
Data wydania: 19 listopada 1998
Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie.
GRYOnline
Gracze
Steam
Half-Life to wydana oryginalnie w roku 1998 pierwszoosobowa gra akcji z elementami science fiction i horroru, która zrewolucjonizowała gatunek gier FPS. Produkcja jest debiutanckim projektem zespołu Valve Software, utworzonego przez dwójkę byłych pracowników firmy Microsoft: Mike’a Harringtona oraz Gabe’a Newella. Co ciekawe, powstały jako reakcja na trywializację gatunku strzelanek FPP Half-Life miał początkowo spore problemy ze znalezieniem wydawcy, gdyż uznano go za projekt zbyt ambitny w stosunku do trendów panujących ówcześnie na rynku gier wideo.
Ostatecznie wydaniem gry zajęła się znajdująca u szczytu popularności firma Sierra On-Line. W roku 2001, za sprawą studia Gearbox Software, Half-Life doczekał się ulepszonej i rozszerzonej edycji na konsole PlayStation 2. Oficjalne konwersje gry na systemy Linux i Mac OS X trafiły zaś do sprzedaży dopiero w styczniu 2013 roku, a więc blisko 15 lat po premierze pecetowego pierwowzoru.
Fabuła gry Half-Life zainspirowana została takimi klasykami, jak Doom, Quake czy Resident Evil, a także opowiadaniem Stephena Kinga pt. Mgła. W języku angielskim tytuł gry oznacza okres połowicznego rozpadu cząsteczek, do czego nawiązuje również użyta w logotypie Half-Life grecka litera lambda, oznaczająca stałą rozpadu promieniotwórczego.
Akcja gry osadzona została w końcówce lat 90. XX wieku na terenie zamkniętego kompleksu badawczego Black Mesa Research Facility. Podczas zabawy wcielamy się w 27-letniego doktora fizyki teoretycznej Gordona Freemana, który spóźnia się do pracy w dniu fatalnego w skutkach eksperymentu naukowego. W wyniku zdarzenia otwarte zostaje przejście między wymiarami, przez które przedostają się pozaziemskie formy życia ze świata Xen. Podczas próby wydostania się ze zrujnowanego kompleksu Freeman musi jednak stawić czoła nie tylko im, ale także żołnierzom ze specjalnej jednostki HECU, którzy zostali przysłani na miejsce celem wyeliminowania Obcych i zatuszowania całej sprawy poprzez likwidację wszystkich pozostałych przy życiu pracowników.
Pod względem mechaniki Half-Life wprowadził całą masę nowatorskich elementów, które przez długie lata wyznaczały kierunek rozwoju gier z gatunku FPS. W stosunku do większości dynamicznych strzelanek z tego okresu produkcja firmy Valve zaskakuje m.in. rozbudowaną i wolno zawiązującą się warstwą fabularną. Przykładowo, już na samym początku gry przez dłuższy czas spotykamy przyjaźnie nastawione postaci, nie mając ani do kogo, ani z czego strzelać. Zamiast znanych z większości podobnych gier przerywników filmowych, w Half-Life istotne elementy fabuły przekazywane są w formie oskryptowanych sekwencji stworzonych na silniku gry.
Rozgrywka właściwa wymaga od gracza wykonywania szeregu zadań bojowych, wprowadzając również elementy niespotykane w podobnych produkcjach, np. konieczność rozwiązywania prostych zagadek logicznych oraz sekwencje typowo zręcznościowe (np. przeskakiwanie między przenośnikami taśmowymi czy poruszającymi się wysepkami). Do dyspozycji bohatera oddano spory arsenał broni, zarówno konwencjonalnych (pistolet, strzelba, granatnik czy przenośny zestaw rakietowy), jak i eksperymentalnych np. bazujących na technologii Obcych. Jedną z najbardziej charakterystycznych broni w grze jest jednak prosty łom, a wielu przeciwników pokonać można, unikając bezpośredniej konfrontacji i wykorzystując elementy otoczenia. Od czasu do czasu bohaterowi pomagają również postaci niezależne, tacy jak uzbrojeni strażnicy lub naukowcy, którzy walczą z nim ramię w ramię, bądź przekazują mu istotne informacje na temat fabuły. Jednym z najważniejszych i najwyżej ocenianych elementów rozgrywki w Half-Life stanowi stojąca na bardzo wysokim poziomie sztuczna inteligencja przeciwników.
Pecetowa wersja Half-Life oferuje zarówno rozbudowaną kampanię fabularną dla jednego gracza, jak i tryb wieloosobowy, pozwalający na wspólną zabawę w Internecie lub sieci lokalnej nawet do 32 graczy. Do wersji na konsolę PlayStation 2 dołączony został również tryb dla dwóch graczy oraz unikalny (wydany tylko na PS2) dodatek Half-Life: Decay. Pozwala on na zabawę w trybie kooperacji, podczas której gracze wcielają się w dwie członkinie zespołu naukowego Black Mesy: dr Ginę Cross oraz dr Colette Green.
Wydany na platformie PC i PS2 Half-Life stworzony został na silniku GoldSrc, stanowiącym gruntownie zmodyfikowaną wersję engine’u id Tech 2, zastosowanego m.in. w kultowym Quake’u z 1996 roku. Deweloperzy z Valve Software wprowadzili doń cały szereg ulepszeń, takich jak animacja szkieletowa czy wsparcie dla Direct3D. Wydana trzy lata po pecetowym pierwowzorze wersja na konsole firmy Sony została w stosunku do oryginału również nieco poprawiona, w szczególności w zakresie modeli postaci i broni, jak również rozszerzenia poszczególnych poziomów oraz geometrii map.
Warto również odnotować, że dzięki udostępnieniu przez firmę Valve narzędzi SDK (Software Development Kit), Half-Life doczekał się niezliczonej ilości modyfikacji, z których część otrzymała oficjalne wsparcie Valve i doczekała się samodzielnych wersji komercyjnych. Najbardziej znane modyfikacje Half-Life’a to m.in. Day of Defeat, Team Fotress Classic oraz Counter-Strike.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 19 listopada 1998Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 2 30 listopada 2001Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:



10GIER
Cieszący się ogromną popularnością cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach science fiction. Seria stworzona została przez studio Valve Software przy wsparciu m.in. Gearbox Software i Taito Corporation.
Aktualizacja: 21 maja 2009
Poradnik do gry Half-Life zawiera bardzo dokładny i bogato ilustrowany opis ukończenia zmagań w trybie dla jednego gracza. Oprócz tego w tekście zawarto wykaz przeciwników spotykanych w trakcie wędrówki przez kompleks Black Mesa oraz kilka porad ogólnych.
20 sierpnia 2023
W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.
26 listopada 2022
Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.
21 kwietnia 2021
Nawet najlepsze gry, jak Grand Theft Auto czy Call of Duty, czasem zawierają w sobie pojedyncze misje, przez które na krótką chwilę nienawidzimy tych w innych okolicznościach bardzo lubianych tytułów.
7 kwietnia 2021
„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!
5 maja 2020
Demony w Doomie, Mecha-Hitler w Wolfensteinie, ludzie w Goat Simulator – większość gier kompletnie nie kłopocze się, by stworzyć przeciwników, których będziemy traktować jak coś więcej niż żywy cel treningowy. Oto osiem wyjątków od tej reguły.
