Komentarze do wiadomości: Czy to koniec ery gigantycznych gier? Sukces Clair Obscur: Expedition 33 to „zapowiedź zmian” i „tytuł, który w 100% wie, czym jest”

Forum Gry RPG
Dodaj komentarz
17.08.2025 22:46
-=Esiu=-
👍
10
9
odpowiedz
5 odpowiedzi
-=Esiu=-
216
Everybody lies

Via Tenor

GOTY 2025.

I chyba nic już w tym roku tak nie zaskoczy jak Expedition 33 :)

17.08.2025 17:51
1
odpowiedz
guinness82
26
Chorąży

Mnie tam poza muzyką ta gra nie ujęła niczym

17.08.2025 17:53
2
odpowiedz
dienicy
86
Generał

Odinstalowywala sie szybko.

17.08.2025 18:05
3
odpowiedz
NightGeisha
4
Generał

Fabuła naprawdę dobra, design i setting ciekawe, walka pozostawia nieco do życzenia, podobnie jak i wielkość / długość rozgrywki.

To żadna zapowiedź zmian, COE33 zwyczajnie jest dobrym, ale budżetowym tytułem napędzanym ciekawą opowieścią. Jednak gier z tak udaną historią jest niewiele, a raczej nawet bardzo mało.

Devsi i wydawcy większych tytułów o dużym budżecie zwrócili uwagę na tę produkcję gdyż od pewnego już czasu kombinują jak tu mało wydać i się nie narobić, a zarobić. Gdyby mieli ciekawe pomysły fabularne i realizacyjne, to i większe gry z segmentu aaa byłyby się sprzedawały dużo lepiej, a tak to większość z nich jest coraz nudniejszą kopią tego co już było wcześniej.

post wyedytowany przez NightGeisha 2025-08-17 18:09:38
17.08.2025 19:07
4
odpowiedz
Daroslaw
40
Pretorianin

Tylko że sukces gier AA takich jak Clair Obscur nie bierze się z ich wybitnej jakości (choć gra jest bardzo dobra), tylko z tego, że duże korporacje zaczęły po prostu lecieć w kulki z ich AAA. Puste otwarte światy, masa błędów, brak obiecywanej zawartości i wycinanie jej na potrzeby DLC, pójście w stronę "gry usługi" + ogólne rozleniwienie, bo jak natrzaskają to samo tylko z kolejną cyferką to ludzie i tak kupią.

Tak więc nie panie Shawn Layden, nie ma zmęczenia wysokobudżetowymi grami tylko dlatego, że są wysokobudżtowe. A już w ogóle bawi mnie zdanie "zastanawiamy się, czy możemy stworzyć coś nowego" - no możecie, ale spytajcie najpierw krawaciarzy czy im się excel wtedy zgodzi.

17.08.2025 20:28
👎
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
serious
14
Centurion

Akurat obie te gry to przeciętniaki przez słaby system walki.

17.08.2025 21:44
5.1
Father Nathan
115
Konsul

Ująłbym to inaczej. Rozumiem zachwyty nad obiema grami i nie nazwałbym ich przeciętniakami, ale ich systemy walki spowodowały, że kompletnie nie jestem nimi zainteresowany. W dodatku świat przedstawiony w COE33 ma w sobie coś odpychającego, chociaż przykładowo świat z Tainted Grail przypadł mi do gustu.

18.08.2025 09:48
5.2
1
manek23
56
Centurion

Nie wiem, w jakim świecie co33 i bg3 to przecietniaki XD. Jeśli nie umiesz się przełamać i dać szansę grze z turowym system walki to wielka szkoda bo bardzo dużo dobrego cię omija. Tym niemniej bg3 zostało grą roku, a co33 najpewniej pójdzie w jego ślady.

