Data wydania: 22 września 2015
Utrzymana w stylistyce science-fiction przygodowa gra akcji, zaliczana do gatunku survival horrorów. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa szwedzkiego studia Frictional Games, znana z takich produkcji, jak Amnesia: The Dark Descent czy cykl Penumbra.
GRYOnline
Gracze
Steam
SOMA jest pierwszoosobowym survival horrorem stworzonym przez studio Frictional Games (znane z takich hitów jak Amnesia: Mroczny Obłęd czy seria Penumbra), przeznaczonym na platformę PC, PS4 i XONE. Akcja produkcji rozgrywa się w podwodnym, inspirowanym ciężkim science fiction ośrodku PATHOS-II i obfituje w wywołujące poczucie strachu i osaczenia konfrontacje z potworami oraz sztuczną inteligencją. Twórcy poruszyli też w grze tematykę znaczenia ludzkiej świadomości czy przetrwania cywilizacji w obliczu katastrofy, co przywodzi na myśl zabiegi znane z The Talos Principle.
SOMA przestawia historię Simona Jarretta, który w wyniku splotu pewnych wydarzeń trafia do zbudowanego na dnie Oceanu Atlantyckiego ośrodka badawczego PATHOS-II. Szybko okazuje się, że kompleks został opanowany przez sztuczną inteligencję, która zgładziła wszystkich jego pracowników, zaś Jarrett, odsłaniając skrywane przez placówkę tajemnice, musi się z jej terenu wydostać. W opowieści miejsce hollywoodzkich zwrotów akcji zastępuje wyjątkowo gęsta, nieprzyjemna i trzymająca w napięciu atmosfera stanowiąca znak rozpoznawczy twórców, zaś narrację charakteryzuje interaktywność i stawianie na możliwość porozumiewania się bohatera z napotkanymi robotami. Dodatkowo historię pogłębiają pojawiające się w niej wątki filozoficzno-religijne, odwołujące się między innymi do opowieści o biblijnym potopie, zagadnień związanych z granicami ludzkiej moralności czy własnej tożsamości.
W grze wydarzenia obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a sama rozgrywka dzieli się na sekwencje eksploracyjne, logiczne i survivalowe. W trakcie tych pierwszych przemierzamy poszczególne sektory PATHOS-a (oznaczone kolejnymi literami greckiego alfabetu) oraz łączące je odcinki dna oceanicznego, możemy przeszukiwać szuflady, szafki czy biurka, a także odsłuchiwać rozsiane po świecie gry nagrania oraz odczytywać maile umożliwiające zdobycie istotnych dla zrozumienia fabuły informacje.
Elementy logiczne wiążą się przede wszystkim z rozwiązywaniem prostych zagadek w postaci różnorodnych minigier i przeszukiwaniem poszczególnych pomieszczeń celem zdobycia przedmiotów i ulepszeń umożliwiających uzyskanie dostępu do kolejnych poziomów.
Aspekt survivalowy został rozwinięty najmocniej, oferując bliskie spotkania z różnego rodzaju monstrami kryjącymi się najczęściej w najciaśniejszych pomieszczeniach ośrodka. Przed niebezpieczeństwem możemy jedynie uciekać lub chować się po kątach, wykorzystując zabiegi rozpraszające poszczególnych przeciwników na swoją korzyść. Dorwanie nas przez potwora nie oznacza już jednak natychmiastowej śmierci, ponieważ zdrowie Jarretta możemy regenerować, korzystając z dość groteskowych, interaktywnych „apteczek”. SOMA na PC, PS4 i XONE oferuje również gęsto rozmieszczone punkty kontrolne, dzięki czemu nie musimy martwić się przypadkową utratą postępu.
SOMA w wersji na platformę PC, PS4 i XONE wykorzystuje autorski silnik HPL Engine 3 pozwalający na generowanie bardzo szczegółowych, obfitujących w wiele elementów fizycznych lokacji, a także doczytujący poszczególne etapy w czasie rzeczywistym, eliminując dzięki temu występowanie ekranów ładowania. Projektując poziomy, Frictional Games postarało się o odpowiedni nastrój i uczucie zaszczucia, umieszczając gracza nie tylko w ciasnych, zardzewiałych i porośniętych niepokojącą organiczną substancją pomieszczeniach, ale również w porzuconych tunelach, klaustrofobicznych szybach wentylacyjnych czy długich korytarzach, wypełnionych ślepymi uliczkami. Oprawę graficzną charakteryzuje przede wszystkim oszczędne oświetlenie, umiejętna gra wyblakłymi kolorami oraz częste stosowanie głębi ostrości, co rzuca się w oczy przede wszystkim w trakcie przemierzania rozległych, przytłaczających terenów podwodnych.
Dużą wagę przywiązano również do warstwy audio, którą przepełniają subtelne ambientowe brzmienia połączone z wstawkami fortepianowymi i przeplatane przeraźliwymi rykami grasujących po PATHOS-ie stworów.
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC Windows 22 września 2015
Xbox One 1 grudnia 2017
PlayStation 4 22 września 2015
Nintendo Switch 24 lipca 2025
Producent: Frictional Games
Wydawca: Frictional Games
Recenzja GRYOnline
SOMA to jeden z najbardziej rozbudowanych, wyważonych i przemyślanych niezależnych horrorów ostatnich lat. Twórcy Amnesii stanęli na wysokości zadania - gra w pełni usatysfakcjonuje miłośników gatunku i zaciekawi amatorów mocnych wrażeń. Dwunastu godzin spędzonych na terenie podwodnego ośrodka PATHOS-II nie żałuję ani trochę i z chęcią wszedłbym w skórę kogoś innego, by móc przeżyć to raz jeszcze.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Poradnik do gry SOMA to bogato ilustrowana, dokładna solucja, zawierająca liczne wskazówki dotyczące zagadek oraz podejmowanych wyborów. Co więcej - w opracowaniu przytoczono wszystkie lokalizacje znajdziek oraz osiągnięcia.
23 lipca 2025
Aż strach się bać - wybraliśmy 23 najlepsze growe horrory, w jakie możecie zagrać na swoich blaszakach. Na PC jest to bowiem jeden z ulubionych gatunków graczy, który z roku na rok zdobywa coraz więcej fanów.
11 września 2021
Są gry, które śmiało da się nazwać majstersztykami, inne – kompletnymi bublami, a większość mniej lub bardziej solidnymi przeciętniakami. Czasami trafić można jednak na rodzynka, który z jednej strony zachwyca, a z drugiej przynudza.
6 czerwca 2021
Lovecraft za życia był twórcą niszowym. Ot, pisarz, któremu zdarzało się publikować w magazynach z opowiadaniami grozy, a pod koniec życia stać się literackim guru dla garstki zapaleńców. Czy z grami o Cthulhu i spółce jest podobnie?
1 września 2015
Choć według kalendarza lata trwa w najlepsze, wrzesień od niepamiętnych czasów kojarzony z rozpoczęciem jesiennego sezonu wydawniczego. Widać to doskonale na naszej liście, gdzie królują gry z segmentu AAA. Wysyp hiciorów zaczął się zresztą już dziś.
24 kwietnia 2015
Mistrzowie horroru, ciężkiego klimatu i wszechobecnego strachu powracają – ekipa Frictional Games tym razem proponuje przygodę w morskich głębinach. Nie oznacza to jednak, że emocje zostaną ostudzone przez nieprzyjazne oceaniczne wody.
Pamiętacie jeszcze Amnesię: Rebirth? Gra ukazała się w październiku poprzedniego roku, ale jeszcze nie udało się jej twórcom wyjść na plus. Mimo to są oni dobrej myśli.
gry
Karol Laska
16 marca 2021 21:00
Studio Frictional Games przygotowuje się do zapowiedzi nowego projektu. Twórcy takich gier jak SOMA i Amnesia: Mroczny Obłęd udostępnili dość tajemniczy teaser swojej kolejnej produkcji.
gry
Bartosz Woldański
28 lutego 2020 17:45
Dziś w ramach cotygodniowej promocji w Epic Games Store za darmo udostępnione zostaną gry SOMA oraz Costume Quest. Na dodanie obu tytułów do swojej biblioteki będziecie mieli czas do 7 listopada.
promocje
Krzysztof Kałuziński
31 października 2019 18:04
Do grona gier udostępnionych za darmo w 2018 roku zdążyła jeszcze dołączyć SOMA, którą można otrzymać na platformie GOG.com. Mowa o survival horrorze opracowanym przez studio Frictional Games, mające w swoim portfolio takie tytuły jak Amnesia: Mroczny Obłęd czy seria Penumbra.
promocje
Krystian Pieniążek
28 grudnia 2018 14:49
Sony przedstawiło listę gier, które w grudniu trafią do oferty PlayStation Plus. Posiadacze konsoli PS4 otrzymają możliwość pobrania gier SOMA, OnRush oraz Iconoclasts. Na właścicieli PlayStation 3 oraz PS Vity czekają także Steins;Gate, Steredenn oraz Papers, Please.
gry
Michał Kułakowski
28 listopada 2018 18:39
Ekipa studia Frictional Games poinformowała, że ich ostatni tytuł – utrzymany w stylistyce science-fiction horror SOMA – znalazła blisko pół miliona nabywców. Tym samym koszty produkcji zwróciły się z nawiązką, co jeszcze pół roku temu nie było takie pewne.
gry
Janusz Guzowski
24 września 2016 12:09
Twórcy gry Amnesia: The Dark Descent podzielili się dziś na blogu wynikami sprzedaży swojego najnowszego dzieła. SOMA, będąca połączeniem survival horroru z przygodówką w realiach science-fiction, rozeszła się w nakładzie 250 tysięcy egzemplarzy. Twórcy nie są zadowoleni z takiego wyniku, ale domyślają się jego przyczyn.
gry
Kamil Kubiczek
24 marca 2016 16:58
Ekipa Graj Po Polsku udostępniła spolszczenie ciepło przyjętego horroru SOMA z września 2015 roku. Tłumaczenie współpracuje z PC-tową wersją produkcji, zarówno w przypadku posiadania jej na Steamie, jak i GOG-u.
gry
Kamil Zwijacz
22 grudnia 2015 13:40
Twórcy ze studia Frictional Games, znanego dzięki serii Penumbra oraz Amnesia, przedstawili dotychczasowe wyniki sprzedaży gry SOMA, która zadebiutowała nieco ponad tydzień temu. Deweloperzy podzielili się tez informacjami co do przyszłości studia oraz reakcjami na recenzje ich najnowszego dzieła.
gry
Michał Kułakowski
1 października 2015 19:49
Miłośnicy horrorów mogą od dziś bawić się najnowszą produkcją studia Frictional Games, znanego z gry Amnesia: Mroczny Obłęd i serii Penumbra. SOMA, bo o tym tytule mowa, zadebiutowała na konsoli PlayStation 4 i komputerach PC, zgarniając wysokie oceny w mediach.
gry
Kamil Zwijacz
22 września 2015 09:56
Popularne pliki do pobrania do gry SOMA.
mod SOMA - The Path Least Treaded v.1.01 - 6 lutego 2017
mod SOMA - Surface v.1.0 - 31 stycznia 2016
mod SOMA - When Day Breaks v.1.0.6 - 30 października 2021
mod SOMA - SOMA: Hard Mode v.1.4.6 - 4 lipca 2018
mod SOMA - Games v.1.5 - 3 września 2018
mod SOMA - Extinction: ESS-Apollo v.1.2 - 19 kwietnia 2020
mod SOMA - Archipelago v.1.7a - 16 lipca 2017
mod SOMA - FUGA v.1.3 - 15 grudnia 2016
mod SOMA - Extinction: Echoes of Rain v.1.02 - 20 czerwca 2017
mod SOMA - Games: Episode 3 - 17 grudnia 2018
Wymagania sprzętowe gry SOMA:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 2.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460M/Radeon HD 5770 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 480/Radeon HD 8770 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 11 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1663 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 41011 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Żulpo
Recenzent GRYOnline.pl
2015.09.21
Frictional Games stanęło na wysokości zadania – SOMA to zdecydowanie największy, najstraszniejszy i najbardziej dopracowany projekt szwedzkiego studia, który jednak gubi się nieco w swoich fundamentalnych założeniach.
mastarops
Ekspert
2020.08.20
Bardzo spoko gra. Ciekawa fabuła, wspaniały klimat, wiarygodny świat. Wątek potworów trochę się kupy nie trzyma i ma mało satysfakcjonujące zakończenie ale nie wadzi to zbytnio. Główny bohater czasami jest nie konsekwentny w swoich wypowiedziach i działaniach.
1up
Ekspert
2020.07.28
SOMA jako jedyna gra ze stajni Frictional Games nie przypadła mi do gustu. Po prostu. Co nie znaczy, że jest złą grą. Plusy... Projekt podwodnego świata to majstersztyk. Poszczególne lokacje są przepiękne, tajemnicze i zarazem miodne. Grze nie można odmówić klimatu. Na uznanie zasługuje udźwiękowienie oraz muzyka, a zwłaszcza ta w postaci podwodnego ambientu. Poziom graficzny prezentuje się bardzo przyzwoicie. Ciężko również nie docenić silnika fizycznego i efektów. Autorzy w ciekawy sposób podeszli do przeciwników w grze. Bardzo podobał mi się ten zabieg kolorystyczny towarzyszący napotkaniu potwora. Coś nowego, świeżego. Przyznać muszę, że produkcja ma swoje momenty i niesie ze sobą ładunek emocjonalny. Moją uwagę zwróciły dobrze zagrane dialogi. Choć mnie nie porwała, doceniam fabułę i związane z nią rozterki moralne. Minusy... Głębia oceanu to jednak nie moje klimaty. Wolę bardziej suche i przyziemne scenerie jak pustynia. Poza tym chodzenie pod wodą nie należało do najprzyjemniejszych ze względu na ociężałość kroków i rozległość dna. Sama eksploracja nie dawała takiej satysfakcji, a przeszukiwanie komnat niczym nie nagradzało. Zresztą, prawie wszystkie dające się otworzyć szafki czy szuflady okazywały się puste. Co więcej, przygoda nie stanowi praktycznie żadnego wyzwania. Jeśli chodzi o całokształt gameplay'u to czuć regres w stosunku do poprzednich produkcji studia. Cierpi na tym grywalność tytułu. To wszystko powoduje że rozgrywka staje się taka trochę niemrawa. I nie chodzi tu o moje oczekiwania względem najnowszego dzieła przez pryzmat wcześniejszych dokonań dewelopera, ale o niezależny osąd. Mam świadomość, że twórcy poszli bardziej w kierunku opowieści niźli rozgrywki, ale nie do końca przypadł mi do gustu tak obrany kierunek i spacerowy charakter. Poza wymienionymi aspektami, pozostałe części składowe w mojej opinii również wypadają tak sobie. W zasadzie nie mam wiele zarzutów czy mocnych słów krytyki – gra mi po prostu nie podeszła. Moja ocena – 6.5/10
Michal_Skowron
Ekspert
2018.06.07
Gra jest Superowa! Jak ktoś lubi thillery i horrory to coś dla niego! Polecam!
Vlad Tepes
Ekspert
2016.06.26
Właśnie skończyłem po ok. 10h. Generalnie oceniam pozytywnie, choć trochę mnie znudziło czytanie i słuchanie wszystkich wiadomości, a i nie specjalnie się przestraszyłem przeciwnikami. Najfajniejsze są założenia samej historii, a i zakończenie też raczej zrobiło na mnie wrażenie.
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.04.28
Setki metrów pod powierzchnią wody w opuszczonej stacji badawczej nie dzieje się dobrze. SOMA to świetny horror, ale jeszcze lepsza opowieść. Gra warta Waszej uwagi.
game _hunter
Ekspert
2015.10.17
Dla mnie trochę zbyt wysoko oceniona gra. Zalety to ciekawa fabuła i unikalny klimat. Wady to przede wszystkim wysokie wymagania sprzętowe, które nie przekładają się na świetną grafikę. Do tego skomplikowana mechanika gry - można podnosić każdy przedmiot, ale po co? Lokacje są wypełnione niepotrzebnymi gratami, z którymi zabawa nic nie wnosi.
HETRIX22
Ekspert
2015.10.15
Przeszedłem Plusy:-Potwory straszą-Udźwiękowienie-Porusza ciekawą tematykę-Sam gameplay nawet wciągaWady:-Słaba grafika, do tego nawet spore wymagania sprzętowe-Główny bohater nie wygląda na przejętego faktem, że dziwne potwory chcą go zabić i sobie dowcipkuje-Średnie zakończenieMożna zagrać, ale w życiu bym nie powiedział, że to bardzo dobra gra swojego gatunku.
T20
Ekspert
2015.10.01
Po ukończeniu tej gry mam wrażenie że przeczytałam bardzo dobrą książkę :)Szczerze mówiąc przypomniała mi się trochę penumbra pod koniec gry. Kto pamięta jak się skończyła ten skojarzy o co mi chodzi.Jedyną rzeczą jaka mi nie pasowała w tej produkcji to brak sensownego wykorzystania otoczenia.Niby można sobie oglądać i podnosić przedmioty, ale w zasadzie nie mają one żadnego zastosowania. No i na sam koniec dobiła mnie głupota głównego bohatera.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
MadtPL
Ekspert
2017.04.17
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (41 011)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Radamajka Legionista
Zaraz po lemowskiej "Solaris" to najlepsze sci-fi jakie było mi dane przeżyć. Tak, przeżyć. Obydwa dzieła są niezwykle sugestywne, dojrzałe i wychodzą daleko poza szablony kreślone przez tysiące innych twórców naukowej fantastyki.
Jeśli ktoś szuka gry dla fabuły, to nie może przejść obok SOMy obojętnie - ta gra jest najlepszą fabuła jakie widział świat gier wideo
marcing805 Legend
W grę grałem na premierę i nie spodobało mi się uproszczenie rozgrywki względem poprzednich gier FG. Gram w nią ponownie w ostatnich dniach i w sumie już mi to za bardzo nie przeszkadza a gra nawet teraz może się podobać wizualnie pomimo upływu 7 lat od debiutu. Udźwiękowienie to dalej mistrzostwo a lokacje są przepiękne. Jej lekki styl na wzór „walking symulatorów” jest bardzo na miejscu, bo pozwala na lepsza immersje w samej grze. Bardziej rozwinięty gameplay grę by tylko popsuł. Szkoda, że nowa Amnesia nie dostarczyła takich emocji a nawet jest krokiem wstecz względem Somy. Ktoś pisał wyżej o Solarsie Lema i faktycznie, jak kogoś zaciekawiła Soma, to Solaris do przeczytania obowiązkowy. Do tej pory jedna z lepszych fabuł opowiedzianych w grach.
zanonimizowany947190 Pretorianin
Gra jest dobra, ale tylko dobra. Zabrakło tu tej kropki nad i jeśli chodzi o gameplay.
Czemu tak uważam. Klimat gry jest super, gęsty, prawie bez muzyki, jest doskonale oddane napięcie potęgowane przez różne niewyjaśnione odgłosy dochodzące z głębi lokacji, które przemierzamy. Wrażenie robi opustoszała stacja, po której „wałęsają się” różne potwory. Niestety po którejś pustej lokacji już męczące staje się przemierzenia pustych pomieszczeń i zaglądanie do pustych szuflad, bo nic zupełnie z tego nie wynika. Tutaj całkowicie niezrozumiała jest możliwość podnoszenia i manipulowania praktycznie wszystkimi napotkanymi przedmiotami, bo przecież do niczego zupełnie to nie jest potrzebne.
Nie wiadomo w sumie co i po co robimy, bo nie ma wielu wskazówek, podobnie z mapą czy opisem zadań w grze. Ja nie wymagam znacznika na mapie, ale jak gram co 3 dni, a w grze nie ma absolutnie żadnego dziennika, mapy czy czegoś takiego, to po powrocie do gry nie pamiętam już co miałem zrobić i gdzie iść. W istocie gra polega na wciskaniu na chybił trafił wszystkich przycisków w napotkanych lokacjach. Trochę to bez sensu.
Mało przekonująca jest postawa i zmiana bohatera, który właściwie nie dziwi się, że jest ludzką jaźnią w ciele robota i akceptuje to bez jakiegokolwiek zdziwienia, szoku. Po prostu – „jestem robotem, aha”. Mało tego, nawet od razu zapala się do całej koncepcji. To nie jest naturalne – chyba, że o to chodziło w koncepcji gry, że te cyfrowe jaźnie są pozbawione uczuć w takim stopniu jak były w ciele człowieka – kto wie.
No i oczywiście są wg mnie elementy irytujące, zupełnie bezsensowne, ale wsadzone, żeby fabuła się trzymała. Chociażby lokacja Theta, gdzie napotkany potwór, który ledwo powłóczy nogami nagle znajduje się parę poziomów niżej jak zjeżdżamy windą albo lepiej, jeszcze niżej, kiedy już wchodzimy do kanału, z którego wypłukuje nas woda. Zupełnie bez sensu.
Gra na raz.