.15

Ocena STEAM

9.7

Przytłaczająco pozytywne (152 393)

[title]

Główne zalety gry

  • Innowacyjna rozgrywka: Wiele osób chwali grę za przełomowe mechaniki i projekt poziomów, które nagradzają eksplorację i ciekawość.
  • Wciągająca atmosfera: Ustawienie gry, szczególnie obiekt Black Mesa, opisane jest jako immersyjne i przerażające, co wzbogaca ogólne doświadczenie.
  • Silna narracja: Historia jest uważana za wciągającą, a wielu graczy zauważa jej zdolność do utrzymywania ich zaangażowania przez całą grę.
  • Znaczenie historyczne: Jako klasyczny i wpływowy tytuł, Half-Life często uznawany jest za pozycję obowiązkową dla zrozumienia ewolucji gatunku FPS.
  • Dobra wydajność na starszych systemach: Gra działa dobrze nawet na słabszym sprzęcie, co czyni ją dostępną dla szerokiego grona odbiorców.
  • Wartość powtórnego przejścia: Społeczność modderska oraz nostalgiczny urok sprawiają, że gracze wracają do gry.

Główne wady gry

  • Przestarzała grafika i dźwięk: Wiele recenzji wspomina, że grafika i jakość dźwięku wydają się przestarzałe, co może odciągać od doświadczenia niektórych graczy.
  • Frustrujące elementy rozgrywki: Niektórzy użytkownicy uznali, że niektóre sekcje, szczególnie pod koniec (np. rozdziały Xen), są nużące lub frustrujące, z problemami związanymi z platformowaniem i trudnością przeciwników.
  • Brak wyraźnego kierunku: Gracze zauważyli, że gra czasami brakuje wyraźnych celów lub wskazówek, co prowadzi do dezorientacji co do dalszej drogi.
  • Błędy i problemy techniczne: Kilka recenzji wspomniało o błędach i awariach, szczególnie związanych z określonymi ustawieniami lub na niektórych systemach operacyjnych.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Ulepszone opcje audio: Niektórzy gracze wyrazili chęć posiadania oryginalnego dźwięku CD lub lepszej integracji muzyki, ponieważ obecna wersja tego nie oferuje.
  • Większa głębia fabularna: Chociaż narracja jest wciągająca, kilka recenzji wspomniało o chęci głębszych dialogów lub rozwoju postaci.
  • Ulepszenia jakości życia: Sugestie obejmowały nowoczesne funkcje, takie jak warsztat do modów lub zaktualizowany system zapisu, aby ułatwić rozgrywkę.
  • Udoskonalony projekt poziomów: Niektórzy użytkownicy czuli, że niektóre poziomy, szczególnie w późniejszej części gry, mogłyby skorzystać na przeróbkach, aby uniknąć powtarzalności i frustracji.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, chociaż Half-Life jest uznawany za klasykę i znaczący tytuł w historii gier, to również pokazuje swój wiek poprzez niektóre mechaniki rozgrywki i aspekty techniczne, które mogą nie spełniać nowoczesnych standardów.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl