Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Wiadomość sprzęt i soft 5 lutego 2021, 15:00

autor: Adamson

Sony zrzuca winę braku PS5 w sklepach na innych

Od swojej premiery dostępność PS5 nadal pozostawia wiele do życzenia. Według Sony główną przeszkodą dla zwiększenia produkcji PS5 jest niedobór półprzewodników oraz innych komponentów.

W SKRÓCIE:
  • Sony twierdzi, że niedobór półprzewodników oraz innych komponentów stanowi istotną przeszkodę dla zwiększenia produkcji PS5.
  • Do 31 grudnia 2020 roku do sklepów rozesłano 4,5 miliona konsol PS5, a do końca marca 2021 roku w sklepach ma znaleźć się łącznie 7,6 miliona konsol. Produkcja ma zwiększyć się jednak dopiero w drugiej połowie 2021 roku.
  • Problemem w procesie produkcji PS5 może być bardziej niedobór substratów ABF niż ograniczone zasoby TSMC.

Na pierwszy rzut oka PS5 notuje wyjątkowo udany start. Sony w opublikowanym raporcie finansowym ujawniło, że do 31 grudnia 2020 roku do sklepów rozesłano 4,5 miliona konsol PS5. Mimo że firma może pochwalić się relatywnym sukcesem finansowym, to jednak nie sposób zignorować problemów w związku z brakiem odpowiedniej dostępności PlayStation 5. Nie trzeba nikogo przekonywać, że trudno jest dostać PS5 i przyznają to sami przedstawiciele japońskiego giganta, dodając, że obecna sytuacja braku odpowiedniej ilości sprzętu na rynku nie jest winą Sony, a główny problem leży w niedoborze surowców i materiałów niezbędnych do produkcji konsol nowej generacji.

Trudno jest nam zwiększyć produkcję PS5 ze względu na niedobór półprzewodników oraz innych komponentów – powiedział dyrektor finansowy Sony Hiroki Totoki w komentarzu do ujawnionych wyników finansowych. Nie byliśmy w stanie w pełni zaspokoić wysokiego poziomu popytu ze strony klientów, przy czym nadal robimy wszystko, co w naszej mocy, aby dostarczyć jak najwięcej konsol do klientów, którzy czekają na PS5.

Pośrednio zatem japoński koncern wskazuje palcem na przedsiębiorstwa zajmujące się faktyczną produkcją układów i komponentów do PS5, z TSMC na czele, ale nie padają bezpośrednie oskarżenia, co może wskazywać, że po prostu mamy do czynienia z niekorzystną sytuacją rynkową, na którą przedsiębiorstwa czasami nie mają większego wpływu.

Nie do końca wiadomo też, co oznacza niedobór „innych komponentów”, o których wspomniał przedstawiciel Sony, choć niektórzy wskazują (jako pierwszy informację tę ujawnił serwis DigiTimes), że dużym problemem jest niedobór substratów ABF. Materiał ten jest wykorzystywany w tworzeniu układów scalonych, a PS5 nie jest tutaj wyjątkiem i w procesie produkcji podzespołów do konsoli nowej generacji na szeroką skalę korzysta się wymienionych wyżej komponentów. Według serwisu DigiTimes, brak PS5 wynika przede wszystkim z niedoborów substratów ABF, a nie z ograniczonej wydajności fabryk TSMC, które w powstawaniu PS5 odgrywają kluczową rolę. Co więcej, brak tego istotnego składnika może być głównym czynnikiem, przez który w bieżącym roku nie powstanie wystarczająca liczba urządzeń, przez co popyt na konsole nadal będzie przewyższał ich podaż.

Wypowiedź dyrektora finansowego Sony pokrywa się także z informacjami od AMD (tj. przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za podzespoły do PS5), wskazującymi, że problemy z produkcją podzespołów do konsoli nowej generacji mogą potrwać nawet do końca bieżącego roku.

Ogólny popyt przekroczył nasze plany, w wyniku czego pod koniec roku mieliśmy pewne ograniczenia podaży – stwierdziła CEO AMD Lisa Su. Branża musi zwiększyć ogólne poziomy zdolności produkcyjnych, o ile w pierwszej połowie roku widzimy pewne ograniczenia, o tyle w drugiej połowie pojawiają się dodatkowe moce produkcyjne.

Z kolei gracze cały czas zastanawiają się, kiedy wreszcie będą mogli bez żadnych problemów kupić PlayStation 5, ale na to pytanie jak na razie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Sony zrzuca winę braku PS5 w sklepach na innych - ilustracja #1

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – GRYOnline Technologie, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.