Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii

Intel zaprezentował technologię XeSS, umożliwiającą skalowanie rozdzielczości z wykorzystaniem AI.

futurebeat.pl

Kamil Cuber

Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii.
Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii.

Źródło: Intel

Walka między producentami kart graficznych trwa i choć Intel zdawał się pozostawać w niej nieco z tyłu, dzisiaj udowodnił, że nie powiedział ostatniego słowa. Kilka godzin temu na oficjalnym kanale YouTube firma zaprezentowała działanie technologii XeSS (Xe Super Sampling), pozwalającej na skalowanie w górę rozdzielczości obrazu bez widocznego spadku jakości, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Oprogramowanie jest odpowiedzią firmy na podobne rozwiązania od Nvidii (DLSS) oraz AMD (FSR i RSR).

XeSS zdecydowanie bliżej jednak do technologii DLSS, bo wykorzystuje uczenie maszynowe, które wspomaga generowanie obrazów o jakości bardzo zbliżonej do natywnego renderowania w ultrawysokiej rozdzielczości. Efekt ten uzyskuje się dzięki rekonstrukcji poszczególnych subpikseli z sąsiednich pikseli, a także poprzednich klatek z kompensacją ruchu. Sama rekonstrukcja pełnego obrazu jest przeprowadzana przez specjalnie przeszkoloną sieć neuronową.

Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii - ilustracja #1

Porównanie obrazu z gry Shadow of the Tomb Raider.Źródło: Intel

Dzięki tej technologii karta Intel ARC A770 uzyskiwała około 60-80 klatek na sekundę w Shadow of the Tomb Raider w 1440p z włączonym ray tracingiem na maksymalnych ustawieniach graficznych. Bez wykorzystania XeSS układ graficzny generował obraz z prędkością 40-50 klatek na sekundę. Omawiana technologia, podobnie jak inne tego typu oprogramowanie, posiada kilka różnych trybów:

  • XeSS Performance – poświęcający jakość obrazu na rzecz płynności;
  • XeSS Balanced – łączący wysoką wydajność z przyzwoitą grafiką;
  • XeSS Quality – oferujący dobrą grafikę kosztem płynności;
  • XeSS Ultra Quality – stawiający na najwyższą jakość obrazu za cenę niewielkiego wzrostu wydajności.
Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii - ilustracja #2

Tryby działania technologii XeSS.Źródło: Intel

Jak można zauważyć na poniższym wykresie, wzrost wydajności w innych grach oscyluje w okolicach 50%. Wyjątkami są Ghostwire Tokyo oraz Hitman, w których karta odnotowała aż dwukrotną poprawę. Należy jednak wspomnieć, że są to wyniki z trybu Performance, skupionego na płynności obrazu. W przypadku trybu Balanced wzrost płynności wyniósł około 35%.

Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii - ilustracja #3

Wykres wydajności karty ARC A770 w 1440p z użyciem XeSS w trybie PerformanceŹródło: Intel

Warto również wspomnieć, że nowa technologia nie będzie zarezerwowana tylko dla kart graficznych od Intela. Uruchomić ją będzie można również na układach od AMD i Nvidii.

Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii - ilustracja #4

XeSS będzie wspierał również układy graficzne z serii IrisŹródło: Intel

Biorąc pod uwagę znaczny wzrost wydajności oraz otwartość nowej technologii, wygląda na to, że Intel robi krok naprzód w celu dogonienia swoich konkurentów.

Podobało się?

14

Kamil Cuber

Autor: Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
13
20
27

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Komputery
2025-02-04
05:54

Januszowany Chorąży

A jaka różnica jest pomiędzy tymi dlss a faktycznym zejściem na detelach w ustawieniach, skoro performance dodaje klatek, a zabiera jakośći obrazu, to co za różnicę robi ręczne zejście z max na medium (dostanieny kilka klatek extra)?

Komentarz: Januszowany
2022-08-31
09:25

Elementchaosu Chorąży

Z DLSS I Ray tracingiem jest tak że włączysz grasz i jest ok. Jak wyłączysz to nagle widzisz jak to marnie wygląda bez

Komentarz: Elementchaosu
2022-08-29
11:31

Prentor Junior

😂

To nigdy nie będzie mocniejsze niż NVIDIA, Intel to zintegrowane dziadostwo a Nvidia to porządna firma

Komentarz: Prentor
2022-08-29
06:19

Januszowany Chorąży

Dobra dobra, obrazki od intela można wziąć na wstrzymanie, zobaczymy jak wyjdą testy ma yt, do tego czasu intel może mówić i obiecywać złote góry, z resztą jak to mają w zwyczaju.

Komentarz: Januszowany
2022-08-27
13:54

Persecutor Legend

Persecutor
👍

To co w tej technologii jest obiecujące to to że na każdej grafie można ją odpalać.

Komentarz: Persecutor

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl