Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 24 kwietnia 2014, 14:57

autor: Jerzy Bartoszewicz

Zostań Legolasem, czyli gry MMO w popularnych uniwersach - Fallout, StarCraft, Gwiezdne wojny

Dla fanów różnorakich fikcyjnych światów możliwość zwiedzenia ich dogłębnie w grach z gatunku MMO jest bardzo kusząca, o czym wiedzą ich producenci. Nie zawsze jednak wystarcza to by odnieść sukces.

Spis treści

The Lord of the Rings Online

Wobec olbrzymiego sukcesu World of WarCraft od zawsze łatwo można było sobie wyobrazić podobną produkcję, umiejscowioną w uniwersum, które zapoczątkowało kanoniczne elementy fantasy znane nam do dziś. Mowa oczywiście o świecie Władcy Pierścieni, który doczekał się własnej gry MMORPG wiosną 2007 roku. Gra została wydana na fali popularności filmowych adaptacji Petera Jacksona i utrzymana jest w podobnej stylistyce wizualnej. I chociaż ostatecznie nie udało jej się pokonać produktu Blizzarda, co zakończyło się rezygnacją z subskrypcji i przejściu na model free-to-play, warto poświęcić jej trochę uwagi ze względu na unikalne elementy w rozgrywce, które zostały zaimplementowane po to, by jak najdokładniej oddać charakterystyczny klimat Śródziemia.

Pomimo starego silnika graficznego gra ma charakterystyczny klimat Śródziemia.

Przede wszystkim, w przeciwieństwie do innych gier MMO, w Lord of the Rings Online gracze nie mogą parać się magią w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. W świecie znajdziemy tylko kilku potężnych czarodziejów, takich jak Gandalf Szary. Gracze mają zaś dostęp jedynie do pojedynczych, ograniczonych umiejętności o magicznym charakterze, takich jak np. leczenie ran, zaś zdolności te bazują nie na punktach many, lecz na „mocy”. Od innych produkcji z gatunku grę odróżnia także podejście do mechaniki punktów życia, zamiast których zastosowano tzw. „morale”, podnoszone przez jedzenie, odpoczynek, słuchanie muzyki czy okrzyków bojowych. Twórcy chcieli oddać w ten sposób przygodowy aspekt wędrówki po Śródziemiu, charakterystyczny dla książek Tolkiena.

Wspominając o muzyce warto przybliżyć także unikalny dla Lord of the Rings Online system gry na instrumentach. Każda postać powyżej 5 poziomu może nauczyć się grać na lutni oraz, w zależności od wybranej klasy, którymś z innych instrumentów, takich jak m.in. róg, klarnet, dudy, harfa czy bębny. Ponadto w grze znajdziemy także klasę minstrela, który może grać na wszystkich dostępnych instrumentach. Utwory mogą być grane w czasie rzeczywistym, za pomocą makr na klawiaturze, a także odgrywane z uprzednio przygotowanych plików .ABC przypominających format midi. Mechanika umożliwia komponowanie utworów w trzech oktawach, w oparciu o notację abc. Oczywiście znajdujący się w pobliżu gracze mogą słuchać tego, co odgrywa nasza postać. Pomysł ten bardzo spodobał się społeczności, która szybko zorganizowała zespoły, koncertujące w niektórych charakterystycznych miejscach, takich jak słynna Gospoda Pod Rozbrykanym Kucykiem. Organizowany jest nawet inspirowany Woodstockiem festiwal muzyczny Weatherstock, odbywający się pod wzgórzem Weathertop, w polskim przekładzie zwanym Wichrowym Czubem.

Festiwal muzyczny w grze MMO? Tylko w Lord of the Rings Online!

W grze zastosowano również system housingu, obejmujący kupno i meblowanie instancjonowanych domków w oparciu o mechanizmy zbliżone do tych z serii The Sims. Pozwala to graczom poczuć się jak prawdziwi mieszkańcy Śródziemia. Nie zabrakło także bogatego systemu tworzenia przedmiotów i ekonomii, przez co nic nie stoi na przeszkodzie, by porzucić epickie wyprawy na rzecz handlu i ciepłego mieszkania w norce w Hobbitonie. By nie zaburzać klimatu, zdecydowano się także na nietypowe podejście do walki typu PvP. Po osiągnięciu 10 poziomu doświadczenia, każdy gracz może stworzyć osobną postać po stronie Mordoru, reprezentującą którąś z wrogo nastawionych ras, np. Orków. Postacie te mogą uprzykrzać życie bohaterom. Ponadto, uczestniczą one w bitwach o różnorakie warownie, rozsiane po niektórych rejonach Śródziemia.