Wyszukiwarka gier
Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI

PCPlayStationXbox

FF XVI

po premierze

Data wydania: 22 czerwca 2023

RPG, TPP, Fantasy, RPG akcji, jRPG, Singleplayer

Szesnasta główna część bestsellerowej serii japońskich RPG-ów. W Final Fantasy XVI trafiamy do fantastycznego królestwa Valisthea, a głównym bohaterem gry jest Clive Rosfield. Pod względem mechaniki produkcja podąża ścieżką wytyczoną przez piętnastą odsłonę cyklu.

8.3

GRYOnline

7.8

Gracze

7.9

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Final Fantasy XVI to szesnasta główna odsłona bestsellerowej serii japońskich gier RPG, której wydawcą jest firma Square Enix. Omawiana produkcja powstawała pod okiem Naokiego Yoshidy (piastującego funkcję jej producenta; wcześniej czuwał on między innymi nad grami Final Fantasy XIV i Dragon Quest X), oraz Hiroshiego Takai (mającego w swoim portfolio zarówno czternastą odsłonę cyklu, jak i grę The Last Remnant).

Fabuła

Final Fantasy XVI zabiera nas w podróż do fantastycznego świata Valisthea. Kraina usiana jest wielkimi kryształami zapewniającymi magiczną substancję zwaną eterem. Z czasem wokół nich wyrosły wspaniałe królestwa (Wielkie Księstwo Rosarii, Święte Imperium Sanbreque, Królestwo Waloed, Republika Dhalmekian, Żelazne Królestwo, Zwierzchnictwo Crystalline) pomiędzy którymi panował względny pokój nawet gdy stały się one prawdziwymi potęgami. Pojawienie się tajemniczej Plagi zaburzyło jednak ową ciężko wypracowaną równowagę.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 17 września 2024Polskie napisy

PlayStation 5

PlayStation 5 22 czerwca 2023Polskie napisy

Xbox Series X/S

Xbox Series X/S 8 czerwca 2025Polskie napisy

Producent: Square Enix

Wydawca: Square Enix

Gry z serii

Final Fantasy XVI
Final Fantasy XVI
Final Fantasy XVI

81GIER

Gry z serii Final Fantasy

Seria gier jRPG, osadzonych w rozmaitych uniwersach łączących elementy fantasy i science fiction. Cykl został wykreowany przez japońskie studio Square i stanowi jedną z najważniejszych marek w portfolio koncernu wydawniczego Square Enix.

Gry z serii Final Fantasy

Publicystyka

9.5
świetna

Recenzja GRYOnline

Final Fantasy XVI

Ciągle nie potrafię wyjść ze świata Final Fantasy XVI, nadal myślę o wszystkich wydarzeniach, rozmyślam o zakończeniu i nie umiem zabrać się za kolejną grę. Takie uczucia wzbudzają we mnie najwspanialsze filmy, doskonałe książki czy właśnie wybitne gry. Brawo!

Recenzja Final Fantasy XVI - moja ostateczna fantazja o grze wideo
Recenzujący:
Platforma:
PlayStation 5 PlayStation 5
Data recenzji:
21 czerwca 2023
Opinie

14 stycznia 2024

Szczęśliwa trzynastka - najlepsze gry 2023 roku według redakcji GRYOnline.pl

Czas na dobre zamknąć podsumowania minionych dwunastu miesięcy - oto przed Wami trzynaście najlepszych gier 2023 roku wybranych przez redakcję GRYOnline.pl. Jedziemy!

Szczęśliwa trzynastka - najlepsze gry 2023 roku według redakcji GRYOnline.pl
Szczęśliwa trzynastka - najlepsze gry 2023 roku według redakcji GRYOnline.pl
Opinie

31 maja 2023

Gry czerwca 2023 - diabelsko gorący miesiąc

Czerwiec to początek wakacji, a wakacje to sezon ogórkowy. Na szczęście, zanim nadejdzie okres growej suszy, najbliższy miesiąc zapewni deszcz premier! Z niektórymi tytułami spędzimy prawdopodobnie całe lato. Jedno jest pewne, nuda nikomu nie zagrozi.

Gry czerwca 2023 - diabelsko gorący miesiąc
Gry czerwca 2023 - diabelsko gorący miesiąc
Opinie

11 grudnia 2022

Gry 2023 roku, na której najbardziej czekamy - wybór redakcji

Zagrywając się jeszcze w produkcje z tego roku, myślami wybiegamy już do przyszłorocznych, potencjalnych przebojów. Już w pierwszym kwartale 2023 roku powinniśmy zobaczyć wiele z nich – oto więc ranking najbardziej oczekiwanych gier redakcji GRYOnline.pl.

Gry 2023 roku, na której najbardziej czekamy - wybór redakcji
Gry 2023 roku, na której najbardziej czekamy - wybór redakcji
Opinie

17 grudnia 2021

Gry 2022 roku, na której najbardziej czekamy. Wybór redakcji GRYOnline.pl

Odliczanie czasu do największych premier 2022 roku można już chyba oficjalnie rozpocząć – zwłaszcza że ogromny wysp potencjalnych hitów nastąpi już za chwilę – w lutym! Oto więc redakcyjny ranking najbardziej oczekiwanych gier w 2022 roku.

Gry 2022 roku, na której najbardziej czekamy. Wybór redakcji GRYOnline.pl
Gry 2022 roku, na której najbardziej czekamy. Wybór redakcji GRYOnline.pl
Opinie

27 lutego 2021

11 gier z najlepszą grafiką w 2021 roku

2021 rok to pierwszy pełny rok z nową generacją konsol. Dlatego postanowiliśmy się przyjrzeć najpiękniejszym grom, które wyjdą w najbliższych 12 miesiącach i spróbują spalić nasze pecety i konsole.

11 gier z najlepszą grafiką w 2021 roku
11 gier z najlepszą grafiką w 2021 roku

Wiadomości

Wielki sukces Clair Obscur: Expedition 33 może przynieść powrót, którego domaga się część fanów kultowych serii RPG. Naciski są coraz mocniejsze

Wielki sukces Clair Obscur: Expedition 33 może przynieść powrót, którego domaga się część fanów kultowych serii RPG. Naciski są coraz mocniejsze

Square Enix coraz poważniej rozważa powrót do turowego systemu walki w Final Fantasy. Powodem są naciski inwestorów i sukces Clair Obscur: Expedition 33.

gry

Kamil Kleszyk

25 czerwca 2025 16:36

Wielki sukces Clair Obscur: Expedition 33 może przynieść powrót, którego domaga się część fanów kultowych serii RPG. Naciski są coraz mocniejsze
Final Fantasy XVI na Xbox Series X ma problemy z wydajnością. Jest gorzej niż na PS5

Final Fantasy XVI na Xbox Series X ma problemy z wydajnością. Jest gorzej niż na PS5

Posiadacze konsol XSX/S otrzymali niedawno port Final Fantasy XVI, ale jego wykonanie pozostawia nieco do życzenia. Digital Foundry wskazuje kilka problemów w tym m.in. niższą rozdzielczość.

gry

Marcin Bukowski

16 czerwca 2025 12:45

Final Fantasy XVI na Xbox Series X ma problemy z wydajnością. Jest gorzej niż na PS5
Zaskakująca premiera Final Fantasy XVI na Xbox Series X/S. Final Fantasy VII Remake Intergrade trafi na konsole Microsoftu tej zimy

Zaskakująca premiera Final Fantasy XVI na Xbox Series X/S. Final Fantasy VII Remake Intergrade trafi na konsole Microsoftu tej zimy

Final Fantasy wraca na Xboxa! FF16 zadebiutuje na XSX i XSS już dzisiaj, a Final Fantasy VII Remake Intergrade dołączy zimą tego roku.

gry

Adrian Werner

8 czerwca 2025 20:09

Zaskakująca premiera Final Fantasy XVI na Xbox Series X/S. Final Fantasy VII Remake Intergrade trafi na konsole Microsoftu tej zimy
Budżety gier rosną w  szaleńczym tempie. Ta grafika z monumentalnego raportu o stanie branży świetnie to pokazuje

Budżety gier rosną w szaleńczym tempie. Ta grafika z monumentalnego raportu o stanie branży świetnie to pokazuje

Raport grupy Epyllion pokazał, w jak szalonym tempie rosły koszty produkcji popularnych serii gier w ostatnich kilkunastu latach.

gry

Adrian Werner

24 stycznia 2025 10:43

Budżety gier rosną w szaleńczym tempie. Ta grafika z monumentalnego raportu o stanie branży świetnie to pokazuje
Niska cena Final Fantasy XVI na Steam pociągnęła za sobą trwałą obniżkę w PS Store

Niska cena Final Fantasy XVI na Steam pociągnęła za sobą trwałą obniżkę w PS Store

Cena standardowej edycji Final Fantasy XVI w PS Store została permanentnie obniżona. W ten sposób twórcy chcą przyciągnąć graczy również do Edycji kompletnej dobrze ocenianego RPG-a.

gry

Maciej Gaffke

30 września 2024 17:54

Niska cena Final Fantasy XVI na Steam pociągnęła za sobą trwałą obniżkę w PS Store
Premiera Final Fantasy XVI na PC. Producent gry prosi graczy o pohamowanie się z  „obraźliwymi lub nieodpowiednimi” modami

Premiera Final Fantasy XVI na PC. Producent gry prosi graczy o pohamowanie się z „obraźliwymi lub nieodpowiednimi” modami

Naoki „Yoshi-P” Yoshida dał do zrozumienia, że „obraźliwe lub niestosowne” mody nie są czymś, co chcą zobaczyć twórcy Final Fantasy XVI po dzisiejszym debiucie gry na PC.

gry

Jakub Błażewicz

17 września 2024 17:08

Premiera Final Fantasy XVI na PC. Producent gry prosi graczy o pohamowanie się z „obraźliwymi lub nieodpowiednimi” modami
Premiera Final Fantasy XVI na PC za niecały miesiąc, demo już dostępne. Gra ma zaskakująco niską cenę i niskie wymagania sprzętowe

Premiera Final Fantasy XVI na PC za niecały miesiąc, demo już dostępne. Gra ma zaskakująco niską cenę i niskie wymagania sprzętowe

Studio Square Enix zapowiedziało pecetowy port gry Final Fantasy XVI. Produkcja zadebiutuje już we wrześniu. Udostępniono również wersję demo, a także podano cenę i wymagania sprzętowe.

gry

Marcin Bukowski

19 sierpnia 2024 18:31

Premiera Final Fantasy XVI na PC za niecały miesiąc, demo już dostępne. Gra ma zaskakująco niską cenę i niskie wymagania sprzętowe
Obok Final Fantasy XVI: The Rising Tide wyjdzie spora aktualizacja. Premiera RPG na PC ma nastąpić „wkrótce”, niewykluczone wersja na Xboxa

Obok Final Fantasy XVI: The Rising Tide wyjdzie spora aktualizacja. Premiera RPG na PC ma nastąpić „wkrótce”, niewykluczone wersja na Xboxa

Najnowsze informacje o The Rising Tide zdradzają szczegóły na temat fabuły drugiego dodatku do Final Fantasy XVI, a także nowego regionu oraz trybu. Wraz z rozszerzeniem zadebiutuje aktualizacja 1.30. Nadal nie wiemy, kiedy dokładnie Final Fantasy XVI ukaże się na PC.

gry

Krzysztof Kałuziński

25 marca 2024 15:40

Obok Final Fantasy XVI: The Rising Tide wyjdzie spora aktualizacja. Premiera RPG na PC ma nastąpić „wkrótce”, niewykluczone wersja na Xboxa
Final Fantasy XVI na PC jest w ostatniej fazie optymalizacji. Znakomite RPG otrzyma demo przed premierą

Final Fantasy XVI na PC jest w ostatniej fazie optymalizacji. Znakomite RPG otrzyma demo przed premierą

Producent Final Fantasy XVI, Naoki Yoshida, przekazał nowe wieści na temat pecetowej wersji RPG-a.

gry

Kamil Kleszyk

11 marca 2024 17:08

Final Fantasy XVI na PC jest w ostatniej fazie optymalizacji. Znakomite RPG otrzyma demo przed premierą
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Final Fantasy XVI.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Final Fantasy XVI:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 720p) Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 1600, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX 5700, 170 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i7-10700 / AMD Ryzen 7 5700X, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce RTX 2080 / 12 GB Radeon RX 6700 XT, 170 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.

Sony PlayStation 5

PlayStation 5

Wspiera:
30 fps w 4K / 60 fps w 1440p

Dodatki

Lista dodatków do gry Final Fantasy XVI:

Final Fantasy XVI: Wzburzona fala

Final Fantasy XVI: Wzburzona fala

PCPlayStation

Dodatek

18 kwietnia 2024

RPG

Drugi duży dodatek do jRPG-a akcji zatytułowanego Final Fantasy XVI. The Rising Tide wprowadza nowy wątek związany z ratunkiem dla Eikona Wody, lokację (Mysidię), towarzyszkę (Shulę) i umiejętność. Ponadto DLC przynosi niedostępną wcześniej zawartość fazy endgame.

Final Fantasy XVI: Wzburzona fala
Final Fantasy XVI: Echa Upadłych

Final Fantasy XVI: Echa Upadłych

PCPlayStation

Dodatek

8 grudnia 2023

RPG

Pierwsze duże DLC do jRPG-a pod tytułem Final Fantasy XVI. Echoes of the Fallen wprowadza nowy wątek fabularny i niedostępne wcześniej zadania, a także między innymi miecz Clouda Strife’a z Final Fantasy VII, w który możemy wyposażyć postać.

Final Fantasy XVI: Echa Upadłych

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.3

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
7.8

Ocena Graczy

Średnia z 345 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

7.9

Ocena STEAM

"W większości pozytywne"

Średnia z 18150 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
8.8

Ocena OpenCritic

Gra jest zrecenzowana przez 192 Krytyków OpenCritic.

Ocena Opencritic
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

9.5
Sebastian Kasparek
PC

Sebastian Kasparek

Recenzent GRYOnline.pl

2023.06.21

Już na etapie przedpremierowego pokazu Final Fantasy XVI zdążyło mnie zachwycić. Usłyszałem wtedy, że w zasadzie to nic jeszcze nie widziałem, i choć trudno było mi w to uwierzyć – była to prawda.

7.5
enrique
PC

enrique

Ekspert

2025.06.29

FFXVI ukończone — 76 godzin, poziom 50, wszystkie misje poboczne zaliczone.Podsumowanie tej gry to nie lada wyzwanie. Seria Final Fantasy nigdy nie była mi szczególnie bliska — wielokrotnie próbowałem podejść do różnych części, ale zawsze coś mnie odrzucało. Udało mi się jedynie przejść pełen pakiet związany z Final Fantasy VII. Mimo to, zachęcony pozytywnymi recenzjami i mroczniejszym tonem nowej odsłony, postanowiłem dać szansę historii rodziny Rosfieldów.To, co FFXVI robi znakomicie od pierwszych chwil, to budowanie filmowego, intensywnego klimatu. Mroczna atmosfera, brutalność świata i polityczne intrygi przywołują skojarzenia z pierwszymi sezonami Gry o Tron. Gra nie bierze jeńców — krew się leje, zdrady są na porządku dziennym, a napięcie rośnie z każdą godziną. Pierwsza połowa gry to prawdziwy majstersztyk. Tempo, narracja i emocjonalny ciężar stoją na bardzo wysokim poziomie. Historia angażuje, bohaterowie mają sensowne motywacje, a świat przedstawiony przyciąga jak magnes. Niestety, im dalej, tym gorzej. Druga połowa gry traci impet. Historia odchodzi od surowego, politycznego dramatu i skręca w stronę dość ogranych motywów fantasy — walka z siłą niszczącą świat, motywy o nadziei i losie ludzkości. Narracja zwalnia, napięcie opada, a momentami pojawia się wręcz znużenie. Największym rozczarowaniem był dla mnie główny antagonista drugiej części gry — jego motywacje to zlepek znanych już wątków z innych gier, bez świeżości i głębi.Pod względem wizualnym gra robi ogromne wrażenie. Choć jest to w zasadzie korytarzówka z otwartymi hubami, zostało to tak dobrze zamaskowane, że nie przeszkadza to w odbiorze. Muzyka również stoi na bardzo wysokim poziomie i idealnie współgra z dramatyzmem wydarzeń. Walki to jeden z najmocniejszych elementów gry — są spektakularne, pełne rozmachu i świetnie wyreżyserowane. System walki to czysty slasher, z elementami RPG sprowadzonymi do estetyki. Daje jednak dużo satysfakcji i świetnie się sprawdza, szczególnie w starciach z bossami i Eikonami.Największy problem FFXVI to niewykorzystany potencjał postaci. Jill, partnerka głównego bohatera, zostaje sprowadzona do roli cichego wsparcia. Gra zakłada, że ich uczucie już istnieje, ale nigdy go nie rozwija. Ich dialogi są suche, bez napięcia emocjonalnego, jak rozmowy współlokatorów, znajomych, nie kochanków. Brakuje scen budujących bliskość, napięcie czy konflikty — wszystko jest powierzchowne i funkcjonuje bardziej jako obowiązek narracyjny niż autentyczna więź. To samo tyczy się innych postaci. Rewelacyjny Gav, świetny Cid, tajemnicza Benedikta czy interesujący Dion — wszyscy mają ciekawy potencjał, ale ich wątki kończą się nagle albo zostają zepchnięte na dalszy plan. Benedikta miała bardzo obiecującą historię z młodości, która została porzucona. Dion — niezwykle interesująca postać — znika z gry po jednej kluczowej scenie. Na uwagę zasługuje też tajemnicza mała lekarka, która przewija się przez całą grę i wydaje się ważna — dostaje nawet sporo cutscenek. Niestety, jej rola nie znajduje żadnego rozwinięcia, jej wątek zostaje ucięty w połowie. Świat gry sugeruje istnienie bogatej historii — mamy Upadłych, starożytną cywilizację, wielowiekowy konflikt w tle. Niestety, to wszystko pozostaje powierzchowne. W przeciwieństwie do takich gier jak Mass Effect, gdzie np. Proteanie stanowili kluczowy i emocjonalnie angażujący element fabuły, w FFXVI Upadli to tylko estetyczne tło — ładne, ale puste. Zadania poboczne to temat rzeka. Około 60% z nich to klasyczny fedex — przynieś, zanieś, pozamiataj. Niektóre wręcz irytują "przynieś 5 desek, leżą tam obok". Ale... jeśli przebrnie się przez wszystkie, gra wynagradza nas kilkoma świetnymi questami w końcowych etapach. Tam naprawdę czuć, że pomagamy ludziom, których wcześniej poznaliśmy, i że świat reaguje na nasze działania. Plusem jest też to, że zadania poboczne można kończyć w trybie ekspresowym - gra przenosi nas od razu do zleceniodawcy - wiele dałbym za takie rozwiązanie w innych grach. Finałowa sekwencja to wizualna i emocjonalna bomba. Dwie ostatnie sceny naprawdę poruszają. Ale... nie ma epilogu. Nie dowiadujemy się, co stało się z bohaterami, którzy byli dla nas ważni przez całą grę. Zostajemy z masą pytań i żadnymi odpowiedziami. To bolesne, bo emocjonalna inwestycja w ten świat była ogromna.Final Fantasy XVI to gra, w której tkwił potencjał na „dychę” — pełną, zasłużoną, emocjonalnie satysfakcjonującą. Niestety, ten potencjał został zmarnowany. Świetna pierwsza połowa, mocne podstawy świata i bohaterów, niesamowite walki — wszystko to zostało przyćmione przez powierzchowność, urwane wątki i brak odwagi w opowiedzeniu historii do końca. To nadal dobra gra, w której momentami bawiłem się znakomicie — zdecydowanie lepiej niż w Final Fantasy VII Rebirth. Ale nie mogę nie myśleć o tym, czym FFXVI mogło być.Ode mnie 7,5/10.

6.0
PC

zjazd

Ekspert

2024.09.30

Bardzo przeciętna ta gra. Właściwie od FF6 nie widać postępu w fabule. Te same samozwancze ratowanie świata i rozmowy przesiąknięte intencjami dobra, szlachetności i sprawiedliwości. Po czasie tego pitolenia zacząłem przewijać niektóre przerywniki filmowe. Gra jest też MEGA łatwa. Właściwie walki to gąbka vs gąbka bo odziwo HP nie poszczędzili wrogom i my też nie możemy właściwie zginąć. Co zniechęca do jakiegokolwiek rozwoju postaci, bo po co jak i tak wygrywamy starcia spamując przypakowe przyciski. Najbardziej opóźniony, rzucany czar przez 2min, z bardzo widocznymi brzegami aoe który powinien każdy móc ominąć zadaje może 1/3 pasku zdrowia jak w niego wejdziemy. Co prowadzi też do kuriozalnych cutscenek, ubijamy bosa bez żadnego problemu, a nagle przerywnik filmowy jak to ciężka walka i ledwo z nim wygrywamy. Stan techniczny jest fatalny, gra wygląda bardzo przeciętnie a wymagania z kosmosu. Przecież to korytarzówka, jak może to tak źle chodzić. Fakt że tekstury są ładne.

6.5
Messerschmitt
PC

Messerschmitt

Ekspert

2024.03.13

Niezła gra z fajną walką i świetną muzyką, ale...Questy poboczne jak z podrzędnego MMO, przeciętne i nudnawe dialogi poza głównymi momentami, nierówna grafika, brak wzywania w trakcie walk i trochę płytki system, które są dodatkowo bardzo nieczytelne przez ilość efektów cząsteczkowych. I najważniejsze, to akcyjniak, nie RPG!Nie dałem rade ukończyć po około 25-30h znudziłem się, odpuściłem i sprzedałem. Może zrobię 2 podejście jak wyjdzie na PC (w dobrym promo) - tym razem bez kompromisów wizualnych.

6.5
mastarops
PC

mastarops

Ekspert

2024.02.12

Poniżej oczekiwań. Plusem zdecydowanie jest fabuła i gra aktorska. Fabuła trochę rozciągnięta, kilka nieścisłości, ale na tle reszty błyszczy. Walka bardzo uproszczona, nudna, zwykle ataki ledwo zadają obrażenia, specjalne mają cooldown nawet ponad dwie minuty plus czasami zasłaniają całe pole walki i nie wiadomo co się dzieje. Masakra, nienawidzę tego typu walki. Potyczki między Iconami to głównie qte, wyglądają świetnie (jak wiadomo co się dzieje). Side questy super nuda, poza może kilkoma wnoszącymi nowe info do relacji między głównymi bohaterami (nie wydaje się by jednak miało to jakikolwiek wpływ na główny wątek). Świat pusty, jak nie ma ikonki questa to nie warto eksplorować. W xenoblade na Switch dużo lepiej się prezentował.Technicznie raczej słabo, animacja tnie, częste spadki rozdzielczości tak, że widać pixele. Problemy z kalibracją HDR - mało opcji w grze - bardzo ciemny obraz na TV który potrafi 1500 nitów wyciągnąć. Ani to RPG, ani porządne action. Jest parę elementów które trzymają przy grze, ale ogólnie zawód. Polecam, ale tylko główny wątek i w dużej przecenie.

8.5
LilXavi
PC

LilXavi

Ekspert

2023.12.08

Pierwszy jrpg jaki skończyłem, głównie dzięki fabule i spektakularnym walka ikon, czasami męczy patos w dialogach i niektóre zadania w głównym watku mniej więcej w środku gry które ani nie rozwijały fabuły, ani postaci. Walka z każdą godziną coraz bardziej złożona dochodzą nowe skille i w ostateczności mimo mówiąc kolokwialnie, burdelu na ekranie. Jest to naprawdę świetny model walki. Bardzo bogate i spójne lore świata przedstawionego, do tego świetna opcja live time lore, gdzie zatrzymując cut scenkę możemy przeczytać wszystko o miejscu, postaciach, ktore biorą udział w zadaniu

8.0
PC

Kothe

Gracz

2023.08.10

Po początkowym zachwycie, odbiór gry nieco się zmienił.Nie zmienia to faktu, że gra jest świetna, wręcz rewelacyjna jeśli chodzi o design świata, eikonow, reżyseria długich walk eikonow zrywa czapkę z głowy.Dobrze napisane postacie, ciekawie poprowadzona fabuła i bardzo ciekawe cutscenki mocno zachęcają do kontynuowania historii.No i chyba niestety na tym koniec, bo cała reszta jest przeciętna lub słaba.Walka z przeciwnikami staje się bardzo nużąca po kilkudziesięciu godzinach.Ciągle spamujemy nasze wymaksowane ataki AOE, bo atakuje nas grupka wrogów, którzy są gąbkami na uderzenia.Pacing gry. No z tym też momentami jest spory problem. Gdzieś w 2/3 gry, gdy fabuła nabiera bardzo mocnego rozpędu zaciągany jest hamulec ręczny i wykonujemy całkowicie nudne fetch questy.Jeśli chodzi o fetch questy... to wszystkie zadania poboczne prowadzą do tego że trzeba się udać w miejsce X i przynieść rzecz Y albo zabić Z. Kompletnie nie chce się ich wykonywać po pewnym czasie, tym bardziej że nie ma sensu zbierać pieniędzy, itemow, boEkonomia w grze jest zepsuta, ok to jest action RPG, ale mogli się troszkę bardziej postaraćMało gry w grze. Chodzimy od custcenki do custcenki, po drodze ubijając przeciwników w mega powtarzalnej walce. Ładujemy najpotężniejszy atak i dobijamy resztki, za 100 metrów to samo aż dojdziemy do znacznika i odpali się custscenka.Optymalizacja gry to kaszana. W trybie wydajności są takie lokacje że gra ciągle na oko lata gdzieś w 35 fpsach tnąc się gorzej niż w trybie jakości. W trybie jakości równiez czuć spadki w okolice 20fps gdzieniegdzie.Podsumowując, gorąco polecam ludziom, którzy jak ja bardzo cenią sobie widowiskowe walki w grach, dobra historię oraz dużą liczbę custscenek.-1pkt za optymalizację-1pkt za fatalne zadania poboczne

9.5
A.l.e.X
PC

A.l.e.X

Gracz

2023.07.05

Moim zdaniem Final Fantasy XVI jest absolutnie FENOMENALNĄ pozycją. Jest to piękna zmiana kierunku w całej serii. Gra jest dojrzała, świetnie poprowadzona narracyjnie i przede wszystkim co tam się odp.... to głowa mała ! Ode mnie MOCNE ! Polecam !

8.0
Butryk89
PC

Butryk89

Ekspert

2025.01.27

9.5
Mateusz Sawka
PC

Mateusz Sawka

GRYOnline.pl Team

2024.11.16

9.0
Łukasz Telesiński
PC

Łukasz Telesiński

GRYOnline.pl Team

2024.01.27

8.5
Michał Grygorcewicz
PC

Michał Grygorcewicz

GRYOnline.pl Team

2023.09.12

10
Krzysiek Kalwasiński
PC

Krzysiek Kalwasiński

GRYOnline.pl Team

2023.07.10

Ocena STEAM

7.9

W większości pozytywne (18 150)

[title]

Główne zalety gry

  • Fabuła i postacie: Wielu graczy chwaliło grę za angażującą i dobrze napisaną fabułę, z emocjonalną głębią i rozwojem postaci, które rezonują z graczami. Narracja została opisana jako fascynująca, z niezapomnianymi postaciami.
  • Wizualizacje i jakość produkcji: Grafika jest często podkreślana jako oszałamiająca, z imponującym designem artystycznym, animacjami i sekwencjami filmowymi, które wzbogacają doświadczenie opowiadania historii.
  • System walki: Choć opinie na temat walki są różne, niektórzy gracze cieszyli się z szybkiej, akcji-orientowanej rozgrywki przypominającej tytuły takie jak Devil May Cry. Walki Eikon również zwróciły uwagę na swoją filmową jakość.
  • Ścieżka dźwiękowa: Muzyka jest często opisywana jako wyjątkowa, dodająca do ogólnej atmosfery i emocjonalnego wpływu gry.
  • Dubbing: Występy głosowe otrzymały pozytywne opinie za jakość i wkład w immersję postaci.

Główne wady gry

  • Tempo i długość przerywników: Wiele recenzji krytykowało grę za wolne tempo, z długimi przerywnikami, które mogą zakłócać rozgrywkę i sprawiać, że doświadczenie przypomina bardziej oglądanie filmu niż granie w grę.
  • Liniowa rozgrywka i brak eksploracji: Gracze zauważyli liniową strukturę gry, z ograniczoną eksploracją otwartego świata i uczuciem bycia na "torach" zamiast w w pełni zrealizowanym świecie.
  • Powtarzalna walka: Niektórzy recenzenci uznali walkę za prostą i powtarzalną, pozbawioną głębi i wyzwania, których zazwyczaj oczekuje się od RPG, co prowadziło do nudy podczas dłuższej gry.
  • Problemy techniczne: Kilku graczy zgłosiło problemy z wydajnością, w tym awarie, spadki liczby klatek na sekundę i problemy z optymalizacją, szczególnie na PC. To wpłynęło negatywnie na ogólne doświadczenie dla niektórych.
  • Zadania poboczne: Chociaż niektóre zadania poboczne były doceniane, inne uznano za nużące lub nieciekawe, co przyczyniło się do poczucia wypełniacza treści.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Dynamika drużyny: Znaczna liczba graczy tęskniła za tradycyjnym systemem drużynowym widocznym w wcześniejszych grach z serii Final Fantasy. Skupienie na pojedynczym protagonista (Clive) bez możliwości kontrolowania lub zarządzania drużyną uznano za odejście od korzeni franczyzy.
  • Eksploracja i aktywności poboczne: Wiele recenzji wyrażało pragnienie większych możliwości eksploracji, mini-gier i aktywności pobocznych, które są powszechne w poprzednich tytułach Final Fantasy, czując, że gra brakuje tych elementów.
  • Ustawienia trudności: Niektórzy gracze życzyli sobie bardziej zróżnicowanych ustawień trudności, aby dostosować je do różnych stylów gry, zwłaszcza dla tych, którzy preferują większe wyzwanie.
  • Opcje personalizacji: Użytkownicy zauważyli brak bardziej rozbudowanej personalizacji postaci i zarządzania ekwipunkiem, co mogłoby wzbogacić doświadczenie RPG.
  • Przerywniki wstępnie renderowane: Kilku graczy zasugerowało, że przerywniki wstępnie renderowane mogłyby poprawić wydajność i jakość wizualną podczas kluczowych momentów fabularnych, ponieważ obecne przerywniki w silniku czasami prowadziły do problemów technicznych.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, chociaż Final Fantasy XVI ma wiele mocnych stron, szczególnie w zakresie fabuły i prezentacji, napotyka również krytykę za tempo, mechanikę rozgrywki i wydajność techniczną, co prowadzi do mieszanych reakcji wśród fanów franczyzy.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Ocena OpenCritic

8.8

98% rekomendacji (192)

Opecritic
4 / 5

TheGamer

Jade King

TheGamer
3 / 5

Eurogamer

Edwin Evans-Thirlwell

Eurogamer
8 / 10

Shacknews

Lucas White

Shacknews
9 / 10

Destructoid

Eric Van Allen

Destructoid
8,5 / 10

Game Informer

Wesley LeBlanc

Game Informer

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-06-29
16:05

enrique Generał

enrique

FFXVI ukończone — 76 godzin, poziom 50, wszystkie misje poboczne zaliczone.

Podsumowanie tej gry to nie lada wyzwanie. Seria Final Fantasy nigdy nie była mi szczególnie bliska — wielokrotnie próbowałem podejść do różnych części, ale zawsze coś mnie odrzucało. Udało mi się jedynie przejść pełen pakiet związany z Final Fantasy VII. Mimo to, zachęcony pozytywnymi recenzjami i mroczniejszym tonem nowej odsłony, postanowiłem dać szansę historii rodziny Rosfieldów.

To, co FFXVI robi znakomicie od pierwszych chwil, to budowanie filmowego, intensywnego klimatu. Mroczna atmosfera, brutalność świata i polityczne intrygi przywołują skojarzenia z pierwszymi sezonami Gry o Tron. Gra nie bierze jeńców — krew się leje, zdrady są na porządku dziennym, a napięcie rośnie z każdą godziną. Pierwsza połowa gry to prawdziwy majstersztyk. Tempo, narracja i emocjonalny ciężar stoją na bardzo wysokim poziomie. Historia angażuje, bohaterowie mają sensowne motywacje, a świat przedstawiony przyciąga jak magnes. Niestety, im dalej, tym gorzej. Druga połowa gry traci impet. Historia odchodzi od surowego, politycznego dramatu i skręca w stronę dość ogranych motywów fantasy — walka z siłą niszczącą świat, motywy o nadziei i losie ludzkości. Narracja zwalnia, napięcie opada, a momentami pojawia się wręcz znużenie. Największym rozczarowaniem był dla mnie główny antagonista drugiej części gry — jego motywacje to zlepek znanych już wątków z innych gier, bez świeżości i głębi.

Pod względem wizualnym gra robi ogromne wrażenie. Choć jest to w zasadzie korytarzówka z otwartymi hubami, zostało to tak dobrze zamaskowane, że nie przeszkadza to w odbiorze. Muzyka również stoi na bardzo wysokim poziomie i idealnie współgra z dramatyzmem wydarzeń. Walki to jeden z najmocniejszych elementów gry — są spektakularne, pełne rozmachu i świetnie wyreżyserowane. System walki to czysty slasher, z elementami RPG sprowadzonymi do estetyki. Daje jednak dużo satysfakcji i świetnie się sprawdza, szczególnie w starciach z bossami i Eikonami.

Największy problem FFXVI to niewykorzystany potencjał postaci. Jill, partnerka głównego bohatera, zostaje sprowadzona do roli cichego wsparcia. Gra zakłada, że ich uczucie już istnieje, ale nigdy go nie rozwija. Ich dialogi są suche, bez napięcia emocjonalnego, jak rozmowy współlokatorów, znajomych, nie kochanków. Brakuje scen budujących bliskość, napięcie czy konflikty — wszystko jest powierzchowne i funkcjonuje bardziej jako obowiązek narracyjny niż autentyczna więź. To samo tyczy się innych postaci. Rewelacyjny Gav, świetny Cid, tajemnicza Benedikta czy interesujący Dion — wszyscy mają ciekawy potencjał, ale ich wątki kończą się nagle albo zostają zepchnięte na dalszy plan. Benedikta miała bardzo obiecującą historię z młodości, która została porzucona. Dion — niezwykle interesująca postać — znika z gry po jednej kluczowej scenie. Na uwagę zasługuje też tajemnicza mała lekarka, która przewija się przez całą grę i wydaje się ważna — dostaje nawet sporo cutscenek. Niestety, jej rola nie znajduje żadnego rozwinięcia, jej wątek zostaje ucięty w połowie.

Świat gry sugeruje istnienie bogatej historii — mamy Upadłych, starożytną cywilizację, wielowiekowy konflikt w tle. Niestety, to wszystko pozostaje powierzchowne. W przeciwieństwie do takich gier jak Mass Effect, gdzie np. Proteanie stanowili kluczowy i emocjonalnie angażujący element fabuły, w FFXVI Upadli to tylko estetyczne tło — ładne, ale puste. Zadania poboczne to temat rzeka. Około 60% z nich to klasyczny fedex — przynieś, zanieś, pozamiataj. Niektóre wręcz irytują "przynieś 5 desek, leżą tam obok". Ale... jeśli przebrnie się przez wszystkie, gra wynagradza nas kilkoma świetnymi questami w końcowych etapach. Tam naprawdę czuć, że pomagamy ludziom, których wcześniej poznaliśmy, i że świat reaguje na nasze działania. Plusem jest też to, że zadania poboczne można kończyć w trybie ekspresowym - gra przenosi nas od razu do zleceniodawcy - wiele dałbym za takie rozwiązanie w innych grach.

Finałowa sekwencja to wizualna i emocjonalna bomba. Dwie ostatnie sceny naprawdę poruszają. Ale... nie ma epilogu. Nie dowiadujemy się, co stało się z bohaterami, którzy byli dla nas ważni przez całą grę. Zostajemy z masą pytań i żadnymi odpowiedziami. To bolesne, bo emocjonalna inwestycja w ten świat była ogromna.

Final Fantasy XVI to gra, w której tkwił potencjał na „dychę” — pełną, zasłużoną, emocjonalnie satysfakcjonującą. Niestety, ten potencjał został zmarnowany. Świetna pierwsza połowa, mocne podstawy świata i bohaterów, niesamowite walki — wszystko to zostało przyćmione przez powierzchowność, urwane wątki i brak odwagi w opowiedzeniu historii do końca. To nadal dobra gra, w której momentami bawiłem się znakomicie — zdecydowanie lepiej niż w Final Fantasy VII Rebirth. Ale nie mogę nie myśleć o tym, czym FFXVI mogło być.

Ode mnie 7,5/10.

Komentarz: enrique
2025-08-04
11:26

geohound Generał

Nie sądziłem, że będę komentował Finala, ale jako że jest to seria, z którą jestem związany bardzo mocno od niemal 30 lat, to nie mogę sobie odmówić paru słów na temat tego GNIOTA.

Tak, GNIOTA. Jest to dla mnie drugi najsłabszy Final z głównej linii, zaraz po FF13-3 LR.

Dlaczego? Bo zostałem ogołocony ze wszystkiego, czym FF stoi. Gdyby tę grę nazwać jakkolwiek inaczej i zabrać te kilka pozostałych elementów łączących (kilka nazw, Chocobo, kilka imion), to byłaby to nadal pełnoprawna wydmuszka bez duszy.

Plusy i minusy? No, zacznę od plusów, bo mam tylko dwa:
- kraina jest ładna
- zasięg rysowania jest bardzo dobry,
To wszystko. Poważnie, to wszystko z plusów w takim tytule.

Minusy? Jedziemy:
- BRAK DRUŻYNY. Jak w Finalu może nie być drużyny, interakcji między postaciami, dialogów? Mamy psa i to przezroczyste naczynie z Shivą (wrócę do tego niżej). Jedyna znacząca postać SPOILER znika po 10h SPOILER; zero teamu to też zero team managementu,
- gra jest pełna wulgaryzmów, których nigdy w FF nie było; mamy dokładnie ten sam zabieg, jak w pierwszej książce Rowling po Potterze – nazwano ją „dorosłą” bo na stronę przypadało z 5 ku$%w i je”%ń, tu mamy identycznie,
- fabuła faktycznie najpierw jest aż za intensywna, potem rozmywa się, mamy timeskipy po kilka-kilkanaście lat,
- sidequesty to jakaś smutna parodia; gość wyglądający jak szafa do zabijania gigantów nosi posiłki albo wykonuje 10 kroków od postaci zlecającej do innej, żeby z nią pogadać i wrócić,
- gameplay, na który narzekano w 15stce, tu jest jeszcze gorszy – widzimy potwory, wpadamy w środek z obrotowym atakiem, potem jeszcze jakiś specjal i walimy jeden klawisz do oporu, uniki przy podstawowych walkach nie mają sensu, bo przeciwnicy nie nadążają atakować,
- przez system walki drzewko skilli nie ma żadnego znaczenia, bo to, co dostajemy na początku po prostu wystarcza, a przełączanie Eikonów TYLKO W PRZÓD L2 powoduje, że chaos w wybieraniu skilli w trakcie pojedynku jest nie do opisania,
- mix wokali jest tragiczny, 90% dialogów jest tak odcięta od tła, że brzmi jak dograna w kartonowym pudełku i tak wrzucona bez obróbki,
- głosy NPCów to już osobny blok gówna. KTO TAK MÓWI?! Kto charczy, rzęzi, gada z zaciśniętym gardłem albo jajami? Niektóre postaci są wręcz wybitne (dwójka rycerzy z sidequestem walki na improwizowanej arenie). Uszy krwawią,
- sklep, itemy, zbieranie i crafting są bezużyteczne; mamy możliwość stworzenia broni, które i tak są słabsze, niż obecnie dostępna, przeszukiwanie skrzyń i znajdek nie daje nic, bo i tak niczego lepszego nie jesteśmy w stanie stworzyć,
- no i ta cudna Jill (serio, Jill… dobrze, że nie Karen, Natalie albo Nicole). Umiecie znaleźć bardziej przezroczystą, żadną, nudną i bez znaczenia damską postać w FF? Thorgal ma więcej charyzmy, niż ta wydmuszka łażąca za nami i zasłaniająca ładne widoczki. Odwrotność wszystkich kobiet w całej serii.

No i wydajność… gra na PS5 w performance mode nie ma żadnego sensu, za to w trybie 30 klatek czytelność walki (która i tak jest minimalna) jest wręcz ujemna.
Jak można było wydać coś takiego?

Komentarz: geohound
2025-08-16
19:18

Szpancer Junior

Dla mnie zmarnowany potencjal, zapowiadalo sie niezle, ale im dalej w las to tylko fabula/postacie/grafika dawaly rade, reszta skopana. Dla mnie najgorsza rzecza bylo izuloryczny rozwoj postaci. Mamy kilka statystyk, ale nie mamy jak ich zwiekszyc/zmienic, to po co w ogole levelowac? Ekwipunek tez bardzo slaby, cos daje nam wiecej zycia/oborny/ataku i to praktycznie wszystko, cos tam dodali dla bizuterii, ale to o wiele za malo, wiec koncepcja build'ow nie istnieje. Walka to kolejny najgorszy element, kilikanie i uzywanie umiejetnosci, niekiedy jakis unik to wszystko.

Nie rouzmiem, jak taka gra ma taka ocene, i szczerze czuje sie oszukany

Komentarz: Szpancer
2025-08-25
14:14

roberts258 Chorąży

😢

Jestem świeżo po przejściu gry i jak dla mnie główne zadania,postacie,walki fabularne to majstersztyk ALE zadania poboczne(oprócz tych z drugoplanowymi postaciami) oraz niepotrzebna makieta otwartego/pół świata z losowymi potworkami zupełnie niepotrzebna..Nie podobała mi się także możliwość teleportacji między zadaniami głównymi-mogli to zastąpić cut scenkami z podróży i dialogami..Dla mnie to najgorsze pół otwarte mapy jakie grałem.. Nic nie zachęciło mnie do dalszej eksploracji..Reskin bossów też niepotrzebny..Po jednym na mapę wystarczyłby..

Komentarz: roberts258
2025-08-25
14:15

Admin Senator

Admin

Final Fantasy XVI - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl