Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 września 2004, 13:27

autor: Wojciech Szajdak

Doom III - zapowiedź

Doom 3 trafił już na półki sklepowe... na razie tylko komputery osobiste. Już wkrótce pojawi się także w wersji na konsolę Xbox.

Przeczytaj recenzję Doom III - recenzja gry na PC

Artykuł powstał na bazie wersji XBOX.

Doom 3 trafił już na półki sklepowe... na razie tylko komputery osobiste. Już wkrótce pojawi się także w wersji na konsolę Xbox.

Prezes id Software, Todd Hollenshead, zapewnia, że takiej gry świat jeszcze nie widział. Jakość grafiki ma powalić wszystkich na kolana, głównie dzięki niesamowitej, mrocznej atmosferze i realistycznemu przedstawieniu środowiska gry. Efekty dźwiękowe i muzyka przetwarzane będą w systemie Dolby Surround 5.1, co ma dodatkowo potęgować wrażenia z rozgrywki. W zamierzeniu autorów, Doom 3 jest interaktywnym horrorem osadzonym w realiach science-fiction. Akcja niewątpliwie zapewni przyspieszone bicie serca, a przez to wiele nieprzespanych nocy. Od samego początku prac nad Doom 3, czyli mniej więcej od 2000 roku, id Software obiecuje, że będzie to najbardziej przerażająca gra akcji z perspektywy pierwszej osoby! Wszystko wskazuje na to, że twórcy dotrzymają słowa.

Silnik gry został przygotowany od podstaw. Nie jest to modyfikacja poprzednich dokonań programistycznych ekipy z id Software, ale całkowicie nowa, rewolucyjna technologia grafiki trójwymiarowej. I podobnie jak to było w przypadku poprzednich części, tak i teraz, można spodziewać się wysypu produkcji opartych na zaawansowanej technologii napędzającej tą grę.

W Doom 3 ponownie zmierzysz się z przerażającymi bestiami z piekła rodem. Zostaniesz wysłany przez korporację Union Aerospace do laboratoriów badawczych na Marsie. Wkrótce przekonasz się, że prowadzone w bazie eksperymenty otworzyły bramy do świata, o jakim nie śniłeś nawet w najgorszych koszmarach! Oczywiście celem będzie pokonanie wszystkich potwornych bestii, a tym samym ocalenie Ziemi przed ewentualną inwazją mrocznych mocy. Tempo akcji w Doom 3 ma być z założenia wolniejsze niż w konkurencyjnych produkcjach FPS. Potworów będzie tym razem znacznie mniej, ale będą zdecydowanie bardziej przebiegłe i wytrzymałe.

W Doom 3 pokładanych jest wiele nadziei. Gra ma m.in. ożywić rynek gier komputerowych, na którym od roku 2000 panuje zastój. Ostatnim wielkim przebojem na PC była gra „The Sims”. Od czasu jej premiery, wyniki sprzedaży gier na komputery osobiste pozostają w cieniu produkcji na konsole Playstation 2 i Xbox. Z pewnością w celu maksymalizacji zysków (lub minimalizacji ewentualnego ryzyka) zapadła decyzja o przygotowaniu wersji na konsolę firmy Microsoft. Na tegorocznych targach E3 w Los Angeles szczególny nacisk położono właśnie na promocji wersji na Xbox! id Software twierdzi jednak, że wersja konsolowa pojawi się niekoniecznie w tym roku, tłumacząc to tym, że trzeba nad nią jeszcze trochę popracować ;-( Warto wspomnieć, że przygotowaniem konsolowego Dooma zajmuje się ekipa Vicarious Visions, znana chociażby z gry Crash Nitro Kart.

Oba zespoły programistów ściśle ze sobą współpracują. Wersja na Xbox nie będzie zwykłą konwersją, tylko pełnowartościowym produktem, a przede wszystkim – najlepszą grą akcji z perspektywy pierwszej osoby dostępną na tą konsolę. Przynajmniej tak twierdzi Vicarious Visions podkreślając jednocześnie, że Doom 3 będzie najlepiej wyglądającą grą na Xbox! Oczywiście wiadomo, że jakość grafiki i jej szczegółowość zostaną okrojone, by dostosować produkt do ograniczonych możliwości sprzętowych konsoli. Ciekawostką niech będzie fakt, że w stosunku do wersji na PC wprowadzonych zostanie parę nowinek, m.in. tryb gry kooperatywnej. Zapowiedziano także wsparcie usługi Xbox Live, ale jednocześnie poinformowano, że nie będzie możliwości rywalizacji z użytkownikami PCtów. Tak czy inaczej, Doom 3 to przede wszystkim gra nastawiona na rozgrywkę dla jednego gracza. Tryb zabawy wieloosobowej ograniczony będzie do maksymalnie czterech zawodników.

Rozgrywka w poprzednich częściach serii polegała głównie na strzelaniu do wszystkiego co się rusza. Zabawa w Doom 3 ma być pod tym względem inna. Kluczowym elementem będzie fabuła. To właśnie ona przyczyni się do budowania atmosfery osaczenia. Wszechobecna ciemność, wąskie korytarze i przerażające bestie... Osoby o słabszych nerwach powinny zaopatrzyć się w nocnik. Rozgrywka będzie liniowa tzn. tylko jedna droga poprowadzi do celu. Czasami będzie trzeba użyć klucza lub przełącznika, by otworzyć np. drzwi. Trochę szkoda, że gracz nie będzie mieć większego wpływu na otoczenie tzn. nie będzie mógł dowolnie niszczyć poszczególnych jego elementów.

Grafika, jak to zresztą zawsze bywa w przypadku produkcji sygnowanych logiem id Software, wyznaczy nowy standard jakości. Głośno mówi się o rewelacyjnych efektach oświetlenia i tzw. grze cieni, która w dużej mierze odpowiadać będzie za straszenie graczy. Ludzie, którym dane było zagrać w wersję przedpremierową gry, zaznaczają, że grafika to tylko jedna z wielu zalet Doom 3. Wszyscy zwracają też uwagę na realistyczny system fizyki oraz zaawansowaną sztuczną inteligencję przeciwników. Gra ma przerażać, a przecież coraz trudniej jest wystraszyć ludzi. Może właśnie dlatego twórcy postanowili powrócić do korzeni ludzkich obaw czyli...ciemności. Wszystkie źródła światła w grze będą rzucać generowane w czasie rzeczywistym cienie. Bestie będą inteligentnie wykorzystywać panujący w bazie mrok, tak więc najlepszym przyjacielem głównego bohatera gry stanie się latarka.

Seria Doom to jeden z największych sukcesów komercyjnych w branży interaktywnej rozrywki. Na przestrzeni 10 lat zarobiła ponad 100 milionów dolarów. Doom 3 jest skazany na sukces, a nieoficjalnie mówi się, że ma szansę pobić wszelkie dotychczasowe rekordy sprzedaży. id Software jeszcze nigdy nie zawiodło swoich fanów. Czas powrócić do klasyki gier z perspektywy pierwszej osoby. Wydanie na miarę XXI wieku już wkrótce na rynku.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.