Przepraszam za brak screenów ale - jestem tu nowy i nie wiem jak je dodać , jeżeli jakaś dobra dusza zechciała by mi to objaśnić byłbym wdzięczny.
Czy zastanawialiście się jak gry oddziałują na człowieka i jego charakter?
W moim felietonie postaram się uświadomić ile wartościowych umiejętności nabywamy podczas uczestnictwa w rozgrywkach online i jak dwa światy, rzeczywisty i wirtualny oddziałują na siebie nawzajem.
Próbowaliście porozumieć się kiedyś z kimś za pomocą gestów, ale rozmowa nie szła po Waszej myśli, bo znaliście za mało słów w obcej mowie?
Ta sytuacja nie jest spotykana w grach, ponieważ nie możemy użyć naszych normalnych reakcji w wirtualnym świecie. Nie pokażemy nikomu ile razy ma skręcić w lewo , czy nawet prosto.
Jednak z pomocą przychodzi Nam Google tłumacz, dzięki któremu uczymy się na bieżąco słów, których nie znaliśmy prędzej. Kiedy na angielskim nauczyciel zapyta o znaczenie słowa „Thievery”, to nie będziemy w stanie na to odpowiedzieć, nie będzie Nas to interesowało.
Lecz kiedy ktoś w grze użyje tego wyrazu musimy od razu wiedzieć co to słowo oznacza, żeby nie wpaść w tarapaty i nie być uznawanym za ignoranta językowego.
To sprawia, że uczymy się języków obcych bo widzimy ich przydatność, a nie z powodu rozkazu nauczyciela czy rodziców.
Wraz z nowymi słowami poprawia się Nasza komunikatywność, lepiej dogadujemy się z innymi graczami i łatwiej przychodzi nam pisanie tekstów własnych nawet w innych językach.
Jak wiadomo w produkcjach MMO ważną rolę odgrywają wirtualne pieniądze.
Uczymy poznawać się na handlu właśnie w nich, bo przecież nie sprzedamy cennego przedmiotu za zbyt małą cenę.
Pamiętacie lata swojego dzieciństwa? Przypomnijcie sobie jak wielkie emocje wzbudzała w Was walka z kolegą na Playstation w Mortal Combat, albo w Tekkena.
Z pozoru bezsensowna gra stwarzała warunki i okazje do czystej, sportowej rywalizacji pomiędzy dwójką przyjaciół. Jakże wielkie emocje towarzyszyły zadaniu ostatniego ciosu i wygranie rundy, (albo przegraniem jej).
Wszystko to wpływa na młodego człowieka bardzo mocno, ile razy „zarywaliśmy nocki” żeby pokazać kumplowi kto jest lepszy?
Przekłada się to w dużym stopniu na życie realne takiej osoby. Dzięki grom nauczyła się rywalizacji oraz cierpliwości i determinacji w dążeniu do wybranego celu. Jeżeli taka osoba w szkole miała ambicje żeby dostać bardzo dobrą ocenę z jakiegoś przedmiotu, to zmierzała do tego celu i nie poddawała się z byle powodu.
Z czasem zaczęliśmy dorastać i nastała era gier na sieć LAN. Któż nie pamięta takich hitów jak Starcraft czy Diablo II ? Godziny spędzone ze znajomymi dawały nam tyle radości z każdego nawet najmniejszego zabitego potwora. Ich popularność utrzymuje się dzięki temu, że cały czas przemawiają do nas wspomnieniami, gry dorastały a my wraz z nimi. Do tego doszedł fakt, iż nie prowadzi się rozgrywki tylko z kolegą, lecz z wieloma osobami którym trzeba pokazać że jest się dobrym zawodnikiem.
Na tym etapie wymogi były coraz większe. To już nie było bezsensowne klikanie w klawisze. Każdy gracz musiał mieć taktykę, myśleć i być skupionym przez cała rozgrywkę by nie popełnić nawet najmniejszego błędu.
Od tej chwili nie było zadaniem wydawców aby dbać o wypromowanie produktu. Fani rozpowszechniali go w swoim gronie.
Dzięki grom online osoba taka potrafi lepiej pracować w stresie, jest bardziej skupiona i zwraca większą uwagę na detale. Te cechy pomagają w szkole, podczas sprawdzianu ale także w znalezieniu dobrze płatnej pracy czy spełnianiu marzeń w życiu.
Po pewnym czasie zaczęły powstawać gry stworzone dla większej ilości użytkowników zwane obecnie MMO. Zafascynowały one miliony ludzi na całym świecie. W MMO każda decyzja ma wpływ na postać, a gracze aby wygrać pojedynek lub zabić bossa muszą być zgrani a także zdyscyplinowani i cierpliwi. Pojawia się tutaj aspekt odpowiedzialności, jeżeli coś zrobimy źle cała grupa poniesie tego konsekwencje. Musimy też wykazać się umiejętnością współdziałania, która pozwoli uniknąć niepotrzebnych kłótni .
Gry te stały się bardzo podobne do naszego realnego życia. Najlepszym przykładem tego jest wybór bohatera, mającego jakieś zadanie do wykonania w zespole , a my wybieramy to, które nam odpowiada.
Każda z nich przedstawia innego człowieka nastawionego na odmienny typ rozgrywki, dlatego też jest tyle możliwości.
World of Warcraft jest dobrym przykładem do pokazania tego. Postacie mają ogółem 3 zadania do wykonania, są bohaterowie leczący innych, dysponujący dużymi obrażeniami i ci co zbierają potwory i otrzymują od nich obrażenia ochraniając przed nimi resztę grupy.
Innym przykładem oddziaływania świata gier na realistyczny jest produkcja pt. ”Americans Army” . Gracze wcielają sie w Amerykańskiego żołnierza i walczą z przeciwną drużyną, pomyślicie - strzelanina jak każda inna. Jednak AA jest wyprodukowana przez rząd USA, który ukazuje w atrakcyjny sposób służbę w wojsku, tak aby skłonić młodych graczy do wstąpienia do wojska.
Po pewnym czasie człowiek zdaje sobie sprawę że można zarabiać na życie dzięki grom, dlatego też zapisuje się na różne turnieje i ligi. Jest to bardzo dochodowa praca, drużyna za jeden turniej ( w zależności od jego rangi) może dostać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Najsłynniejszą i najlepszą jest ESL( Electronic Sports League) dzięki niej gry takie jak Starcraft czy League of Legends stają czymś więcej niż podwórkową rywalizacją. To bój o przyszłość, prawdziwe pieniądze i sławę. To co kochamy, co jest naszą pasją, staje się pracą. Mistrzowie ESL`a są graczami o niezwykłym refleksie oraz umiejętności szybkiego podejmowania decyzji. Stalowe nerwy i ogromna precyzja, są najważniejszymi cechami komputerowych batalii.
Mówiąc w skrócie wybór postać odzwierciedla nas samych, dlatego też warto zastanowić się czemu akurat jakaś klasa jest dla nas najbardziej odpowiednia.
Z biegiem czasu granica między dwiema rzeczywistościami robi się coraz mniejsza, a obie przeplatają siebie na wzajem …