Data wydania: 14 września 2018
Kolejna część bestsellerowej serii przygodowych gier akcji, a zarazem trzecia odsłona opowieści o początkach kariery Lary Croft, zapoczątkowanej w 2013 roku. W Shadow of the Tomb Raider bohaterka trafia do Ameryki Łacińskiej, by nie tylko odkryć tajemnice skrywane przez tamtejsze ruiny, lecz także rozwikłać zagadkę stojącą za zakonem Trójcy oraz badaniami prowadzonymi przez jej ojca.
Gracze
Steam
Shadow of the Tomb Raider to kolejna część jednej z najsłynniejszych serii przygodowych gier akcji. Jednocześnie jest to trzecia odsłona przygód młodej Lary Croft, zapoczątkowanych w 2013 roku. Konsolowa wersja tego tytułu została opracowana przez studio Eidos Montreal, podczas gdy konwersja na pecety jest dziełem zespołu Nixxes Software. Nad procesem produkcji czuwała ekipa Crystal Dynamics, znana nie tylko z gier z panią archeolog w roli głównej, ale też wielu innych projektów, w tym chociażby cyklu Legacy of Kain. Tytuł pojawił się między innymi na platformie PC, PS4 i XONE, a jego wydawcą była – tak jak w przypadku poprzednich wcześniejszych części – firma Square Enix.
Akcja Shadow of the Tomb Raider toczy się po wydarzeniach przedstawionych w Rise of the Tomb Raider. Tym razem panna Croft trafia do Ameryki Łacińskiej, a jej zadania to nie tylko przemierzenie ruin tamtejszych cywilizacji (na czele z piramidami Majów i Azteków), lecz także odkrycie tajemnic zakonu Trójcy i badań prowadzonych przez jej ojca. Historia jest dojrzalsza niż w poprzednich częściach serii; chcąc w przekonujący sposób przedstawić Larę jako coraz bardziej doświadczoną podróżniczkę, twórcy zmuszają ją między innymi do zmierzenia się z konsekwencjami podjętych decyzji.
Shadow of the Tomb Raider nie wprowadza rewolucyjnych zmian w mechanice zabawy. Akcję po raz kolejny obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP), niemniej autorzy postanowili nieco zmienić proporcje pomiędzy elementami rozgrywki i choć walka nadal odgrywa tu ważną rolę, zabawa kładzie nacisk na eksplorację grobowców, ruin i zapomnianych świątyń oraz na rozwiązywanie zagadek środowiskowych. W trakcie plądrowania takich miejsc naturalnie warto mieć się na baczności, gdyż roi się w nich od śmiercionośnych pułapek. Ponadto warto odnotować, że Lara doskonale radzi sobie nie tylko ze wspinaczką i wykonywaniem iście kaskaderskich sztuczek (przeskoki nad przepaściami to dla niej chleb powszedni), lecz także potrafi nurkować, dzięki czemu może też zwiedzać zatopione ruiny.
Z uwagi na miejsce, w którym toczy się akcja, ważną rolę w opowieści odgrywa dżungla. Zamieszkiwana przez dzikie zwierzęta gęstwina pozwala Larze rozwinąć zdolności przetrwania; dzięki temu z czasem dziewczyna uczy się wykorzystywać jej dobrodziejstwa na własną korzyść, ukrywając się w zaroślach (używając m.in. prowizorycznego kamuflażu z błota), eliminując wrogów z zaskoczenia czy zastawiając na nich pułapki zrobione z lian. Dżungla jest także doskonałym źródłem surowców, o które oparto rozbudowany system craftingu; za jego pośrednictwem możemy zwiększyć pojemność plecaka, zabrać ze sobą więcej amunicji do broni palnej i strzał do łuku lub wytworzyć niezbędne do leczenia ran bandaże. Poza bronią na podorędziu panny Croft znajdują się również rozmaite narzędzia ułatwiające eksplorację – mowa przede wszystkim o linie z hakiem i czekanie.
Shadow of the Tomb Raider w wersji na PC, PS4 i XONE działa w oparciu o technologię stworzoną na potrzeby wcześniejszych odsłon cyklu, dzięki czemu trójwymiarowa grafika prezentuje wysoką jakość. Należy dodać, że gra została wydana w polskiej wersji językowej, a w Larę Croft po raz trzeci wciela się Karolina Gorczyca (w oryginale – Camila Luddington).
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC Windows 14 września 2018
Xbox Series X/S 23 lipca 2021
PlayStation 4 14 września 2018
PlayStation 5 23 lipca 2021
Xbox One 14 września 2018
Wczesny dostęp:12 września 2018
Producent: Eidos Montreal / Nixxes Software (PC) / Crystal Dynamics (PS4) / Crystal Dynamics (XONE)
Wydawca: Square Enix
24GRY
Seria przygodowych gier akcji TPP, której główną bohaterką jest archeolog Lara Croft. Za sprawą gier wideo, komiksów i filmów, Tomb Raider należy do grona najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnej kultury popularnej.
Recenzja GRYOnline
Wszystkie nowe części Tomb Raidera są dobre, a Shadow of the Tomb Raider – pomimo kilku krytycznych uwag – prezentuje się najlepiej. "Trójka” jest chyba najlepiej wyważoną odsłoną serii. Jest tu miejsce na wszystko to, czego oczekiwali zwolennicy zresetowanej panny Croft – a szczególnie świetnie zrealizowana eksploracja.
Aktualizacja: 25 października 2018
Poradnik i solucja do gry Shadow of the Tomb Raider opisuje wszystkie grobowce wyzwań, krypty i monolity. Tropimy sekrety i znajdźki, ale również zawarliśmy opis przejścia wszystkich misji głównych i zadań pobocznych. Porady pomogą ci także w walce.
16 października 2018
Assassin’s Creed Odyssey, Forza Horizon, FIFA 19, Shadow of the Tomb Raider. Te niedawne hity różni bardzo wiele, ale łączy to, że we wszystkie mogliśmy zagrać o kilka dni przed oficjalną premierą… jeśli zapłaciliśmy więcej.
31 sierpnia 2018
We wrześniu rozpoczyna się jesienny sezon na hity – zagramy m.in. w Spider-Mana od twórców Ratchet & Clank, kolejną odsłonę Tomb Raidera, sequel Life is Strange i kolejną cześć FIFY.
26 sierpnia 2018
Na tegorocznym Gamescomie po raz pierwszy zobaczyliśmy nowych Settlersów i Desperados, doczekaliśmy się także świeżych materiałów z wyczekiwanych hitów pokroju Assassin's Creed Odyssey i Shadow of the Tomb Raider.
10 sierpnia 2018
Miesiąc przed premierą najnowszego Tomb Raidera spotkałem się z Larą Croft, aby przekonać się, czy twórcy Deus Ex zdołali utrzymać wysoką formę cyklu. Rewolucji co prawda nie ma, ale Shadow of the Tomb Raider zapowiada się nieźle.
27 kwietnia 2018
Shadow of the Tomb Raider jako zwieńczenie „trylogii narodzin” Lary Croft ma zaoferować większe zagrożenie (w postaci dżungli), sporo emocji (za sprawą bardziej dojrzałej fabuły) i ponownie położyć mocny nacisk na eksplorację zaginionych od stuleci ruin.
Microsoft opublikował listę gier, które w najbliższych tygodniach zasilą ofertę Game Passa. Wśród nadchodzących tytułów znajdują się m.in. Shadow of the Tomb Raider oraz interesująca gra niezależna Harold Halibut.
gry
Kamil Kleszyk
2 kwietnia 2024
W jakim stopniu przedstawiony w Tomb Raider obraz pracy archeologa pokrywa się z rzeczywistością? Czym tak naprawdę zajmuje się archeolog i jakie trzeba mieć kwalifikacje, aby podjąć pracę na tym stanowisku? Niekoniecznie będzie to pozwolenie na broń.
Materiały promocyjne
Sonia Selerska
15 marca 2024
Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego na platformie Epic Games Store udostępnione za darmo zostaną dwie gry - Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition oraz Submerged: Hidden Depths – a także zestaw dodatków do Knockout City. Wszystkie te rzeczy będzie można odebrać do 8 września.
promocje
Miłosz Szubert
1 września 2022
Poznaliśmy tytuły gier, które będzie można odebrać za tydzień w Epic Games Store. Jedna z nich to Shadow of the Tomb Raider, a druga - tegoroczne Submerged: Hidden Depths.
promocje
Hubert Śledziewski
25 sierpnia 2022
Embracer Group opublikował wyniki sprzedaży serii Tomb Raider i Deus Ex. Ta pierwsza rozeszła się ponad 7 razy lepiej od przygód Adama Jensena. Oczywiście nic w tym dziwnego, gdyż ma ona o wiele więcej odsłon.
gry
Michał Zegar
2 maja 2022
Seria Tomb Raider obchodzi w tym roku 25 urodziny. Odpowiedzialne za nią obecnie studio Crystal Dynamics podzieliło się jej wizją na przyszłość. W planach jest scalenie nowej trylogii oraz starych odsłon.
gry
Paweł Musiolik
28 stycznia 2021
Wiemy już, jak rozpoczniemy rok 2021 z PlayStation Plus. Otrzymamy parę naprawdę wartościowych gier - w tym Shadow of the Tomb Raider i kilka innych stosunkowo świeżych tytułów.
promocje
Karol Laska
30 grudnia 2020
Dziś wystartowało Humble Choice, będące następcą Humble Monthly. W związku z tym ujawniono bazę gier, które wchodzą w skład pierwszej edycji usługi. Chociaż gracze sami wybiorą tytuły, które chcą przypisać do swojego konta, to w zamian będą musieli zapłacić wyższy abonament.
promocje
Agnieszka Adamus
6 grudnia 2019
Dziś piszemy o dacie premiery Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition, PlayStation Awards 2019, haloweenowym wydarzeniu w Overwatch i Humble Postmodern Bundle. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Miłosz Szubert
16 października 2019
Firma Square Enix pochwaliła się wynikami sprzedaży swoich marek. Do 31 marca 2019 roku nabywców znalazły ponad 144 miliony egzemplarzy gier z serii Final Fantasy, 78 milionów z cyklu Dragon Quest oraz 74 miliony tytułów z Tomb Raider w nazwie.
gry
Jakub Błażewicz
15 maja 2019
Popularne pliki do pobrania do gry Shadow of the Tomb Raider.
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0 +17 Trainer - 1 października 2018
trainer Shadow of the Tomb Raider - 2021.10.18 +18 Trainer - 29 października 2021
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0 +8 Trainer - 18 września 2018
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0 +11 Trainer (promo) - 13 września 2018
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0.449.0 +8 Trainer - 5 listopada 2021
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0 Build 280.0 +8 Trainer - 26 marca 2019
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0.458.0 +8 Trainer - 25 stycznia 2022
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0 260.0_64 +11 Trainer (promo) - 23 stycznia 2019
mod Shadow of the Tomb Raider - UHG Reshade v.1.0 - 1 grudnia 2019
trainer Shadow of the Tomb Raider - v1.0.4920.0 +8 Trainer - 18 sierpnia 2023
Wymagania sprzętowe gry Shadow of the Tomb Raider:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-3220 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7770 lub lepsza, 40 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4770K 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 480, 40 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry Shadow of the Tomb Raider:
Dodatek
23 kwietnia 2019
Akcji
Ostatnie DLC do gry Shadow of the Tomb Raider. W The Path Home sojusznicy Lary Croft przepadają bez wieści; chcąc ich odnaleźć, protagonistka musi zbadać prastare tunele i odkryć tajemnicę skrywaną przez starożytny grobowiec. Add-on zawiera też nowy strój i łuk dla bohaterki, a także niedostępną wcześniej umiejętność.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
29 marca 2019
Akcji
Szósty dodatek do gry Shadow of the Tomb Raider. W The Grand Caiman Lara Croft stawia czoła bóstwu zagrażającemu mieszkańcom wioski San Juan. Bohaterka otrzymuje przy tym do dyspozycji nowy kostium, wytłumioną strzelbę i specjalną umiejętność.
Gracze
Dodatek
5 marca 2019
Akcji
Piąte DLC do gry Shadow of the Tomb Raider. W The Serpent’s Heart zadaniem Lary Croft jest uratowanie pojmanych rebeliantów oraz zbadanie tajemnic zatopionego grobowca. W zamian bohaterka otrzymuje nowy strój, łuk oraz dodatkową zdolność.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
12 lutego 2019
Akcji
Czwarty dodatek do gry Shadow of the Tomb Raider, w którym odwiedzamy grobowiec wypełniony gazem, starając się złamać szyfr przywódcy organizacji Trójca. Ponadto Shadow of the Tomb Raider: The Price of Survival oddaje nam do dyspozycji nowy strój, pistolet z tłumikiem oraz niedostępną wcześniej umiejętność Lary Croft.
Gracze
Dodatek
22 stycznia 2019
Akcji
Trzeci dodatek do gry Shadow of the Tomb Raider. W The Nightmare Lara Croft wraca do swojej rodzinnej posiadłości i odwiedza kolejny grobowiec, gdzie musi stawić czoła nie tylko licznym pułapkom i zagadkom, lecz także znanym, choć odmienionym adwersarzom.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
18 grudnia 2018
Akcji
The Pillar to drugie DLC do Shadow of the Tomb Raider. Podobnie jak poprzedni dodatek, wprowadza on do gry nowy grobowiec, strój i umiejętności dla bohaterki. Pokonując kolejne przeszkody, Lara odkrywa pradawny skarb oraz tajemnicę związaną z apokalipsą Majów.
Gracze
Dodatek
13 listopada 2018
Akcji
Pierwsze DLC do gry Shadow of the Tomb Raider. Lara odwiedza starożytną kuźnię, poznając tajemnicę regionu Kuwaq Yaku oraz odkrywając antyczne dziedzictwo swej przyjaciółki – Abby. Rozszerzenie wprowadza przede wszystkim nowy grobowiec.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 3312 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 64701 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2018.09.10
W Shadow of the Tomb Raider poznajemy wszystkie tajemnice sekty, która przyczyniła się do śmierci ojca Lary Croft. Czy zwieńczenie trylogii o najpopularniejszej archeolog gier wideo daje radę? Tego dowiecie się z naszej recenzji.
Harry M
Ekspert
2024.09.26
20.5h "Jedność z Dżunglą" na 87% Najgorsza część z nowej trylogii, ale dalej dobra gra Ładna grafika, chociaż potrzebowałem modów żeby podbić tekstury do 4K Muzyka całkiem niezła Rozgrywka dobra, ale czuć mega niedosyt. Mało etapów skradankowych które bardzo mi się podobały. Strzelanie zrealizowane dosyć słabo Na plus krypty i grobowce, chociaż miejscami etapy wspinaczkowe nie działały prawidłowo. Sama eksploracja dobra, ale brakuje metroidvaniowości z Rise of Fabuła ok, ale masa durnot i słabych dialogów Słaby rozwój postaci Wiele elementów gorzej zrealizowanych niż w poprzednich grach
buddookann
Ekspert
2023.09.30
- fabuła rodem z filmów klasy B - przerywniki i dialogi tak żenujące, że czasem musiałem iść na spacer żeby to rozchodzić- tej Lary nie da się lubić. Kreowana na słodziutką i czystą panią archeolog tymczasem: bezwzględna morderczyni, okradająca biednych wieśniaków, nie mająca za grosz poszanowania dla obiektów archeologicznych. Okropny kontrast.- bardzo kiepski rozwój postaci i broni. Kompletnie nie wciąga. Nie daje satysfakcji.- próbowałem robić regiony na 100%, ale szukanie przedmiotów jest bardzo nudne a kolejne grobowce w zasadzie są bardzo podobne.- idiotyzmy w fabule typu : chłopca skazano na śmierć za kradzież ziół dla matki, ale już starą babe wygnano tylko z pałacu za kradzież królewskiego naszyjnika... - długo szukałem wyciągarki i czegoś tam jeszcze. Myślałem że będą w jakimś grobowcu tak jak dwururka... NIE !!! Te rzeczy były u jakiejś starej szamanki we wiosce. Nie u jakiegoś sklepikarza tylko u starej baby w domu...- umiejętności są bardzo słabo rozwiązanie. - mapa jest tragiczna. Cięzko sie też połapać jak zaznaczyć misje poboczne. Brak możliwości zaznaczenia czegoś by wrócić ( np. z wyciągarką )- finalna bitwa taka sobie-chodzenie po prawie poziomych ścianach... litości.- za to Lara nie potrafi wskoczyć na coś na co by wszedł 50 letni dziadek z nadwagą i bez ręki.Szkoda że tak sklepano przedstawienie kultury Indian. Wszystko na jedno kopyto a opisy są mało ciekawe. Nie jest to gra zła , ale też nie wybitna. Podważam trochę ocenę ze względu na napracowanko z grafiką.
