Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 9 grudnia 2012, 14:12

autor: Adrian Werner

Far Cry 3 - test na notebooku ASUS G75V

Testujemy Far Cry 3 na notebooku ASUS G75V.

Far Cry 3 to jedna z największych pozytywnych niespodzianek tego roku. Sprawdźmy jak najnowsza superprodukcja Ubisoftu radzi sobie na mocniejszym z naszych notebooków.

Zapraszamy też do przeczytania testu gry na słabszym z naszych notebooków, czyli ASUS'ie R500V.

W kampanii dla pojedynczego gracza wcielamy się w Jasona Brody’ego. Jego wakacje z przyjaciółmi na tropikalnej wyspie zamieniają się w koszmar, gdy okazuje się, że miejsce to zamieszkują piraci i psychopaci. Starszy brat Jasona zostaje zabity, a jego dziewczyna, młodszy brat i resztę przyjaciół porywają lokalni kryminaliści. Naszym zadaniem jest odbicie bliskich i wydostanie się z tego przeklętego miejsca. Far Cry 3 ma otwartą strukturę świata, ale fabuła została poprowadzona wyśmienicie. Wyspa ma fascynującą historię i zamieszkują wyjątkowo kolorowe postacie, a Vaas to murowany kandydat na czarny charakter roku. Świetnie ukazano również przemiany, jakie zachodzą w Jasonie. Zaczyna on jako słaby i przestraszony chłopak, by z czasem zyskać na pewności siebie. Jednocześnie nie zapomniano o pokazaniu wpływu, jaka cała ta przemoc ma na jego charakter.

Przed premierą autorzy zapowiadali, że połączą najlepsze elementy poprzednich dwóch odsłon i unikną ich błędów. Obietnice te zostały spełnione, ale twórcy poszli znacznie dalej oferując jeden z najlepszych otwartych światów ostatnich lat. Wyspa jest gęsto wypełniona zadaniami, wyzwaniami, zwierzętami do upolowania i ruinami do eksplorowania. Równie dużo frajdy daje stosowanie taktyki ramo, jak i podejście skradankowe. Do tego dochodzą bardzo rozbudowane elementy RPG, w ramach których możemy uczyć się nowych umiejętności oraz tworzyć własne przedmioty. Nie zapomniano również o trybach wieloosobowych. Zwykły multiplayer został zaskakująco dobrze opracowany, a jeszcze lepsze wrażenie robi oddzielna kampania kooperacyjna z własną fabułą.

Far Cry 3 to prawdziwy triumf. Gra jest piękna, rozbudowana i bardzo dopracowana. W wirtualnym świecie można się zanurzyć na co najmniej kilkadziesiąt godzin i każda z nich wypełniona jest masą ekscytujących momentów. W kategorii FPS-ów dla pojedynczego gracza, gra nie ma w tym roku żadnej konkurencji.

Konfiguracja minimalna
Procesor: 2.66 GHz Intel Core 2 Duo E6700 albo 3.00 GHz AMD Athlon 64 X2 6000+ lub lepsze
Pamięć RAM: 4 GB
Karta graficzna: Karta graficzna współpracująca z DirectX 9.0 oraz posiadająca co najmniej 512 MB RAM-u
Konfiguracja zalecana
Procesor: Intel Core i3-530 albo AMD Phenom II X2 565 lub lepsze
Pamięć RAM: 6 GB
Karta graficzna: Karta graficzna współpracująca z DirectX 11, obsługująca shadery w wersji 4.0 oraz posiadająca co najmniej 1024 MB RAM-u
Konfiguracja zapewniająca najlepszą wydajność
Procesor: Intel Core i7-2600K albo AMD FX-4150 lub lepsze
Pamięć RAM: 8 GB
Karta graficzna: Karta graficzna współpracująca z DirectX 11, obsługująca shadery w wersji 4.0 oraz posiadająca co najmniej 1024 MB RAM-

Wymagania są jak widać bardzo wysokie. Przypomnijmy, że wykorzystany przez nas w teście ASUS G75V ma procesor Intel Core i7 3610QM 2,6 GHz, 8 GB pamięci RAM i dedykowaną kartę grafiki NVIDIA GeForce GTX 670M 3GB.

Ustawienia ultra, rozdzielczość 1366 x 768

Testowanie wydajności rozpocząłem od ustawień Ultra w rozdzielczości 1366 x 768. Gra wygląda na nich przepięknie, ale jednocześnie wiele wymaga od sprzętu. G75 zdarzały się delikatne spadki poniżej 30 klatek na sekundę, ale niebyły one na tyle rzadkie i nieznaczne (najniższy zanotowany wynik wyniósł 28 FPS-ów), że nie przeszkadzały w zabawie.

Ustawienia wysokie, rozdzielczość 1366 x 768

Nie wszystkim jednak wystarcza 30 klatek na sekundę. W takim wypadku można obniżyć ustawienia na wysokie, przy których gra prawie przez cały czas pozostawała powyżej 50 FPS-ów.

Ustawienia ultra, rozdzielczość 1920 x 1080

ASUS G75V ledwo co dał radę udźwignąć ustawienia Ultra w rozdzielczości 1366 x 768, więc nie zdziwiłem się słabymi wynikami w 1920 x 1080. Przy takich opcjach gra regularnie schodziła poniżej 20 klatek na sekundę, co mocno przeszkadzało w czerpaniu przyjemności z rozgrywki.

Ustawienia wysokie, rozdzielczość 1920 x 1080

Utrzymanie ostrości zapewnianej przez 1920 x 1080 wymaga obniżenia ustawień do wysokich. Wtedy gra prawie przez cały czas trzymała ponad 30 klatek na sekundę.

Podsumowanie

Far Cry 3 okazał się wymagającą, ale jednocześnie dobrze zoptymalizowaną grą. Ustawienia ultra potrzebują bardzo mocnego sprzętu, ale autorzy przygotowali bardzo obszerne możliwości konfiguracji grafiki, dzięki czemu da się uzyskać płynność na szerokim spektrum konfiguracji.

Pierwszy z obrazków w poniższej galerii pokazuje różnice między wysokimi ustawieniami, a Ultra.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej