Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Wielcy wydawcy obawiają się, że generatywna AI zaszkodzi ich reputacji. Gracze za nią nie przepadają

25.05.2025 14:31
1
PCMREpic
45
Konsul

arówno Take-Two, jak i Electronic Arts dostrzegają więc rosnący problem – gracze nie lubią generatywnej sztucznej inteligencji i nie chcą jej obecności w grach.

Jakieś dane, ankiety, badania potwierdzające te tezę? Bo nie widać przeważających negatywnych komentarzy czy to pod tym ostatnim generatorem fejkowych gempleji czy w wykorzystaniu AI w Fortnite.
Przecież ten Vader w Fortnaicie, to atut dla graczy, a nie minus. Mamy masę cenzury w internecie i co za tym idzie w grach. Vader rzucający mięsem, to powiew świeżości. Tego gracze właśnie chcą - naturalnosci w dialogach, a nie sztuczności.
Obecne gry przypominają trochę naszych tłumaczy filmowych, gdzie mocne bluźnierstwa w języku angielskim tłumaczono jako "Kurcze!". Niestety, ale to też przeniosło się do gier. W takim GTA SA, IV czy V w wielu miejscach, gdy postać rzuca "nigga", w napisach jest to w ogóle pomijalne.

Dlaczego niby gracze nie chcieliby AI, które wykorzystano w dodatku do CP2077?, Gdzie głos jednego ze zmarłych bohaterów, nagrano za pomocą AI? Gdyby Redzi o tym nie wspo0nieli, to nikt by nawet tego nie zauważył, tak dobrze to zroiono.

post wyedytowany przez PCMREpic 2025-05-25 14:34:16
25.05.2025 15:00
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Darkuss
58
Pretorianin
Wideo

PCMREpic Dlaczego niby gracze nie chcieliby AI [...]?

IMO:
Większość ludzi jest głupia, zatem i większość graczy. W społeczeństwie panuje mit, że AI jest generyczna, nie jest kreatywna, cechuje się niską jakością dzieł, itp., co zamieniło się w pewną "łatkę" jaka przylgnęła do AI w społecznym odbiorze. Według Teorii Głupoty Bonhoeffera, głupi ludzie nie rozumują przy pomocy racjonalnych i merytorycznych argumentów, z wykorzystaniem wiedzy i inteligencji. Za to używają w zamian konformistycznych "łatek", zwalniających ich z myślenia.
Ergo: duzi twórcy dzieł boją się tej głupoty, póki w społeczeństwie funkcjonuje taka łatka dotycząca AI, bo głupota jest agresywna, przez co twórcy gier łatwo mogą zostać "zmieszani z błotem" przez głupich graczy, co się może odbić na wizerunku firmy, a przez to i na dochodach.
Ale coraz więcej dużych twórców przyznaje się do wykorzystania AI, a wśród mniejszych twórców, zaczyna to już być powoli norma, gdzie tabu związane z wykorzystaniem AI jest powoli normalizowane, bo społeczeństwo powoli oswaja się z AI, i łatka dotycząca AI jest coraz słabsza.

https://youtu.be/F3z-v-kqd8E

post wyedytowany przez Darkuss 2025-05-25 15:02:55
25.05.2025 17:47
2.1
1
garfield1989
4
Junior

Problem w tym ze poki co, AI tak naprawde nie mysli samo, tylko mysli tak ja je ktos zaprogramoje, Ludzi sie obawiaja AI przedewrzystkim jesli chodzi o prace, generwoanie swiata i sztucznego zycia w grach przez IA nie powinno byc problemem. Problem bedzie tylko i wylacznie z faktu, ze pelno programistow straci prace i beda sie obuzac i wywolaja fale hejtu glupich ludzi, jak mowisz.

25.05.2025 15:16
3
odpowiedz
1 odpowiedź
sebastiann
1
Junior

Kiepski artykuł oparty na opiniach a nie faktach. Kto nie będzie używał AI zostanie w tyle i odpadnie. Ot taka rzeczywistość.

Można to porównać do pracy na kalkulatorze vs excel człowiek i tak będzie potrzebny ale część rzeczy wykona się szybciej.

Pozdrawiam

25.05.2025 16:17
3.1
6
Chris4132
113
Konsul

Wierz mi, że agresywne wejście AI w branżę kreatywną przyniesie więcej szkody niż pożytku, porównanie z excelem jest całkowicie odklejone od rzeczywistości. Jest ogrom hejtu w kierunku AI, w wielu przestrzeniach, jak np. afera ze zwykłą grafiką marketingową do project zomboid która była podejrzana o użycie ai. Wystarczy połazić po necie. Posty/reklamy AI od dużych firm są obrzucane błotem. Co innego użycie generatywnej AI do rozwoju np. sztucznej inteligencji npc, tym ludzie są bardziej zainteresowani.

post wyedytowany przez Chris4132 2025-05-25 16:17:54
25.05.2025 16:25
😂
4
odpowiedz
4 odpowiedzi
boy3
120
Senator

Naprawdę myślicie że gry robione przez AI choć trochę będą lepsze od tych gier co mamy dzisiaj? XD

Wystarczy spojrzeć jakie grafiki i głosy generyczne robi dziś AI, ludziom odbiła palma od tej AI

25.05.2025 16:46
4.1
PCMREpic
45
Konsul

Tak, bo rozwój zatrzymał się 25.02.2025 i już nic się nie rozwinie :D
Kilka lat temu mówiono, że AI nie da rady stworzyć realistycznego obrazu czy przejść test Turinga.
Nie chodzi o to, że masz mieć gry stworzone w 100% przez AI, tylko ma to być dodatek. AI można wykorzystać do dosłownie wszystkiego w grach.
Wystarczy spojrzeć jakie grafiki i głosy generyczne robi dziś AI, ludziom odbiła palma od tej AI
No, jakie tworzy? Fotorealistyczne, nieodróżnialne od tego co robi lustrzanka czy grafik.
W sensie dialog z CP2077 gdzie nagrano za pomocom AI głos nieżyjącego aktora, dało się odróżnić? :D

25.05.2025 16:59
4.2
1
boy3
120
Senator

No, jakie tworzy? Fotorealistyczne, nieodróżnialne od tego co robi lustrzanka czy grafik.
Robi generyczne obrazki

W sensie dialog z CP2077 gdzie nagrano za pomocom AI głos nieżyjącego aktora, dało się odróżnić? :D

Nie grałem w CP2077, ale obejrzałem na yt dużo shortsów które wykorzystywały głosy robione przez AI i brzmiały bardzo sztucznie

25.05.2025 18:25
4.3
PCMREpic
45
Konsul

Nie masz pojęcia o generowaniu obrazu - ale tak kompletnie nie masz pojęcia. Nic nei szkodzi. Nie każdy lubi zdobywać wiedze zamiast paplać głupoty ;)

25.05.2025 18:29
4.4
3
boy3
120
Senator

Nie masz pojęcia o generowaniu obrazu - ale tak kompletnie nie masz pojęcia
No nie mam pojęcia, ale widziałem już dość obrazów na necie wygenerowanych przez AI żeby wyrobić opinie o tym, i one wyglądają generycznie

25.05.2025 17:08
5
2
odpowiedz
NoriK
33
Chorąży

Zamiast się obawiać, niech zaczną robić solidne gry. Nikt im nie wmusi AI na siłę. Absurd totalny xD

25.05.2025 17:44
6
odpowiedz
garfield1989
4
Junior

Wiekszosc juz sobie spartolila reputacje dodawaniem DEI wszedzie na sile. AI juz duzo nie zmieni, moze co najwyzej porawic, ale Expedition 33 dalo swietny przyklad jak sie gry robi.

26.05.2025 00:26
GrzechuGrek
7
odpowiedz
GrzechuGrek
50
Konsul

Jeśli chodzi o samą produkcję gier, tworzenia stałych poziomów, assetów, itp. to możliwe że to może być prawda. AI powinien wspomagać kogoś w produkcji, a nie jego wyręczać.

Natomiast uważam, że AI w pewnych aspektach odnośnie gier może być czymś dobrym, wręcz pożądanym. A mianowicie w sztucznej inteligencji NPC'tów, komputerowych sojuszników i przeciwników, proceduralnego generowania poziomów, generowania lootów, czy dostosowywania poziomu trudności wg. wyboru gracza.

26.05.2025 06:34
Secvent
8
odpowiedz
Secvent
76
Pretorianin

Korporacje mają to do siebie aby maksymalizować zyski i ograniczać wydatki, więc jeśli wykorzystanie Ai w grach z finansowego punktu widzenia będzie się opłacać to będą z tego korzystać i żadne gadki o reputacji czy samopoczuciu graczy tego nie zmieni.

