futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 28 października 2021, 22:15

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka

Dziś odbyło się wydarzenie Connect 2021, prowadzone przez Marka Zuckerberga. Tematem była przyszłość Facebooka i mediów społecznościowych, stojąca pod znakiem metaverse.

W SKRÓCIE:
  • Connect 2021 to prezentacja, podczas której Mark Zuckerberg omawiał przyszłość mediów społecznościowych rozwijanych dalej w kierunku metaverse.

Dziś o godzinie 19:00 czasu polskiego rozpoczęło się wydarzenie Connect 2021. Pierwszą część prowadził Mark Zuckerberg, który wyjawił swoją wizję rozwoju mediów społecznościowych i zarazem przyszłości Facebooka. Kierunek, w którym zmierza, to metaverse. Nazywany przez niektórych Internetem 2.0, ma być wirtualną rzeczywistością, która zaangażuje internautów znacznie bardziej niż dotychczasowe serwisy.

Wszystko za sprawą VR i znacznie szerszego spektrum doznań. Przebywanie w metaverse ma dostarczyć znacznie pełniejszych wrażeń i zarazem nowych możliwości. Przede wszystkim treści, z których zbudowane zostanie to uniwersum, tworzone będą przez samych jego użytkowników. Jedno z głównych zadań deweloperów to opracowanie narzędzi do tego celu. Bardziej twórczy użytkownicy metaverse będą mogli otaczać się własnymi dziełami, przy czym mają być one uniwersalne i niezwiązane tylko z jednym produktem lub platformą.

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka - ilustracja #1
Spotkania firmowe w metaverse mogą wyglądać zupełnie inaczej. Źródło: Facebook.

Ci mniej kreatywni będą wirtualne przedmioty kupować. I tu pojawia się kolejna potencjalna siła nowej platformy socjalnej: zdolność do kreowania miejsc pracy i biznesów. Metaverse ma być doskonałym miejscem dla artystów tworzących obiekty do personalizacji lub dzieła sztuki. Ludziom pracującym zdalnie może znacznie pomóc w realizacji ich zadań. Wirtualne pomieszczenie konferencyjne dzięki VR i AR zapewni znacznie pełniejsze wrażenia uczestniczenia w prezentacji.

Metaverse ma być także miejscem dla graczy. Mark Zuckerberg odniósł się do wirtualnej rzeczywistości, nad którą pracuje Facebook/Meta – Horizon Worlds – i w jednym z przykładów wspomniał o Population: One – produkcji battle royale nastawionej na VR. A także, co nawet wydaje się ciekawsze – o zremasterowanym GTA: San Andreas w wersji VR. Gaming ma znaleźć nowe horyzonty rozwoju właśnie w metaverse dzięki zaawansowanemu wykorzystaniu technologii VR i AR.

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka - ilustracja #2
GTA: San Andreas doczeka się wersji VR. Źródło: Facebook.

Celowo piszę zarówno o wirtualnej rzeczywistości, jak i jej rozszerzonej wersji. W metaverse oba typy dostępu mają się przenikać i zarazem uzupełniać (tzw. mixed-verse). W pewnych sytuacjach, gdy wymagana jest pełna immersja, może być wykorzystywane VR, ale nowe uniwersum znajdzie doskonałe zastosowanie także dla AR (Augmented Reality). Co powiecie na partyjkę ping-ponga na świeżym powietrzu z awatarem swojego przyjaciela z wykorzystaniem wirtualnego stołu i sprzętu?

Oczywiście żadna z tych rzeczy nie będzie możliwa bez rozwoju techniki. Mark Zuckerberg podkreślił, że niektóre z przedstawionych możliwości wymagają technologii, która dopiero powstaje. Podczas pokazu mogliśmy zobaczyć prototypowe urządzenie wykrywające ruchy palców. Precyzyjne przeniesienie ułożenia dłoni będzie konieczne do współpracy z interfejsami AR. Podobnie jak odczytywanie mimiki – to podstawa nowej jakości awatarów i kontaktów w metaverse.

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka - ilustracja #3
Interfejs wykorzystujący ruchy palców. Źródło: Facebook.

Zestawy VR przeznaczone do metaverse będą miały znacznie więcej czujników. Wspomniano podczas prezentacji o technologii soczewek Pancake, która pozwoli zmniejszyć rozmiary gogli. Dzięki temu staną się mniejsze, ale bardziej zaawansowane. Metaverse może też objawić się jako nasza pomoc w codziennym życiu. Na przykładzie inteligentnych okularów AR projektu Aria pokazano, jak wirtualne odwzorowanie naszego mieszkania może pozwolić łatwo znajdować rzeczy lub sterować urządzeniami.

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka - ilustracja #4
Inteligentne okulary AR mapujące otoczenie. Źródło: Facebook.

Metaverse ma pozwolić nam na niemal nieskończone sposoby ekspresji siebie i personalizacji. Przez większość wydarzenia przewijały się komiksowo stylizowane awatary, nawiązujące do Horizon Worlds. Ale metaverse będzie mogło też jakoby dostarczyć prawdziwych wrażeń. Bardzo realistyczne wirtualne odwzorowania osób zademonstrowane podczas pokazu zrobiły całkiem dobre wrażenie.

Connect 2021 - podsumowanie prezentacji Facebooka - ilustracja #5
Realistyczny awatar widziany w VR. Źródło: Facebook.

Prezentacja prowadzona przez Marka Zuckerberga pokazała kierunek rozwoju mediów społecznościowych i Internetu, lecz nie wszystko jest obecnie osiągalne. Wiele rzeczy wymaga bardziej dopracowanej technologii, ale całość daje obraz tego, co może przynieść niedaleka przyszłość. A przynajmniej jak chciałby widzieć to Facebook – czy raczej Meta, bo tak została przemianowana firma.

Metaverse

Bywa nazywany też Internetem 2.0, choć prawdopodobnie będzie skoncentrowany raczej na społecznościowej roli komunikacji. Metaverse kładzie nacisk na doznania odczuwane przez jego użytkownika, pozwalające odnieść realne wrażenie przebywania w trójwymiarowym świecie wirtualnym. Stąd praktycznie wymaganym akcesorium może być zestaw VR lub AR, czyli odpowiednie gogle i manipulatory, ale zapewne pojawi się o wiele więcej rodzajów urządzeń pozwalających na „wejście” w ten świat. W budowanie metaverse zaangażowani są giganci tacy jak Facebook, Microsoft czy Google. Oprócz kontaktowania się i rozrywki, przebywający w nim mają mieć też możliwość wykonywania tam pracy i prowadzenia biznesu. Metaverse ma więc angażować swoich użytkowników znacznie bardziej niż dotychczasowe media społecznościowe.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej