Data wydania: 23 lutego 2017
Trzecioosobowa gra akcji z elementami RPG. Za NieR Automata odpowiada znana m.in. z serii Bayonetta ekipa Platinum Games, jednak dyrektorem projektu był Taro Yoko, który pełnił tę samą rolę przy produkcji poprzedniczki. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości, w której Ziemia uległa zniszczeniu w wyniku wojny z zabójczymi maszynami.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Nier: Automata to RPG akcji będące kontynuacją Nier z 2010 roku. Za opracowanie projektu odpowiadało studio PlatinumGames, znane m.in. z Vanquish czy serii Bayonetta. Zespół ten nie stworzył co prawda pierwowzoru, ale dyrektorem projektu był Yoko Taro, czyli człowiek, który pełnił tę samą rolę m.in. przy produkcji pierwszej odsłony Nier oraz grze Drakengard. Dzięki temu pomimo zmiany dewelopera tytuł zachował klimat poprzednika.
Akcja Nier: Automata toczy się w odległej przyszłości. Zaprezentowana przez autorów wizja tych czasów nie należy do optymistycznych. Inwazja obcej cywilizacji zmiotła ludzkość z powierzchni Ziemi, a niedobitki schroniły się w bazach księżycowych.
Kampania opowiada historię kobiecego androida imieniem YoRHa No.2 Type B, skonstruowanego przez mieszkańców Księżyca. Wojowniczka zostaje wysłana na naszą planetę z zadaniem odbicia jej z wrogich rąk. W misji towarzyszy jej android zwiadowczy YoRHa No. 9 Model S.
Nier: Automata to RPG akcji, w którym wydarzenia obserwujemy z perspektywy trzecioosobowej. Rozgrywka koncentruje się głównie na toczeniu potyczek z hordami przeciwników za pomocą rozbudowanego systemu walki. Podczas bitew wykorzystujemy różnorodne techniki, bronie oraz umiejętności. Co pewien czas musimy także zmierzyć się z potężnymi bossami. Zabawę urozmaicają etapy przypominające gry shoot 'em up.
Świat gry ma otwartą strukturę, pozwalając graczom na swobodne zwiedzanie postapokaliptycznej Ziemi. Większość czasu spędzamy na przemierzaniu lokacji pieszo, ale można także jeździć na grzbietach zwierząt, a w niektórych misjach pojawia się opcja kontrolowania mecha.
Kampania składa się z bogatego wyboru zadań, wśród których znalazły się zarówno te centralne dla fabuły, jak i liczne opcjonalne przygody poboczne. Za sukcesy nagradzani jesteśmy punktami doświadczenia oraz pieniędzmi, które wydajemy na rozwój postaci. Ponadto w ciałach androidów można instalować specjalne chipy, zapewniające przydatne bonusy lub dodatkowe zdolności.
Autorzy przygotowali aż dwadzieścia sześć alternatywnych zakończeń, a cała kampania opracowana została tak, że trzeba ją przejść minimum trzy razy, aby zobaczyć większość z tego, co gra ma do zaoferowania.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows 17 marca 2017
PlayStation 4 23 lutego 2017
Nintendo Switch 6 października 2022
Xbox One 26 czerwca 2018
Producent: PlatinumGames / Virtuos (Switch)
Wydawca: Square Enix
Gry podobne:
5GIER
Seria NieR została zapoczątkowana w 2010 r. przez nieistniejące już studio Cavia. Kolejne odsłony cyklu powstawały pod szyldami różnych producentów, jednak nad wszystkimi czuwał twórca marki Yoko Taro, a ich wydawcą był Square Enix. Za oprawę muzyczną w grach odpowiada Keiichi Okabe. NieR to spin-off Drakengard (autorzy uznali za kanoniczne piąte zakończenie pierwszej gry z tejże serii).
Recenzja GRYOnline
NieR: Automata to dziwaczny RPG z przestarzałą grafiką i okazjonalnie powtarzalnymi zadaniami. Ale to nie ma żadnego znaczenia – Platinum Games stworzyło produkcje rewelacyjną, pełną cudownego szaleństwa i świeżości. Oto gra z oryginalnym scenariuszem, pełnym brutalnych i poruszających scen, oto gra ze stale zmieniającą się rozgrywką i wspaniałą ścieżką dźwiękową. Innymi słowy - oto gra wybitna.
Aktualizacja: 23 lipca 2021
NieR Automata poradnik i solucja to kompletny opis przejścia, najlepsze porady na start oraz do postaci, eksploracji i walki. Opisujemy wszystkie zakończenia, cheaty, bossów; wszystkie trofea oraz wymagania sprzętowe.
12 listopada 2022
Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.
31 sierpnia 2022
Kosmitów w grach spotykamy naprawdę sporo. Mają też wiele różnych form, począwszy od uroczych i zabawnych, a na okrutnych i przerażających kończąc. Zebraliśmy dla Was najlepsze z nich.
22 maja 2022
Chcesz rozpocząć przygodę z grami jRPG, ale się na nich nie znasz? Oto nasze zestawienie 10 japońskich RPG-ów, od których warto zacząć przygodę z gatunkiem.
30 października 2021
W dobrych grach w większości przypadków wcielamy się w wyrazistych, zapadających w pamięć bohaterów. Prezentujemy więc doborowe towarzystwo jednych z najlepiej wykreowanych głównych postaci z gier ostatniej dekady.
23 października 2021
Przy tak dużej ilości gier i rosnącej ciągle kupce wstydu, dobrze zrobione wprowadzenie to okazja dla twórców, by przykuć uwagę gracza i nie pozwolić mu odejść od monitora. Oto 10 jednych z najlepszych początków w historii gier.
Z okazji 15. rocznicy serii NieR, Square Enix zorganizuje specjalną transmisję na żywo. Fani mają nadzieję, że otrzymamy podczas niej zapowiedź nowej części.
gry
Marcin Bukowski
24 lutego 2025 10:55
NieR: Automata nadal rozchodzi się jak ciepłe bułeczki. Sprzedaż gry przekroczyła już 9 mln egzemplarzy.
gry
Adrian Werner
27 grudnia 2024 13:50
Pora na pojedynek dwóch szalenie popularnych bohaterek. Jedna z nich jest androidem, a druga starą wiedźmą, więc będzie to prawdziwie spektakularne starcie. Jak myślicie, wygra stalowa determinacja 2B czy może jednak czar Bayonetty?
pozostałe
Patryk Manelski
18 listopada 2024 17:11
Twórca NieR: Automata, Yoko Taro, i deweloper Stellar Blade, Hyung-Tae Kim, spotkali się, aby wzajemnie komplementować swoje najważniejsze produkcje.
gry
Kamil Kleszyk
16 kwietnia 2024 10:30
NieR: Automata nie przestaje imponować. To wyśmienite RPG akcji rozeszło się już w ponad siedmiu milionach egzemplarzy.
gry
Adrian Werner
24 kwietnia 2023 10:10
Doczekaliśmy się premiery kontrowersyjnego moda The NieR Automata Church, czyli projetu z nową lokacją, który oszukał tysiące osób ze społeczności fanów gry.
Pliki do gier
Adrian Werner
12 września 2022 13:15
Fanka NieR: Automata wykazała się dużą pomysłowością w promowaniu tej gry, wykorzystując do tego aplikację randkową Tinder.
gry
Adrian Werner
19 sierpnia 2022 09:51
Tajemnica, którą przez ostatnie kilka dni żyła cała społeczność fanów NieR, okazała się żartem. Za wszystko odpowiadało trzech wybitnie utalentowanych moderów.
gry
Przemysław Dygas
29 lipca 2022 11:36
Wśród społeczności NieR: Automata zapanowało duże wzburzenie. Wygląda na to, że jeden z graczy przypadkowo odkrył nową, ukrytą lokację i sam nie wie, jak tego dokonał.
gry
Przemysław Dygas
28 lipca 2022 13:05
Dziś o godzinie 15:00 czasu polskiego odbyło się Nintendo Direct Mini: Partner Showcase, czyli pokaz produkcji dedykowanych głównie Switchowi. Wniosek z tej prezentacji jest jeden – w drugiej połowie 2022 roku będzie w co grać na owej konsolce.
gry
Hubert Śledziewski
28 czerwca 2022 19:30
Popularne pliki do pobrania do gry NieR: Automata.
mod NieR: Automata - FAR (Fix Automata Resolution) v.0.7.0.23 - 9 marca 2019
mod NieR: Automata - Random Crash to Desktop FIX v.1.0 - 2 października 2018
trainer NieR: Automata - v1.02 +5 Trainer - 9 kwietnia 2019
mod NieR: Automata - NieR Automata - Texture Pack v.1.03 - 21 września 2022
trainer NieR: Automata - 2021.03.18 +19 Trainer - 30 marca 2021
mod NieR: Automata - NieR: Automata DualShock 4 Button Prompts v.1.1 - 30 listopada 2018
mod NieR: Automata - Nier Automata Mod Helper (NAMH) v.3.5.1 - 23 listopada 2022
trainer NieR: Automata - v1.0 +1 TRAINER - 26 marca 2017
mod NieR: Automata - NierYorha_ReShade v.1 - 19 maja 2019
trainer NieR: Automata - v1.0.38.0 +13 Trainer - 2 kwietnia 2021
Triki NieR: Automata (Minigierka) - 28 maja 2017
Triki NieR: Automata (Tryb debug) - 28 maja 2017
Triki NieR: Automata (Szybki wzrost doświadczenia) - 28 maja 2017
Triki NieR: Automata (Dragon Lance) - 24 sierpnia 2018
Triki NieR: Automata (Kupowanie trofeów) - 21 lipca 2019
Triki NieR: Automata (Zakończenia) - 30 maja 2020
Kody NieR: Automata (Game of the YoRHa Edition - kody) - 29 marca 2023
Wymagania sprzętowe gry NieR: Automata:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-2100 3,1 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB pamięci Nvidia GeForce GTX 770 / AMD Radeon R9 270X lub lepsza, 50 GB na HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4670 3,4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB pamięci Nvidia GeForce GTX 980 / AMD Radeon R9 380X, 50 GB na HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Lista małych dodatków do gry NieR: Automata:
DLC 3C3C1D119440927 6 października 2022
Średnie Oceny:
Średnia z 22 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 7179 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 107491 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Michał Chwistek
Recenzent GRYOnline.pl
2017.03.19
Na początku marcu serca publiczności skradła nowa Zelda, ale warto pamiętać, że to nie jedyna wybitna produkcja, jaka wyszła w tym czasie. Przed Wami NieR: Automata – dzieło geniuszy (ale i szaleńców) z Platinum Games.
Harry M
Ekspert
2024.05.15
55h ~100% Hard Wybitny tytuł przełamujący granice Niesamowita spójność gry - wizualia i UI są częścią świata. Ładna grafika i świetne widoczki Ponownie przepiękna muzyka Keiichi Okabe Świetny gameplay, zabawa gatunkami, przyjemne ulepszanie postaci chipami, ładne animacje Fabuła cudowna, świetne pod względem kontynuacji Replicanta. Naprawdę daje do myslenia. Świetnie napisane, wykonane i zagrane postaci Genialny i unikatowy finał Wielokrotnie wycisnęło ze mnie morze łez Gra wykorzystuje fakt że jest grą - bawi się schematami i samym graczem CUDO
ArtystaPisarz
Ekspert
2024.02.08
Do „NieRa” podchodziłem dobre trzy razy. Za pierwszym razem przeszedłem tylko pierwszą misję. Nawet mi się podobała, nie pamiętam więc już, czemu odłożyłem tę grę na bok. Za drugim razem, wiedząc już, że będę o tej grze pisał w moim doktoracie, utopiłem w „NieRze” jakieś 10 godzin, po czym odłożyłem tę grę, do bólu znudzony wleczącymi się w nieskończoność (jak mi się podówczas wydawało) misjami pobocznymi. Wreszcie, wiedząc, że termin oddania doktoratu się zbliża (mam jeszcze jakieś trzy miesiące na jego dokończenie…) usiadłem do tej gry po raz trzeci i wiecie co? Nie mogłem się od niej oderwać. W jakieś dwa tygodnie wpakowałem w nią dobre czterdzieści godzin, odblokowałem wszystkie pięć najważniejszych zakończeń i dotarłem do tych przesławnych napisów końcowych. Bawiłem się (i wzruszałem) fenomenalnie. Tym razem wszystko po prostu zadziałało. To jasno pokazuje, że nasze doświadczenia z każdą grą nie zależą, w bardzo kantowski sposób, tylko od samej gry jako przedmiotu, ale też od nas jako podmiotu.Kanta wspominam zresztą tu nieprzypadkowo, bo ta gra przesiąknięta jest wręcz odniesieniami do zachodniej filozofii, od św. Augustyna po Sartre’a. Wszystkie one mają charakter bardzo powierzchowny, polegają na wymienieniu zaledwie paru imion i nazwisk, ale jest tu też i głębsza, istotnie poruszająca filozofia. „NieR” bierze sobie za temat dwa główne motywy przewodnie – człowieczeństwo i bezsensowność wszelkiej wojny. I do każdego z nich podchodzi z sercem na ręce, z rozbrajającą, banalną naiwnością godną „Undertale”. Dalej utrzymuję, że najbardziej ludzką grą, w jaką kiedykolwiek grałem był „Hypnospace Outlaw”, ale „NieR” też zasługuje na bardzo wysokie miejsce w tym przedziwnym rankingu.Nie jest jednak w żadnym razie grą bez wad, bo ile bym się nie zachwycał nad historią 2B, 9S i A2, nie radował przyjemnym systemem walki i ładnym interfejsem oraz nie głowił nad wielowarstwowością narracji, zawsze będzie parę rzeczy, które kłaść się będą cieniem na moje doświadczenia z tą grą. Po pierwsze, te zadania poboczne to jednak bywają nużące i irytujące. Nie dość, że zlecają nam je nieudźwiękowione postacie niezależne, to jeszcze kończą się one w bardzo nieintuicyjnych momentach i potrafią ciągnąć o wiele, wiele za długo. Z tego i innych powodów ukończyłem ich jakoś 85% przed tym, co się dzieje w przesławnych napisach końcowych. Ponadto mapa wydaje się być zaprojektowania specjalnie tak, by jak najbardziej irytować gracza, i choć wiem, że jest to celowe i nie musiałem się tym przejmować od chwili, gdy cały układ świata gry ogarnąłem na pamięć, to jednak jest to moim zdaniem wredne i nieprzyjemne. No i coś mi cały czas nie pasowało z muzyką, wydawała się jakaś taka… wycieńczająca. Z biegiem czasu doszedłem do wniosku, że jest to zasługa faktu, iż bardzo dużo utworów ma tutaj wokal, i to nie jakieś tam „aaa” albo „pam-pam-pam”, tylko cały tekst (napisany po… japońsku? Francusku? Sam nie wiem). Niby to fajny pomysł, bo jest to dodatkowy materiał tekstowy do analizy i rozważania, ale z drugiej strony jest jednak powód, dla którego nie jest to branżowy standard. Mnie to zwyczajnie rozpraszało i męczyło.Wszystko to jednak drobnica, maleńkie rysy na wspaniałym diamencie, bogatym w prowokującą do myślenia treść i rozbudowaną fabułę. Generalnie bardzo podoba mi się to, jak rozgrywka jest tutaj ustrukturyzowana, że przed graczem stawia się zadanie odkrywania kolejnych sekretów, a pierwsze napisy końcowe nie stanowią końca naszej przygody. Jest czym się zachwycić, jeśli chodzi o kreacje postaci, do niektórych z nich, np. do Pascala, silnie się przywiązałem i ich późniejsze tragedie były doprawdy łapiące za serce. No i wszystko to, od projektów głównych postaci po modele naszych wrogów, to również pierwszej klasy robota koncepcyjna, dobrze się na tę grę patrzy, nawet jeśli ma ona dosyć nietypową, wypłowiałą (ale nie w ten sam sposób co militarystyczne strzelanki) paletę kolorów.No i są jeszcze ostatnie napisy końcowe. Gdybym o całym tym manewrze nie słyszał przed zagraniem w grę, szczęka zapewne opadłaby mi na ziemię. Że słyszałem, nie opadła, ale i tak ostatnie momenty grania w „NieRa” były dla mnie niesamowite. Z reguły nie znoszę interakcji z innymi graczami w grach w jakiejkolwiek postaci, tutaj jednak… tutaj jednak to zwyczajnie zadziałało. Człowieczeństwo w czystej postaci...
enrique
Ekspert
2021.12.17
Automaty nie przechodzi się "kolejne 5 razy".Ścieżka A to ścieżka z perspektywy 2B, z jej własnymi unikalnymi questami.Ścieżka B to ścieżka z perspektywy 9S, z jego własnymi unikalnymi questami, wieloma nowymi scenami i cutscenkami które rozbudowują wszystko to co dowiedziałeś się w ścieżce A.Ścieżka C i D to kontynuacja ścieżek A i B, zupełnie nowe otwarcie i wywrócenie do góry nogami wszystkiego czego się do tej pory dowiedziałeś - a każda informacja - w tym kogo to jest ścieżka - byłaby mega spojlerem.Ścieżka E zaś to finałowe i ostateczne zakończenie gry.
xandon
Ekspert
2021.05.30
Arcydzieło. Skończyłem pierwszy raz w 2019 na PS4 i teraz ponownie w 2021 na XSX po przejściu NieR Replicant ver. 1.22. Polecam zagrać w obie gry w tej kolejności Replicant -> Automata, bo jest sporo odniesień do przeszłości, i oczywiście koniecznie z wszystkimi zakończeniami od A do E.Dla mnie najlepsza historia opowiedziana w grach i najlepsze wykorzystanie medium gamingowego do opowiadania historii. Wciąga, zaskakuje, wymaga głębszego myślenia dla pełnego zrozumienia, wywraca mózg na drugą stronę i pozostaje z człowiekiem na bardzo długo po skończeniu. Taroverse. Filozofia. Klimat. Świat. Postaci. Artstyle. Estetyka. Muzyka. System walki. Pomysły. Mechanika. Gameplay. Flow. Najwyższy poziom.
m4tekt
Ekspert
2020.10.13
Nier: Automata 6/10Czas ukończenia: 12hPlatforma: xCloud oraz Xbox One XBardzo przyjemny slasher. Niestety nie wiele więcej dobrego mogę o tej grze napisać. Graficznie jest straszna bieda. Niedowierzając własnym oczom na to co widzę grając dzięki xCloud, zainstalowałem grę na Xboxie One X... Niestety poprawy nie było. Przeciwnicy są powtarzalni i rzadko kiedy potrafią zaskoczyć. Jak w takich grach bywa, fabuła jest absurdalna i na maksa pokręcona. Gra w żaden sposób mnie nie zachęciła do misji pobocznych, to też skupiłem się na głównym wątku by ukończyć grę jak najszybciej. Wybór muzyki do gry jest niecodzienny, ale pasuje do klimatu i potęguje wrażenie niecodzienności produkcji. Niestety ścieżka dźwiękowa dość szybko zaczyna się powtarzać. Gdyby nie ciekawy system walki, gra została by usunięta tuż po wprowadzeniu. Doceniam jednak oryginalny pomysł na fabułę. Antropomorfizacja jest tutaj bardzo ciekawym zjawiskiem a możliwość rozpoczęcia gry na nowo, inną postacią, nadaje grze nowego sensu. Niestety gra nie przekonała mnie na tyle bym chciał poznać punkt widzenia innej postaci. Nier:Automata pozostanie dla mnie jedynie dobrym średniakiem.
mastarops
Ekspert
2020.04.14
Fajna, ale spodziewałem się czegoś więcej. Fabuła ok, sporo różnych zakończeń. Z tym wielokrotnym przechodzeniem to trochę ściema, bo albo gramy inną postacią albo kontynuujemy wątek. Nie jest też jakoś strasznie długa - licznik w grze po zakończeniu E - niby to ostateczne - wskazywał 26 godzin (w sumie zebrałem 6-7 zakończeń zwyczajnie grając, sprawdziłem tylko jak zdobyć E bo pewnie bym przeoczył).Fajna walka i rozwój postaci, trochę monotonny świat - ale ma swoje momenty. Technicznie brzydka grafika - słabe tekstury, modele(poza postaciami).
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2017.10.17
Za pierwszym razem fascynuje niezwykłym światem przedstawionym i intryguje zadawanymi pytaniami. Przy drugim przejściu serwuje odpowiedzi i rozszerza wiedzę o sobie, stopniowo sprawiając, że to wyjątkowe uniwersum przestaje być obce, a staje się znajome i przyjemne niczym ponowne wizyty w miejscach pamiętanych z dzieciństwa. I wreszcie, w trakcie trzeciego podejścia wywraca wszystko, co o nim wiemy, do góry nogami, serwując przy tym ładunek emocjonalny takiej siły, że ciężko jest się z niego otrząsnąć długo po ujrzeniu ostatnich napisów końcowych. Gra dekady.
T20
Ekspert
2017.07.03
Ciężko mi cokolwiek napisać na temat tej gry żeby jej nie ubliżyć.To zwyczaje arcydzieło. Fabuła, muzyka, gameplay...no wszystko to coś czego jeszcze nie doświadczyłam w grze.Strasznie się zdziwiłam kiedy po zrobieniu kilku misji pobocznych i raptem kilku misji głównych pojawiły się napisy końcowe, a tu ZONK, bo kontynuowanie gry raz jeszcze przenosi gracza do innej perspektywy, a trzecia rozgrywka to zupełnie coś innego. Piękne dopełnienie tragicznej historii. Pozostaje mi polecić NieR Automata każdemu kto szuka w grach czegoś więcej niż zwykłej rozrywki.Tak w ogóle to nie mogę się nadziwić japońskiego dubbingu. Ci ludzie mają wrodzony talent do przedstawiania emocji w danej sytuacji, tak że człowiek ma wrażenie że dana postać rzeczywiście przeżywa to co się dzieje na ekranie. Amerykańscy aktorzy wypadają przy takich profesjonalistach strasznie blado, bez wyrazu i życia.
kęsik
Ekspert
2017.06.17
Wyjątkowa gra. Gra która jest czymś więcej niż prostą grą. Scenariusz, klimat, muzyka, postaci. świat, lore to wszystko co w tej grze stoi na mistrzowskim poziomie. Przemierzając ren zrujnowany świat można zatracić się na tyle, że zapomina się o tym, że to tylko gra i że to nie jest prawdziwe. Jeszcze nigdy nie grałem w grę gdzie miałbym wątpliwości czy to jeszcze gra czy już sztuka. Gra nie jest idealna, zadania to w większości fetch-questy, route B jest dosyć męczący ale wszystko to zostaje nam wynagrodzone. Wspaniała podróż w głąb umysłu genialnego Yoko Taro.
zjazd
Ekspert
2017.04.22
Najpierw ograłem Mass Effecta Andromeda, a potem Nier, cóż za błąd. Gra jest genialna. Świetny feeling walki, prawie tak dobry jak w bayonetta. Praca kamery, historia, rozwój postaci, wszystko na plus. Jedno oczko mniej za taki sobie port.
Adam Zechenter
GRYOnline.pl Team
2017.03.20
Przedziwna gra! Wygląda jak z poprzedniej generacji, ale intryguje historią i wciąga bogactwem mechanik. Do tego nie traktuje gracza, jak idiotę i ciągle zaskakuje. PlatinumGames stworzyło świetną mieszankę, która bawi żartem, satysfakcjonuje mechaniką walki i daje do myślenia fabułą.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2024.04.06
Tal_Rascha
Ekspert
2023.05.08
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.08.29
pan martin
Ekspert
2021.05.21
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2020.12.30
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
ereboss
Ekspert
2020.09.20
Pitplayer
Ekspert
2019.06.07
Dariusz Matusiak
GRYOnline.pl Team
2018.07.04
Butryk89
Ekspert
2017.06.01
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (107 491)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
99% rekomendacji (157)
IGN
Meghan Sullivan
DualShockers
Giuseppe Nelva
Fextralife
PC Gamer
Andy Kelly
GamesRadar+
Sam Prell
Wiedźmin Legend
Doskonała grafika, przepiękna muzyka, nieziemska grywalność i gęsta atmosfera.
Moje ulubione sekwencje to przeskoki na 2d. Cud i mód na zmysły. Polecam ukończyć wszystkie scenariusze.
Głębokie, intensywne, miażdżące duszę, nihilistyczne, ale piękne i triumfalne dzieło sztuki. Chwała ludzkości.
ProjectShepard Junior
Niedawno ukończyłem grę na PC, wchodzę zobaczyć oceny i co? Nie mam pojęcia skąd tak niska ocena... Od premiery upłynęło ponad 5 lat i może ominęły mnie jakieś duże niedoróbki naprawione patchami, ale sama fabuła, styl graficzny i ścieżka dźwiękowa tworzy genialny klimat i nie wiem jak można tej grze dać 2. Ja wiem, że jak to przemyśleć to fabuła nie jest tak perfekcyjna, ale daje dużo do myślenia. Jeszcze chyba nigdy żadna gra mnie tak nie poruszyła, nawet moja ukochana seria Mass Effect. Byłem mocno sceptyczny by zagrać w Automatę, ale jestem cholernie zadowolony, że to zrobiłem. To była piękna przygoda.
ArtystaPisarz Centurion
Do „NieRa” podchodziłem dobre trzy razy. Za pierwszym razem przeszedłem tylko pierwszą misję. Nawet mi się podobała, nie pamiętam więc już, czemu odłożyłem tę grę na bok. Za drugim razem, wiedząc już, że będę o tej grze pisał w moim doktoracie, utopiłem w „NieRze” jakieś 10 godzin, po czym odłożyłem tę grę, do bólu znudzony wleczącymi się w nieskończoność (jak mi się podówczas wydawało) misjami pobocznymi. Wreszcie, wiedząc, że termin oddania doktoratu się zbliża (mam jeszcze jakieś trzy miesiące na jego dokończenie…) usiadłem do tej gry po raz trzeci i wiecie co? Nie mogłem się od niej oderwać. W jakieś dwa tygodnie wpakowałem w nią dobre czterdzieści godzin, odblokowałem wszystkie pięć najważniejszych zakończeń i dotarłem do tych przesławnych napisów końcowych. Bawiłem się (i wzruszałem) fenomenalnie. Tym razem wszystko po prostu zadziałało. To jasno pokazuje, że nasze doświadczenia z każdą grą nie zależą, w bardzo kantowski sposób, tylko od samej gry jako przedmiotu, ale też od nas jako podmiotu.