Szugob
Ekspert
2023.02.13
Hubowe miasto zarzyna uczucie postępującej przygody. Pojawia się lekka krytyka izolacjonizmu kulturowego, ale fabułka ogólnie szoruje po dnie. Lara wykonuje questy, yikes! Dobrze, że chociaż większy nacisk położono na eksplorację, a mniejszy na walkę.
papież Flo IV
Ekspert
2023.01.11
O grafice i o innych technikaliach nie ma po co się wypowiadać, bo akurat każdy zaznajomiony gracz wie, że nowe Tomb Raidery to w tych kwestiach poziom klasy światowej, prawdziwy wzorzec dla innych gier. Bardziej mnie ciekawiła historia i formuła rozgrywki.I tutaj o dziwo też było dobrze, zaczęło się totalnym zaskoczeniem, niestety koniec był taki jak przypuszczałem. Historia wydawała się dużo bardziej "życiowa", Lara nie lata już z karabinem we wszystkie strony tak jak w poprzedniej części na Syberii, która przypominała bardziej Call of duty aniżeli grę przygodową. Dla Jonaha też znalazło się miejsce i jego obecność dużo wniosła do opowieści, a przecież rynek gierny widział o wiele bardziej charyzmatycznych kompanów głównego bohatera niż on. Historia mocno zwolniła, zamiast wiecznego strzelania pojawiło się więcej zagadek, nic tylko się cieszyć.Szkoda tylko, że od momentu wejścia do ukrytego miasta z tym rdzennym ludem całość nagle się rozlazła. Lara potem włóczy się ciągle po jakichś jaskiniach, wspina się w miejsca, w które żaden człowiek nie dałby rady się wspiąć, oczywiście pojawiają się w międzyczasie jakieś mutanty, a na samym końcu nie może zabraknąć potężnej siekanki. Co ciekawe niewiele wcześniej na polach naftowych bohaterka brzydzi się bronią i wymusza na graczu zabijanie w sposób cichy. Szkoda, mogło to być ładne zamknięcie nowej trylogii. Aczkolwiek i tak nie jestem zawiedziony, poprzednie części też fabułę miały cienką, więc wiedziałem z czym będę mieć do czynienia. Cieszy mnie najbardziej to, że gra nie kontynuowała drogi drugiej części, która zaczynała już przeginać z nadmiarem akcji. Tutaj dało się chociaż przez jakiś czas poczuć, że mamy do wyszukania jakiś skarb, a przecież w tej serii powinno być to najważniejszym wątkiem.
MadtPL
Ekspert
2021.06.05
Udane zwieńczenie trylogii, w którym nacisk położono na eksplorację starannie przygotowanych i przemyślanych lokacji. Świetnie zaprojektowane grobowce i kilka imponujących dynamiką sekwencji zręcznościowych. Przyjemna walka w większości pozwalająca na skryte działanie, ale jest jej tu zdecydowanie mniej od pozostałych aktywności. Dodatkowe grobowce z DLC są OK, a niektóre, jak ten z "Drogi do domu", wybijają się na tle pozostałych, nawet tych z podstawowej wersji gry. Olśniewająca oprawa audiowizualna. Edycja definitywna oferuje ponad trzydzieści godzin rozgrywki do ukończenia kompletnego.
ogórekdamian
Ekspert
2020.10.13
Gra niestety najsłabsza z całej trylogii, fabuła na poziomie "Dlaczego Ja" i tym podobnych, a za zakończenie to złota malina się należy.Gra po prostu jest nudna jak pieron, przez większość gry łazimy po ścianach i skaczemy i zbieramy tony śmieci po drodze. Oczywiście gra ma tam swoje plusy, ale ja osobiście to ledwo ją ukończyłem.
Butryk89
Ekspert
2020.01.03
Jak dla mnie najgorsza odsłona nowej Lary (co nie znaczy, że jest zła). Mimo, że dostało się to czego oczekiwało - grobowce i krypty to jednak zabrakło mi w nich klimatu - tzn. jest ładnie, ciemno, itp. ale nie czuć w nich poczucia dezorientacji - po prostu wiemy gdzie iść, nie ma rozgałęzień, pułapki są śmiechu warte, czy grobowce nie powinny być wymagające? Każdy grobowiec zbudowany jest z jednej zagadki na końcu drogi - czy nie dałoby się zrobić czegoś obszerniejszego? Poszukać rozwiązań w pomieszczeniach chociażby. Co do scenariusza, pomimo zmiany pani Pratchett, która jest odpowiedzialna za dwie poprzednie odsłony to muszę stwierdzić, że dialogom i budowaniu emocji nie wyszło to na dobre. Postacie nie angażują, Lara wydaje się coraz bardziej miałka i prostolinijna, brakuje jej charakteru, którego powinna już dostać po przeżyciach z dwóch ostatnich odsłonach. Twórcy powinni jeszcze popracować nad atakiem klonów NPC, bo miałem wrażenie, że 3-4 rodzaje twarzy jest w całej wiosce. Nie rozumiem również obszernego drzewka rozwoju, który w znacznym stopniu odpowiedzialny jest za walkę, której paradoksalnie jest najmniej w tej odsłonie. Po co wprowadzać nowe mechaniki, skoro nie sposób rozwinąć ich i się nimi nacieszyć?Dla mnie gra zasługuje na 7/10 patrząc na poprzednie odsłony. Dostajemy głównie znowu to samo z paroma nowościami. Ci co nie grali w żadną odsłonę, a zaczną od niej, nie będą zawiedzeni i z pewnością nie poczują znużenia - mogą dodać "oczko" wyżej mojej ocenie.
T20
Ekspert
2019.11.27
Myślę że jest to solidne zakończenie przygód Lary i pomimo iż większość mechanik, jak nie wszystkie są takie same jak we wcześniejszych częściach to wciąż można z czystym sumieniem polecić gierkę.Nie wiem jak inni odczuli bieg wydarzeń w grze, ale mi się wydaje że gdzieś tak w etapie miasta Paititi poziom emocji opadł i powoli zaczęła wkradać się nuda.Lokacja jest naprawdę ładna i dość obszerna, ale z nagłej akcji i chodzenia wszędzie na żywioł, produkcja stała się jakimś sandboxem. Niby jest sporo do robienia i eksplorowania, ale bardziej cieszyłam się z dynamicznej akcji i zwiedzania lokacji podczas ciągłego ruchu fabuły niż z nagłego otrzymania sporej mapki z side questami i znajdźkami.Niby nie jest to żadna tragedia, bo cała masa grobowców i ruin to miód na moje serce, ale fajnie by było gdyby znajdowały się w różnych lokacjach no i nie wymuszały używania danej broni podczas ataku dzikusów.A jeśli już mowa o wymuszeniach to nie bardzo rozumiem dlaczego twórcy uwzięli się aby Lara nosiła "plemienne" ubrania w wiosce, a poza nią mogła śmiało ubrać podkoszulek. Dziwny zabieg, bo przecież nasza pani archeolog i tak nie musi się wtapiać w tłum i każdy tam wie że jest przybyszem, więc to takie trochę bez sensu i stwarza niepotrzebne ograniczenia.Ogólnie to dziwne też wydały mi się oryginalne głosy postaci pobocznych, bo co z tego że tubylcy używają języka czakalaka, skoro Lara wciąż mówi do nich po angielsku. Wygląda to naprawdę mega komicznie i myślę, że jak już dodali taką opcję to mogli to zrobić w jakiś inny sposób. Logiki też raczej nie można się doszukiwać w szaleńczych skokach i zaginaniu praw fizyki przez główną postać, no ale tak można się czepiać wszystkiego więc lepiej to pominąć. Gra jest ładna, przyjemna fabularnie i ma sporo do zaoferowania. Wielkim plusem jest też niezbyt duża ilość walki, bo zabawa na padzie jest bardzo dobra podczas wspinania, ale kiedy przychodzi strzelać to niestety jest strasznie kiepsko.
Michal_Skowron
Ekspert
2019.10.04
Z pośród całej tej trylogi z niewastą w roli głównej to ta część jest najsłabsza. Oczywiście jest to bardzo dobra gra i pykało się super ale fabuła jednak najsłabsza. Zróżnicowanie lokacji bardzo biedne, mam wrażenie że biegałem tylko po dżungli. W poprzednich była zima, jakieś fabryki, czy misje na statku itp. a tu dżungla no i dżungla! Jednak trzeba napisać ze grafika jest śliczna, wstawki filmowe oddaja też taki filmowy rozmach w niektórych momentach, są ładne scenerie bez dwóch zdań. Duży plus też za lokacje pod wodą które zresztą są też śliczne. W tej cześci można zwiedzać głebiny bo Lara nauczyła sie nurkować! Ogolnie tytuł jest bardzo dobry i nie ma co narzekać, grało się fajnie i polecam.
mastarops
Ekspert
2019.05.19
Grało się naprawdę fajnie. Rewelacyjna grafika, aż się wierzyć nie chce, że słaby x one daje radę ją pociągnąć. Mechaniki walki, skakania, skracania fajne. Zbieractwo i crafting nie pasują mi do gry akcji i niepotrzebnie psują imersję. Największym minusem gry jest jednak postać samej Lary, nudna, bez wyrazu psyholka. Czasami (głównie chodzi o przerywniki) zachowuje się jak mała dziewczynka by chwilę potem wymordować nożem i czekanem kilkadziesiąt osób. Twórcy gry chyba nie mogli się zdecydować kim ona ma być, jej postawa brak konsekwencji psuje bardzo dobrą grę. Poza tym rozumiem, że ma być sprawna fizycznie, ale ona jest jak Batman (poza walką wręcz i zamiłowaniem do mordowania). Fabuła moggla by być ciekawsza, postacie i ich motywacje wydają się być dość sztuczne.
kęsik
Ekspert
2018.12.14
Solidna rzemieślnicza robota. Tylko tyle i aż tyle. Gameplay poprawny, fabuła pomijalna, grobowce bardzo dobrze zrobione (chyba najlepsza rzecz w grze), dużo nudzenia, zbyt wiele (jak dla mnie) cywilizacji, masa głupot. Graficznie w jednej chwili wygląda jak jedna z najładniejszych gier by po chwili wyglądać gorzej niż TR 2013. Szczególnie sama Lara i jej włosy wyglądają tragicznie. Wydajność także mogłaby być lepsza. Ogólnie całkiem spoko się gra ale według mnie to najsłabsza część trylogii.
BFHDVBfd
Ekspert
2018.12.11
Nuda nuda i jeszcze raz nuda. Nie potrafię skończyć, może ukończę jak nie będzie innych tytułów do ogrania. W dodatku grafika jakaś taka "plastikowa". Postacie strasznie bezpłciowe kompletnie w ogóle mnie nie obchodzą. Porównując z takim Uncharted to niebo a ziemia. Ogółem nie jest to zła gra, ale po prostu strasznie nudna. Jedyny Tomb Raider z nowej trylogii przy którym się dobrze bawiłem to jedynka.
Vlad Tepes
Ekspert
2018.12.03
Dziś skończyłem na 99% na normalu (do 100 został mi jeden dokument), oczywiście na klawie i myszce (jak przystało na pc-towca)... Dupy mi nie urwało i chyba 2nd część bardziej przypadła mi do gustu, ale muszę stwierdzić, że to solidna gra z wieloma aktywnościami pobocznymi. Polecam, ale jedynie jako uwieńczenie całej trylogii, choć zakończenie mogłoby być lepsze...
pieterkov
Ekspert
2018.11.24
Więcej tego samego. Gra nie jest zła. Dręczą ją te same problemy co poprzedniczki, główny z nich to segmenty platformowe oparte na automatyce, a nie umiejętnościach gracza, więc wiele razy wiemy co trzeba zrobić a i tak giniemy, bo np. Lara nie wykryła deski i się jej nie złapała. Sam kompletnie wybijałem się z rytmu gry kiedy po raz piąty skakałem w tą samą przepaść z linką, szukając idealnego kąta w którym gra wykryje miejsce do którego mam się przyczepić i łaskawie mnie podwiesi zamiast rzucać w przepaść. Czyli krótko mówiąc częściej giniemy z winy gry, a nie z winy gracza, bo np. mieliśmy kamerę o 1 stopień nie w tą stronę i Lara skoczyła milimetr nie w tę stronę co trzeba więc linka się nie zaczepiła.Wielokrotnie też nie wiadomo gdzie iść – skakałem na słupki, które wyglądały na „chyba mogę po tym przejść” i spadałem w przepaść, bo okazywało się, że dalsza droga prowadziła jakąś dziurą – inne gry uczą nas „gdy ścieżka przed tobą jest zamknięta, szukaj innej”, tymczasem tutaj trzeba iść dalej – okazuje się, że np. Lara potrafi się przeczołgać pod gruzami czy przejść przez tłum – oczywiście tylko w miejscach ustalonych przez grę więc to takie szukanie „gdzie twórcy chcieli żebym przeszedł dalej”, zamiast faktycznego szukania drogi na logikę.Poza tym MNÓSTWO znajdziek – potrafi ich być koło 100 na jeden mały obszar. Nie wnoszą nic ciekawego i są tylko po to, żeby być. Niektóre dokumenty nawiązują klimatem do lokacji, ale co z tego, skoro gra potrafi nam wpychać kilka dokumentów o tym samym? Mniej = lepiej. Cała gra to tak naprawdę cały czas ten sam klimat – dżungla, Aztekowie, Majowie, bla, bla, bla – chociaż tym razem obyło się bez rosyjskich baz. Dużych obszarów jest 2-3 na krzyż, reszta to proste korytarzówki łączące te lokacje oraz dość duże grobowce. Fabuła jest nawet ciekawa, ale skutecznie przerywają ją dziesiątki godzin szukania znajdziek po okolicznych terenach. Aczkolwiek czasem prychałem śmiechem na powagę Lary odnośnie zacofanych tubylców, a jak przywdziewała ich stroje i maski to już wgl komedia.Kolejny zarzut to ulepszanie sprzętu. W poprzednich częściach TRa dostawaliśmy nowy sprzęt który ulepszał już posiadany. Tutaj też tak jest, ale... część sprzętu dostajemy, a część musimy kupić u handlarzy. Gdyby nie poradnik gryonline to cisnąłbym główny wątek do samego końca w poszukiwaniu wyciągarki i ulepszonego noża, tymczasem okazało się, że trzeba je po prostu kupić... W dodatku chyba było to u handlarki, która na złość graczowi ciągle się przemieszcza i może być w jednej z kilku lokacji...Ekonomia w grze też jest taka sobie – szybko doszedłem do max limitu 64000 posiadanej gotówki i nie miałem co kupować. Winne są różne bonusy od strojów i z umiejętności, oraz z noża, typu pozyskuj więcej materiałów naturalnych, sztucznych, czy też ze zwierząt. Kończyło się to tak, że miałem pełne sakwy wszystkiego, a sprzedawanie tego dawało mi mnóstwo kasy. Jak dla mnie gra sprzyja casualom, którzy po 3 minutach biegania po dżungli chcą mieć pełne sakwy i materiały na upgrade wszystkiego. Ja zbierałem wszystkie znajdźki i robiłem wszystkie zadania poboczne, a po drodze zbierałem mijane surowce, więc cały czas miałem ich nadmiar.Jak zwykle najlepszy element gry to grobowce, większość z nich była prosta lub banalna, jedynie w dwóch czy trzech utknąłem na kilkadziesiąt minut.Podoba mi się również nowy element czyli nadanie strojom noszonym przez Larę właściwości np. więcej PD za zabijanie po cichu, w walce, lub zwiększona ochrona przed pociskami. Szkoda tylko, że przez pół gry musimy latać w 1 konkretnym ciuchu ludowym, żeby wgl móc rozmawiać z tubylcami.Co do wielokrotnie wypominanego w recenzjach nadmiaru walk – prawdziwych walk było tylko kilka i faktycznie były pozbawione klimatu i denerwujące. Sprowadzały się do biegania w kółko po arenie, strzelania do przeciwników i leczenia się na szybko. Zero pomyślunku. Było też kilka segmentów skradankowych. Niestety moim zdaniem było ich za mało w pierwszym etapie gry, gdy przeciwników było mało i miało to sens, a za dużo w końcowym etapie gry, gdy zabicie kogoś po cichu było praktycznie niemożliwe przez obecność hełmów na głowach. Skutkowało to tym, że po zabiciu kilku przeciwników cichaczem (atak wręcz z krzaków) i tak zostawaliśmy wykryci i robiliśmy totalną masakrę. A teoretycznie zakres ruchów lary jest ogromny – można chociażby zastawiać pułapki na zwłokach czy podwieszać przeciwników pod gałęziami drzew niczym w assassins creed 3 – szkoda tylko, że przez całą grę zrobiłem to tylko RAZ kiedy pokazywano mi ten ruch, bo po prostu można było zabijać z krzaków na ziemi. Są też halucynogenne strzały które niczym w AC powodują, że przeciwnicy atakują się wzajemnie, ale dobre zastosowanie dla nich było tylko wtedy gdy otrzymywaliśmy je fabularnie do zabawy – były to dosłownie 2-3 grupki przeciwników na których można było tego użyć, a potem już nigdy.Skąd więc takie przeciętne recenzje? Podejrzewam, że to zmęczenie materiału. Znowu dostajemy do samo, nawet nowe ruchy typu pływanie czy wspinaczka po sufitach (a może była już w 2?) nie zmieniają gry na tyle, żeby wprowadzało to powiew świeżości.W dodatku jakoś kompletnie nie czułem wagi fabuły, niby Lara zapoczątkowała koniec świata, ale w praktyce pokazane było to tylko w 2 słabych sekwencjach ucieczkowych a’la Nathan Drake gdzie uciekaliśmy przed powodzią czy innym trzęsieniem ziemi. Jak dla mnie są to zjawiska lokalne, które zdarzają się ciągle i to, że zaleje jedno czy dwa miasta nie oznacza końca świata. Nie wiem więc po co wgl Lara odwalała cały ten cyrk z artefaktem.Sądzę, że nie będzie to część do której będę wracał, w przeciwieństwie do 1 części (i od czasu do czasu 2). Głównie dlatego, że od połowy już mnie nudziła, bo nie czułem żadnego postępu w rozwoju postaci (żadnych ciekawych umiejętności do kupienia, te must have zaliczyłem na początku gry), a badania grobowców i krypt dawały tylko ubrania (których nie mogłem nosić bo fabuła) oraz umiejętności (których nie potrzebowałem, typu dłuższy oddech pod wodą lub zbieranie więcej owoców z jednego krzaczka).P.S. DLC to dojenie graczy. Nie kupujcie tego proszę. Jak na razie grobowiec z DLC to 15 minut "zabawy"...
wwad
Ekspert
2018.09.28
Całkiem udana kontynuacja tego co lubię :)Klimat jest mega. Lokacje zdecydowanie lepsze niż w RoTR. Jak w każdej grze z serii bardzo dużo naciąganych scen, realizmu tu nie wolno oczekiwać.Polski dubbing jest całkiem dobry jednakże animacje mowy w przerywnikach to czasami tragedia ( zwłaszcza w początkowych scenach potem chyba się przyzwyczaiłem albo było lepiej ).Brak ręcznego włączania latarki boli czasami.Bardzo irytująca stale ta sama animacja nabierania powietrza podczas nurkowania.
zjazd
Ekspert
2018.09.19
Spoko się gra, oprawa audio wizualna super, dobra optymalizacja. Tylko wszystko popsute przez zbieranie jakichś pierdół, backtracking i taką sobie fabułę.
Legalizex
Ekspert
2018.09.16
Ukończyłem już grę. Gra króciutka tak jak poprzednie Tomb Raidery, zrobienie całej fabuły, misji pobocznych i grobowców/krypt mi zajęło może z 20 godzin. Generalnie gra wygląda identycznie jak Rise of the Tomb Raider, może grafika jest jeszcze lekko podrasowana, bo scenerie wyglądają obłędnie, super widoczność i szczegóły. Jedyne nowości w stosunku do ROTTR to opuszczanie i huśtanie się na linie oraz bardzo dużo nurkowania w wodzie. Fabuła średnia, szczerze mówiąc nie wciągnęła mnie, te z dwóch poprzednich gier były moim zdaniem lepsze, ta była jakaś taka nijaka. W grze pełno wymuszonego backtrackingu typu nie wejdziesz tutaj bo musisz mieć SUPER ULTRA WZMOCNIONY NÓŻ, wróć za 5 godzin jak już go dostaniesz to znajdziesz artefakt. System rozwoju postaci bezużyteczny, tak naprawdę umiejętności które sprawiają że jesteś silniejszy tam jest tyle co kot napłakał, większość z tego jest totalnie niepotrzebna i jak ktoś chce to nawet może totalnie olać levelowanie, bo to nic nie daje. Optymalizacja spoko, na ultra 1080p mój GTX 1080 bez zająknięcia. Do tego w grze jest kilkanaście niesamowicie nudnych misji pobocznych, nawet nie polecam ich robić bo wieje nudą jak w Assassin's Creed Origins, chyba że ktoś ma zamiar zrobić 100% gry. Moja ocena 8/10 i moim zdaniem Rise of the Tomb Raider i Tomb Raider 2013 były lepsze.
MorrisonCrusoe
Gracz
2025.10.12
Podchodziłem do tytułu trzy razy. Wymęczyłem się niemiłosiernie, a szkoda bo pierwsza część trylogii mnie pochłonęła. Momentami świetna, ale w przewadze była nudna. Paititi było nieprzyjemną lokalizacją, jakaś taka bez ducha, dobrze bawiłem się w San Juan bo lokalizacja była miłą odskocznią od Ukrytego Miasta. Sterownie upośledzone, miałem wrażenie że nie mam kontroli nad tym postacią przy szybkich walkach np. z Unuratu. Słowem zakończenia - dobrze było sprawdzić tytuł, niedobrze, że tak wynudził.