17.08.2025 21:21
6
2
odpowiedz
Silas1415
23
Konsul

A mnie ujęła muzyką, postaciami (z czego tu jeden minus, że potencjał jednej nie został według mnie wykorzystany), projektem otoczenia - niekoniecznie lokacji jako korytarzy, no bo ta gra tym nie stoi, ten system walki według mnie też bardzo przyjemny, jest co prawda ten oczywisty problem balansu i kwestia tego czy to jeszcze gra turowa, bo w dużej mierze bazuje na rytmice parowania... ale no dla mnie była w tym właśnie duża przyjemność, gdy całe sekwencje "wchodziły" i udała się zrobić kontra :D bardzo satysfakcjonujące, nawet jeśli dmg był mniejszy niż jakieś skille od Maelle. No i też fabuła mi się podobała, miała słabsze momenty, ale sam koncept na nią według mnie bardzo ciekawy, no i też doceniam komentarz co do eskapizmu.

post wyedytowany przez Silas1415 2025-08-17 21:22:14
17.08.2025 22:12
7
odpowiedz
jastab
13
Legionista

Świetna gra, właśnie kończę, jednakże do przechodzenia tylko na najwyższym poziomie trudnosci - bo i tutaj czasami gra się stawała nudna.

Wiadomo dużo ludzi nie lubi turowego systemu walki i totalnie mnie nie dziwi że tyle osób nie przepada, ale mimo to powinni docenić piękny świat, muzykę, fabułę.

A co najbardziej kocham w tej grze to brak WOKE - co jest dość zabawnym patrząc na to, że twórcy to byli pracownicy ubisoftu. Już wiemy przynajmniej, gdzie normalni odpowiedzialni za najlepsze gry tego studia jak Assassin's Creed 2 poszli.

Cieszę się, że już niedługo wychodzi gra również od ludzi którzy odeszli z pewnej wielkiej firmy tworzącej gry i przewiduje również normalność i skupianie się na przyjemności z grania a nie socjalnego inżynierstwa :D

17.08.2025 22:13
8
odpowiedz
1 odpowiedź
jastab
13
Legionista

Świetna gra, właśnie kończę, jednakże do przechodzenia tylko na najwyższym poziomie trudnosci - bo i tutaj czasami gra się stawała nudna.

Wiadomo dużo ludzi nie lubi turowego systemu walki i totalnie mnie nie dziwi że tyle osób nie przepada, ale mimo to powinni docenić piękny świat, muzykę, fabułę.

A co najbardziej kocham w tej grze to brak WOKE - co jest dość zabawnym patrząc na to, że twórcy to byli pracownicy ubisoftu. Już wiemy przynajmniej, gdzie normalni odpowiedzialni za najlepsze gry tego studia jak Assassin's Creed 2 poszli.

Cieszę się, że już niedługo wychodzi gra również od ludzi którzy odeszli z pewnej wielkiej firmy tworzącej gry i przewiduje również normalność i skupianie się na przyjemności z grania a nie socjalnego inżynierstwa :D

18.08.2025 09:08
8.1
1Fuss
22
Chorąży

A co ma woke do tego?
Taki cyberpunk czy Baldurs Gate 3 też był woke gdzie scena ruchania się z niedźwiedziem jest już memem.
Po prostu można zrobić coś dobrze ale też źle.
Samo woke to żaden kwantyfikator tylko pusty frazes

17.08.2025 22:24
9
odpowiedz
Shars
102
Konsul

Ekspedycja to przede wszystkim unikatowy setting i unikatowe połączenie zręcznościówki, turówki i elementów RPG w towarzystwie świetnej fabuły, ciekawych postaci i klimatycznego soundtracku. Gdyby do tej gry dodać dobrze wykonany, duży open-world to również mieliby sukces. Natomiast z tymi ogromnymi open-worldami jest taki problem, że bardzo ciężko dobrze je wykonać. Bo zapchanie mapy prymitywnymi aktywnościami pobocznymi to żadna sztuka.

17.08.2025 22:46
-=Esiu=-
👍
10
9
odpowiedz
5 odpowiedzi
-=Esiu=-
216
Everybody lies

Via Tenor

GOTY 2025.

I chyba nic już w tym roku tak nie zaskoczy jak Expedition 33 :)

18.08.2025 09:10
10.1
1Fuss
22
Chorąży

Obstawiam pojedynek między Deathstranding 2 na koniec gamę awards

18.08.2025 10:01
10.2
Mazi1
12
Chorąży

A dla mnie grę roku powinno zebrać Kingdom Come: Deliverance 2. Oczywiście ze względu na to, że nie jest to kolorowa gierka z magią i potworami to nie trafiła do aż tak szerokiego grona odbiorców, aczkolwiek uważam, że jeśli chodzi o włożoną pracę, odtworzenie tego świata z realnego na wirtualny, pokazanie poniekąd historii i wdrożenie życia w każdą postać fabularną, to jest to na najwyższym poziomie. W ten świat się wchodzi i gubi się godziny na siedzeniu w nim. W kcd 2 się nie gra, w kcd2 się jest.

18.08.2025 16:08
duxdaro
10.3
duxdaro
69
Pretorianin

1Fuss

Death Stranding 2 to na razie dla mnie, takie lekkie, rozczarowanie roku. Fabularnie porusza ciężkie tematy, ale Kojimie nie udało się jakoś dobrze oddać w grze związanych z nimi emocji. Gameplayowo też rozwinięte, ale skoro nawet na szczyt największej góry mogę sobie wjechać pickupem, to po co mi reszta zabawek? 7,5/10 dla mnie.

A co do GOTY to E33 na razie na prowadzeniu. Blue Prince na drugim miejscu. Ale zobaczymy jeszcze co pokaże Silksong. Mam nadzieję, że Team Cherry dowiezie po tylu latach czekania...

18.08.2025 16:26
-=Esiu=-
😉
10.4
-=Esiu=-
216
Everybody lies

Death Stranding 2 lepsze od pierwszej części (i znacznie dziwniejsze :D), ale jednak E33 dla mnie lepsze, bo to coś innego. Ale, że Geoff ubóstwia Kojimę to pieron wie jak to będzie w grudniu :P

Co do KC Deliverence 2 to się nie wypowiem, bo nie grałem. Czeka na swój czas więc wszystko możliwe :)

18.08.2025 17:25
10.5
TheFrediPL
111
Generał

Mazi1 dla mnie kcd2 jest świetne ale z gry roku dyskwalifikuje go niski w porównaniu do jedynki poziom trudności walk. Natomiast ekspedycja w zasadzie minusów nie ma, w tej grze jest wszystko przemyślane, od świetna fabuła która ciekawi do końca, świetna walka, muzyka powiedziałbym że najlepsza jaka istnieje w grach(i w sumie filmach itp też), grafika, świat przemyślany, optymalizacja, a cudowna cena to wszystko podkreśla.

18.08.2025 00:53
11
odpowiedz
1 odpowiedź
pawel1812
73
Generał

To powolny koniec części z gigantycznych wydawców. Pierwsi w kolejce do upadku ustawili się Ubisoft i Microsoft. Pierwszy dogorywa Ubisoft przez swoje zabawy z tworzeniem maszynki do robienia gier opartej o AI. Drugi chce podążyć jego śladami... Pozwalniają ludzi, by tworzyć nijakie gry...

Jedyny plus z tego taki, że nasze firmy będą mogły na tym pustkowiu po wielkich wydawcach zarabiać grubą kasę na AAA.

AA to jest segment pułapka... Można zarobić sporo na tym, ale jak to będzie kolejna kopia czegoś co było, to to nie będzie ogromny sukces...

post wyedytowany przez pawel1812 2025-08-18 00:53:59
18.08.2025 09:15
😁
11.1
1Fuss
22
Chorąży

Bo Microsoft zamknął kilka nierentownych studiów które uj wielki zrobiły ale zato doiły kasę przez lata ??
Już widzę ten upadek Microsoftu największego wydawcy na świecie

18.08.2025 08:01
12
odpowiedz
Richy
1
Junior

Taa... Mają teraz budżet, więc najprawdopodbniej ich kolejna gra będzie celować już w AAA.

18.08.2025 08:48
13
odpowiedz
1 odpowiedź
plolak
55
Generał

To gra pod game pass mi się nie podobała ale jeśli ma dobre opinie to znaczy że to jeden z wyjątków który się udał.

I niech tak zostanie A reszta niech robi to co robi.
A game pass niech upada albo niech będzie mało istotny w branży to moja opinia.

18.08.2025 10:01
13.1
1
1Fuss
22
Chorąży

Ale czemu życzysz mu źle ?
To jest całkiem nieźle przemyślana usługa, taki Netflix dla gier.
Ja tam ograłem sporo tytułów za ułamek ceny kupna a wracać do nich nie mam zamiaru więc jest to idealne rozwiązanie w takim wypadku

18.08.2025 09:26
maciell
14
1
odpowiedz
1 odpowiedź
maciell
133
Senator

Niestety innowacja w grach umarla, kiedy jedna slaba gra AAA moze spowodowac, ze studio/wydawca upadaja. Niestety widac, ze do wladzy w studiach/wydawcy decyduja ludzie od tabelek w Excelu, a nie pasjonaci. Gusty ludzi tez sie zmienily i teraz naprawde ciezko trafic co ludziom sie spodoba. Teraz jest tendencja, ze wychodzi jakas gra i zostaje hitem. Inne firmy chca tez uszknac tego tortu. Zanim jednak ich gra wychodzi to juz po ptakach i ludzie juz nie sa zainteresowani. Clair bylo reklamowane jako dzielo kilku ludzi i okazalo sie to nieprawda bo bylo zatrudnionych bardzo duzo freelancerow. Padaja takie liczby jak 400 osob + 30 stalych z studia.Wystarczy zobaczyc napisy w grze. No dla mnie to nie jest gra AA tylko AAA. Dodatkowo na starcie gra byla w GP wiec tworcy juz dostali kase od MS. Clair to tez nie jest jakies gameplayowa rewolucja. Walka w tej grze to wariacja zilionow jrpgow. Gra tak naprawde robi robote swiatem/muzyka i fabula. No, ale nie udawajmy ze to jakis mesjasz gamingu. Sam gralem w Gp, a pozniej zakupilem na steamie i przenioslem Save. Wiec to nie jest tak, ze jestem uprzedzony do gry, a wrecz przeciwnie. Tak samo jak BG3 uwazam za swietna gre, ale nie bez wad. Gameplayowo to ostatnie lata dla mnie to tylko gry VR. Bez obrazy, ale na konsolach i pctach nie ma rewolucji od lat. Wrecz przeciwnie widac, ze gry sa coraz prostsze i sterowanie zrownywane do gry na padzie. Szczerze myslalem, ze gry dokonaja wiekszej ewolucji. No, ale dzisiaj mozna odpalic gre majaca 5-8 lat i spokojnie mozna w nia grac jakby wyszla dzisiaj.

18.08.2025 10:52
Metaverse
14.1
Metaverse
79
Senator

dzisiaj mozna odpalic gre majaca 5-8 lat i spokojnie mozna w nia grac jakby wyszla dzisiaj
Malo tego, gameplay bedzie lepszy niz to co wydaja teraz np poprzednie czesci Mafii i ta ostatnia.

18.08.2025 11:29
15
odpowiedz
Bartooszki
31
Centurion

Raz do roku to i kura zapieje , to ze jednej grze udało się od X czasu osiągnąć taki status to nic nie znaczy, bo liczy się wlansie ten cel czym gra ma być, dużo twórców myślę że o tym wlansie zapomina , są robione gry AAA ale tej gry się nie czuję to teraz pomyślcie jakby te firmy produkujące gry AAA miały by iść śladem gry która jest niskobudżetowa to wogole by już robili bubel wielkie , bo oni mają pieniądze ale nie mają pomysłu więc robią pod kasę , a małe firmy robią to tak aby przyciągnąć ludzi żeby gra miała to coś i im nie przeszkadza ograniczony budżet to jest ta różnica też śmiem stwierdzić że gdy firma mała nachapie się kasy to później też będzie robić na odwal się, każdy na początku się stara ale jak już urośnie w skrzydełka tylko nie liczni robią tak jak robili to od początku przykładem jest choćby rockstar games , firma dysponuje potężnymi środkami ale produkcję robią raz na parę lat i jak robią to robią z rozmachem każdy detal zachwyca i to jest właśnie ta różnica