Kanta wspominam zresztą tu nieprzypadkowo, bo ta gra przesiąknięta jest wręcz odniesieniami do zachodniej filozofii, od św. Augustyna po Sartre’a. Wszystkie one mają charakter bardzo powierzchowny, polegają na wymienieniu zaledwie paru imion i nazwisk, ale jest tu też i głębsza, istotnie poruszająca filozofia. „NieR” bierze sobie za temat dwa główne motywy przewodnie – człowieczeństwo i bezsensowność wszelkiej wojny. I do każdego z nich podchodzi z sercem na ręce, z rozbrajającą, banalną naiwnością godną „Undertale”. Dalej utrzymuję, że najbardziej ludzką grą, w jaką kiedykolwiek grałem był „Hypnospace Outlaw”, ale „NieR” też zasługuje na bardzo wysokie miejsce w tym przedziwnym rankingu.
Nie jest jednak w żadnym razie grą bez wad, bo ile bym się nie zachwycał nad historią 2B, 9S i A2, nie radował przyjemnym systemem walki i ładnym interfejsem oraz nie głowił nad wielowarstwowością narracji, zawsze będzie parę rzeczy, które kłaść się będą cieniem na moje doświadczenia z tą grą. Po pierwsze, te zadania poboczne to jednak bywają nużące i irytujące. Nie dość, że zlecają nam je nieudźwiękowione postacie niezależne, to jeszcze kończą się one w bardzo nieintuicyjnych momentach i potrafią ciągnąć o wiele, wiele za długo. Z tego i innych powodów ukończyłem ich jakoś 85% przed tym, co się dzieje w przesławnych napisach końcowych. Ponadto mapa wydaje się być zaprojektowania specjalnie tak, by jak najbardziej irytować gracza, i choć wiem, że jest to celowe i nie musiałem się tym przejmować od chwili, gdy cały układ świata gry ogarnąłem na pamięć, to jednak jest to moim zdaniem wredne i nieprzyjemne. No i coś mi cały czas nie pasowało z muzyką, wydawała się jakaś taka… wycieńczająca. Z biegiem czasu doszedłem do wniosku, że jest to zasługa faktu, iż bardzo dużo utworów ma tutaj wokal, i to nie jakieś tam „aaa” albo „pam-pam-pam”, tylko cały tekst (napisany po… japońsku? Francusku? Sam nie wiem). Niby to fajny pomysł, bo jest to dodatkowy materiał tekstowy do analizy i rozważania, ale z drugiej strony jest jednak powód, dla którego nie jest to branżowy standard. Mnie to zwyczajnie rozpraszało i męczyło.
Wszystko to jednak drobnica, maleńkie rysy na wspaniałym diamencie, bogatym w prowokującą do myślenia treść i rozbudowaną fabułę. Generalnie bardzo podoba mi się to, jak rozgrywka jest tutaj ustrukturyzowana, że przed graczem stawia się zadanie odkrywania kolejnych sekretów, a pierwsze napisy końcowe nie stanowią końca naszej przygody. Jest czym się zachwycić, jeśli chodzi o kreacje postaci, do niektórych z nich, np. do Pascala, silnie się przywiązałem i ich późniejsze tragedie były doprawdy łapiące za serce. No i wszystko to, od projektów głównych postaci po modele naszych wrogów, to również pierwszej klasy robota koncepcyjna, dobrze się na tę grę patrzy, nawet jeśli ma ona dosyć nietypową, wypłowiałą (ale nie w ten sam sposób co militarystyczne strzelanki) paletę kolorów.
No i są jeszcze ostatnie napisy końcowe. Gdybym o całym tym manewrze nie słyszał przed zagraniem w grę, szczęka zapewne opadłaby mi na ziemię. Że słyszałem, nie opadła, ale i tak ostatnie momenty grania w „NieRa” były dla mnie niesamowite. Z reguły nie znoszę interakcji z innymi graczami w grach w jakiejkolwiek postaci, tutaj jednak… tutaj jednak to zwyczajnie zadziałało. Człowieczeństwo w czystej postaci...
poezjusz Legionista
Arcydzieło. Pozycja obowiązkowa dla fanów SF/post-apo i świetnej fabuły.