Zaciekawiła mnie jedna sprawa, a mianowicie wszystkie tory (tramwajowe, ale i te kolejowe) są zawsze koloru takiej rdzy. Wydawało mi się, że to z powodu faktycznie zużycia i zardzewienia, ale patrząc na zdjęcia z tego newsa:
http://epoznan.pl/news-news-29988-Franowo_pojawily_sie_tory_tramwajowe
tory, które dopiero są kładzione wyglądają tak samo. Oni kładą już zużyte, zardzewiałe? Czy one po prostu tak mają wyglądać (bo są czymś pokryte) ?
Nie znam się na tym, ale wydaje mi się, że to zwyczajna rdza. Tory (a raczej szyny, bo to o nich mowa) nie są z nierdzewki, a te, które są układane (nawet "funkiel nówki") przecież nie zawsze (prawie nigdy) nie jadą na miejsce budowy prosto z huty, tylko z jakiegoś składu, gdzie zapewne leżały od czasów króla Ćwieczka czekając na swój dzień.
Racja, chodziło mi typowo o szyny. Ale myślałem że może ten kolor wynika z tego, że są czymś pokryte (np. przeciw rdzy) ;)
bo nigdy nie widziałem szyn w innym kolorze
Hm... Ale zauważ, że nieużywane tory faktycznie są brązowe - te, po których jeżdżą tramwaje czy pociągi są wypolerowane i stalowoszare (przynajmniej od góry - w miejscu styku z kołami).
Inna obserwacja ze zbliżonej tematyki: kolejowe przewody trakcyjne przeważnie są z miedzi. Te na regularnie używanych liniach są... hm... brązowe? miedziane? no w każdym razie ciemne :) Na od dawna nieużywanych trasach można zauważyć, że druty pokryły się zielonoturkusową patyną (widać z daleka).
są wypolerowane i stalowoszare (przynajmniej od góry - w miejscu styku z kołami) -> pewnie od tarcia, choć oczywiście nie twierdzę, że mam rację.
Na od dawna nieużywanych trasach można zauważyć, że druty pokryły się zielonoturkusową patyną (widać z daleka).
Na od dawna nie używanych trasach nie można zauważyć drutów :D
szyny zanim trafią do montażu leżakują na świeżym powietrzu właśnie po to by zardzewiały i w tym przypadku stały się zabezpieczone przed dalszą korozją. absurdalnie, korozja czyli rdza jest zabezpieczeniem przed dalszym korodowaniem szyn
potem na szczycie szyn pojawią się stalowe ślady od kół używających ich pociągów czy tramwajów
[6]
Miczkus [5] ==> Yy... Wydawało mi się to oczywiste :)
graf_0 ==> Punkt dla ciebie ;) Ale zdarzają się takie "średnio-od-dawna-nieużywane" (np. w moim mieście na bocznicy przy dworcu PKP).
boskijaro -> geniuszu taki kolor ma preparat konserwujący, lub ten preparat nabiera takiego koloru po jakimś czasie , nie jestem tylko pewien czy w czasie produkcji szyny takim preparatem się pokrywa...
[9] ->wiesz, mnie generalnie też, ale w Polsce wszystko jest możliwe ;)