Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 23 października 2020, 11:21

autor: Musiol

Dyrektor Stadii rozpętał burzę - streamujesz grę? Powinieneś płacić

Dyrektor kreatywny Stadia Montreal postanowił wygłosić kontrowersyjną tezę. Według niego każdy, kto chce pokazywać gry na żywo, powinien zapłacić za stosowną licencję deweloperowi lub wydawcy.

W SKRÓCIE:
  1. Alex Hutchinson, dyrektor kreatywny Stadii stoi na stanowisku, że streamerzy i twórcy internetowi powinni płacić za pokazywanie gier.
  2. Odbywałoby się to przez zakup stosownej licencji.
  3. Jego wpis na Twitterze rozpętał burzę. Tysiące osób zabrało głos w tej sprawie wytykając błędy w tym rozumowaniu.
  4. Od opinii odcięła się firma Google wydając krótkie oświadczenie.

Według Alexa Hutchinsona, dyrektora kreatywnego Stadia Games w Montrealu, streamerzy i internetowi twórcy powinni płacić deweloperom za możliwość pokazywania ich gier w transmisjach na żywo i materiałach wideo.

Streamerzy powinni płacić deweloperom i wydawcom za możliwość transmitowania gier. Powinni płacić za licencję tak, jak inne firmy płacą za treść, z której korzystają.

Tweet zamieszczony przez Hutchinsona wywołał burzę w środowisku growym. Momentalnie pojawiły się komentarze streamerów wytykających w ich opinii głupotę, jaką napisał pracownik Google. Jak słusznie zauważyli komentujący, transmitowanie gry na żywo przez twórców internetowych pomaga przebić się przez ścianę i dotrzeć do dużo większej liczby graczy.

Inni wskazują, że gdyby nie streamerzy, wiele gier nie osiągnęłoby takiego sukcesu, jakim mogą się teraz poszczycić. Przykładem ma być GTA Online, Among Us czy Roblox.

Nie będzie przesadą, gdy napiszę, że Alex Hutchinson został dosłownie zmiażdżony przez społeczność Twittera. Bardzo szybko pojawił się oficjalny komentarz firmy Google:

Ostatnie wpisy Aleksa Hutchinsona, kreatywnego dyrektora w naszym studio mieszczącym się w Montrealu, nie są stanowiskiem Stadii, serwisu YouTube i Google.

Swoje trzy grosze dołożył także zatrudniony zatrudniony w serwisie YouTube Ryan Watt:

Wierzymy, że wydawcy i twórcy potrafią koegzystować w symbiotycznym partnerstwie, które pozwoli rozwijać się stworzonemu ekosystemowi. Temu, z którego wszyscy czerpią korzyści. Każdy zyska, jeśli będziemy współpracować.

Ciekawie do tematu podszedł za to prawnik specjalizujący się w grach wideo - Richard Hoeg. W tweecie napisał, że wydawcy i deweloperzy aktywnie zachęcają do pokazywania swoich produktów mimo faktu, że licencja końcowa tego typu aktywności zabrania.

Relacje w branży opierają się na zaufaniu i podejściu - „Nie przyznajemy wam odpowiednich praw, ale nie będziemy wykorzystywali ich zapisów przeciwko wam. Obiecujemy.”

Kierując się zasadą ograniczonego zaufania do dużych korporacji, nie sposób być pełnym obaw, że pewnego dnia któraś z firm uzna, że trzeba jej zapłacić za możliwość pokazania jej produktu. Jednak nie będzie to problem graczy, a internetowych twórców, którzy notorycznie muszą zmagać się z kwestiami praw autorskich oraz zdejmowania ich materiałów z Twitcha czy YouTube.

  1. Google Stadia – strona oficjalna
GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.