Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Stuttering w grach - czy jest możliwe rozwiązanie tego problemu?

21.09.2016 16:52
Szymon_1904
1
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Stuttering w grach - czy jest możliwe rozwiązanie tego problemu?

Witam.

Tak jak w temacie, czy można coś zrobić aby chociaż zmniejszyć ten nieprzyjemny efekt? Mam go w kilku grach i co ciekawe pojawia się wtedy gdy włączę v-sync'a. Przykładowo, gram teraz w Wiedźmina 3 i tam ten efekt występuje. Włączyłem w tle program do mierzenia fps'ów i nie ważne czy v-sync jest włączony czy nie klatek mam cały czas tyle samo. Lecz gdy na przykład biegnę to mimo że fraps pokazuje np. 45 klatek to animacja tak dziwnie skacze/zwalnia. Dzieje się tak tylko przy v-sync'u, bo gdy go wyłączę to wtedy działa normalnie no ale znowu obraz jest poszarpany. No i kieruję do Was pytanie, czy można coś pobrać czy ustawić w panelu sterownika nvidii aby chociaż zmniejszyć stutter? Nie jest on niewiadomo jak duży ale lekko irytuje. Szukałem czegoś w google ale najczęściej trafiałem na kłótnie użytkowników o to kto ma racje.

Z góry za pomoc dziękuję.

21.09.2016 17:50
IGG
2
odpowiedz
IGG
26
InGen

Kupno monitora z FreeSync lub GSync w zależności jakiej firmy masz kartę. V-Sync działa jak należy tylko gdy komputer pozwala na stałe 60fps. Niektóre gry (GTA V na przykład) nie dają płynności przy 45fps mimo, że teoretycznie nie powinno być problemów bo ludzkie oko itd. itp. ;)

21.09.2016 18:11
Szymon_1904
3
odpowiedz
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Kurcze, monitory wyposażone w ten chip są dość drogie. :-(

Spodziewałem się że do v-sync'a potrzebna jest maksymalna liczba klatek jaką monitor jest w stanie wyświetlić. A wytłumaczy mi ktoś dlaczego w The Crew mimo stałych 60 po właczeniu synchronizacji klatki spadają do 45? Dlaczego w innych grach w podobnym framerate v-sync działa poprawnie? Czy to też zależy od gry?

21.09.2016 18:26
4
odpowiedz
Likfidator
114
Senator

Żeby vsync działał jak należy GPU musi generować obraz przynajmniej z taką prędkością jak monitor, czyli najczęściej jest to 60 fps.

Jak masz niestabilne 30-60, to będziesz miał albo rwanie bez Vsynca, albo stuttering z Vsynciem włączonym.

Gsync problem rozwiązuje, ale nawet zwykłe monitory 144 Hz też praktycznie pozbywają się tego problemu. Dlaczego? Otóż działa to tak, że przy 60 Hz, opóźniona klatka to 16 ms opóźnienia, co ludzkie oko zauważy bez problemu. Przy 144 Hz to już mniej niż 7 ms. Tym samym efekt mikro przycięć jest ledwie zauważalny.

Zresztą w czasach monitorów CRT, które pracowały z odświeżaniem 85-120 Hz nikt o tym zjawisku nie mówił.

Technologia LCD poza oczywistymi zaletami przyniosła wiele problemów i wad. W zasadzie nie licząc poboru prądu, wymiarów, wagi i braku szkodliwego promieniowania LCD to same wady. Na kineskopach kolory były lepsze, zerowy input lag, wyższy o kilka rzędów wielkości kontrast, brak natywnej rozdzielczości - monitory CRT wyświetlały dobrze każdą rozdzielczość i 100-120 Hz dostępne na każdym modelu, czasem w niskiej rozdzielczości, ale dostępne. Droższe modele miały nawet tryby 200 Hz.

21.09.2016 18:37
Szymon_1904
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Czyli stuttering to zjawisko którego nie da się pozbyć i jest naturalne przy synchronizacji i fps'ach niższych od odświeżania monitora? A może chociażby lekko załagodzić ten efekt? Potrójny bufor? Tylko jak skoro d3doverrider działa na 32 bitowych systemach, a opcja w panelu sterowania nvidia działa tylko przy bibliotekach OpenGL.

21.09.2016 18:48
5.1
Mazzop
170

Spróbuj sztywno ustawić max 30fps, jak da radę w opcjach gry albo w aplikacji kontrolnej karty. Ale to trochę po bandzie, zależy jak ci przeszkadza ten problem

21.09.2016 19:10
Szymon_1904
5.2
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Próbowałem i tego. Niestety, ale nie mogę takiej opcji zostawić bo 30 klatek denerwuje mnie bardziej niż ten stuttering. ;-)

21.09.2016 19:47
Szymon_1904
6
odpowiedz
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Właśnie przed chwilą mając czas "bawiłem się" ustawieniami w panelu sterowania NVIDIA i pomogło ustawienie następujących opcji na wartości:
- Maksymalna liczba wstępnie renderowanych klatek: 2
- Wstępne renderowanie klatek wirtualnej rzeczywistości: 2
W moim przypadku nie zauważyłem żadnych opóźnień w sterowaniu czy czegoś podobnego. Stuttering za to lekko zmalał.

Jeszcze takie pytanie, czy w Wiedźminie 3 te dziwne przesuwanie się ekranu gdy Geralt biegnie swobodnie (w chodzie czy szybkim biegu efekt ten niespecjalnie widzę) to taka symulacja wykonywanych przez postać kroków?

