No to odpalamy. Czekałem prawie rok i wystarczy. W przypadku Cyberpunka też pierwsze przejście było na łatce 1.6 i byłem zadowolony. Oby i tutaj 1.6 nie zawiodło :D
Też mnie już kusi, ale jeszcze przynajmniej rok poczekam, naprawią więcej i przede wszystkim konkretniejsze obniżki cen się zaczną. Dla mnie minimum to 50% zniżki, a w przypadku tak niedokończonego bubla jakim jest "Stalker 2" to najlepiej poczekać na promkę -75%. Akuzativ napisz potem kilka słów czy coś się tak naprawdę zmieniło, bo jestem ciekawy co ta łatka wniesie.
Za niecałe 2 miechy jest rocznica, chyba jeszcze warto poczekać 1 patch więcej.
ja właśnie czekam na rocznicę aby ograć drugi raz. Pierwsze przejście było na premierę, gdzie dość mocno odczuwało się brak tej noktowizji oraz wbudowanego aim bota u NPC.
10 msc jak była premiera gry w styczniu grę skończyłem bo w miedzyczasie jeszcze przez błedy w stalker 2 skończyłem Indiane Jonesa, przyjdzie nowy lap to zobacze jak ta gra teraz wygląda i do tego Witchera 3 wraz z modami i aktualizacjami od cdpr.
Masz czas żeby wyjść przynajmniej do kibla czy już pampersik?
Powiem tak... próbowałem grać na premierę i stanąłem jakoś na 70-80 % fabuły (błędy nie pozwalały grać), jeśli to naprawili to może byłby sens w to znowu pograć gdyby nie:
-drewniana fabuła i płytkie jak kałuża misje poboczne (najgorsze w nich jest to że za wykonanie jakiejś dostajesz mniej kasy niż zainwestujesz w wykonanie).
-loot, który ogranicza się do kiełbasy, wódki, konserw i zepsutej broni.... kuźwa serio? ciężko było dodać cokolwiek co będzie zachęcać do eksploracji ?!
-mapa, która jest w hoooj ogromna ale oprócz krzaków, drzew i budynków w których nic nie ma to nie oferuje nic (większość gry po prostu idziesz, idziesz i idziesz).
-mechaniki z poprzednich części, które zostały wycięte.
Wymieniać można by jeszcze długo.
Jeśli macie gamepass może i warto spróbować bo to prawie za darmo ale jeśli ktoś myśli nad kupnem to te 229zł (w przypadku steam) lepiej wydać na wieczór z dziewczyną albo wpłacić na jakąś fundację :)
trochę istotnych NPC spotykało się trylogii, więc możliwości jest sporo

Liczba wypełnionych zapowiedzi jak dotąd nie jest imponująca. Przy czym nawet te "dynamiczne anomalie" to tak nie do końca dodali - jest tylko jedna, a powinno być ich dużo więcej, a po każdej emisji zwykłe anomalie (tj. takie które nie generują artefaktów) powinny zmieniać swoje położenie.
Jeśli ktoś czeka na dopracowaną grę z klimatem która mogłaby chociaż startować do GAMMY czy Anomaly - to sobie jeszcze bardzo długo poczeka.
Za pieniądze, to można w pół roku takie rzeczy osiągnąć, a pieniędzy już to gówno zarobiło. Przypomnę Ci, że Anomaly nie jest zbiorem modów, a modem kompleksowym i samodzielnym. Zbiorem modów jest tu tylko GAMMA. Oba te tytuły są darmowe i dlatego proces ich powstawania jest rozrzucony na tak wiele osób i tak bardzo rozciągnięty w czasie.
Jak tworcy gammy i anomaly zrobia gre od zera, to wtedy pogadamy i mozemy porownywac.
Bo zeby stawiac obok siebie doklejanie rzeczy do gotowej gry, silnika, skryptow, grafiki i kodu ze zrobieniem calosci od zera, to trzeba miec nie pokolei w glowie.
Dlatego zawsze mam beke z podejscia "ale moderzy zrobili"... No zrobili, bo wymagalo to 0,1% nakladu pracy w porownaniu ze zrobieniem calej gry.
Podobnie oderwane od rzeczywistosci i dziecinne jest myslenie "rzuc pieniedzmi i w pol roku zrobisz". Nie, to tak nie dziala.
Ze nie wspolne o tym ze stare STALKERY musialy byc patchowane i modowane doslownie latami (jesli nie dekadami), zeby byly tak naprawde grywalne (w sensie ze grasz i modlisz sie zeby sie nie posypalo wszystko bo moglo w dowolnym momencie).
Co do tego ze ANOMALY nie jest zbiorem modow, to bym sie tak nie rozpedzal bo jest do niego tona malych addonow, zrobionych przez tone ludzi, ktore sa potrzebne zeby to bylo grywalne.
Wlasnie tym jest GAMMA, taka paczka, ktora to zebrala.
Aha no i wszystkie te mody to sa czyste survivale, a nie gry fabularne.
Czy ty sobie zdajesz sprawę, że Anomaly i GAMMA chodzą na silniku Open X-Ray, który został opracowany przez społeczność? Jest to przepisany na 64 bity i potężnie ulepszony silnik z podstawki. Opracowano go na podstawie wycieków kodu źródłowego Stalkera. Skala zmian jest gigantyczna. Jest znacznie bardziej stabilny, otwarty na modyfikacje, mocno poprawiono grafikę i załatano błędy którymi GSC nigdy się nie zajęło.
GSC pozwoliło ludziom na taką zabawę - pod warunkiem że silnik i jego modyfikacje pojawią się na zasadzie non-profit i na wolnej licencji. Nie wiem czy planowali wykorzystać cudzą pracę w swojej grze (tak jak Bethesda zrobiła z np. budowaniem osady w Fallout 4). Nawet jeśli - to przejście na UE5 mocno to skomplikowało.
Bo zeby stawiac obok siebie doklejanie rzeczy do gotowej gry, silnika, skryptow, grafiki i kodu ze zrobieniem calosci od zera, to trzeba miec nie pokolei w glowie.
A twórcy STALKERA 2 zrobili nowy silnik od zera??? No raczej nie - wykorzystali Unreal Engine 5. W dodatku nie najlepiej sobie poradzili ze skryptowaniem i kodowaniem. A-Life to na razie wersja alfa. Dopiero niedawno raczyli łaskawie dać nam noktowizory - a to przecież było już w Stalkerze z 2007. Nawet latarka świeciła tam jak trzeba (oczywiście jak na 2007 rok).
STALKER 2 nadal wygląda jak bieda-wersja GAMMY, a na porównaniach graficznych zdecydowanie przegrywa klimatem (na trailerach wyglądało to jeszcze dobrze...), nie mówiąc o mechanikach survivalowych. To po prostu w głowie się nie mieści, że zespół deweloperski który pracuje nad grą od co najmniej 2019 (wtedy wyszedł pierwszy teaser), a pewnie zaczęli dużo wcześniej, który bierze za swoją pracę pieniądze i zajmuje się tylko tym - jest w stanie dowieźć nędzny ułamek tego co zrobili moderzy na których właśnie NAPLUŁEŚ umniejszając nakład ich pracy (za który nikt im nie płaci).
Żeby nie było - STALKER 2 obecnie ma dwie przewagi nad Anomaly/GAMMA. Pierwsza - to w pełni otwarty świat który nie jest pocięty na sektory ograniczone sztucznymi lub niewidzialnymi ścianami. Druga - to fabuła. Co prawda taka se ale w GAMMA ten element jest bardzo słabo zrobiony.
moderzy na których właśnie NAPLUŁEŚ umniejszając nakład ich pracy
Moge jeszcze nasikac jak chcesz.
A "moderzy" niech wroca jak beda w stanie zrobic gre grywalna bez "200 ulepszen od community" i swoja od zera (plus prowadzenie firmy zatrudniajacej kilkadziesiat osob+).
To wtedy bedziemy porownywac.
Bo to co robia moderzy, w porownaniu z tym czym jest tworzenie gry od zera to jest bajka i jazda po wylozonym czerwonym dywanie. I zajelo im to 15 lat.
Swiete krowy xD. Cieszcie sie ze wam pozwolili sie bawic i nie klapac paszczami... kanapowi specjalisci od wszystkiego.
Druga - to fabuła. Co prawda taka se ale w GAMMA ten element jest bardzo słabo zrobiony.
No helou bo to jest wlasnie element, ktory wymaga najwiekszych umiejetnosci i polaczenia pracy najwiekszej ilosci osob i najtrudniejszy do zrobienia. WLasciwie w takich przypadkach jedyne tak naprawde trudny, bo reszta to nakladka na to co juz istnialo, albo przerobki juz istniejacego kodu (co jest MILION razy latwiejsze nzi napisanie czegokolwiek od nowa iprowadzenie projektu od calkowitego zera).
Zas co tego ze "przy dwojce mieli gotowy silnik i slabo obie poradzili" to smialo, skoro to takie latwiutkie i zajmuje 6 miesiecy to siadaj i rob. xD Przeciez to UE... samo sie robi.
Wiem ze argument "zrob sam" jest glupi ale sam sie o to prosisz, z tym irytujacym "devsi glupi, moderzy madrzy" idiotycznym podejsciem (z ktorego sie wyrasta jak ogarniasz ze i tak ten moderski geniusz jest tak niezbalansowane i piwniczane ze niegrywalne dla 99% graczy).
Nie ma nic gorszego niz moderzy z ego wielkosci slonca, ktorzy zapomnieli ze bez oryginalu nie mieli by nic i mysla ze sa wazniejsi niz oryginalni develperzy.
Pycha kroczy przed upadkiem.
Graj sobie w anomaly i dupa cicho.
Opracowano go na podstawie wycieków kodu źródłowego Stalkera.
Do tego calosc powstala wogole tylko dlatego ze ktos ukradl kod. Sytuacja idento jak przy privach do WoW'a... grajcie sobie i nikogo to nie interesuje, ale buzie cicho bo sie skonczy jak ktorys wkurzy nie ta osobe co trzeba i nagle pojdzie cease and desist.
Nie wiem czy planowali wykorzystać cudzą pracę w swojej grze (tak jak Bethesda zrobiła z np. budowaniem osady w Fallout 4). Nawet jeśli - to przejście na UE5 mocno to skomplikowało.
Nie wiem czy oni planowali, za to wiem kto to zrobil na 100%. Tworcy modow. I to pewnie z niejednej gry, bo przekladania assetow z gry do gry jest na porzadku dziennym.
isk de jaki koles. Moralnosc Kalego wrecz ksiazkowa. Devsi zli, moder dobry!!! UGA BUGA!
"non profit"
Jestem na 110% pewny ze jakby ktos naprawde chcial i sprawdzil i pojechal po patreonach, "donejtach", kanalach youtube i innych takich to by to zamkneli w 30 sekund. Bo "non profit" to to jest tylko na papierzei karuzela sie kreci TYLKO I WYLACZNIE dzieki dobrej woli developerow na ktorych plujesz.
Wiec dupa cicho.
Chłopie, czy ty czytasz co sam napiszesz czy tylko bezmyślnie wylewasz jad?
Pełno jest przykładów ludzi, którzy mieli dość tego, co robią duże studia lub im nie wystarczało - i "zrobili to sami". Przykłady to zarówno duże gry jak Clair Obscur, Disco Elysium albo nasze Manor Lords. Ale też jest cała masa mniejszych gier indie.
Moderzy nie są gorsi tylko dlatego że rozwijają i naprawiają to, co już jest. Nie zawsze rozwiązaniem jest robienie wszystkiego od zera, zwłaszcza jeśli podstawowe dzieło ma potencjał, pomysł był dobry - i jedyne co trzeba zrobić to wykorzystać go. Naprawić to, dodać brakujące elementy, rozbudować... Ale to też wymaga ogromnej pracy - i nikt im za to nie płaci. Z tego powodu debilizmem jest czepianie się moderów, że długo coś tworzą - przecież ci ludzie nie żywią się energią słoneczną, muszą gdzieś pracować i jakoś zarabiać na życie.
Nie bez powodu to podkreślam. Skoro GSC którzy są zawodowcami, pracują na etat tylko nad swoim dziełem i robią to już szósty rok (od 2019, a w praktyce pogłoski o pracach sięgają 2018) oraz otrzymują za to godziwe pieniądze - nie byli w stanie dostarczyć produktu zawierającego to co gra z 2007 miała w standardzie. Tymczasem ludzie którzy pracowali za darmo i w wolnym czasie byli w stanie zrobić coś, przy czym gra stworzona przez zawodowców rumieni się ze wstydu.
I na koniec: to właśnie dzięki tym fanom tworzenie "dwójki" w ogóle miało sens, a niedopracowane i niekompletne barachło jakim był premierowy Stalker 2 nie zostało zaorane i zapomniane, lecz jest rozwijane i dopracowywane. Moderzy ożywili trupa, pisarze stworzyli dziesiątki książek osadzonych w tym uniwersum. Dzięki temu teraz po prostu jest dla kogo dopracowywać grę - ludzie wciąż czekają. Ja sam wciąż czekam.
Gra po najnowszym patchu jest świetna, przede wszystkim zmieniono widoczny już w tutorialu wcześniej , nadprzyrodzony wzrok NPC w ciemnościach.
Nie dochodzi już do sytuacji, gdzie skradając się w ciemności do np. 3 npców bez noktowizorów, dostrzegają oni przykucniętego gracza z pół kilometra i walą całą artylerią. Jak dla mnie była to największa wada Stalkera 2.
Kto chce a czekał może już śmiało ogrywać , a kto niezdecydowany to niech jeszcze się wstrzyma bo gra wciąż dynamicznie jest rozwijana.
Jak dodadzą prawdziwe i rozbudowane misje to wrócę do tej gry bo sama eksploracja lokacji nie motywuje bo połowie gry nudzi