Chłodnice pytanie
Mam pytanie dotyczące silników ( lotniczych tłokowych). Mianowicie czemu są 2 rodzaje chłodnic?: jedna chłodzi chłodziwo ( jest chyba częścią układu chłodzenia ) a druga olej np. me 109 ma 2 rodzaje chłodnic jedna pod silnikiem a druga w skrzydłach. No i właśnie do czego służy układ oleisty? Proszę o odpowiedź.
Specem od techniki lotniczej nie jestem, ale zgaduje, ze chlodnica zwykla chlodzi silnik, a chlodnica oleju - olej. Olej (uklad oleisty) zas sluzy do smarowania slinika.
Zawsze mi się wydawało, że tłokowy silnik samolotu jest chłodzony powietrzem. Przecież to naturalne, by wykorzystać śmigło i pęd powietrza.
mirencjum----> silnik w układzie gwiazdy jest chłodzony powietrzem, a rzędowy przeważnie cieczą. Dzięki.
Silnik chłodzony powietrzem ma mniejszą dokładność wykonania=niższą efektywność, stąd silniki o chłodzeniu cieczowym róznego rodzaju. Dużo silników lotniczych miało otwarte systemy smarowania co oznaczało zabieranie na pokład dużych ilości oleju, a jak olej się skończył to silnik się zacierał. Zamknięty system smarowania wymuszał z kolei budowę układu chłodzenia oleju (zresztą olej nie tylko smarował ale i chłodził elementy silnika).