Klucze ze starych pudełkowych wydań gry mogą się przydać, gdy użytkownik Steama straci dostęp do konta.
gry
Jakub Błażewicz
17 października 2025 14:30
Choć minęło ćwierćwiecze, historia z Half-Life: Decay i Half-Life: Opposing Force doczeka się zakończenia. Wszystko za sprawą rozwijanego od lat moda, który niedługo ma ujrzeć światło dzienne.
gry
Agnieszka Adamus
7 września 2025 21:37
Gabe Newell udzielił niedawno wywiadu, w którym podzielił się historią kryjącą się za powstaniem Valve. Jak się okazuje, dużą rolę odegrały w tym Microsoft oraz Doom.
gry
Agnieszka Adamus
27 lipca 2025 19:32
Kiedy Monica Harrington walczyła o odzyskanie praw do Half-Life'a, postawiła sprawę jasno: Valve nie będzie brać na siebie całego ryzyka tylko po to, by ktoś inny mógł się wzbogacić.
gry
Jakub Błażewicz
21 marca 2025 14:50
Inspirowana kultowym Brutal Doomem modyfikacja Brutal Half-Life dostępna jest już do pobrania. Zdaniem twórcy projekt stanowi „list miłosny do gatunku gier FPS”.
gry
Kamil Kleszyk
27 grudnia 2024 17:16
Umowa na stworzenie gry o nazwie Counter-Strike 2 została podpisana już w 2003 roku. Aby uczcić ten sukces, Gabe Newell – założyciel Valve – własnoręcznie wykonał nóż z nazwą gry.
gry
Maciej Gaffke
20 listopada 2024 18:21
Half-Life 3 confi... nie, nie przesadzajmy. Ploty o trzeciej części przygód Gordona Freemana sprawiły jednak, że wróciłem do Half-Life’a 2. Zwróciłem dzięki temu uwagę, jak pięknie Valve urabia tam graczy i łechce ich ego.
opinie
Hubert Sosnowski
23 września 2024 17:44
Były deweloper odnalazł w swoim garażu płytę CD z wersją beta pierwszego Half-Life’a. Gra zawiera m.in. poziomy i wrogów, które nigdy nie trafiły do finalnej wersji produkcji Valve.
gry
Kamil Kleszyk
22 września 2024 10:53
Monica Harrington została pominięta w oficjalnym dokumencie o historii Valve, ale najwyraźniej miała spory wpływ na sukces spółki Gabe'a Newella.
gry
Jakub Błażewicz
10 września 2024 14:52
Strona bostońskiej firmy Black Mesa została niesłusznie uznana ze teaser nowej odsłony cyklu Half-Life. Gracze się rozczarowali, ale inne wskazówki sugerują, że nie wszystko jest stracone.
gry
Adrian Werner
10 sierpnia 2024 08:33
Popularne pliki do pobrania do gry Half-Life.
patch Half-Life - v.1.1.1.0 - 14 czerwca 2002
mod Half-Life - Subtitles MOD v.3.0 - 11 października 2014
mod Half-Life - Sven Co-op v.4.8 - 8 sierpnia 2013
mod Half-Life - Cry of Fear v.1.0 - 9 lutego 2013
mod Half-Life - Brutal Half-Life v.0.1 - 17 maja 2015
mod Half-Life - Half-Life HD modpack v.1 - 19 listopada 2017
mod Half-Life - Paranoia v.1.2.3 - 12 lipca 2017
mod Half-Life - Wanted! The Western Mod - 6 lutego 2017
gra Half-Life - ESHQ v.14.5.3 - 5 października 2025
mod Half-Life - C.A.G.E.D. - 19 listopada 2017
Wymagania sprzętowe gry Half-Life:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci
Lista dodatków do gry Half-Life:

Dodatek
14 czerwca 2001
Akcji
Drugi, choć tym razem samodzielny, dodatek do gry Half-Life, opracowany po raz kolejny przez amerykańskie studio Gearbox Software pod czujnym okiem twórców oryginału. Kolejny epizod to także kolejne spojrzenie na te same wydarzenia. Tym razem ukazano je z perspektywy strażnika kompleksu Black Mesa, którego zadaniem jest zbadanie zastrzeżonych pomieszczeń laboratorium i ocalenie pozostałych przy życiu naukowców. Jak łatwo się domyślić, podczas swej misji stawi on czoła atakującym bazę istotom z innego wymiaru oraz próbującym zaprowadzić porządek oddziałom wojska. Pod względem technicznym Blue Shift wprowadza szereg nowości, takich jak usprawniona sztuczna inteligencja i jakość animacji. Integralną częścią rozszerzenia jest tzw. High Definition Pack, uaktualniający modele postaci i broni we wszystkich poprzednich epizodach cyklu. Jeszcze bardziej rozbudowany tryb wieloosobowy pozwala zaś na jednoczesną zabawę nawet do 32 graczy.
GRYOnline
Steam
Gracze

Dodatek
23 listopada 2000
Akcji
Wieloosobowa modyfikacja kultowego Half-Life’a, przygotowana przez twórców oryginału ze studia Valve Software. Gra jest taktyczną strzelaniną FPP, w której naprzeciw siebie stają dwie drużyny, reprezentujące terrorystów oraz wyspecjalizowane oddziały antyterrorystyczne. Każda z ekip ma do dyspozycji dedykowany arsenał broni, którą przygotowano w oparciu o oryginalne wyposażenie oddziałów specjalnych z różnych państw (jak Navy Seals, GSG9, GIGN czy SAS). Do wyboru mamy trzy podstawowe tryby rozgrywki, polegające – w zależności od wybranej strony – na podkładaniu lub rozbrajaniu bomb, uwalnianiu zakładników bądź dokonywaniu zamachów na ważne osobistości. Kolejne udane misje premiowane są gotówką, dzięki której możemy kupować nową broń oraz elementy wyposażenia żołnierzy. Counter-Strike doczekał się niezliczonej wręcz ilości fanowskich modyfikacji, zaś w wydaniach oficjalnych najczęściej łączony jest z multiplayerowymi dodatkami do macierzystego Half-Life’a.
GRYOnline
Steam
Gracze

Dodatek
3 grudnia 1999
Akcji
Oficjalne rozszerzenie do gry Half-Life – bestsellerowego debiutu firmy Valve z 1998 roku. Na twórców dodatku wybrane zostało młode, lecz założone przez doświadczonych deweloperów studio Gearbox Software. Fabuła Opposing Force przedstawia znane z pierwowzoru wydarzenia z zupełnie innej perspektywy. W grze wcielamy się bowiem w jednego z przeciwników Gordona Freemana – żołnierza piechoty morskiej, wysłanego do zatuszowania incydentu w laboratoriach Black Mesa. Nasz protagonista szybko zdaje sobie sprawę, że misja jego oddziału jest misją z góry przegraną i postanawia rozpocząć własną walkę o życie, stając oko w oko z nowo odkrytą rasą obcych oraz innymi przeciwnikami. Na szczęście dysponuje on całkiem pokaźnym arsenałem broni, w tym eksperymentalną bronią obcych. Pod względem mechaniki rozgrywka nie odbiega od modelu znanego z Half-Life. Rozbudowaniu uległy jednak opcje rozgrywki wieloosobowej, którą wzbogacono o nowe poziomy, bronie oraz tryby zabawy.
GRYOnline
Steam
Gracze

Dodatek
25 lutego 1999
Akcji
Przeznaczona wyłącznie do rozgrywki wieloosobowej taktyczna gra akcji, opracowana przez twórców Half-Life’a – amerykańskie studio Valve. Produkcja rozpoczęła swój żywot jako modyfikacja legendarnego Quake’a, lecz po wykupieniu przez Valve praw do tytułu, efekty dotychczasowych prac twórców przeniesiono na silnik Half-Life’a i udostępniono jako darmowy dodatek do tejże gry. Rozgrywka w Team Fortress polega na rywalizacji dwóch drużyn, złożonych z żołnierzy należących do dziewięciu różnych klas (np. snajpera, medyka, inżyniera czy szpiega). Dzięki takiemu rozwiązaniu, podczas meczu każdy z graczy ma do spełnienia swoją własną rolę, a kluczem do zwycięstwa okazuje się ścisła współpraca wszystkich członków drużyny. Zabawa przeznaczona jest dla maksymalnie 32 osób i toczy się w czterech głównych trybach. Prócz klasycznego Capture the Flag, gracze rywalizują o konkretne punkty mapy (Territorial Control), eskortują ważną osobistość (VIP) bądź toczą walkę o piłkę w zabawnym trybie Football.