26.05.2025 07:12
HETRIX22
9
1
odpowiedz
1 odpowiedź
HETRIX22
211
PLEBS

Nie wierzcie w te bzdury z tego artykułu. Gracze nie chcą też wielu innych rzeczy jak mikropłatności, always online czy premionych preorderów, ale co EA czy take two to obchodzi jak liczy się kasa i produktywność. Nawet nie chce mi się sprawdzać źródeł tych bzdur z artykułu, ale bez wątpienia są to bzdury.

27.05.2025 07:18
GrzechuGrek
9.1
GrzechuGrek
50
Konsul

Owszem, ale to też jest wina samych graczy, którzy narzekają i krytykują, ale jednak to kupują!
A to właśnie głosowanie portfelem jest jedynym skutecznym sposobem wpływania na producentów i wydawców.
Ja też nie chcę mikropłatności, always online oraz wymogu aktywacji online, ale właśnie dlatego ja nie kupuję takich gier czy oprogramowania. Tylko ilu jest takich, jak ja? No właśnie...

26.05.2025 12:47
baltazar1908
10
odpowiedz
baltazar1908
38
Generał

Krytykują się czegoś co sami stworzyli albo popierali żeby powstało żeby w grze mogli użyć a teraz narzekają, klienta jest trudno podobno zadowolić ale patrząc na artykuł w tym przypadku deweloper ma też spore problemy z zadowoleniem siebie jak i klienta, wychodzi na to że nawet z postępem i tak jest źle i tak nie dobrze.

26.05.2025 15:31
11
odpowiedz
stud3nciq
81
Pretorianin

Wszystko zależy od tego jak tej AI użyją. Prawidłowo zrobiona gra może wykorzystywać te elementy do pogłębienia realności świata.

Przykłady?
- włamania do komputerów i skrzynki mailowe (Cyberpunk, Deus Ex, Fallouty) w celu znalezienia odpowiednich informacji. Obecnie mamy 2-4 wiadomości na krzyż - kto ma skrzynkę mailową ten wie jak to wygląda naprawdę. AI może wygenerować tysiące wiarygodnie wyglądających unikalnych wiadomości i trzeba będzie trochę trudu żeby znaleźć prawidłową.
- głębia tłumu. Obecnie tłumy przechodniów milczą poza starannie wyreżyserowanymi dialogami których ilość jest ograniczona i przez to często się powtarzają. AI może wygenerować naturalnie toczące się aktywności typu rozmowa o d#pie Maryni, kłótnia kochanków, plany na wakacje, dzieciak drący się o loda...
- bogatsze lokacje i większa swoboda. Przykład: gdy w Cyberpunku realizujesz zlecenie w budynku mieszkalnym, to możesz wjechać wyłącznie na to jedno konkretne piętro (z kilkuset) i masz do dyspozycji tylko jedno, konkretne mieszkanie plus korytarz i balkon. Z AI można by wygenerować cały budynek, pełen mieszkańców i wiarygodnie urządzonych mieszkań. Wtedy mógłbyś jechać na dowolne piętro, a potem np. przebić się do celu przez sufit lub ścianę, zjechać do serwerowni i shakować system bezpieczeństwa albo na dach i sabotować anteny alarmowe lub przeciąć przewody - i dopiero potem zabrać się za właściwy cel.
- dynamiczne i realnie wyglądające zdarzenia. AI mogłoby tworzyć realnie wyglądające wypadki drogowe, zatory, strzelaniny, napady i wojny gangów - wszystko całkowicie losowe, dziejące się w różnych częściach świata, a nie tylko w tych ściśle wyznaczonych.
- bardziej realnie zachowujący się NPCe. Obecnie są oni kukłami z którymi nie ma prawie żadnej interakcji, nie zapytasz takiego czy widział obiekt X albo osobę Y, po wyciągnięciu przez ciebie broni tylko w niektórych grach potrafią w prosty sposób wołać o pomoc i alarmować służby - ale i tak potem znikają, zapominają że spotkali gracza. Najbardziej zaawansowany system spotkałem dotąd w RDR2, ale nawet on ma sporo wad i niedociągnięć.

Nie wspominam już o pomocy AI w generowaniu kodu komputerowego i elementów graficznych. Z tym że tutaj bardzo ważna uwaga: to jest pomoc dla doświadczonego programisty i grafika którzy widzą co AI wypluje, potrafią to zrozumieć i poprawić lub dostosować w razie potrzeby. Wtedy faktycznie mocno to przyspieszy i/lub usprawni proces tworzenia.

Wiadomość Wielcy wydawcy obawiają się, że generatywna AI zaszkodzi ich reputacji. Gracze za nią nie przepadają