18.08.2025 13:48
16
odpowiedz
1 odpowiedź
PCMREpic
48
Konsul

Czas między jedną częścią gry AAA, a drugą na tyle się wydłużył, że w ciągu roku mamy może ze 2 duże gry, gdzie małych gierek jest od groma. Co roku jakiś tam taki indyczek zaskoczy i osiągnie sukces trochę większy niż zakładano.
W 21 było np. It Takes Two, 22 Stray, 23 Lies of P. czy rok temu Wukong.
Ale jak się spojrzy obiektywnie na te tytuły, to jednak widać niski budżet, mało włożonej pracy czy wiele niedociągnięć. Takie gierki się wybijają, bo jak nie ma nic dobrego, to i takie coś zyskuje. Przez brak dużych dobrych gier w takiej ilości jak kilka lat temu, próg akceptowalności spada kilka punktów.
Takie Stray, Pinokio czy tegoroczne 33, gdyby wyszły w czasach, gdzie wychodziła duża bardzo dobra gra praktycznie miesiąc w miesiąc, miałby oceny rzędu 5/10.
Na bezrybiu i rak ryba.

Próg, w którym gracze traktują grę jako jakościową, się po prostu obniżył diametralnie.
Przykład chociażby Roadcraft - w porównaniu do poprzednich gier tego studia, ta gra jest wręcz jakąś alphą. Gra o budowaniu dróg, a mechanik z nią związanych jest garstka. Takie gry były sprzedawane w kioskach 20 lat temu w cenie 19.99.
I tak jak się wspomni te tzw. gierki kioskowe, to np. takie symulatory miały więcej mechanik związanych z daną dziedziną, jaką symulują, niż taki Roadcraft.
Stray też, to tylko i wyłącznie techdemo, a gracze piali z zachwytu. Produkt do pokazania możliwości, a nie gra. To nawet by oceny nie dostało w dawnym systemie jakościowym.

18.08.2025 17:31
duxdaro
16.1
1
duxdaro
69
Pretorianin

"Takie Stray, Pinokio czy tegoroczne 33, gdyby wyszły w czasach, gdzie wychodziła duża bardzo dobra gra praktycznie miesiąc w miesiąc, miałby oceny rzędu 5/10.
Na bezrybiu i rak ryba.

Próg, w którym gracze traktują grę jako jakościową, się po prostu obniżył diametralnie."

... o szopenie :P Gram od ponad 30 lat i akurat E33 w pełni zasługuje na wszelkie pochwały. To klasyczny do bólu jrpg, który nie udaje niczego innego, jak wiele dzisiejszych gier, będących mixem kilku gatunków. Każdy jej element jest co najmniej bardzo dobry, a całościowo należy się 10/10.

post wyedytowany przez Admina 2025-08-18 19:41:58
18.08.2025 16:08
Crazy_Bambino
17
odpowiedz
2 odpowiedzi
Crazy_Bambino
46
Pretorianin

Bardzo dobra gra. Skończyłem w sobotę i teraz mam kaca, w moim przypadku by się kacora pozbyć robię tygodniową przerwę od grania.

18.08.2025 17:26
17.1
1
TheFrediPL
111
Generał

Ja mam kaca odkąd ukończyłem, a skończyłem w okolicach premiery xd.

18.08.2025 21:12
Crazy_Bambino
17.2
Crazy_Bambino
46
Pretorianin

TheFrediPL no nieźle xD Szybkiego powrotu do stanu normalnego życzę :)

18.08.2025 17:29
18
1
odpowiedz
TheFrediPL
111
Generał

Problemem nowych gier nie jest to że są AAA, ale to że są robione przez księgowych, czy to Baldur czy Ekspedycja widać że powstały dlatego że twórcy chcieli stworzyć dobrą grę, a zarobić przy okazji, dlatego te gry są takie dobre, póki wielkie korporacje tworzą takie gry to się stan branży nie poprawi.

Forum Forum Gry RPG
Dodaj komentarz

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl