Data wydania: 1 stycznia 1993
Kolejna odsłona słynnego cyklu RPG studia New World Computing, stanowiąca bezpośrednią kontynuację wydanej rok wcześniej, czwartej części serii. Pod względem fabularnym, Might and Magic V: Darkside of Xeen stanowi zwieńczenie rozdziału w historii cyklu, którego głównymi postaciami byli dwaj zażarci wrogowie: Sheltem oraz Corak.
Gracze
Might and Magic V: Darkside of Xeen jest kolejną częścią serii RPG stworzonej przez New World Computing. Piąta odsłona stanowi jednocześnie zwieńczenie pierwszego rozdziału sagi, której głównymi postaciami byli Sheltem i Croak. W warstwie fabularnej gra kontynuuje wydarzenia opisane w poprzedniej grze. Po pokonaniu demonicznego Lorda, mając za doradcę samego króla Burlocka, podążamy śladem księcia Rolanda na ciemną stronę krainy Xeen. Będziemy tam świadkami ostatecznej walki dwóch zwaśnionych strażników, których konflikt stanowił motyw przewodni serii od samego jej początku.
Might and Magic V: Darkside of Xeen nie wprowadza do rozgrywki żadnych nowości względem części poprzedniej o podtytule Darkside of Xeen. Gra bazuje na zmodyfikowanym silniku Might and Magic III, wzbogaconym o specjalny system notatek, wybór stopnia trudności oraz specjalną przegródkę na przedmioty fabularne w ekwipunku. Otrzymujemy również większą ilość przerywników filmowych, a w wersji CD możemy cieszyć ucho wysokiej jakości dialogami zapisanymi w formacie PCM.
Ponieważ ta odsłona gry kontynuuje wątki fabularne poprzedniczki, naturalną rzeczą wydaje się możliwość zaimportowania bohaterów z części czwartej. Każdy z nich zachowuje oczywiście doświadczenie i ekwipunek zdobyty w Clouds of Xeen. Z tego właśnie powodu gra wymagać będzie znacznie więcej wysiłku od wszystkich tych, którzy swą przygodę z serią rozpoczną od tej części.
Autorzy sagi Might and Magic zdecydowali się na niecodzienne rozwiązanie, będące swoistym hołdem dla wszystkich fanów serii. Wszyscy posiadacze IV i V odsłony gry otrzymują wyjątkową możliwość połączenia obu gier w jeden ogromny świat zwany World of Xeen. Dzięki temu po ukończeniu czwartej części rozgrywka nie kończy się, lecz jest kontynuowana zgodnie z fabułą, opowiadaną w części piątej. Dodatkowo uzyskujemy dostęp do terenów i questów, niedostępnych w żadnej z tych gier z osobna. Wszyscy, którzy ukończą obie historie, zostaną też nagrodzeni dodatkowym, trzecim zakończeniem, które wieńczy podróż po świecie Xeen i całą sagę.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PC Windows
Producent: New World Computing
Wydawca: New World Computing
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
23GRY
Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.
Średnie Oceny:
Średnia z 41 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Arkajf Pretorianin
Znakomita pozycja. Grało mi się znacząco lepiej niż w M&M III. Prawdopodobnie z uwagi na bardziej zwartą fabułę (stanowiącą kontynuację z poprzednich gier). Grałem w wersję z GOG, która pozwala na grę w połączonym świecie M&M IV i M&M V. Nie tylko przechodzisz je jednocześnie (możliwa jest teleportacja poprzez piramidy pomiędzy Darkside i Cloudside) a dodatkowo po ukończeniu obu części masz dodatkowy questchain kończący grę jako M&M World of Xeen. Korzystałem z małego programu Where Are We rysującego mapę w odrębnym oknie.