Dziś premiera DCS F-16 - za około 300 zł można latać samolotem polskich sił powietrznych

Dziś odbędzie się premiera symulatora lotniczego F-16C Viper na platformie DCS World. To pierwsza tak duża i tak realistyczna produkcja z tym samolotem od czasów słynnego Falcona 4.0 firmy MicroProse.

Dariusz Matusiak

Dziś premiera DCS F-16 - za około 300 zł można latać samolotem polskich sił powietrznych - ilustracja #1

Fani wirtualnego latania mają w tym roku mnóstwo powodów do radości. Najpierw wiosną pojawił się symulator samolotu F-14 Tomcat, później firma Microsoft zapowiedziała nową wersję Flight Simulatora, prezentującą niesamowity poziom oprawy graficznej, swój powrót na rynek ogłosiła firma MicroProse, a teraz dołącza do nich jeszcze symulator samolotu F-16C Viper na platformie DCS World. Jeśli chcecie nabyć go po promocyjnej cenie 64 dolarów (około 250 zł), to macie na to raptem jeszcze kilka godzin. Dziś po południu, po oficjalnym odblokowaniu dostępu, kwota wróci do wyjściowych 80 dolarów (około 320 zł), a moduł nieprędko doczeka się przeceny.

Studio Eagle Dynamics dotrzymało słowa, zapowiadając premierę wyczekiwanej produkcji na wczesną jesień, choć na razie ich najnowszy moduł pojawi się w formie wczesnego dostępu. Z czasem dodawane będą kolejne funkcje i możliwości, jak choćby szerszy wachlarz uzbrojenia. Warto jednak nadmienić, że już teraz wirtualny F-16 ma sporo do zaoferowania, np. bomby naprowadzane laserowo, co jest sporą poprawą w porównaniu z analogiczną sytuacją przy premierze F/A-18C Hornet. Polscy fani będą zapewne czekać na pojawienie się skórek maszyn stacjonujących w Krzesinach i Łasku, bo F-16C jest przecież używany przez nasze siły powietrzne, tylko w nieco nowszej wersji Block 52+.

Viper a polskie F-16C

F-16 to jeden z najpopularniejszych samolotów wielozadaniowych na świecie. Produkowany od lat 70. ubiegłego wieku, doczekał się wielu wersji oraz unowocześnień. W Polsce używana jest głównie wersja F-16C/D Block 52+. Wyróżniają ją choćby dodatkowe zbiorniki paliwa zamontowane na stałe na górnej części kadłuba, co znacznie zmienia smukły wygląd maszyny. Reszta nowości znajduje się w kabinie, w nowoczesnej awionice i wyświetlaczach LCD, oraz w lepszym silniku. Polscy piloci latają na F-16 od 2006 roku, więc nadal część maszyn prezentuje się – przynajmniej z zewnątrz - tak, jak ta w symulatorze Eagle Dynamics. Niemożność odtworzenia w grze nowszej wersji F-16C wyjaśniamy poniżej.

Dziś premiera DCS F-16 - za około 300 zł można latać samolotem polskich sił powietrznych - ilustracja #2

Symulator „Żmii” powstawał przy współpracy z amerykańskimi dywizjonami latającymi na F-16C. Autorzy w czasie prac testowali wojskowe symulatory, a także przeprowadzili mnóstwo rozmów i konsultacji z obecnymi pilotami tej maszyny. Przywiązanie do realizmu było tak duże, że świadomie wybrano do symulowania nieco już przestarzałą wersję F-16 Block 50, gdyż tylko w tym przypadku można było odtworzyć większość systemów w takiej postaci, w jakiej działają w rzeczywistości. Przy nowszych modelach sporo funkcji jest jeszcze zakwalifikowanych jako „ściśle tajne”, a ewentualne wymyślanie ich działania na podstawie ogólnych założeń i domysłów było dla twórców z Eagle Dynamics niedopuszczalne. Sporo uwagi poświęcono samemu wyglądowi maszyny, która prezentuje się po prostu fotorealistycznie i jest prawdziwą wizytówką możliwości współczesnych pecetów.

Dziś premiera DCS F-16 - za około 300 zł można latać samolotem polskich sił powietrznych - ilustracja #3

Przypomnijmy, że w maju tego roku wybuchła mała afera związana właśnie z symulatorem F-16. Amerykańskie władze aresztowały Olega Michajłowicza Tiszczenko za przemyt oficjalnych instrukcji do samolotu F-16 w 2016 roku. Rosjanin rzekomo był jednym z deweloperów studia Eagle Dynamics i według oskarżonego, materiały te miały pomóc w stworzeniu jak najbardziej realistycznej symulacji F-16. Według oficjalnego stanowiska Eagle Dynamics, robił on to wyłącznie w swoim prywatnym zakresie i nie był zaangażowany w proces tworzenia modułu. Firma niedawno podała także, że właściwe prace nad F-16C Viper rozpoczęły się raptem w październiku zeszłego roku.

Do polatania w F-16C Viper niezbędna jest platforma DCS World, rozwijana przez studio Eagle Dynamics od 2012 roku. To wirtualny sandbox cyfrowego pola walki, do którego sami autorzy oraz inni deweloperzy dokładają co jakiś czas kolejne moduły poszerzające możliwości zabawy w postaci map, samolotów i śmigłowców. Sama platforma z olbrzymią mapą Gruzji jest darmowa, ale każdy moduł ma już swoją niemałą cenę. Dla początkujących przewidziano mocno uproszczoną, arcade’ową opcję latania i obsługi systemów, jednak moduły rozwijają skrzydła dopiero w trybie realistycznym. Serwery online oraz zawartość tworzona przez społeczność fanów i mody dostarczają natomiast praktycznie niekończące się opcje zabawy.

Digital Combat Simulator World

Digital Combat Simulator World

PC
po premierze

Data wydania: 30 kwietnia 2012

Informacje o Grze
9.3

Gracze

8.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2020-04-20
13:07

zanonimizowany1296099 Generał

Ponieważ na Steam jest sporo ograniczeń i braków związanych z tym trialem to ściągam bezpośrednio od ED. Z tymi modułami co wybrałem to ponad 120GB... a to raptem 2 dodatkowe mapy i 3 samoloty:) Zobaczymy czy spodoba mi się po ponad 2 latach przerwy.

Komentarz: zanonimizowany1296099
2020-04-19
15:43

DM Legend

DM

Porzucili Jaka-52 na razie, przyznają i zamierzają wrócić, ale nie ma się co oszukiwać, że dużo ludzi na to nie czeka. FW-190 Anton wyszedł z EA, mapa PG wyszła z EA, Hornet ma wyjść do końca roku, ale zostało jeszcze trochę systemów i broniek.
Plan z kwietnia 2020 mają taki:

DCS Core:
[ Near Term ] 2.5.6 preparation for the stable release (FPS improvement)
[ Near Term ] Damage Modeling for WWII Aircraft
[ Long Term ] Weapon improvement (missile dynamics, new AI units), final AIM-120B dynamics to be released very soon AIM-120C to follow
[ Mid to Long Term ] Voice Chat
[ Long Term ] Dynamic Campaign
[ Long Term ] Enhanced Aircraft Artificial Intelligence

DCS Graphic Engine:
[ Near Term ] Special effects update
[ Long Term ] Multi-threading
[ Long Term ] Vulkan API integration
[ Long Term ] New FLIR engine

Modules:
[ April 2020 ] WWII Asset Pack update
[ April-May 2020 ] Supercarrier EA
[ May 2020 ] Huey Multi-crew
[ Q2 2020 ] P-47D Thunderbolt EA
[ Q2-3 2020 ] The Channel EA
[ Mid Term ] Mariana Islands
[ Dec 2020 ] F/A-18C Hornet out of EA
[ Mid to Long Term ] F-16C Viper
[ Mid Term ] Modern Air Combat
[ Mid Term ] A-10C Warthog II
[ Mid Term ] Mi-24P Hind

Near Term - we have the final list of tasks to be done before we share it in DCS World and expect delivery in less than 6 months.

Mid Term - we have a firm list of tasks and we trust that it might be delivered in less than 9 months.

Long Term - we have an initial list of tasks but still a lot to add and do not have exact expectations. Some Long term tasks can be delivered partially in iterations, some need to be fully completed.

Projects that are in the passive development phase (waiting for a 3D model delivery, developers allocation, reference gathering stage or one of the current active project to be finished first):

DCS Core:
Damage Modeling for modern aircraft
Airfield ATC

DCS Graphic Engine:
Terrain lighting
Terrain improvement
Clouds. This task is planned to be started again in May 2020.
Weather update
Full Air-to-Ground Radar

Modules:
Yak-52 Release
Ka-50 Black Shark 3
Mosquito FB MK.VI

ED has 4 items in Early Access:
F-16C Viper
F/A-18C Hornet
Yak-52
WWII Asset Pack

We plan to deliver all products out of Early Access this year however, the F-16C Viper is likely to be in Q1 2021, but we’ll keep you updated.

Komentarz: DM
2020-04-19
13:07

zanonimizowany1296099 Generał

Jest to jakiś argument, z tymże po premierze w EA to mam wrażenie, że te moduły są niemalże porzucane na rzecz nowych. Czy coś wydanego przez ostatnie 3-4 lata zostało faktycznie dokończone i wyszło z EA?

Komentarz: zanonimizowany1296099
2020-04-19
12:49

DM Legend

DM

Były ostatnio fajne posty i wywiad z człowiekiem z ED, wspominali kwestię EA i politykę wydawniczą. Dla nich to jest jedyna forma istnienia na rynku przy tych ilościach sprzedaży, early access finansuje pracę przyszłych projektów i jest jedynym sposobem, by konkretnie wyłapywać bugi. W F/A-18 włożono już około 120 tysięcy roboczogodzin, jeden warbird zabiera około 10-12 tysięcy roboczogodzin.

Mogliby wydawać od razu skończone produkty, ale cena jednego modułu wynosiłaby wtedy minimum 250 dolarów.
Dla mnie dyskusyjny jest bardziej dobór modułów. Wątpie, że Mosquito czy Mi-24 przyniesie im jakieś kokosy - takie modele powinni zostawiać grupom 3rd party, a sami koncentrować się na system-sellerach, np. Apachu

Komentarz: DM
2020-04-19
12:33

zanonimizowany1296099 Generał

Miło z ich strony chociaż zdania dalej nie zmieniam o ich fatalnych praktykach wydawniczo-cenowych.

W sumie to najchętniej bym oczywiście F-14 sprawdził...

Mapa Nevada na Steam nie jest też dostępna. Ciekawe czy to błąd...

Komentarz: zanonimizowany1296099

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl