

Najciekawsze materiały do: Gothic

Gothic ma już 15 lat – za co pokochaliśmy pierwszą przygodę Bezimiennego?
gramy dalej15 marca 2016
Światowa premiera 15 marca 2001. 15 lat kończy dziś Gothic – jedna z najbardziej kultowych gier RPG w naszym kraju. Przy tej okazji wspominamy wybitne dzieło studia Piranha Bytes i zastanawiamy się, dlaczego cieszy się ono w Polsce statusem legendy.

Gothic - V1.08K UnPatch Save
modrozmiar pliku: 6,4 MB
Save do Gothic przygotowany przez użytkownika Bobbaloo12.

Gothic
demo gryrozmiar pliku: 227,8 MB
Gothic to gra akcji z elementami cPRG osadzona w średniowiecznych realiach. Stajemy w niej do walki w obronie królestwa przed inwazją armii orków, ogrów oraz całej masy podobnych wrednych stworów. Gracz może się wcielić w postać charakteryzowaną przez

Gothic - poradnik do gry
poradnik do gry24 czerwca 2019
Poradnik do Gothic koncentruje się samej kwintesencji gry, pomagając niedoświadczonym graczom ukończyć całą rozgrywkę bazując na Starym Obozie. Wedle upodobań, każdy będzie mógł później rozegrać grę, jakoby na nowo w innym obozie.

Gothic - recenzja gry
recenzja gry21 czerwca 2002
Światowa premiera 15 marca 2001. Gothic to gra akcji z elementami cPRG osadzona w średniowiecznych realiach. Stajemy w niej do walki w obronie królestwa przed inwazją armii orków, ogrów oraz całej masy podobnych wrednych stworów.

Gothic i Gothic 2 z oficjalnym wsparciem Warsztatu Steam
wiadomość31 marca 2022
Ponad dwie dekady po premierze Gothic i Gothic 2 otrzymają oficjalne wsparcie Warsztatu Steam. THQ Nordic chce w ten sposób docenić społeczność moderską i zapewnić jej narzędzia do łatwiejszego tworzenia nowych treści.
![Patch do Gothica uniemożliwia granie po polsku [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_353599205.jpg)
Patch do Gothica uniemożliwia granie po polsku [Aktualizacja]
wiadomość16 marca 2021
Wczoraj minęło okrągłe dwadzieścia lat od premiery pierwszego Gothica. THQ Nordic uznało, że to dobra okazja, by podziękować fanom za wieloletnie wsparcie, i postanowiło dostosować steamową wersję tej kultowej produkcji pod współczesne konfiguracje sprzętowe. Niestety, jak przy przebudzeniu Śniącego, coś poszło nie tak, przez co gra chwilowo nie obsługuje kilku języków, w tym polskiego.

Gothic Przebudzenie - Polacy robią fanowski film z kultowego uniwersum
wiadomość11 marca 2021
Krakowska grupa filmowa Krowa Robocza pracuje nad filmem Gothic Przebudzenie. Będzie to aktorska, krótkometrażowa produkcja rozgrywająca się w uniwersum stworzonym przez studio Piranha Bytes.
- Remake Gothica 2 też może powstać. THQ Nordic o planach wobec marki 2019.12.16
- Gothic Remake z cheatami i nowe informacje od twórców 2019.12.15
- THQ Nordic chce stworzyć remake Gothica. Jest trailer i demo! [AKTUALIZACJA: Ankieta dla graczy] 2019.12.13
- THQ Nordic przejęło studio Piranha Bytes oraz marki Gothic, Elex i Risen 2019.05.22
- Mod Gothic: Świat skazańców dostanie polski dubbing 2018.04.25
- Świat Gothica przeniesiony do gry The Elder Scrolls V: Skyrim 2017.10.29
- Piranha Bytes: Twórcy Legendy - powstaje fanowski film z okazji 20-lecia twórców serii Gothic [AKTUALIZACJA] 2017.09.06

Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2022
artykuł8 kwietnia 2022
Przyszedł czas na kolejną aktualizację naszego rankingu gier RPG – tym razem jej gwiazdą jest Elden Ring. Oczywiście, ta gra wskoczyła do top 100. Jak wysoko się znalazła? Przekonajcie się sami.

Chciałbym tylko przypomnieć, że za tydzień minie 15 lat od premiery tej "budżetowej gry od małego, nikomu nieznanego studia", podczas gdy pod niektórymi względami niektóre współczesne, zdecydowanie bardziej nahajpowane gry RPG od o wiele większych i bardziej doświadczonych studiów posiadających nieporównywalnie większe budżety i zasoby czegokolwiek, mogą Gothikowi czyścić buty (tak, na was i na wasze produkty patrzę, EA BioWare i Bethesdo Softworks).
Ocena redakcji "7" powala szczególnie gdy widzi się jak nowe gnioty typu Heroes 6 dostają "polecenie" od gry online.
Gothic (2001)
Gra to czyste arcydzieło wywodzące się z gatunku RPG z mrocznym, przytłaczającym światem najeżonym niebezpieczeństwami. Tytuł ten posiada pewien specyficzny klimat który przyciąga do komputera na długie godziny. Naszym protagonistom jest bezimienny skazaniec zesłany do górniczej doliny, kolonii karnej otoczonej magiczna bariera pod którą przyjdzie się nam poruszać, co również genialnie ogranicza dostępny świat gry. W porównaniu do innych RPG-ów Gothic rzuca gracza na pastwę świetnie wykreowanego świata w którym na sławę i szacunek trzeba sobie ciężko zapracować. Będąc na początku totalnie słabym wraz z biegiem czasu zyskujemy na sile i reputacji, ten efekt "od zera do bohatera" Gothic obrazuje perfekcyjnie. Nie zdradzając całkiem fabuły wspomnę tylko że musimy dołączyć do jednej z trzech frakcji i tutaj kolejna zaleta, każda frakcja posiada swój klimat przez co ciężko zdecydować się jednoznacznie gdzie dołączymy. Oczywiście jak na prawdziwego RPG-a przystało czka na nas duży asortyment broni, pancerzy, magicznych zwojów, run czy mikstur, gildii, potworów itp.
To za co osobiście pokochałem tę produkcję to wymieniony klimat, duży świat pełen interesujących lokacji, genialną nie liniową fabułę oraz przede wszystkim barwne i zapadające w pamieć postacie mające swoje codzienne problemy
i żyjące własnym tokiem dnia. Warto również wspomnieć o genialnym dubbingu polskiej śmietanki aktorów oraz charakterystycznym głosem Jakcka Mikołajczaka w roli głównego protagonisty z którym wręcz szybko się utożsamiamy ze względu na jego
niesamowity charakter. Na tym zalety się nie kończą bo otrzymujemy jeszcze przepiękną, charakterystyczną dla Gothiców ścieżkę dźwiękową.
Wady gry to jak na dzisiejsze czasy toporne sterowanie oraz nieintuicyjny ekwipunek, ale przymrużając na to oko zyskujemy niesamowitą pełną zwrotów akcji grę RPG. Gorzej niestety z bugami które bardzo potrafią napsuć nerwów, lecz wierna rzesza fanów ratuje sprawę
gdzie dostajemy bogatą ilość modów i patchy, od graficznych do fabularnych.
Zalety:
-Pełna zwrotów akcji fabuła
-Klimat <3
-Lokacje
-Ekwipunek oraz system magii
-Barwne postacie, przeciwnicy
-Główny bohater
-Żywy świat, system dnia i nocy
-Muzyka
-Kanciasta ale jakże pasująca grafika
Wady:
-Stabilność i bugi
Każdy miłośnik gatunku RPG powinien ograć ten tytuł, nie zniechęcajcie się sterowaniem i grafiką gdyż gra nadrabia wieloma innymi aspektami.
Wiem że gra jest stara ale jak na 2001 rok jest ona dla mnie rewelacyjna.
Reasumując żadne słowa nie opiszą tego co można przeżyć z tym tytułem, dla mnie jako fana RPG jest ona kultowa.
10/10

Jedna z pierwszych gier na moim PC.
Jestem tak związany z tą grą, że będę w nią grał do końca życia.

Nie polecam. Lepiej zagrać w CS, Fortnite, albo Assassins Creed, koniecznie na kodach.

Grę oceniam na 8.5. Trudno to ocenić inaczej przez pryzmat nostalgii patrząc na to dzisiaj dałbym mniej jednakże patrzę właśnie na nią przez te nostalgiczne okno :D. Na swoje czasy była to gra drewniana (dwójka rok starsza znaczny progres) ale miała tą magię i potrafiła wciągnąć na długie godziny, świetny bekowy dubbing od CDP nadawał i nadaje dalej specyficznego klimatu całej produkcji. Ciesze się, że akurat miałem możliwość grania w to w czasach dzieciństwa bo dzisiaj produkcja ta mocno się zestarzała do tego stopnia, że nawet nie chce mi się za nią zabierać ponownie ale cały czas uważam, że warto w to zagrać bo Gothic wyznaczał pewne standardy RPG i zdecydowanie był pod kilkoma względami pionierem pośród tego w co w tamtych czasach do ogrywania mieliśmy.
4 podejście i w końcu udane. Jak ta gra wciąga jak już ogarniemy te drewniane sterowanie :D. Dialogi i dubbing super. Muzyka genialna. Klimat jest. Mimo wszystko te TOP 5 w historii RPG to jakiś żart. Na razie mocne 8.5. Po 5h gry.
Witajcie drodzy widzowie, mimo tego ze gotur jest starą grą w 2020 roku dalej ma ocene 10/10 i rozpierdala wszystkie gry
Rewelacja. Byłoby arcydzieło, gdyby nie było bugów (w pierwszych wersjach podobno znacznie więcej).
TOP 10 w historii RPG. W końcu (4 podejście chyba) i zdecydowałem powalczyć z tym sterowaniem. Po godzinie gry było już ok.
Zalety:
- fabuła
- dialogi i dubbing na genialnym poziomie
- klimat
- muzyka
- czujemy, że z każdym poziomem stajemy się co raz to silniejsi
- wciąga jak bagno
Wady:
- grafika, choć to najmniejszy problem
- bugi, glitche itp...
- bieganie z punktu A do punktu B, które po kilku godzinach gry zaczyna wkurzać
- handel (przenoszenie tysięcy brył)...
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jestem ogromnym fanem serii Gothic i wszystko co tutaj wymieniłem robię z ogromnym bólem, ale nie można się okłamywać. Jeśli ktoś się z czymś nie zgadza, to piszcie w odpowiedzi - chętnie podejmę się polemiki.
Plusy:
- Klimat i muzyka. Zdecydowanie najbardziej zapadający w pamięć element pierwszej części. Do obecnego momentu mam ciarki na plecach, gdy słyszę motyw Orc Temple, czy Mine Valley, a na dodatek te ponure, jednolite kolory - arcydzieło.
- Dubbing. Niewątpliwie jednym z głównych powodów takiej popularności Gothica w Polsce był pełny profesjonalny dubbing, który(jak na tamte czasy oczywiście) stał na bardzo wysokim poziomie i mógł urzec nie jedną osobę.
- Wymagania sprzętowe. To samo co w przypadku dubbingu. Wymagania stanowiły jeden z głównych powodów popularności Gothica w Polsce - szło go odpalić nawet na śmietniku, który dostaliśmy na komunię od mamy i dziadków.
Neutralne:
- Fabuła, świat i questy. Nie wiedziałem, w którym miejscu to umieścić, to wymyśliłem dodatkową grupę. Generalnie sprawa wygląda tak, że im dalej jesteś tym gorzej, a konkretnie od trzeciego-czwartego rozdziału. Każdy zna pewnie tą bolączkę, gdy świat, który na początku tętnił życiem nagle staje się zbugowany i traci na imersji - powtarzające się kwestie dialogowe, których używałeś przy pierwszym spotkaniu z NPC'tem. Brak jakiejkolwiek satysfakcji z eksploringu świata, bo kompletnie nic w nim się nie zmienia poza spawnem potworów. Zero nowych questów pobocznych, które w jakimś stopniu by wpłynęły na rozbudowę tej gry. Wszystko prostu staje się sztampowe i zmierza liniowo tylko w jedną stronę.
Więcej w ostatnim punkcie minusów, który jest spoilerem.
Minusy:
- Przygnębiająca ilość błędów graficznych i crashy. Naprawdę... Rozumiem, że pierwsza część Gothica przeszła wiele, ale wykrzaczać się w losowym momencie, gdy przemierzasz las obok Obozu na Bagnie? Przy takiej ilości patchy, które zostały wydane do gry nie powinno to mieć miejsca.
- Postacie imienne i bohater. Tutaj polecę mocno i subiektywnie. Postacie w każdym Gothicu są gówniane i nie odgrywają żadnej roli. Zamienią tylko kilka słów i znikają. I tak zgadzam się... Są od tego ustępstwa, czyli taki Xardas, Diego, Lester, czy nawet Milten, ale to tyle. Reszta jest zwykłym elementem architektury, który równie dobrze mógłby być płaskim meshem z texturą ryja. A co do bohatera... Jest on popychadłem, który nie ma za grosz charakteru i swojego zdania. Tu czy uwdzie rzuci tylko jakimś kiepskim żarcikiem. Jest napisany kiepsko, bardzo kiepsko.
- Zmiany, które zaszły w czasie produkcji gry. Tego możecie nawet nie traktować jako minus, a moje własne widzimisię. To co się działo z tą grą jest po prostu tragedią na skalę światową i żadne studio nie powinno z nich brać przykładu... Trzy razy zmieniać świat, fabułę, animacje, interfejs, pancerze, potwory - dosłownie wszystko zostało zmienione. Nie wspominając już o ilości wyciętego contentu, który był niemal gotowy do implementacji.
- Zakończenie. Najbardziej rozczarowujących moment pierwszej części.
spoiler start
Niby taki wielki, potężny demon, a ostatecznie bez większych komplikacji odsyłasz go do innego wymiaru... na dodatek bez walki. Po prostu po wbiciu kilku idiotycznych ostrzy, gdy ten sam stoi zbugowany przez fixy, które wgrałeś, żeby to jakkolwiek działało. Żenua.
spoiler stop
Co do końcowej oceny, to wystawiam 9/10 i to głównie ze względu na sentyment, którym darzę tę produkcję.
Gothic jest super grą. Kolejne części już tak nie wciągały gdyż zalatywało powtarzalnością. Prosta fabuła sprawiała że łatwiej można było się wczuć w ten świat. Ja tam od początku uważałem Bezimiennego za wieśniaka, któremu się udało trafić w miejsce, w którym żebrak mógł stać się królem. Dlatego ta prostota gry bez skomplikowanych dialogów była plusem. Chodziło tylko o awansowanie po szczeblach w górę. Od cała psychologia ludzka. Z tego powodu ludzie uwielbiali gry MMO. Dziś wielu ma już tego dosyć bo jest nadmiar wszystkiego i brak czasu. Nastał czas gier MOBA , który może tez już przemija, tego nie wiem akurat.

Najwyżej przeciętna gra. Ustępuję nie tylko nowszym tytułom ale i innym klasycznym RPGom. Co nie znaczy, że nie ma zalet, po prostu ma więcej wad. Polecam dopiero po przejściu innych, lepszych gier.
Zalety:
1. Sposób konstruowania świata. Twórcy trochę lepiej lub trochę gorzej robią to też w swoich innych grach ( risen, elex, dalsze gothiki ) i zwykle wychodzi im to naprawdę dobrze.
-Po pierwsze świat żyje, zmienia się wraz z postępem gry, pojawiają się nowe postaci w starych miejscach, stare postacie mogą umrzeć. Brzmi zwyczajnie? A bardzo wiele gier tak nie ma.
-Po drugie pomiędzy NPCami jest sporo różnych zależności które możemy odkrywać co tylko dodaje wiarygodności przedstawionemu światu.
-Po trzecie zaczynamy jako słaba postać której łatwo wklepać i która musi uważać nie tylko na potwory ale i innych ludzi. Jeśli się będziemy stawiać, dostaniemy po gębie i jak będziemy mieli szczęścia to tylko zabiorą nam złoto gdy my będziemy odzyskiwali przytomność. Możemy się złościć, być wkurzeni, że nie możemy odpyskować jakiemuś wrednemu typkowi ale po prostu jesteśmy za słabi. Za to potem gdy nabierzemy sił możemy wrócić i odegrać się. Daje to niesamowitą satysfakcje. Tak powinien wyglądać rozwój postaci, od zera do bohatera. Na początku przemykamy i mamy nadzieję, że nikt nas sobie nie weźmie na cel, potem możemy śmiało paradować wiedząc, że jesteśmy silniejsi. W gothicu to naprawdę czuć.
2. System frakcji. Kolejna charakterystyczna dla twórców rzecz, w każdej swojej grze umieszczają oni kilka frakcji. Z wielu powodów jest to dobre rozwiązanie. Poza tym ma rzeczywisty wpływ na niektóre zadania, sposób ich rozwiązywania itp. Co prawda w gothica grałem tylko 1,5 raza więc nie jestem expertem ale to już wystarczyło by widzieć różnice.
3. Charakterystyczne postaci. Nie jest to znowu zrobione jakoś wybitnie ale twórcom udała się trudna sztuka stworzenia ponadprzeciętnie interesujących NPCków nawet bez poświęcania im zbyt dużo czasu.
4. Główny bohater z charakterem. Aczkolwiek dla niektórych może to być minus, niektórzy wolą gdy bohater jest w miarę czystą kartką którą sami mogą zapełnić czym chcą. Ale jeśli wolicie grać konkretnymi bohaterami jak np Geralt to i Bezimienny może się spodobać. Mi się spodobał.
5. Kilka dobrych rozwiązań, pewna dbałość o szczegóły. Zamiast nas zabić większość postaci nas ogłuszy, jak wejdziemy do czyjegoś domu to ten ktoś się zdenerwuje i każe nam uciekać, żeby poznać jakaś umiejętność musimy znaleźć nauczyciela itp. Twórcy pomyśleli o paru sprawach i ładnie je rozwiązali.
6. Brak kobiet. Możemy skupić się na biciu ludzi i próbach ucieczki z więzienia zamiast wdawać się w jakieś tam romanse.
Wady:
1. Grafika. Ale bardziej za to, że się zestarzała bo sama w sobie nie była aż tak tragiczna.
2. Sterowanie. Bardzo nieintuicyjne. Po jakimś czasie można się przyzwyczajać ale lepszą są gry w których nie trzeba się przyzwyczajać do złego.
3. Walka. Nieciekawa choć pewną przyjemność sprawia uczenie się zachowań konkretnych przeciwników i dostosowywanie do tego swojej taktyki.
4. Dialogi. Strasznie infantylne i drętwe. Momentami nawet żenujące.
5. Przeszarżowany dubbing, głosy postaci są najwyżej średnie. Choć podobał mi się główny bohater.
6. Wątek główny i zadania poboczne. Moim zdaniem trochę mniej ciekawe niż w innych grach.
Cześć,
Nabrałem apetytu by powrócić do gry, czy możecie polecić najlepszy i najbardziej dopracowany mod?

Ta gra posiada przestarzała brzydka już grafikę oraz toporne sterowanie szczególnie jeśli mowa o walce a mimo to gra mi się przyjemniej niż w jakieś nowe tytuły i w moim przypadku nie da się wytłumaczyć tego sentymentem bo gram w grę 1 raz i bawię się świetnie. Fabuła jest ciekawa, klimat genialny i to te rzeczy budują magię tej gry to że jest ona jakby długowieczna wiele nowych gier może tego tylko pozazdrościć.
Tak samo jak przedmówca, ostatnio zagrałem w Gothica pierwszy raz po prawie 20 latach od premiery (prezent mikołajkowy od żony). I pierwszy raz od niepamiętnych czasów zasiedziałem się nad grą prawie do rana, zaczynając rozgrywkę wieczorem poprzedniego dnia. Owszem, grafika jest mocno przestarzała, tekstury kanciaste, sterowanie czasami przyprawia o ból zęba. Ale i tak bawię się znakomicie, uniwersum Górniczej Doliny i historia Bezimiennego wciągają bez reszty, i teraz rozumiem fenomen popularności tej gry. Ode mnie mocne 9,5.
Jest może jakiś patch do tej gry, bo po zainstalowaniu tej gry jak chcę w nią pograć zamiast gra mi się wyświetlić pojawia się komunikat "Application error"?
Oddałbym chyba pół wątroby i nerke by zagrać znowu w Gothic 1 pierwszy raz, ale tym razem na nowym silniku graficznym oraz sterowaniu. Gra 10/10 biję na głowę wiedźmina swoim klimatem i światem, jeśli chodzi o świat Fantasy. Wiedźmin to wieś, psia kupa i widły w dupce.
Grałem raz, ponieważ wolę 2 część tysiąc razy no ale to tutaj narodziła się legenda

Mój Gothiczek :) Gra jest starsza od mojego brata, a dzięki mnie sam się w niego zagrywał jak był w stanie złapać myszkę :) Dobrze, że scena moderska jest na tyle żywa i rozwinięta, że bez przeszkód można grać w Gothic'a na współczesnym PC'tach. Idę sobie pobiegać po Górniczej Dolinie w ramach jubileuszu.

Gothic Remake nadchodzi... To może być totalna klapa, która popełni grzech śmiertelny używając w tytule słowa "Gothic"... Świat już widział takie akcje.
Dobra gra. W sumie to moje drugie podejście i już jestem przy końcu gry. Pierwsze było jakieś 10 lat temu gdzie grę nabyłem w seii Xtra Klasyka, ale odbiłem się przez drewniane sterowanie, bugi itp. Paradoksalnie ta surowość i drewno działa jednak na korzyść gry, wszystko tutaj ma swój jakiś taki niepowtarzalny urok i nie ma tutaj przerostu płytkiej, nic nie wnoszącej treści, jak w większości obecnych gier. Grafika technicznie się zestarzała, ale artystycznie jest świetna, nocne wycieczki po kolonii są mega klimatyczne, szczególnie jak się jeszcze bariera zaświeci na niebiesko przy blasku księżyca :). No i dubbing jest za*ebisty. Te wszystkie dialogi i też drewniane animacje bywają mega pocieszne.

Gram od czasu do czasu. Po najnowszym patchu gra chodzi bez potrzeby instalacji patchy z community jakkolwiek są już nowe. Tekstury artemiano, carnage oraz dx11 też działają na najnowszej wersji.
Z "okazji" patcha zmodyfikowałem mój poradnik, który rozwiązywał problemy gry sprzed marcowego patcha:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=820776570
Ja gram tylko w dwójkę. Tu się gość rusza jak by miał pręt w dupie. Co to k....??? Jakiś Robocop??? Jakieś koguto-szczury mnie zabijają co dwie minuty. Nieda rady ich omijać przez grafike. Jak na 486. Dwójka lepsza.
Gra dostała w recenzji ocenę 7 zapewne z tego powodu, że była to pierwsza gra nieznanego studia i w tamtym okresie wychodziły hity od BioWare, Blizzarda, Valve i kilku innych producentów, a ich gry dostawały w ocenach po 8-9 może i nawet 10 więc nie wypadało takiej nieznanej grze jak Gothic dać taką ocenę jak np. Baldur's Gate 2.
Mroczniejsza i nieco mniej przystępna od drugiej części, którą uważam za jedną z najlepszych gier RPG wszechczasów. Początek pięknej aczkolwiek drewnianej historii :D

Właśnie ukończyłem pierwszego Gothica, chyba po raz 3 w życiu. Pierwszy raz ogrywałem ten tytuł, oczywiście, w dzieciństwie, miałem może 13-14 lat. Pamiętam, że jak tylko zainstalowałem tę grę (pożyczyłem od kolegi) to dosłownie zniknąłem na 4-5 godzin. Nie było mnie. Ta gra wciągnęła mnie na maksa i pozostawiła trwały ślad w moich wspomnieniach.
Niedawno zakupiłem na GOG wszystkie odsłony Gothica z okazji 20lecia pierwszej części. No i po latach postanowiłem odświeżyć klasyka. Wspomnienia wróciły, Gothic ponownie wciągnął mnie na dobrych kilka godzin. Trudno nie patrzeć na ten produkt przez pryzmat nostalgii, ale ta gra właśnie taka jest- wyszła, gdy większość dorosłych już graczy testowała różne gatunki gier, a Gothic był i jest cholernie dobrym RPGiem.
O tej grze napisano już chyba wszystko, co możliwe, więc skupię się na moich odczuciach po odpaleniu gry 20 lat po premierze. Na pierwszy rzut oka- grafika. Dziś oczywiście jest porażką, jest nazywana swoistym "drewnem", podobnie jak animacja postaci, jak konwersacje w grze. Ale dziwnie dobrze pasuje do tej gry. Tworzy nieodłączny, jedyny, niepowtarzalny klimat. Takie brudne średniowiecze, połączone z fantasy, można też stwierdzić że z akcją rozgrywającą się gdzieś w naszych rejonach geograficznych. Świetna fabuła, możliwość wyboru trzech frakcji, żyjące swoim życiem miasta- obozy. Połowa sukcesu tej produkcji to pełna polonizacja, dzięki której Bezio, Diego, Milten, Lester, Lee i inni na zawsze pozostali w sercach graczy.
Gothic ma też swoje wady, to oczywiste. Ma strasznie archaiczny system walki, system handlu, jest w wielu miejscach zwyczajnie zabugowany, zwłaszcza w ostatniej lokacji w grze. Ale ma KLIMAT. nie da się go zmierzyć liczbami, jakimiś statystykami, itd. KLIMAT to coś, co się czuje, co porywa gracza od początku i nie odpuszcza do samego końca. Za to kochamy Gothica, wybaczając mu jego drewno i inne bugi.
Jak dla większości komentujących tak i dla mnie to nie gra tylko symbol ;) Zapoczątkowała moją miłość do cudownej serii jak i do struktury gry tak charakterystycznej dla Piranha Bytes. Jej następca, Gothic 2 to dla mnie jedna z trzech najlepszych gier ever (poza G2 to jeszcze Baldur's Gate 2 i HoMM3). Skończyłem ją po raz co najmniej czwarty (choć poprzednie 3 razy miały miejsce bliżej jej premiery, więc sporo już spraw nie pamiętałem), i nadal wciąga jak mało która gra :) Fakt - po latach widać nie za duży świat (obecnie jesteśmy przyzwyczajeni do naprawdę dużych gier, jak Skyrim czy Wiedzmin 3), ale w tamtych czasach była to ogromna piaskownica dająca mnóstwo frajdy. Misji nie ma w niej za dużo, gra jest dość prosta (mam na myśli konstrukcję gry), nie ejst za długa itp. Ale klimat aż miażdży, fabuła jest ciekawa a NPCe mają swój charakter i można się z nimi polubić. Oczywiście na moją ocenę wpływa zapewne ogromny ładunek sentymentalny, którą tę grę darzę, ale to świadczy też o tym, jak mocno była ona przełomowa i grywalna w czasach premiery. W ogóle tamten okres obfitował w dobre gry które na stałe zapisały się w historii gier (Mafia, Baldur's Gate 2, HoMM3 czy Medieval Total War), teraz już o to trudniej. Gothic na zawsze pozostanie w moim serduszku i podejrzewam, że jeszcze nie raz go przejdę :) Mocne 8,5/10.