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 19 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 5565 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 152393 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
papież Flo IV
Ekspert
2024.01.24
Chciałem się jakoś fajnie rozpisać tak jak to zazwyczaj lubię robić, ale widzę, że w sumie wszystko o tej grze już powiedziano, to nie mam po co powtarzać tego samego. Jedynie mogę podzielić się swoimi prywatnymi odczuciami.A są trochę kontrowersyjne, bo muszę się niestety przyznać, że mam sporą alergię na gierne lata 90. Lubię stare produkcje, ale nie potrafię się dobrze bawić w grach pochodzących jeszcze z poprzedniego wieku. Unreal, Fallout 1 i 2 i parę innych zapisanych w historii produkcji, wiele męczarni podczas ich ogrywania przechodziłem. Oczywiście szanuję je wszystkie, gdyby nie one nie wiadomo jak dziś wyglądałyby gry, ale tamta dekada to były lata głównie eksperymentów mniej lub bardziej udanych. Te mniej udane są dziś niesamowicie frustrujące, te bardziej udane również nie zawsze wytrzymują próbę czasu, bo przez te 20 parę lat niektóre mechaniki zostały dobrze udoskonalone.Tutaj nie licząc ostatniego bossa, którego trzeba było chwilę rozgryźć, nie było chwili gdzie bawiłem się źle. To już 25 lat od premiery a miałem podczas grania wrażenie jakby już wtedy osiągnięto szczyt jeśli chodzi o gatunek strzelanek. Świetni charakterni przeciwnicy i ich sztuczna inteligencja, nie wiem czy kiedykolwiek widziałem lepsze AI, ledwo co się skryłem za osłoną by przeładować broń, to żołnierze już mnie wyganiali stamtąd garścią granatów, czułem się jak John McClane w Die Hard 2 z tą różnicą, że nie zawsze udawało mi się uciec:-P. Nawet te wszystkie chaty lgbt wymiękają. Tak samo dźwięki, odgłosy chodzenia po metalowych kratach czy komunikaty żołnierzy powodują ciarki na całym ciele.Świetnie też się współpracuje z sojusznikami. Profesorowie uleczą, a ochroniarze pomogą z przeciwnikami. Jakie to proste a zarazem skuteczne. Lubią się co prawda nagle zatrzymać gdy mają podążać za nami, ale czy ktoś chciałby się przejmować takimi drobiazgami, szczególnie wtedy, gdy chyba żadna ze strzelanek nie miała czegoś takiego?O takich grach chciałoby się pisać i pisać. Teraz przynajmniej wiem dlaczego to właśnie Valve a nie inne studio wymyśliło steama, który zostanie z nami na kolejne dziesięciolecia pecetowego grania.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Świetny FPS, w sumie to już klasyk. Innowacyjna jak na ten rok gra z wciągającą fabułą i świetnym klimatem. Już na samym początku wybuch w laboratorium i walka o przetrwanie, zabijając dziwne stwory, zwiększa napięcie. Mimo 12 lat w niektórych momentach gra potrafi nawet przestraszyć. Od samego początku czujemy atmosferę jakiejś zdrady, jakiegoś spisku. Xen również wygląda interesująco, samo zakończenie (z dwiema możliwościami) może się podobać. Arsenał broni jest całkiem przyzwoity, a niektóre bronie są naprawdę pomysłowe. Dodać należy fajne rozdziały, gdy trzeba jeździć wózkiem oraz ogólnie pomysłowe rozwalanie "bossów" w kolejnych rozdziałach. Myślę, że grę można śmiało polecić każdemu.
