W Anno 117 znów można walczyć na lądzie - i to zmienia wszystko

Po raz pierwszy w historii serii Anno sięga po klimat starożytności – czasów Cesarstwa Rzymskiego. A to oznacza, że przyjdzie nam walczyć nie tylko przy pomocy floty, ale także dzięki nowemu modułowi bitew lądowych. To otwiera zupełnie nowe możliwości strategiczne.

Materiał promocyjny

-

Mateusz Zelek

W Anno 117 znów można walczyć na lądzie - i to zmienia wszystko.
W Anno 117 znów można walczyć na lądzie - i to zmienia wszystko.

Po raz pierwszy w historii serii Anno sięga po klimat starożytności – czasów Cesarstwa Rzymskiego. A to oznacza, że przyjdzie nam walczyć nie tylko przy pomocy floty, ale także dzięki nowemu modułowi bitew lądowych. To otwiera zupełnie nowe możliwości strategiczne.

Cesarstwo Rzymskie nieodłącznie kojarzy się z legionami i walką z barbarzyńcami, zwłaszcza Celtami. Trudno więc osadzić produkcję w tym okresie, pomijając militarny aspekt imperium. Choć Anno 117: Pax Romana nie aspiruje do miana realistycznego symulatora starożytności, to czerpie z historii garściami i sprawnie łączy ją z mechaniką serii. Sam podtytuł nawiązuje do „Pax Romana”, czyli złotego okresu pokoju i dobrobytu w Imperium Rzymskim, trwającego blisko dwieście lat.

Nie oznacza to jednak, że były to czasy wolne od wojen. Legiony miały pełne ręce roboty, a najnowsza odsłona serii zręcznie wykorzystuje ten motyw, wprowadzając wiele rozwiązań znanych z klasycznych RTS-ów. Jednocześnie robi to w sposób przemyślany, spójny z duchem Anno. Wojna wciąż jest tylko jedną z możliwych ścieżek rozwoju – nie obowiązkiem, lecz wyborem. Warto jednak przyjrzeć się temu aspektowi oraz jego poszczególnym mechanikom.

Flota wciąż odgrywa kluczową rolę.Pax Romana, Ubisoft, 2025.

Si vis pacem, para bellum

Seria już wcześniej eksperymentowała z walką na lądzie, m.in. w Anno 1404, jednak ówczesne mechaniki nie do końca współgrały z serią, która stawia przede wszystkim na ekonomię, budowanie miast i łańcuchy produkcyjne. Dlatego w kolejnych odsłonach skupiono się na bitwach morskich, które lepiej pasowały do filozofii zarządzania i rozwoju miasta. W Anno 1800 element militarny nabrał znaczenia głównie w kontekście obrony wybrzeża. W Pax Romana deweloperzy poszli o krok dalej – wprowadzili pełnoprawny system bitew lądowych, przypominający klasyczne RTS-y.

Walka opiera się na zasadzie papier-kamień-nożyce: każda jednostka ma swoich naturalnych przeciwników i kontrę. W ten sposób dostajemy system, pozwalający dostosowywać się do przeciwnika oraz taktyki, jaką stosuje. Istotną rolę odgrywa też rozbudowany system obrony – od wież strażniczych, ostrzeliwujących wrogie jednostki, po fortyfikacje, które potrafią zamienić wyspę w prawdziwy bastion. Co ciekawe, flota może wspierać działania na lądzie, ostrzeliwując wrogie pozycje z morza, o ile te są w zasięgu. Jednostki można modyfikować i dodać do ich wyposażenia maszyny oblężnicze, które stają się szczególnie przydatne, jeśli chcemy kontrolować porty przeciwnika.

Normą jest walka w zabudowie miejskiej, a to wpływa niejednokrotnie na przebieg walki.Pax Romana, Ubisoft, 2025.

Nie zabrakło też manewrowania jednostkami. Część z nich posiada bonus do flankowania, inne wykazują podatność na tego typu manewr – odpowiednie ustawienie armii ma więc kluczowe znaczenie. Nawet mniejsze siły mogą zmiażdżyć przeciwnika, o ile zauważymy i wykorzystamy przewagę. Zwycięstwo nie zawsze zależy od liczebności – właściwy dobór oddziałów i zrozumienie ich roli w walce mają ogromne znaczenie.

W Anno 117 pojawia się również system morale, rzadko spotykany w grach strategicznych. Oddziały mogą utracić wolę walki pod wpływem strat, ostrzału czy manewrów przeciwnika. Rozpad jednego oddziału wpływa na pozostałe - morale spada, a jednostki mogą się wycofać. To wprowadza do gry element psychologicznej rozgrywki.

Pozostawienie maszyn oblężniczych bez obstawy nie jest najlepszym pomysłem.Pax Romana, Ubisoft, 2025.

Wygodne zarządzanie – niezależnie od platformy

Anno 117: Pax Romana zadebiutuje nie tylko na PC, ale także na konsolach Xbox Series X/S oraz PlayStation 5. Choć seria od lat kojarzy się z komputerami i złożonym interfejsem, to fani kanapowej rozgrywki nie mają się o co martwić. Twórcy przygotowali nie tylko specjalną wersję UI dostosowaną do konsolowych kontrolerów, ale potwierdzili również pełne wsparcie dla klawiatury oraz myszki, dzięki czemu każdy gracz będzie mógł wybrać preferowany sposób sterowania.

Logistyka jest najważniejsza!

W Pax Romana logistyka i zarządzanie zasobami ludzkimi mają ogromne znaczenie. Wiele strategii zapomina o tym aspekcie. Gracz nie może już tworzyć dziesiątek jednostek „z powietrza” – nawet jeśli pozwalają mu na to zasoby. Każdy żołnierz generuje dodatkowo koszt utrzymania oraz wymaga zaangażowania zasobów ludzkich z cywilnej populacji. W czasie służby nie mogą pracować nigdzie indziej. Ogranicza to możliwości ofensywne i wymusza planowanie, a nawet zakładanie kolonii o profilu militarnym.

Zdobywanie umocnień bywa problematyczne.Pax Romana, Ubisoft, 2025.

Przemyślenia wymaga również transport wojsk. Oddziały można przenosić tylko drogą morską, co czyni je podatnymi na ataki. Przeciwnik może wykorzystać fakt, że przewozimy nasze oddziały za pośrednictwem nieuzbrojonych statków cywilnych i zatopić żołnierzy, zanim ci postawią stopy na jego ziemi. Ochrona linii zaopatrzeniowych może zatem okazać się kluczowym elementem strategii. Każdy oddział może też zbudować obóz wojskowy, który służy za miejsce odpoczynku i uzupełnienia sił po bitwie, a przy tym redukuje koszty utrzymania armii.

Wojna to tylko opcjonalna droga dla tych, którzy chcą rządzić żelazem i ogniem

Anno 117: Pax Romana wprowadza do serii nowe elementy RTS, które wymają odpowiedniego planowania na wielu płaszczyznach – od logistyki i gospodarki, przez badania technologiczne wpływające na morale jednostek. Pozwala także dowodzić oddziałami w sposób, jakiego dotychczas nie widzieliśmy w strategii od Ubisoftu. Trzonem gry wciąż pozostaje jednak ekonomia, planowanie łańcuchów dostaw i rozwój miasta.

Na szczęście walka to tylko jedna z dróg rozwoju. Dzięki temu nawet gracze, którzy wolą pokojową ekspansję, znajda tu coś dla siebie. A ci, którzy zdecydują się sięgnąć po żelazo i ogień, przekonają się, że w nowym Anno wojna wymaga takiego samego planowania jak gospodarka.

Podobało się?

3

Mateusz Zelek

Autor: Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

Red Dead Redemption zmierza na kolejne platformy? Natywną wersję hitu Rockstara mają otrzymać najnowsze konsole i nie tylko

Następny
Red Dead Redemption zmierza na kolejne platformy? Natywną wersję hitu Rockstara mają otrzymać najnowsze konsole i nie tylko

Popularny symulator ciężarówki w końcu zabierze graczy w mroźne zakątki Europy. Na premierę rekordowego ETS2: Nordic Horizons czekali prawie dwa lata

Poprzedni
Popularny symulator ciężarówki w końcu zabierze graczy w mroźne zakątki Europy. Na premierę rekordowego ETS2: Nordic Horizons czekali prawie dwa lata

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl