Powrót sterowców: pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie

Możliwe, że już w niedalekiej przyszłości przyjdzie nam podróżować sterowcami nowej generacji. Pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie z realizacją w 2026 roku.

tech
Patryk Michaś16 czerwca 2022
50

Źródło: Hybrid Air Vehicles.

Hiszpańskie linie lotnicze Air Nostrum złożyły zamówienie na 10 sterowców wypełnionych helem. Mają one być dostarczone do 2026 roku, a cała kwota transakcji wynosi ponad 600 milionów dolarów. Statek powietrzny nosi nazwę Airlander 10, a za jego budowę odpowiada brytyjska firma HAV (Hybrid Air Vehicles).

Airlander 10 – sterowiec, który pomieści 100 osób

Powrót sterowców: pierwsze linie lotnicze złożyły zamówienie - ilustracja #1
Pierwszy lot Airlandera 10. Źródło: HAV.

Airlander 10, wcześniej występujący pod nazwą HAV304 był początkowo przeznaczony dla armii Stanów Zjednoczonych. Jego celem miało być wsparcie sił lądowych poprzez działanie wywiadowcze. W 2013 roku amerykanie zrezygnowali z projektu, a statek powietrzny wrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie został przebudowany i dostosowany do użytku cywilnego.

Obecnie sterowiec jest hybrydą posiadającą silniki elektryczne oraz spalinowe, co zaowocowało dziesięciokrotnie mniejszą emisją gazów cieplarnianych w porównaniu z tradycyjnymi samolotami. Celem firmy jest całkowite przejście na silniki elektryczne do 2030 roku.

Airlander może osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h, utrzymać się w powietrzu przez 5 dni, a jego zasięg wynosi 7000 kilometrów. Warto zaznaczyć, że jednocześnie będzie mogło nim podróżować 100 osób, a w przypadku hiszpańskich linii lotniczych będzie operował na trasach krajowych. Tak o swoim statku powietrznym wypowiada się dyrektor generalny HAV Tom Grundy:

Airlander został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu zrównoważonych usług lotniczych oraz nowych sieci transportowych, a także, by zagwarantować rozwój naszych klientów.

Co ciekawe w 2016 roku podczas pierwszej publicznej prezentacji, sterowiec zanurkował i uderzył w ziemię przy okazji drugiego lotu testowego. Na szczęście nikomu nic się nie stało, a całą sytuację możecie obejrzeć na materiale udostępnionym w sieci:

Przyszłość sterowców

Zdaje się, że HAV pokłada spore nadzieje w Airlandera, ponieważ firma utworzy 1800 miejsc pracy w swojej placówce w południowej części hrabstwa Yorkshire. Biorąc pod uwagę wzrastające wymagania dotyczące emisyjności, zainteresowanie linii lotniczych tego typu produktami może wzrosnąć, o czym wspomniał szef Air Nostrum Carlos Bertomeu:

Badamy każdy możliwy sposób na zmniejszenie naszego śladu węglowego. Airlander 10 drastycznie zmniejszy emisje i dlatego zawarliśmy umowę z HAV.

A Wy co uważacie na ten temat? Czy jest to rozwój w dobrą stronę, czy jednak z powodu małych prędkości osiąganych przez sterowce nie wybralibyście takiego środka podróży?

Autor: Patryk Michaś

Windows XP uruchomiony na sprzęcie przestarzałym o 10 lat. Entuzjasta PC dowiódł, że to możliwe

Windows XP uruchomiony na sprzęcie przestarzałym o 10 lat. Entuzjasta PC dowiódł, że to możliwe

Motorola Razr 50 otrzyma mocniejszy procesor i bardziej ekskluzywny wygląd. To może być prawdziwy hit

Motorola Razr 50 otrzyma mocniejszy procesor i bardziej ekskluzywny wygląd. To może być prawdziwy hit

Ten unikalny dysk przetrwa nawet 200 lat; ale jest pewien haczyk

Ten unikalny dysk przetrwa nawet 200 lat; ale jest pewien haczyk

Nie lubisz obierać cebuli? To innowacyjne dzieło polskich naukowców zrobi to (prawie) automatycznie

Nie lubisz obierać cebuli? To innowacyjne dzieło polskich naukowców zrobi to (prawie) automatycznie

Steam - błąd zapisu na dysku. Opisujemy krok po kroku, jak to naprawić

Steam - błąd zapisu na dysku. Opisujemy krok po kroku, jak to naprawić