Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 listopada 2023, 19:43

Microsoft stworzy narzędzia AI dla swoich studiów, mają pomóc z dialogami i fabułami w grach

Microsoft i Inworld AI wspólnie opracują narzędzia sztucznej inteligencji, które wspomogą studia Xboxa przy tworzeniu dialogów, zadań, fabuły itp.

Źródło fot. Starfield / Bethesda Softworks / Microsoft.
i

Zmiany na szczycie to nie jedyny efekt przejęcia Activision Blizzard i braku większych sukcesów deweloperów tworzących pod banderą Xboxa. Microsoft chce zaprząc sztuczną inteligencję do pomocy swoim studiom.

Gigant z Redmond wyłożył swoje plany we wpisie autorstwa Haiyan Zhang (dyrektor generalna ds. sztucznej inteligencji w grach) opublikowanym na swoim oficjalnym blogu. Firma nawiązała współpracę z twórcami Inworld AI – algorytmu zaprojektowanego z myślą o wykorzystaniu w grach wideo, na którym oparto kilka fanowskich projektów.

Celem tej inicjatywy jest stworzenie „narzędzi narracyjnych” oraz AI odpowiedzialnego za dialogi, które będą mogli wykorzystać wszyscy deweloperzy. Ten „wieloplatformowy zestaw narzędzi” obejmie m.in.:

  1. system do tworzenia „szczegółowych scenariuszy, drzewek dialogowych, zadań” itd. w oparciu o instrukcje;
  2. „silnik postaci AI”, który będzie można zintegrować z klientem gry do tworzenia „nowych narracji” w oparciu o dynamicznie generowane historie, zadania i dialogi.

Jednocześnie projekt ma opierać się na trzech zasadach: znaczących innowacji, wzmacnianiu pozycji ludzi i organizacji oraz odpowiedzialności. Raczej nie uspokoi to przeciwników AI, którzy coraz częściej krytykują deweloperów za nadmierne (ich zdaniem) wykorzystywanie jej w pracy twórczej (nawet nie w samych grach). Jednakże Zhang zwraca uwagę, że projektanci gier od początku sięgają po sztuczną inteligencję:

Pamiętam, jak Ms. Pac-Man ścigali jej upiorni wrogowie: Inky, Blinky, Pinky i Clyde. Chociaż nie była to pierwsza sztuczna inteligencja w grach, a jedynie prosta forma AI oparta na regułach, te duchy pokazały światu niekończącą się zabawę, która może narodzić się z reaktywnego algorytmu.

Od tamtych wczesnych dni w salonach gier twórcy zaprzęgli sztuczną inteligencję do kreowania żywych światów, dynamicznych historii i złożonych postaci. Proceduralnie generowane światy jeszcze bardziej rozwinęły gry, wprowadzając nieograniczoną różnorodność i regrywalność.

Ponadto w ostatnim czasie twórcy zaczęli eksperymentować z dużymi modelami językowymi sztucznej inteligencji (LLM), takimi jak GPT OpenAI (sztuczna inteligencja, która obsługuje ChatGPT i Bing Chat). Dostrzegamy mnóstwo okazji do przyspieszenia kreatywności twórców gier, zmniejszenia złożoności i poprawienia wrażeń graczy.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej