Seria Star Wars: Battlefront - seria gier
Cykl pierwszoosobowych strzelanek osadzona w uniwersum Gwiezdnych wojen. Początkowo za rozwój marki odpowiadało amerykańskie studio Pandemic, znane również z takich produkcji jak Full Spectrum Warrior czy Mercenaries, wydawcą zaś była firma LucasArts. W wyniku zmian własnościowych z lat 2009-2013 prawa do serii nabył koncern Electronic Arts, który dzięki umowie z korporacją Disney uzyskał wyłączność na wydawanie gier bazujących na uniwersum George’a Lucasa aż do roku 2023. Stworzenie kolejnych odsłon powierzono wówczas szwedzkiemu studiu DICE, doświadczonemu w produkcji gier pierwszoosobowych i mającemu na swoim koncie takie marki jak Battlefield czy Mirror's Edge.
Pierwsza część serii została wydana w 2004 roku na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 2 i Xbox (później przygotowano także konwersję na urządzenia mobilne). Tytuł skupiał się na zespołowych potyczkach osadzonych w czasach oryginalnej trylogii (Rebelia kontra Imperium Galaktyczne) lub w trakcie dwóch pierwszych filmów z tzw. nowej trylogii, przedstawiającej wydarzenia, które doprowadziły do upadku Republiki. Gra zawierała szereg kluczowych dla serii mechanizmów – w tym obecność na polu walki bohaterów każdej ze stron (w tym Mace Windu, Luke Skywalker czy Darth Vader) oraz szeregu charakterystycznych samolotów i maszyn naziemnych (jak np. AT-AT znane z Bitwy o Hoth). Oprócz tego na niektórych mapach występowały siły miejscowych ras (np. Wookiee), które mogły być neutralne lub wrogie względem obu czy tylko jednej z walczących stron. Wydana w 2005 roku gra Star Wars: Battlefront II rozwijała sprawdzone mechanizmy, uwzględniając przy tym wydarzenia z filmu Zemsta Sithów. Tytuł wprowadził ponadto między innymi bitwy w kosmosie.
W 2015 roku ukazała się gra Star Wars: Battlefront. Była to pierwsza część stworzona z myślą o konsolach ósmej generacji (Xbox One i PlayStation 4) oraz dorównujących im pod względem mocy obliczeniowej komputerach osobistych. Tytuł został oparty na autorskim silniku studia DICE – Frostbite 3, wykorzystanym między innymi w takich produkcjach jak Battlefield 4 czy Need for Speed. Pozwoliło to na osiągnięcie wysokiego poziomu graficznego. Produkcja mogła pochwalić się spektakularnymi efektami specjalnymi i bardzo szczegółowymi teksturami. Podstawowe mechanizmy rozgrywki nie uległy zmianie. Tytuł rozszerzony o dodatki uwzględniał przy tym wydarzenia, które miały miejsce w filmach Przebudzenie Mocy oraz Łotr 1.
Seria doczekała się także kilku odsłon pobocznych przeznaczonych na urządzenia mobilne – były to Star Wars Battlefront: Renegade Squadron (2007), Star Wars Battlefront: Mobile Squadrons (2009) oraz Star Wars Battlefront: Elite Squadron (2008). Poszczególne produkcje opierały się na mechanizmach znanych z głównych części gry, jednak walka została ukazana wyłącznie z perspektywy trzeciej osoby.
Seria Battlefront przypomina mechaniką typowe strzelanki. W większości przypadków akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby, jednak niektóre odsłony oferują także przełączenie kamery na widok zza pleców bohatera. Podstawą zabawy są wieloosobowe potyczki, w których może uczestniczyć do kilkudziesięciu osób. Zasady gry oraz warunki zwycięstwa różnią się w zależności od wybranego trybu. Dla przykładu w Supremacy zadaniem naszej drużyny jest przejęcie określonych punktów kontrolnych na mapie, a w trybie Droid Run staramy się przechwycić poruszające się po obszarze działań drony. Poszczególne starcia toczą się w lokacjach znanych z filmów. Charakterystyczną cechą serii jest możliwość pilotowania różnorodnych maszyn znanych z uniwersum Gwiezdnych wojen, zarówno naziemnych, jak i latających.