- Assassin’s Creed: Valhalla na PC za 3000 zł, jak ustawić pod 60 FPS
- AC Valhalla optymalizacja do 1920x1080 i 60 FPS
- 60 FPS w AC Vallhalla
60 FPS w AC Vallhalla
Sterowniki graficzne oraz brak łatek okazały się być dużym problemem. Z jednej strony, na najnowszych driverach, uzyskanie 60 fps graniczyło z cudem nawet na średnich detalach, a z drugiej, takie coś uzyskujemy na ustawieniach bardzo wysokich na starszych sterownikach. Wraz z wprowadzeniem aktualizacji oznaczonej numerem 1.0.4 na szczęście wszystko zostało naprawione, ale jeżeli z jakiegoś powodu nie jesteś w stanie zaktualizować gry, skorzystaj z wcześniej wymienionych porad. Obniżając część efektów jesteśmy w stanie uzyskać 60 fps przez zdecydowaną większość gry. Jasne, zdarzają się nieprzewidziane spadki fps, ale do poziomu jak najbardziej akceptowalnego (nadal powyżej 50).

Na początku obniżymy jakość antyaliasingu do poziomu niskiego – znikoma różnica w grafice, przy 12% przyroście wydajności to pierwsze co powinieneś zrobić. Drugą taką rzeczą jest wyłączenie rozmycia w ruchu, a dzięki tej akcji uzyskamy kolejne 7% wydajności.
Poniżej znajdziesz rozpiskę wszystkich opcji, dzięki którym uzyskasz 60 fps:
AC: Valhalla – 1920x1080 i 60 fps
- Rozdzielczość – natywna monitora (1920x1080)
- Skala rozdzielczości – 100%
- Jakość adaptatywna – wył.
- Jakość antyaliasingu – niskie
- Szczegółowość świata – wysokie
- Gęstość urozmaiceń – bardzo wysokie
- Jakość cieni – wysokie
- Jakość chmur – bardzo wysokie
- Szczegółowość wody – wysokie
- Odbicia w ekranie – wł.
- Tekstury środowiska – wysokie (6 GB pamięci wideo – 1920x1080)
- Tekstury postaci – wysokie (6 GB pamięci wideo – 1920x1080)
- Głębia ostrości – niskie
- Rozmycie w ruchu – wył.
Powyższe ustawienia graficzne zagwarantowały praktycznie stałe 60 klatek na sekundę, korzystając z karty graficznej GeForce GTX 1660 (OC) w rozdzielczości Full HD (1920x1080). Widocznymi różnicami w grafice względem ustawień ultra będą cienie (jeżeli używasz wysokich) oraz szczegółowość świata (jeżeli używasz wysokiej). Różnica wydajności względem ustawień ultra wynosi 23% przy minimalnym pogorszeniu grafiki (bardzo wysokie cienie i szczegółowość świata) lub 30% (wysokie cienie i szczegółowość świata). Tak jak wspomniałem wcześniej – najbardziej zasobożernymi opcjami jest antyaliasing oraz rozmycie w ruchu.
Valhalla, wraz z wprowadzeniem aktualizacji z numerem 1.0.4 działa bardzo podobnie jak poprzednia odsłona serii – Odyssey. Nie ma tu żadnej niespodzianki, ponieważ graficznie nowy asasyn nie odbiega poziomem od „Odysei”. Nadal mamy do czynienia z grą bardzo ładną, ale wymaksowanie ustawień graficznych wymaga posiadania naprawdę mocnej karty graficznej (stałe 60 fps na ultra za pomocą karty RTX 2060 Super lub RX 5700 w rozdzielczości 1080p). Podobną wydajność na niższej klasy sprzęcie uzyskasz obniżając kilka najbardziej zasobożernych opcji graficznych. Najlepszym usprawnieniem natomiast jest wprowadzenie do gry niskopoziomowego API – Dx12. Dzięki temu wielordzeniowe procesory mogą w końcu wykorzystać swoją moc generując niczym niezmącone 60 klatek na sekundę, nawet w najbardziej obleganych rejonach świata.
AC: Valhalla – problemy z wydajnością i rozwiązania
Testując AC: Valhalla natknąłem się na mnóstwo błędów technicznych. Nie chodzi tutaj o latające krowy czy postacie ustawione w pozycji T (T pose) co faktycznie się zdarzało, a o problemy z płynnością. Pierwszym mankamentem było to (korzystając z wersji gry oznaczonej numerem 1.0.2), że najnowsze sterowniki GeForce 457.30 powodowały znaczący spadek wydajności. Różnica względem starszych (451.67) wynosiła momentami nawet ponad 80% i korzystanie z nich było wręcz koniecznością. Zostało to zniwelowane podczas wprowadzenia aktualizacji gry oznaczonej numerem 1.0.4.
Drugim problemem jest wyciek pamięci. Wielu ludzi (w tym i ja) podczas gry zauważyło, że po godzinie zabawy, gra zaczyna zwalniać do poziomu 150 ms, co odbierane jest jako specyficzne zacinanie się obrazu. Nie wiadomo, co tak naprawdę powoduje ten problem i dlaczego niektórzy go mają, a inni nie, ale jeżeli należysz do takiego grona graczy, jedynym sposobem na pozbycie się problemu jest zrestartowanie gry. Według Ubisoftu, aktualizacja 1.0.4 pozbywa się tego błędu, jednakże w moim przypadku taka sytuacja nadal występuje.
Jeżeli korzystasz z programów monitorujących wydajność (na przykład Afterburner i Riva Tuner), wyłącz wykrywanie sprzętowe i nakładkę. Powoduje ona liczne problemy ze stabilnością i wydajnością, niezależnie od poziomu wykrywania. Jeżeli chcesz monitorować wydajność, korzystaj z wbudowanego w grę systemu (domyślnie klawisz F1 na PC).