21.09.2016 21:43
Szymon_1904
7
odpowiedz
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Włączyłem przed chwilą grę The Crew i tam stuttering był mimo wyłączonego v-sync'a (jest do wyboru limit na 60 lub 30 fps'ów; u mnie jest stałe 60). Bawienie się w ustawieniach NVIDII nic nie dało.

21.09.2016 22:04
Tomeis
8
odpowiedz
1 odpowiedź
Tomeis
96
Konsul

wg tego
http://www.eurogamer.pl/articles/2014-10-23-slownik-pojec-graficznych?page=6

to karty Nvidii maja Adaptive Vsync, adaptacyjna synchronizacja, nie wiem jak to moze dzialac, a skoro masz GTX 750 OC (1GB) to sie zastanawiam jakie masz ustawienia w wiedzminie 3, skoro masz nawet 45 fps, a jakos w necie widze, ze srednio bedzie 30 fps??
Dawno temu czytalem, ze gry nie lubia gdy sie gra w rozdzielczosci nizszej niz domyslna rozdzielczosc monitora.
( Ze tez majac lepszego kompa nadal masz problemy z grami :/ )
( bo nie rozumiem na czym polega blad)

post wyedytowany przez Tomeis 2016-09-21 22:10:42
21.09.2016 22:20
Szymon_1904
8.1
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

to karty Nvidii maja Adaptive Vsync, adaptacyjna synchronizacja
Wiem co to, ale to nic nie daje. Po prostu synchronizacja pionowa wyłącza się gdy liczba klatek spadnie poniżej prędkości odświeżania monitora.

skoro masz GTX 750 OC (1GB) to sie zastanawiam jakie masz ustawienia w wiedzminie 3, skoro masz nawet 45 fps, a jakos w necie widze, ze srednio bedzie 30 fps
Wiem że i tak mi nie uwierzycie, ale gram na ustawieniach średnich z kilkoma ustawieniami na wysokie (między innymi tekstury!) w natywnej rozdzielczości HD+ i najmniej klatek ile udało mi się zarejestrować to 34 - słodka ścieżka na bagnach. A tak to zawsze powyżej 40, oscyluje w granicach 50. Jakim cudem? Nie wiem. :-)

( Ze tez majac lepszego kompa nadal masz problemy z grami :/ )
Jak na razie to drugi problem z komputerem, a tak to wszystko śmiga. :-)

post wyedytowany przez Szymon_1904 2016-09-21 22:20:59
21.09.2016 23:22
Bukary
9
odpowiedz
1 odpowiedź
Bukary
178
Legend

Niedawno przesiadłem się z monitora CRT (120 Hz) na 34-calowego LG (60 Hz, 3440x1440) i, niestety, widać ogromną różnicę w tych technologiach. Mam GTX 1080, ale i tak w "Wiedźminie", który w tej rozdzielczości i przy maksymalnych ustawieniach śmiga w granicach 50-60 fps, moje oko jest w stanie zarejestrować czasem jakieś "przycięcie". W innych grach (testowałem jeszcze "Rise of the Tomb Rider", "Wolfenstein", "Alien: Isolation", "BioShock Remastered", "Thief") zupełnie tego nie widzę.

Znalazłem jednak sposób na znaczne zredukowanie tego efektu. Zmieniłem myszkę na Logitecha G303. "Przycięcia" są mniej odczuwalne. I nie jest to efekt placebo. ;)

post wyedytowany przez Bukary 2016-09-21 23:26:05
22.09.2016 11:14
Szymon_1904
9.1
Szymon_1904
58
Rivski pogromca

Mam GTX 1080, ale i tak w "Wiedźminie", który w tej rozdzielczości i przy maksymalnych ustawieniach śmiga w granicach 50-60 fps, moje oko jest w stanie zarejestrować czasem jakieś "przycięcie".
Czyli to wina samej gry?

Znalazłem jednak sposób na znaczne zredukowanie tego efektu. Zmieniłem myszkę na Logitecha G303. "Przycięcia" są mniej odczuwalne. I nie jest to efekt placebo. ;)
Ale te przycięcia miałeś tylko podczas poruszania obrazu myszką? Bo u mnie jest to gdy idę prosto przed siebie nie tykając myszki.

Odpowie mi ktoś czy to "dziwne" przesuwanie się ekranu i postaci gdy postać przenosi ciężar na stawiony krok jest specjalnie dodanym taką symulacją stawianą przez nią kroków (Wiedźmin 3)? W zwykłym chodzie czy na sprincie nie rzuca się aż tak bardzo w oczy.

22.03.2020 13:15
10
odpowiedz
Kolo82
0
Junior

Moj problem rozwiazal 2 programy Mam monitor LG 32 cale z fressync 4k. W grach doswiadczalem stutteringu i tearingu bez spadku klatek 60 fps zablokowany procesor intel i 7 9700k i rtx 2080 ram 16 gb taktowane 3600. Probowalem wszystkiego w Panelu sterowania NVIDA nic nie pomoglo.Problem rozwazaly 2 programy RIVA TUNER Framerate limit ustawione na 60k i program drugi Inteligent standby list cleaner ILSC po zaistalowaniu i ustawieniu tych 2 programow problemy z stutteringem i tearingem calkiem znikly jesli komus pomoglem to sie ciesze bo jest to bardzo wkurzajace jesli sie placi 1000 tysi za sprzet a tu takie kloci z plynnoscia pozdrawiam.

post wyedytowany przez Kolo82 2020-03-22 13:18:53
Forum: Stuttering w grach - czy jest możliwe rozwiązanie tego problemu?