
Data wydania: 15 grudnia 2010
The Path of Go to stworzona przez deweloperów ze studia Microsoft Research Games konsolowa wersja klasycznej strategii planszowej, znanej od co najmniej dwóch tysiącleci. Prace nad grą trwały ponad 6 lat. Gracze mogą rywalizować zarówno z komputerową sztuczną inteligencją, jak i żywymi przeciwnikami. Rozgrywka oferuje kilka wariantów zabawy, w tym na największej, 361-polowej planszy.
The Path of Go, gra będąca w produkcji od 2004 roku, w końcu doczekała się oficjalnego wydania. Tytuł stworzony przez "eksperymentalną" dywizję Microsoft Research Games to wierne odwzorowanie go - ponadczasowej strategicznej planszówki.
Gra, na kanwie której powstała ta produkcja, liczy sobie ponad dwa tysiące lat. To właśnie w okolicach roku zerowego w Chinach pojawiły się o niej pierwsze wzmianki. Rozgrywka toczy się na planszach składających się z dziewiętnastu linii poziomych i pionowych. Gracze na przemian kładą na pole czarne i białe kamienie. Celem jest otoczenie jak największego terytorium swoimi pionkami. Brzmi prosto?
Dlaczego więc produkcja trwała tak długo? Okazało się, że przeniesienie go na język maszynowy jest trudniejsze niż mogłoby się początkowo wydawać. Do stworzenia gry programiści z Cambridge użyli nietypowego języka programowania, zwanego F#. To właśnie z jego pomocą skonstruowano następnie skomplikowane skrypty sztucznej inteligencji. Autorzy chwalą się, że spryt wirtualnych przeciwników jest na wyjątkowo zaawansowanym poziomie - do stworzenia bazy ruchów użyto zapisów z dwustu pięćdziesięciu tysięcy meczów rozegranych przez profesjonalistów.
Poza pojedynkiem na standardowej planszy 19x19 możemy także sprawdzić się na mniejszych stołach: 9x9 oraz 13x13. Mecze takie są szybsze i sugerowane początkującym graczom. Największa plansza z 361 polami przeznaczona jest dla prawdziwym zapaleńców, dobrze znających tajniki rozgrywki.
Oczywiście nie samym AI żyje człowiek. Zmierzyć możemy się także z żywym przeciwnikiem, czy to z osobą siedząco obok nas, na wspólnym ekranie, czy też za pomocą Internetu. W sprytny sposób zaimplementowano tu nasze xboksowe avatary, które służą jako nasze wirtualne ja. Co ciekawe, dla graczy którzy lubią zastanawiać się nad każdym ruchem i analizować go na wszystkie sposoby przygotowano możliwość rozgrywki "przez mail" - za pomocą dostępnego w każdej konsoli messengera.
Kolejnym systemem, z którego korzysta The Path of Go jest TrueSkill, który pomaga nam w dobraniu partnera do rozgrywki. Moduł ten gwarantuje nam, że przeciwnik będzie prezentował podobny do naszego poziom umiejętności.
Autor opisu gry: Przemysław Zamęcki
Wymagania sprzętowe gry The Path of Go:
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live