Technologia z Xboksa przyspieszy działanie gier na komputerach PC
DirectStorage znany z konsol Xbox może przyspieszyć działanie także komputerów PC. Możliwe nawet o 40% mniejsze obciążenie procesora i szybsze ładowanie gier. API ma pewne wymagania.

Fot. powyżej: Unsplash / Billy Freeman
- DirectStorage zwiększy wydajność komputerów PC w grach;
- nawet o 40% mniejsze obciążenie procesora i szybsze ładowanie gier.
Technologia obecna w konsolach Xbox pozwoli zwiększyć wydajność komputerów PC. Microsoft prezentuje interfejs DirectStorage dostępny dla systemów Windows 10 i Windows 11. We współpracy z dyskiem SSD NVMe przyspieszy on działanie gier i obniży obciążenie procesora – nawet o 40%.

Cooper Partin, starszy inżynier oprogramowania w firmie Microsoft i członek zespołu zajmującego się DirectStorage dla systemu Windows, w filmie na YouTube wyjaśnia tajniki API. Mniejsze obciążenie i szybsze ładowanie gier to profity możliwe do osiągnięcia dzięki lepszemu wykorzystaniu sprzętu – odczytywanie danych z dysku wymaga mniej cykli procesora.
Jednak aby w pełni skorzystać z funkcji DirectStorage, potrzebne nam będą Windows 11 i dysk SSD NVMe. Technologia będzie działać także z Windows 10 od wersji 19H1, lecz z mniejszym efektem. Oczywiście także gra musi mieć zaimplementowaną obsługę tego API.

Jak na razie wiadomo o jednym tytule, który obsłuży DirectStorage – to Forspoken. Dzięki technologii, Windowsowi 11 i obecności odpowiedniego hardware czas ładowania gry ma się skrócić z 10 do nawet jednej sekundy.

Póki co nie zanosi się jednak, by gracze masowo przesiadali się na Windows 11 tylko z powodu DirectStorage. Powodów rzecz jasna jest więcej, ale sama technologia optymalizacji może przyciągnąć graczy tylko, jeśli obsługujących ją tytułów pojawi się więcej.
Oferty systemu Windows 11 na Allegro
Może Cię zainteresować:
- Gry na konsolach Xbox będą działać lepiej dzięki FSR 2.0 od AMD
- Nowa generacja SSD może wymagać aktywnego chłodzenia
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
Komentarze czytelników
FeanorRR3 Pretorianin
Tu nie chodzi tylko o szybkość wczytywania się gry i tekstur. Benefitem tej technologii jest pominięcie procesora i pamięci RAM w całym procesie co może uwolnić dodatkowe zasoby. Dodatkowo wielokrotnie obniża to opóźnienie/lag pomiędzy pobraniem, a zaaplikowaniem danej tekstury na ekran. To uwalnia wiele możliwości deweloperom na momentalny dostęp do wszystkich tekstur.
zanonimizowany1255967 Generał
Sama kompresja tekstur przez GPU istnieje już ładnych parę lat, chodzi o format DDS w pamięci karty graficznej mogą być tak przechowywane, zajmują przez to kilka razy mniej pamięci. Tylko siłą rzeczy muszą dodać obsługę nowej technologi w sterownikach a niektóre karty mogą być za stare na to
ReznoR666 Generał

Wg mnie takie stwierdzenia niepotrzebnie wywołują strach i stres u ludzi i radzą im przygotowywać się na coś, co może — ale nie musi — wcale nastąpić. Developerzy prawdopodobnie sobie z tymi kwestiami dobrze i optymalnie poradzą. Zazwyczaj sobie radzili, to (przeważnie) bardzo mądrzy ludzie, którzy znają się na tym, co robią.
Polecam obejrzeć całą tą prezentację, powinna nieco ostudzić, uspokoić niepotrzebne negatywne emocje i odpowiedzieć na większość wątpliwości:
https://www.youtube.com/watch?v=vz_2kXeChCw
Nie ma co od razu nastawiać siebie (i innych ludzi) negatywnie, prawie nic nie wiedząc. Tak naprawdę teraz jeszcze nie wiemy, w jaki dokładnie sposób zostanie to wykorzystane i jak wpłynie na działanie gier i ich rozmiary. Dowiemy się dopiero po wielu różnych premierach od wielu różnych developerów i wielu testach porównawczych w praktyce. Pozostaje tylko spokojnie obserwować, co się będzie działo i jak to się rozwinie.
tgolik Generał

Z XBoxowych technologii bardzo chciałbym, żebyśmy na PC otrzymali Quick Resume. Nie wiem, czy te technologie cośłączy ale dla mnie QR byłby gamechangerem - zwykle gram jednocześnie w kilka gier a uśpienie w PC z grą w tle zwykle działa niepoprawnie.
ReznoR666 Generał

Cieszy taka informacja. W sumie czas na to najwyższy, bo wczytywanie assetów do gry na bazie systemu IO Win32 nie było zaprojektowane z myślą o działaniu gier — tylko o ogólnym użytkowaniu systemu. Ja sam często byłem zdziwiony, przez jak długi czas jest wykorzystywane tak niezoptymalizowane rozwiązanie do gier na PC. Dzięki DirectStorage w końcu sytuacja może się zmienić, przybliży to PC w tym aspekcie do rozwiązań IO z konsol — tam, gdzie specyficznie było to zaprojektowane z myślą o grach.
To kolejny krok, jak przy DirectX12/Vulkan, do bardziej efektywnego dostępu do mocy, która drzemie w hardware. Mocy, którą można będzie wykorzystać, a która do dzisiaj drzemie sobie spokojnie, tłamszona niepotrzebnie przez dość stare, niezoptymalizowane pod gry rozwiązania.
Z ciekawością będę obserwował, w jaki sposób developerzy wykorzystają nową technologię. Jak to wpłynie na przyszłe wymagania gier, na ich wygląd, działanie, wygodę użytkowania. Bo zawsze jest coś za coś. Zobaczymy.