X-Plane to seria bardzo rozbudowanych i skomplikowanych symulatorów lotu, cechujących się ultra-realistycznym sterowaniem i wiernym odwzorowaniem popularnych maszyn latających. Oczywistym konkurentem dla produktów studia Laminar Research są gry z cyklu Microsoft Flight Simulator.
Opisywana edycja 9.0 ukazała się na rynku w 2008 roku. Jedną z głównych nowości w stosunku do poprzednich wersji jest dodanie wsparcia dla shaderów, poprawiających wygląd cieni oraz dodających refleksy na wodzie. Pozostałe zmiany to między innymi lepsze zarządzanie pamięcią systemową, automatyczne pobieranie oficjalnych aktualizacji czy dodanie opcji współpracy z nawet kilkoma monitorami.
Producent do dyspozycji gracza oddał kilkadziesiąt różnych jednostek latających, wśród których nie zabrakło lekkich awionetek, dużych samolotów pasażerskich, transportowców, szybowców, helikopterów, wojskowych myśliwców, samolotów pionowego startu (m.in. popularny AV8-B Harrier), a nawet wahadłowców kosmicznych wykorzystywanych na co dzień przez NASA. Dzięki skorzystaniu z zasad teorii napędów śmigłowych i tym samym realistycznemu odwzorowaniu dynamiki lotu, różnej dla maszyn pod i naddźwiękowych, opisywany symulator idealnie oddaje zachowanie wszystkich maszyn, poczynając od śmigłowca Bell 206 Jet-Ranger czy małego samolotu Cesna 172, po naddźwiękowego Concorde czy XB-70 Valkyrie osiągającego prędkości dochodzące do 3 machów.
Każda z dostępnych maszyn latających dysponuje kilkudziesięcioma działającymi urządzeniami kontrolnymi i systemami nawigacyjnymi, których śledzenie i umiejętne odczytywanie odgrywa ważną rolę. Co ciekawe, przyrządy pokładowe mogą ulegać losowym awariom, utrudniając tym samym orientację, czyniąc maszynę niełatwą do utrzymania w powietrzu czy komplikując proces lądowania. Realizm dotyka nie tylko fizyki lotu i modeli samolotów, ale również warunków pogodowych, widoczności, turbulencji, wiatrów, a nawet tzw. „dziur” powietrznych.
Gra umożliwia latanie po wielkich mapach składających się z wielu tysięcy lotnisk i obejmujących swym zasięgiem między innymi obszary Stanów Zjednoczonych, Kanady, Europy, Australii oraz Japonii. Ważną cechą gier z serii X-Plane jest to, że każda wersja jest regularnie rozwijana, zarówno przez producentów, jak i samych graczy. Nowe aktualizacje obejmują między innymi dodatkowe modele samolotów czy poprawki w działaniu gry. W rozwoju gry pomagają wyspecjalizowane narzędzia World-Maker (projektowanie własnych scenerii) oraz Plane-Maker (tworzenie nowych samolotów).
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 25 marca 2008
Android 21 grudnia 2010
Apple iOS 11 września 2008
Producent: Laminar Research
Wydawca: Laminar Research
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Wymagania sprzętowe gry X-Plane 9:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 4200 lub lepsza), 70 GB HDD, Windows XP/Vista/7 + wykorzystuje joystick.
Średnie Oceny:
Średnia z 50 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany778514 Chorąży
tylko 70 gb !!!!! , chyba zaraz sobie ściągnę.......
zanonimizowany818837 Junior
X-Plane w wersji 9 a wkrótce w wersji 10 (dostępnej już na stronie producenta) to obecnie najbardziej zaawansowany program symulacyjny dostępny na komputer PC dlatego musi mieć wysokie wymagania. Kiedy im podołamy jest to wspaniała rozrywka co najmniej na kilka lat oczywiście dla tych którzy się lotnictwem pasjonują. Jeśli natomiast ktoś nie miał nigdy do czynienia z symulatorami lotu i chce jedynie sprawdzić czy mu się to spodoba to można ściągnąć ze strony producenta darmowe demo zajmujące o wiele mniej miejsca na dysku niż pełna wersja symulatora. Jeśli zaś posiadany sprzęt nie jest w stanie sprostać wymaganiom programu to najlepiej zaopatrzyć w którąś ze starszych wersji X Plane.
Pozdrawiam,
Piotr