TSMC wspólnie ze swoimi partnerami pracuje nad technologią wytwarzania procesorów 1 nm. Litografia ta może być kolejnym przełomem w miniaturyzacji i energooszczędności układów.
IBM ogłosił niedawno powstanie pierwszych procesorów (próbek inżynieryjnych) wykonanych w litografii 2 nm. Choć wydawało się to nieprawdopodobne, nie jest to granica możliwości miniaturyzacji chipów. TSMC wspólnie z naukowcami z Państwowego Uniwersytetu Tajwańskiego (NTU) i Instytutu Technologii w Massachusetts (MIT) pracują nad jeszcze większym zagęszczeniem elementów elektronicznych. Udało im się rozwiązać kilka problemów związanych ze zjawiskami elektrycznymi, co otwiera drogę do realizacji produkcji tranzystorów 1 nm i mniejszych.
Wraz z miniaturyzacją układów nauka staje przed coraz to nowszymi problemami. W elementach elektronicznych wykonanych w litografiach mniejszych niż 2 nm daje o sobie znać tzw. bariera Schottky’ego. Rosnąca rezystancja w ich mikroskopijnych stykach powoduje znaczne zmniejszenie wydajności takich układów. Jednak naukowcy odkryli, że użycie półmetalicznego bizmutu jako materiału elektrody tranzystora wystarczająco poprawia parametry elektryczne, aby dalsze zmniejszanie ich rozmiarów było możliwe przy zachowaniu odpowiednich właściwości.
Aby wykorzystać to odkrycie, uczeni będą musieli zastosować system litograficzny z użyciem wiązki jonów helu (HIB) i zaprojektować „łatwy sposób osadzania”. Do tego procesu wykorzystywane są jak na razie jedynie linie produkcyjne w ramach działalności badawczo-rozwojowej (R&D), dlatego nie jest to jeszcze technologia bliska realizacji masowej. Wdrożenie procesorów 1 nm to bliżej nieokreślona przyszłość. Jednak dobrze wiedzieć, że dzięki nowym odkryciom można nadal przesuwać granicę możliwości krzemowych chipów.
Więcej:Najmniejszy PC z RTX 5060 Ti kosztuje ponad 7000 zł. Zotac sprzedaje go tylko w jednym kraju
57

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.