Llordus
Gracz
2018.09.19
Grę oceniam na 7.Na plus - piękna grafika, do tego dosyć fajnie eksploruje się wszelkiego rodzaju grobowce i krypty. Do tego ilość walk mocno zredukowana względem poprzednich części, a te które są można w większości przejść "po cichu".I w zasadzie tylko tym ta gra stoi i tylko dlatego warto ją odpalić. I jest to na tyle dobrze zrobione, że przy spapranej całej reszcie decyduje się dać ocenę 7.Prowadzenie fabuły to dramat. Przez duże D. Zakończenie wątku Trójcy to jakiś nieśmieszny żart. Przy tym słynne już, oryginalne, zakończenie Mass Effect 3, wydaje się być arcydziełem ostatniej dekady, może nawet i dwóch.To, w jaki sposób rozwiązano "wtopienie się w lokalny tłum" przez Larę, to jest obraza inteligencji nie tylko człowieka, ale nawet zwykłego psa lub kota ...Jedyna handlarka w katolickiej misji kościelnej handluje głównie bronią i amunicją ...Itd. itp. Długo by można wymieniać fabularne bzdury, całkowicie zabijające jakiekolwiek poczucie immersji.Całe miasteczko Paititi, poprzedzone nieco mniejszym hubem - acz równie gównianym - Kuwaq Yaku - całkowicie wyhamowuje rozwój fabuły i odziera grę z jakiegokolwiek napięcia, które w początkowych etapach udało się jakoś zbudować.Crafting jest durny i całkowicie zbędny - do tego ilość wszelkiego rodzaju surowców i znajdziek sprawia, że nie idzie zrobić 2-3 kroków w dowolnym miejscu mapy, żeby nie wpaść na coś, co trzeba podnieść, zbadać, zerwać lub wykopać .... Szczególnie w Paititi i Kuwaq Yaku - gra bardziej przypomina sapera, niż Tomb Raidera poszukującego zaginionych artefaktów.Tak czy siak - zagrać warto, o ile historia i sposób jej narracji nie jest czymś kluczowym dla gracza. W przeciwnym razie, trzymać się od tej gry z daleka.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
manek23
Ekspert
2023.09.03
Charson
Ekspert
2022.10.09
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2022.04.06
MarcinB323
Ekspert
2020.11.19
Mateusz Popielak
GRYOnline.pl Team
2020.06.02
SULIK
Ekspert
2019.12.25
m4tekt
Ekspert
2019.10.11
Bigos-86
Ekspert
2019.09.05
zvr
Ekspert
2019.02.27
Cainoor
Ekspert
2018.11.05
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (64 701)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
SpoconaZofia Legend
Kolejny rozdział Tomb Raider jest już dostępny. Teraz będzie można ją wypatroszyć na haku. Dla koneserów. https://youtu.be/JVtkcHfHcNc?si=RjwG4SGKhN5ns1gS
blimsien_yankovic Centurion
Przed chwilą zobaczyłem napisy końcowe. Gra naprawdę powinna mieć ocenę 10/10, taką ja wystawiłem. Doskonała w każdym aspekcie - MAJSTERSZTYK. Dostałem ją kiedyś za darmo od Epica i teraz znalazłem czas na ogranie ale jeżeli miałbym ją kupić to i tak WARTO. Poza fenomenalną, piękną i szczegółowa grafiką warto dodać:
Perfekcyjny i przemyślany pod każdym względem poziom trudności. Łatwy to rzeczywiście łatwy, bardzo trudny to rzeczywiście bardzo trudny. Autorzy nie traktują gracza jak idioty. Każdy otrzyma wyzwanie na swoim poziomie trudności. Poza tym można ustawić "hybrydowy" poziom trudności składający się z trzech aspektów pod swój styl grania - ogromy plus. Nie ma etapów gdzie można się zaciąć, poza tym na łatwym Lara podpowiada jak wykonać zagadki.
Kwestia lokacji Paititi. Paititi to Ukryte Miasto Inków które odkrywamy podczas naszej przygody.. Niewiele jest gier które dają nam w trójwymiarze przenieść się do tętniącego życiem miasta zamieszkiwanego przez Inków. Dla mnie jest to gratka że mogę zwiedzić zmaterializowane cyfrowo miasto zamieszkiwane przez wymarłą cywilizację. Dodatkowo dostajemy na początku do zwiedzenia Kuwaq Yaku typowa mała wioska Peru ale założona na starożytnych ruinach. Odwiedzimy na początku naszej wędrówki miasto Cozumel w Meksyku (tutorial). Oczywiście ważnie lokacje to ruiny świątyń których jest sporo do odwiedzenia.
Dziennik opisu miejsc, osób, artefaktów oraz przedmiotów jest z lektorem!!! Zazwyczaj w grach mamy leksykon lub dziennik z samymi opisami ale w Shadow of the Tomb Raider opis jest czytany przez Larę. Jest to szczegół może nie dla wszystkich istotny ale ja zauważam tę subtelną różnicę względem konkurencji oraz nakład pracy a sam dziennik jest bogaty w informacje.
Drzewko umiejętności bardzo dobrze zbalansowane oraz bardzo ładnie oprawione graficznie. Jest czytelne oraz łatwe w zrozumieniu oraz w planowaniu naszego rozwoju. Cześć umiejętności jest przydzielana automatycznie po ukończeniu odpowiedniego punktu w fabule (lub grobowca). Natomiast druga część punktów jest do zdobycia w zamian za punkty doświadczenia. Tutaj ogromny plus ponieważ najbardziej przydatne dla Lary umiejętności są do odebrania już na wstępie (pierwsza linka umiejętności) bez dokopywania się dalej.
Odnośnie charakteru i wyszkolenia Lary. Archeologię chyba studiowała w zielonych beretach u profesora Rambo. Walki jest podobno mniej ale i tak robi sieczkę z wrogów. Podpinam screna z gry: mocno wkurzona Lara żądna krwi.
Krypta76 Generał
7 lat od premiery nadal nic nowego
youtube.com/watch?v=5Q1fnp2p-Bg
MorrisonCrusoe Junior
Podchodziłem do tytułu trzy razy. Wymęczyłem się niemiłosiernie, a szkoda bo pierwsza część trylogii mnie pochłonęła. Ta odsłona momentami świetna, ale w przewadze była nudna. Paititi było nieprzyjemną lokalizacją, jakaś taka bez ducha, dobrze bawiłem się w San Juan bo lokalizacja była miłą odskocznią od Ukrytego Miasta. Sterownie upośledzone, miałem wrażenie że nie mam kontroli nad tym postacią przy szybkich walkach np. z Unuratu. Słowem zakończenia - dobrze było sprawdzić tytuł, niedobrze, że tak wynudził.