May_Day
Ekspert
2020.01.31
Half-Life jest grą, która wyprzedziła swoje czasy. Tutaj jedną trzecią historii poznaje się przez dialogi, jedną trzecią przez otoczenie, a jednej trzeciej... trzeba się chyba domyślić. Starcia z cwanymi przeciwnikami dostarczyły zarówno radości jak frustracji, w mniej więcej równych proporcjach. Trzeba przyjąć do wiadomości, że gra jest trudna, nawet na normalu. Jednak mam wrażenie, że w wielu obecnych grach nie ma zabawy fizyką w takim stopniu, jak w Half-Life. Kto się nigdy nie wystraszył headcraba w szybie wentylacyjnym, ten... jest cholernie twardy. :)
Harry M
Ekspert
2019.12.09
Gra jest w porządku. Wiem że ma swoje lata, ale wady jednak są widoczne. Ogrywałem wersję Source i poruszanie się jest tragiczne. Postać ślizga się jak nienormalna a najgorzej jest z drabinami. Dodatkowo grałem na najwyższym poziomie trudności i to był błąd. Wyważenie jest beznadziejne - bronie są bardzo słabe (shotgun to jakaś popierdziawka). Najgorsza na tym poziomie trudności jest sama końcówka: Najpierw minibos który nie jest żadnym zagrożeniem ale zżera 70% amunicji jaką miałem. Później długie etap z masą przecinków - zacząłem nad nimi przeskakiwać i uciekać. No i na koniec nudny boss.
1up
Ekspert
2019.07.25
Half-Life to popisowy debiut firmy Valve. Plusy... Fenomenalny jak na tamte czasy silnik fizyczny, dzięki któremu system strzelania jest nad wyraz przyjemny. W ogóle bardzo cenię sobie szybkość odpalania gry. Od momentu uruchomienia programu już po kilku sekundach można oddać się rozgrywce bez zbędnych ekranów wprowadzających. Zawsze podobał mi się ten oldskulowy, surowy interfejs. Mam też jakiś dziwny sentyment do tekstury tych pustynnych skał, w obrębie których toczy się akcja. Oko cieszą bardzo klimatyczne scenerie, zarówno otwarte przestrzenie, jak i kompleks badawczy. Brak typowych cut-scenek wprowadza większą immersję, bo gra nie rezygnuje ani na chwilę z opowiadania historii z perspektywy oczu bohatera. Tajemnicza fabuła i enigmatyczni bohaterowie to coś, co wyróżnia produkcję spośród innych fps-ów tamtego okresu. Sama rozgrywka świetnie balansuje pomiędzy spokojną eksploracją a prawdziwą jatką i elementami grozy. Twórcom udało się uzyskać porządny, wymagający poziom trudności. Zwłaszcza, że sztuczna inteligencja wrogich żołnierzy okazuje się rewelacyjna. Ponadto różnej maści potwory są intrygujące i do każdego należy podchodzić z inną taktyką. Na przestrzeni gry wypróbowujemy sporo naprawdę oryginalnych pukawek. To wszystko sprawia, iż gameplay jest na tyle urozmaicony, że nie pozwala ani na chwilę się nudzić. W sumie zapewnia to kilkanaście godzin solidnej zabawy. Warstwę audio ubarwiają nienaganne, czasem nawet zabawne dialogi naukowców oraz kozackie komendy żołnierzy. Docenić należy pomysłowe sekwencje zręcznościowe oraz zawsze przeze mnie lubiane zagadki oparte na fizyce. Minusy... Największy zarzut mam do niskiej sterowności bohatera. Jego ślizganie się to bez cienia wątpliwości najczęstsza przyczyna śmierci. W pewnych miejscach można się niechcący zaklinować. Grozi to też naszym lekkomyślnym towarzyszom. Niemało jest też innych błędów natury technicznej oraz bugów w skryptach. Osobiście dokuczały mi dziwne loadingi na odcinkach etapów oraz niezrozumiały system autozapisu. Zbyt dużo metalicznego dźwięku działa męcząco na moje uszy, zaś większość utworów ze ścieżki dźwiękowej jest po prostu nie w moim typie. Niestety, często trzeba się domyślać, co w danej chwili zrobić, bo część zadań jest nieoczywista. Z perspektywy lat tytuł przede wszystkim broni się klimatem i niezwykłą grywalnością. Nie dość że produkcja Valve przetarła ścieżki innym shooterom, była nieocenioną bazą dla modów, to jeszcze zestarzała się godnie. Moja ocena – 8.0/10
Seba01
Ekspert
2019.06.17
Bez tego dzieła nie byłoby serii CS i TF2. Nie ma ona wymierzonego celu, sami musimy ją odnaleźć, a to bywa męczące, ale to i tak kawał dobrego FPS-a. Momenty bywają straszne, koncentrujemy się nad wymierzoną ścieżką i z niej nie zbaczać, a dojdziemy do celu. Polecam wszystkim fanom CS-a i tym, którzy widzą to po raz pierwszy :)
MadtPL
Ekspert
2017.10.18
Zagrałem pierwszy raz niemal dwadzieścia lat po premierze. Nie myślałem, że aż tak dobrze będę się bawił. Gra oczarowuje klimatem. Gameplay przypadł mi do gustu bardziej niż ten w kontynuacji.
Codename 23
Gracz
2025.10.25
Bardzo długo, zgodnie ze ścieżką, którą wyznaczyło id Software, strzelaniny pierwszoosobowe opierały się na prostych mechanikach i niskim znaczeniu scenariusza. Jeśli już trzeba było ruszyć głową, to przy prostych zagadkach środowiskowych typu znajdź klucz lub mechanizm otwierający drzwi. Nie dziwi zatem fakt, że dzieło Gabe’a Newell’a, Half-Life, okazało się dziełem na tyle ambitnym, że studio Valve miało problem ze znalezieniem wydawcy. Gra wyłamywała się z panujących trendów i wydawcy bali się, że gra się nie sprzeda.Na nasze szczęście wyzwaniu podjęła się firma Sierra On-Line, a sama gra okazała się niezwykłym sukcesem. Dodatkowo Valve udostępniła odpowiednie narzędzia, dzięki którym powstała cała masa modyfikacji, np. Team Fortress, czy jedna z najpopularniejszych gier e-sportowych, Counter Strike. Sama gra działa na zmodyfikowanym silniku id Tech2, GoldSrc. Pod względem graficznym, nawet tyle lat po premierze, grafika nadal wygląda nie najgorzej. Wiadomo, daleko jej do wodotrysków obecnych czasów, ale wiele gier z 1998 roku, a nawet młodszych potrafi wyglądać o wiele gorzej.Średnio za to wypada strona audio gry. Nie zrozumcie mnie źle, w przeważającej części gry, jest bardzo dobrze, ale czasem zdarzało się, że w niektórych pomieszczeniach lub korytarzach stosowano efekt echa, który brzmiał komicznie i według mnie był niepotrzebny, zwłaszcza, że w połowie korytarza efekt potrafił nagle się urwać. Samo echo było również w mojej opinii zbyt głośne i również pojawiało się nagle. Kilka razy doszło do sytuacji, gdzie kroki awatara brzmiały jakby razem ze mną szło co najmniej kilku innych NPC-ów. Za pierwszych kilka razy odwracałem się gotów do walki, myśląc, że zachodzą mnie przeciwnicy.Jak już wcześniej wspomniałem, Half-Life wyłamał się panującym trendom, którymi kierowały się w tamtych czasach FPS-y. Główną różnicą jest stosunek do fabuły, która rozkręca się bardzo długo. Sam początek gry jest dość niezwykły jak na strzelaniny pierwszoosobowe, ponieważ prolog wprowadzający polega na podróży kolejką w czasie rzeczywistym, gdzie zwiedzamy sporą część laboratorium Black Messa, w którym pracujemy jako fizyk. Jeśli ktoś lubi gry, w których wchodzi się do akcji „z buta”, to Half-Life może takie osoby od siebie odrzucić.Aczkolwiek gra jest warta, by się z nią zapoznać, gdyż w trakcie rozwoju scenariusza okazuje się, że jest naprawdę solidnym FPS-em z elemen-tami Horroru, a zagadki środowiskowe są znacznie bardziej rozbudowane niż w innych strzelaninach z tego okresu. Sam klimat gry jest również niczego sobie i przywołuje na myśl powieść „Mgła” Stephen’a King’a, z której zresztą podobno czerpała inspirację.Jeszcze kilka słów o fabule. Jako Gordon Freeman, naukowiec pracujący w tajnym laboratorium, bierzemy udział w eksperymencie, którego konsekwencje okazują się katastrofalne w skutkach. Okazuje się, że przez przypadek otwiera się brama międzywymiarowa, przez którą przedostają się agresywne istoty. Po jakimś czasie do placówki wysłane zostają specjalne jednostki komandosów korporacji do której należy laboratorium, które mają za zadanie zlikwidować za-grożenie ze strony przybyszów, oraz zatrzeć wszelkie ślady tego wypadku… w tym cały personel naukowy i ochrony placówki. Od tej pory naszym głównym zadaniem jest przeżyć i uciec z kompleksu, walcząc lub przekradając się za plecami obcych istot i jednostek specjalnych.Do dyspozycji mamy specjalny kombinezon ochronny, wyposażony w latarkę. Za pomocą specjalnych baterii i stacji ładowania można uzupełniać energię kombinezonu, która w praktyce stanowi pancerz. Zdrowie można reperować również na dwa sposoby – albo za pomocą apteczek, albo stacji pierwszej pomocy. Korzystać będziemy również z wielu narzędzi do zwalczania siły żywej przeciwnika. Do dyspozycji mamy oddane kilka rodzajów standardowej broni wzorowanej na prawdziwych egzemplarzach (np. Glock 17, HK MP5 lub SPAS-12), kilka broni eksperymentalnych, materiały wybuchowe, oraz broń z innego wymiaru, a także wizytówkę serii – łom.Należy również zwrócić uwagę, że Gordon Freeman nie jest komandosem, tylko naukowcem, przez co obsługa broni nie jest wytrenowana, a czynności takie jak przeładowanie broni są ślamazarne i długotrwałe. Nie uznaję tego za błąd i jestem pod wrażeniem, że bohater w ogóle potrafi obsługiwać broń (jako instruktor poświadczam, że obsługa broni nie jest taka łatwa, jak się w filmach i grach wydaje).Po drodze napotkamy również wielu NPC-ów nastawionych do nas przyjaźnie. Możemy ich nawet poprosić o pójście z nami. Niestety, postaci te nie potrafią się wspinać po drabinach, czy kucać, przez co będziemy zmuszeni po pewnym czasie ich porzucić.Gra również nie należy do najłatwiejszych. Nawet na łatwym poziomie trudności można tu zginąć w łatwy sposób, zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z większą ilością przeciwników. Na szczęście większa ilość przeciwników to z reguły około 4-6 wrogich jednostek. Pomimo dość częstych zgonów, gra nie frustruje. Chęć poznania dalszych losów głównego bohatera powoduje, że ciężko grę porzucić.Podsumowując, Half-Life to świetny FPS o paranormalnym, tajemniczym klimacie (choć mógłby być mroczniejszy), wciągającą, z powolnie rozwijającą się fabułą i z dużym naciskiem na narrację świata. Gra pod względem trudności jest niezłym wyzwaniem, ale nie ociera się o masochizm. Godna polecenia fanom strzelanin. Nie posiada również jakichś znaczących błędów.PLUSY:+ Fabuła, narracja świata.+ Klimat.+ Wciągająca.MINUSY:- Drobne problemy z audio.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.03.06
ereboss
Ekspert
2021.03.06
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Damian Stróżek
GRYOnline.pl Team
2020.09.18
Orzech
Ekspert
2020.01.20
Paweł Woźniak
GRYOnline.pl Team
2016.05.13
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06
Maciej Żulpo
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
Krystian Smoszna
GRYOnline.pl Team
2016.03.22
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.03.15
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (152 393)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,