Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Gramy dalej 19 grudnia 2012, 11:21

autor: Grzegorz Ferenc

Czy Piekło zamarzło? Diablo III pół roku po premierze - Strona 4

Przez jednych znienawidzone, przez inne uwielbiane. Diablo III wywołuje mnóstwo kontrowersji, ale wciąż ma szerokie grono zwolenników. Jakich zmian w grze dokonał Blizzard przez ostatnie pół roku?

W patchu 1.0.5 dodano również... kapliczki. Konkretnie dwie – chyżości (zwiększającą szybkość ruchu i zasięg podnoszenia kul zdrowia i złota) oraz wzmocnienia (przyspieszającą regenerację zasobów i czas odnawiania zdolności). Nie jest to na pierwszy rzut oka nic szczególnego, ale być może zwiastuje pojawienie się większej liczby wydarzeń i różnego rodzaju elementów otoczenia w nadchodzących aktualizacjach – coś, co twórcy z początku wykluczali, a czego gracze nieustannie domagają się na forach.

Dom aukcyjny

Powiedzmy sobie szczerze – mamy do czynienia z najbardziej kontrowersyjnym elementem Diablo III. Pomyślany został jako sposób na zalegalizowanie transakcji zachodzących poza grą, jednak od czasu premiery trapi go wiele problemów – najpoważniejszym są oczywiście boty. Doprowadziło to do inflacji, przez co ceny w domu aukcyjnym zaczęły osiągać astronomiczne sumy. Pierwsze bany zostały nałożone przez Blizzard w połowie czerwca. Mniej więcej w tym samym czasie w Internecie krążył wywiad z jednym z oszustów korzystających z botów, który przyznał się do posiadania kilkudziesięciu kont i... zażądał od firmy Blizzard zajęcia się tą sprawą. Trudno powiedzieć, czy wiadomość dotarła do deweloperów, ale na pewno nie można ich oskarżyć o niezrobienie w tej kwestii niczego.

Twórcy zmodyfikowali wiele podatnych na działanie botów lokacji (np. Królewskie Krypty, gdzie wazy z prochami praktycznie nie wyrzucają już monet), obniżył ilość złota uzyskiwaną z bossów, a także wprowadził zmiany w przedmiotach, systemie rzemieślników oraz poziomie trudności gry, co przełożyło się pośrednio na sytuację w domu aukcyjnym. Czy to wystarczyło? Nie, ale argument „załamanej ekonomii” nie jest już tak zasadny. Choćby z tego względu, że gracze na Inferno nie są tak mocno jak wcześniej zmuszeni do korzystania z domu aukcyjnego. W sieci można też znaleźć poradniki jak tanio stworzyć potężną postać, a przy odrobinie szczęścia zawsze znajdzie się jakaś ciekawa aukcja interesującego nas przedmiotu z przystępną ceną. Sytuacja wokół domu aukcyjnego może się jednak dramatycznie pogorszyć po wprowadzeniu trybu PvP. Niemniej miejmy nadzieję, że posiadane rzeczy nie będą najważniejszym kryterium dobierania przeciwników w tym trybie po ukazaniu się aktualizacji 1.1.

Gwoli ścisłości wypada dodać, że w ciągu ostatnich miesięcy dom aukcyjny przeszedł też lifting z punktu widzenia interfejsu. Aukcje trwają krócej, przedmioty można wyszukiwać w oparciu o więcej kryteriów, a cały system jest stabilniejszy niż na początku, kiedy to co kilka dni zdarzały mu się długie przerwy w działaniu.

Balans

Do czasu debiutu trybu PvP balans ma raczej drugorzędne znaczenie w Diablo III, ponieważ rozgrywka kooperacyjna nie do końca pozwala na porównanie siły poszczególnych klas postaci. Ale i tak na przestrzeni ostatnich miesięcy Blizzard wprowadził tu liczne zmiany, urozmaicając grę poszczególnymi bohaterami.

Przede wszystkim zespół Jaya Wilsona postanowił osłabić zdolności, które okazały się zbyt mocne. Na pierwszy ogień poszedł mnich ze spokojem ducha i mantrą uzdrowienia. Z czasem ograniczono skuteczność umiejętności barbarzyńcy (przezwyciężanie bólu, przytłaczający atak) i czarownika (diamentowa skóra) oraz pozostałych klas. Niekiedy zmiany wymuszał błąd w grze, jak chociażby ten sprawiający, że barbarzyńca stawał się niemalże nieśmiertelny dzięki wysokiej premii punktów życia za trafienie.

Testujemy Diablo III w wersji 2.6.0 – nekromanta zwiastuje dobrą zmianę
Testujemy Diablo III w wersji 2.6.0 – nekromanta zwiastuje dobrą zmianę

Gramy dalej

Gdy już straciliśmy nadzieję na to, że Diablo III jeszcze powalczy z Path of Exile, Blizzard wziął się w garść, szykując aktualizację 2.6.0. Po teście wersji beta wreszcie widać zwrot w dobrym kierunku. Czy nekromanta wskrzesi Diablo?

Gra Diablo III po aktualizacji 2.0 – udane intro do Reaper of Souls
Gra Diablo III po aktualizacji 2.0 – udane intro do Reaper of Souls

Gramy dalej

Już za miesiąc Blizzard wypuści długo wyczekiwane rozszerzenie do Diablo III – Reaper od Souls. My tymczasem przyglądamy się zmianom, jakie przyniosła w tym tygodniu w podstawowej wersji gry łatka 2.0.1, czyli patch wprowadzający część obiecywanych zmian.

Diablo III z łatką 1.08 - jak prezentuje się hit Blizzarda rok po premierze?
Diablo III z łatką 1.08 - jak prezentuje się hit Blizzarda rok po premierze?

Gramy dalej

Po miesiącu testów firma Blizzard Entertainment wprowadziła łatkę 1.0.8 do Diablo III. Czy postawienie na udoskonalenie rozgrywki kooperacyjnej i dodanie licznych drobnych usprawnień wyszło trzeciej części kultowego hack’n’slasha na dobre?