Badacz uniwersytecki próbuje rozgryźć algorytm serwisu Metacritic

Kulisy działania algorytmu liczącego średnią w serwisie Metacritic, od lat spędzają sen z powiek wielu osobom interesującym się branżą gier wideo. Najnowsze badania poczynione w tym kierunku nie zdekodowały go zupełnie, ale przybliżyły nam nieco jego istotę.

Kamil Ostrowski

Podczas prezentacji odbywającej się w ramach Game Developer Conference, Adams Greenwood-Ericksen z prywatnego uniwersytetu Full Sail na Florydzie (USA) ogłosił, że udało mu się „rozgryźć” algorytm, sterujący Metascore. Podzielił on serwisy internetowe z branży gier wideo na sześć grup wagowych, przydzielając im wartość od 1,5 do 0,25. Podobno stosując swój system otrzymywał wyniki niemalże identyczne z Metascore.

Badacz uniwersytecki próbuje rozgryźć algorytm Metascore - ilustracja #1

Serwis Metacritic jest obecnie najpopularniejszym w sieci agregatem recenzji gier wideo, filmów, programów telewizyjnych i muzyki. Poza zbieraniem publikacji z liczących się w Internecie serwisów, zajmuje się także wyliczaniem wskaźnika Metascore, będącego średnią ważoną branych pod uwagę ocen.

Gdyby podział zaproponowany przez Greenwooda-Ericksena okazał się prawdziwy, zapewne wzbudziłby spore kontrowersje. Pełną listę rzeczonych serwisów oraz przyznanych im współczynników wagowych znajdziecie w tekście opublikowanym przez Gamasutrę.

Serwis Metacritic szybko zareagował i we wpisie na Facebooku zaprzeczył, jakoby system Adamsa miał coś wspólnego z ich algorytmem. Przy okazji publikacji tego oświadczenia poznaliśmy jednak kilka faktów na rzeczony temat.

  • Metacritic używa mniejszej liczby poziomów wagowych;
  • Różnice wagowe pomiędzy poszczególnymi publikacjami są mniejsze niż w pracy Adamsa;
  • Dopasowanie publikacji poszczególnych serwisów do kategorii wagowych jest w dużej części nietrafione. Ponadto Metacritic nie waha się zmieniać wagi poszczególnych serwisów, w zależności od potrzeb.

To chyba zamyka ten temat. Algorytm sterujący Metascore pozostaje jedną z niewyjaśnionych zagadek branży gier wideo.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-03-28
14:25

komenty Senator

-> denialidamagecontrol - no tak, ale duże gry mają po 30-40 recenzji i przesunięcie wag dla 3-4 serwisów ma marginalne znaczenie - może jeden, maks 2 punkty się w ten sposób zdobędzie.

Komentarz: komenty
2013-03-28
15:32

NBlast Pretorianin

Od tego "jednego, maks dwóch punktów" może wiele zależeć. Irrational Games wyraźnie w swoim ogłoszeniu o poszukiwaniu pracowników miało informację, że zatrudnia osoby tylko jezeli miały one w dorobku grę o MC mininum 85%. Wiele firm przyznaje premie pracownikom za wysoki ranking, nie mówiąc już o cenach akcji firm, zdolności pochwalenia się przed udziałowcami...

Pewnie te przykłady to wierzchołek góry lodowej.

Komentarz: NBlast
2013-03-28
17:42

zanonimizowany864783 Pretorianin

jak tak patrze po tym metacritic to dobre gry maja nizsze noty niz reklamowane gnioty od bogatych wydawcow, dla mnie ten metacritic nie ma znaczenia jest nie rzetelny i daje sobie oceny w zaleznosci ile dostanie w lape

Komentarz: zanonimizowany864783
2013-03-29
14:09

komenty Senator

-> NBlast - ale pracownicy deweloperów nie mają wpływu na noty Metacritic tak żeby podbić wynik i poprawić swoją reputację na rynku. Wpływ na cenę akcji między Metacritic score 83 a 85 jest moim zdaniem żaden, wrażenia na udziałowcach to nie zrobi. Jeśli chodzi o premie to marketingowcy raczej premii na podstawie Metacritic nie dostają (ta jest w końcu za jakość gry za jaką odpowiadają projektanci i programiści), a to oni decydują o budżetach reklamowych.

Innymi słowy, burza w szklance wody.

Komentarz: komenty
2013-03-29
14:29

A.l.e.X Legend

A.l.e.X

powstał pasożytniczy (gratulacje dla założyciela) serwis który nic nie robi, a jedynie zbiera z portali oceny gier daje linki i liczy średnią i zarabia 1000x więcej niż każdy z tych portali osobno. Ze też ludzie nie zrobili 100 różnych konkurencji dla metagniota. Każdy tak naprawdę może sobie założyć serwis który pozbiera z internetu oceny i na podstawie recenzji wystawi ocenę. Ważne jest tylko to, aby przebić się do ludzi, ale w dobie kiedy internet jest powszechny to każdy może to zrobić samemu. Co śmieszniejsze dożyliśmy czasów kiedy do pasożyta jakim jest MetaCritic zabiegają o jego względy portale które faktycznie napracują się aby ocenić daną grę.

Komentarz: A.l.e.X

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl