Jeszcze niedawno Google sprzeciwiało się śledzeniu danych za pomocą metody fingerprintingu. Teraz sam ją wprowadza...
Nowe zasady Google dotyczące śledzenia użytkowników w internecie weszły w życie 16 lutego 2025 roku. Pozwalają gigantowi i jego partnerom reklamowym na stosowanie techniki zwanej „fingerprintingiem”, umożliwiającej tworzenie szczegółowych profili internautów.
Fingerprinting, czyli „cyfrowe pobieranie odcisków palców”, to metoda gromadzenia danych o użytkowniku i jego urządzeniu. Informacje te, choć pozornie błahe, połączone razem tworzą unikalny identyfikator, pozwalający na śledzenie aktywności w sieci.
W ramach fingerprintingu zbierane są najróżniejsze informacje, w tym:
Wcześniej Google zabraniało wykorzystywania adresu IP i innych danych do targetowania reklam, jednak nowe regulacje zniosły to ograniczenie.
Krytycy wskazują na kilka kluczowych problemów związanych z nowymi zasadami (via BBC):
Pozwalając na fingerprinting, Google dał sobie – i zdominowanemu przez siebie przemysłowi reklamowemu – pozwolenie na korzystanie z formy śledzenia, przed którą ludzie nie mogą się obronić
– komentuje Martin Thomson, inżynier z Mozilli.
Jeszcze w 2019 roku Google publicznie sprzeciwiał się fingerprintingowi, określając go jako „podważający wybór użytkownika i zły”. Obecna zmiana polityki jest więc zaskakująca i budzi wątpliwości co do intencji firmy. Krytycy zarzucają Google, przedkładanie zysków nad prywatność użytkowników.
Techniki śledzenia, które Google uważa za niezbędne dla reklamy online, narażają również wrażliwe informacje na brokerów danych, firmy inwigilacyjne i organy ścigania
– podkreśla Lena Cohen z Electronic Frontier Foundation (via BBC).
Google tłumaczy, że zmiana polityki jest podyktowana rozwojem technologicznym i rosnącą popularnością urządzeń takich jak smart TV czy konsole, gdzie tradycyjne metody śledzenia (np. pliki cookie) są mniej skuteczne. Korporacja twierdzi też, że dba o ochronę prywatności, a nowe rozwiązania mają zapewnić partnerom reklamowym możliwości działania na nowych platformach. Firma wskazuje również, że sygnały danych, takie jak adresy IP, są powszechnie używane przez inne podmioty w branży, a samo Google od lat wykorzystuje je do zwalczania oszustw.
Całkowite uniknięcie fingerprintingu jest trudne, ale pewne przeglądarki, jak Mozilla Firefox czy Brave, oferują funkcje blokujące lub ograniczające tę technikę.
Co ciekawe, Brytyjski organ nadzorujący ochronę danych (ICO / Information Commissioner's Office) uważa, że fingerprinting nie jest uczciwym sposobem śledzenia użytkowników w internecie, ponieważ ogranicza ich wybór i kontrolę nad danymi. ICO zapowiedziało, że firmy korzystające z tej technologii będą musiały wykazać, że przestrzegają przepisów o ochronie danych, co, według podmiotu, będzie trudne.
Ku waszej uwadze polecamy również nasze inne teksty związane z prywatnością:
Więcej:Microsoft zdaje sobie sprawę z problemów AI i wprowadza funkcję mającą chronić przed zagrożeniami

Autor: Krystian Łukasik
Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.