The Outer Worlds: Rozwój postaci, umiejętności i perki
Aktualizacja:
Rozwój postaci i dobór odpowiedniego buildu w The Outer Worlds jest niezwykle ważny. Inwestycja w wybrane umiejętności i perki definiuje Twój styl rozgrywki - ataki w zwarciu, walka na dystans, skradanie się czy nacisk na perswazję i pokojowe rozwiązywanie konfliktów. Niniejsza strona poradnika porusza wszystkie aspekty rozwoju bohatera w grze. Dowiesz się tu ile punktów umiejętności i perków otrzymasz za awans postaci, a także poznasz wszystkie umiejętności i perki dostępne w The Outer Worlds.
Podstawowe informacje

Poniższe informacje przybliżą Ci temat awansowania bohatera i powiedzą, co dzieje się, gdy Twoja postać osiągnie kolejny poziom.
- Awans na kolejny poziom odbywa się po zdobyciu określonej liczby punktów doświadczenia (im wyższy poziom, tym więcej punktów doświadczenia potrzebujesz). Punkty doświadczenia zdobywa się poprzez zabijanie wrogów, odkrywanie lokacji, wykonywanie zadań czy używanie umiejętności w dialogach. Więcej informacji odnajdziesz na stronie "Jak szybko zdobywać doświadczenie?" w naszym poradniku.
- Umiejętności bohatera zostały podzielone na siedem grup: walka wręcz, broń dystansowa, obrona, rozmowa, ukrywanie się, technologia oraz przywództwo. Szczegółową listę znajdziesz poniżej.
- Po każdym awansie bohatera, otrzymujesz 10 punktów umiejętności. Dodawanie punktów do grupy umiejętności (np. walka wręcz, broń dystansowa czy obrona) sprawia, że wszystkie umiejętności z tej grupy zostają ulepszone. Dopiero po osiągnięciu 50 poziomu umiejętności musisz rozwijać ją osobno - maksymalny poziom umiejętności wynosi 100. Skuteczność umiejętność jest zwiększana z każdym dodanym punktem, ale co 20 poziomów odblokowujesz dodatkową premię.
- Co dwa poziomy bohatera, otrzymujesz jeden punkt perku (atutu). Perki zostały podzielone na trzy poziomy (tiery). Po wydaniu pięciu punktów w jednym poziomie perków, zyskujesz dostęp do kolejnego.
Lista wszystkich umiejętności

W poniższych tabelach znajdziesz szczegółowy opis wszystkich umiejętności w The Outer Worlds, wraz z specjalnymi premiami:
Broń biała jednoręczna
Zwiększa szansę na trafienie krytyczne przy użyciu broni białej jednoręcznej.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje ataki mocy i zamaszyste ataki |
40 | Odblokowuje efekty miejscowego trafienia podczas TSC (TDD) |
60 | +30% zasięgu broni białej jędnorecznej |
80 | -50% zużywania wskaźnika TSC (TDD) podczas walki bronią białą jednoręczną |
100 | +25% szansy na ogłuszenie przy ataku mocy i zamaszystym ataku |
Broń biała dwuręczna
Zwiększa szansę na trafienie krytyczne przy użyciu broni białej dwuręcznej.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje ataki mocy i zamaszyste ataki |
40 | Odblokowuje efekty miejscowego trafienia podczas TSC (TDD) |
60 | Ataki bronią białą dwuręczną są niemożliwe do zablokowania |
80 | -50% zużywania wskaźnika TSC (TDD) podczas walki bronią białą dwuręczną |
100 | +25% szansy na ogłuszenie przy ataku mocy i zamaszystym ataku |
Pistolety
Ogranicza kołysanie broni palnej jednoręcznej i zwiększa szansę na uzyskanie nią trafienia krytycznego.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje efekty miejscowego trafienia podczas TSC (TDD) |
40 | +50% obrażenia zadawane przy trafieniu krytycznym pistoletem |
60 | +10% minimalnych obrażeń wymaganych do przebicia pancerza |
80 | +20% szansy trafienia krytycznego przeciwników ze szkodliwymi efektami statusu |
100 | Trafienia krytyczne pistoletem ignorują 100% pancerza |
Broń ciężka
Ogranicza kołysanie strzelb i innej broni długiej, a także zwiększa szansę na trafienie krytyczne.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje efekty miejscowego trafienia podczas TSC (TDD) |
40 | +50% obrażeń przy trafieniu krytycznym bronią ciężką |
60 | Skraca czas przeładowanie broni ciężkiej o 30% |
80 | Trafienia krytyczne zwiększają szybkostrzelność o 30% na 3 sekundy |
100 | Trafienia krytyczne bronią ciężką ignorują 100% pancerza |
Unik
Zwiększa odległość, jaką postać przemierza podczas uniku, a także skraca czas trwania szkodliwych efektów stanu.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje unik do przodu |
40 | +100% szybkości regeneracji uniku |
60 | +30% współczynnika pancerza na 5 sekund po każdym uniku |
80 | Cios bronią białą wykonany po uniku zadaje o 50% większe obrażenia |
100 | Przez 5 sekund po wykonanym uniku trafienia w słaby punkt mają szansę 50% na zignorowanie pancerza |
Blokowanie
Zwiększa współczynnik pancerza podczas korzystania z broni białej.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje idealne blokowanie (zablokuj cios tuż przed trafieniem, aby oszołomić atakującego) |
40 | -25% zużycia broni na skutek blokowania |
60 | +100% szybkości chodzenia podczas blokowania |
80 | Broń nie zużywa się przy idealnym blokowaniu |
100 | Idealne blokowanie osłabia przeciwników, zwiększając ponoszone przez nich obrażenia o 100% na 5 sekund |
Perswazja
Perswazja jest używana w rozmowach i zapewnia szansę na wywołanie paraliżującego strachu u ludzkiego celu po zadaniu mu pierwszych obrażeń.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Gdy pierwszy raz trafisz człowieka, masz 20% szans na wywołanie u niego przerażenia na 3 sekundy |
40 | Czas trwania przerażenia zwiększony o 7 sekund |
60 | Osłabia pancerz przerażonego celu o 50% |
80 | Szansa na wywołanie efektu przerażenia zwiększona o 10% |
100 | Gdy na człowieka działa efekt przerażenia, Twój współczynnik pancerza wzrasta o 25% na 10 sekund. |
Kłamstwo
Kłamstwo jest używane w rozmowach i zapewnia szansę na wywołanie efektu poplątania (wrogowie atakują swoich sojuszników) u atakujących Cię automaszyn.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | 15% szans na wywołanie efektu poplątania u automaszyn - będą one powoli atakować innych wrogów zamiast Ciebie przez 10 sekund |
40 | Czas trwania efektu poplątania zwiększony o 7 sekund |
60 | Automaszyny, które dotknęło poplątanie, atakują z normalną szybkością |
80 | Szansa na wywołanie poplątania zwiększona o 10% |
100 | +30% obrażeń zadawanych przy trafieniu w słaby punkt automaszyn, które dotknęło poplątanie |
Zastraszanie
Zastraszanie jest używane w rozmowach i daje szansę na wywołanie efektu paniki (wrogowie na krótko uciekają) u pobliskich stworzeń po zabiciu jednego z nich.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Po zabiciu stworzenia, masz 20% szans na wywołanie efektu paniki u pobliskich stworzeń na 10 sekund |
40 | Pole działanie efektu paniki zwiększone o 100% |
60 | Szybkość ruchu spanikowanych stworzeń zmniejszona o 30% |
80 | Szansa na wywołanie efektu paniki zwiększona o 10% |
100 | Wywołanie efektu paniki zapewnia premię +5% do szansy na trafienie krytyczne przez 10 sekund oraz +25% obrażeń zadawanych przy trafieniu krytycznym |
Skradanie się
Obniża zasięg wykrywania kucającego gracza oraz sprawia, że szukający gracza NPC szybciej wracają do normalnego poziomu czujności.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Kucając, zaatakuj wroga, aby zadać mu dodatkowe obrażenia |
40 | Pozwala okradać ludzi podczas skradania się |
60 | Zwiększa szybkość ruchu podczas skradania się o 25% |
80 | Zwiększa obrażenia zadawane przy trafieniu słabego punktu podczas ataku z zaskoczenia o 20% |
100 | Ataki z zaskoczenia ignorują 50% pancerza |
Hakowanie
Skraca czas hakowania oraz obniża liczbę wymaganych łączników obejściowych.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Pozwala sprzedawać towary do automatów sprzedających |
40 | Odblokowuje zastrzeżone przedmioty w automatach sprzedających |
60 | Pozwala hakować automaszyny, wyłączając je na 3 sekundy |
80 | Zmniejsza zasięg wykrywania automaszyn o 30% |
100 | Zwiększa zasięg hakowania automaszyn o 2,5 metra (łącznie 5 metrów) |
Otwieranie zamków
Skraca czas otwierania zamków oraz zmniejsza liczbę wymaganych wytrychów magnetycznych.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Pozwala otwierać drzwi i pojemniki wymagające 1 wytrychu magnetycznego bez użycia wytrychu magnetycznego |
40 | Znajdujesz w pojemnikach 25% więcej bitów |
60 | Pozwala sprawdzić zawartość pojemników przed otwarciem |
80 | Tempo otwierania zamków staje się niemal błyskawiczne |
100 | Szansa na odnalezienie przedmiotu w nieskazitelnym stanie zwiększona o 100% |
Medycyna
Zwiększa ilość zdrowia przywracanego przez przedmioty z inhalatora, odblokowuje dodatkowe gniazda w inhalatorze oraz wydłuża działanie efektów.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Odblokowuje drugie gniazdo na lek w inhalatorze |
40 | Odblokowuje trzecie gniazdo na lek w inhalatorze |
60 | Czas działania szkodliwych efektów u celów zwiększony o 50% |
80 | Odblokowuje czwarte gniazdo na lek w inhalatorze |
100 | +20% obrażeń zadawanych w walce z ludźmi |
Nauki ścisłe
Zwiększa obrażenia zadawane bronią plazmową, zwiększa obrażenia bronią rażącą prądem oraz wzmacnia efekty specjalne broni naukowej.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Pozwala ulepszać broń i pancerz na stole warsztatowym |
40 | Koszt ulepszeń broni i pancerza zmniejszony o 50% |
60 | Zwiększa obrażenia od substancji żrących i promieni N o 25% |
80 | Koszt majsterkowania przy broni naukowej zostaje zmniejszony |
100 | Obniżenie kosztu majsterkowania do -90% |
Inżynieria
Zmniejsza liczbę części pancerza i części broni potrzebnych do naprawy ekwipunku.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Pozwala naprawiać broń i pancerz w ekwipunku |
40 | Podczas rozmontowania broni lub pancerz, masz 20% szans na zdobycie zwykłej modyfikacji |
60 | Naprawiane przez Ciebie przedmioty mają 20% szans na stanie się nieskazitelnymi |
80 | Podczas rozmontowania broni lub pancerz, masz 10% szans na zdobycie rzadkiej modyfikacji |
100 | Obrażenia zadawane automaszynom zwiększone o 20% |
Inspirowanie
Zwiększa obrażenia zadawane przez twoich towarzyszy.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Możesz rozkazać towarzyszom, by wykonali atak specjalny |
40 | Towarzysze zyskują +20% współczynnika pancerza |
60 | Premia do umiejętności zapewniana przez towarzyszy zostaje zwiększona o 100% |
80 | Gdy towarzysze zabiją wroga, drużyna zyskuje szansę na trafienie krytyczne +20% na 5 sekund |
100 | Gdy towarzysze zabiją wroga, czas odnowienia ich zdolności zostanie skrócony o 20% |
Determinacja
Zwiększa maksymalną liczbę punktów wytrzymałości towarzyszy.
Poziom umiejętności (w punktach) | Specjalna premia |
20 | Po użyciu inhalatora, towarzysze otrzymują 30% efektu leczniczego |
40 | Zwiększa obrażenia zadawane przez towarzyszy przy trafieniu krytycznym o 20% |
60 | Towarzysze otrzymują dodatkowe 25% efektu leczniczego inhalatora |
80 | Gdy towarzysz zostanie znokautowany, drużyna zyskuje +50% współczynnika pancerza oraz +50% zwiększone obrażenia przez 10 sekund |
100 | Gdy towarzysze zabiją wrogą, odzyskują 50% zdrowia |
Lista wszystkich perków

Poniższe tabele zawierają wszystkie perki (atuty) w The Outer Worlds, wraz z podziałem na poziomy:
Poziom (Tier 1)
Nazwa perku | Opis działania |
Wytrwałość | +50% punktów zdrowia |
Spowolnienie czasu | +25% maksymalnego wskaźnika taktycznego spowolnienia czasu |
Samotny wilk | +25% zadawanych obrażeń, kiedy jesteś bez towarzyszy |
Obieżyświat | +25% szybkości ruchu podczas chodzenia |
Gepard | +20% szybkości ruchu podczas sprintu |
Dobrze utrzymane | Zużywanie się broni i pancerza zmniejszone o 25% |
Precyzja | +15% szansy na uzyskanie trafienia krytycznego przez towarzysza |
Negocjator | Ceny u sprzedawców zmniejszone o 20% |
Zabójcza demonstracja | +50% punktów doświadczenia za wrogów zabitych przez towarzysza |
Podróżnik | Pozwala korzystać z szybkiej podróży przy przeciążeniu postaci |
Szybcy i martwi | +50% szybkości regeneracji wskaźnika taktycznego spowolnienia czasu |
Osioł juczny | +50kg pojemności ekwipunku |
Jeszcze kilka bitów | +100% dodatkowej amunicji u sprzedawców, +100% dodatkowych produktów do spożycia u sprzedawców |
Twardziel | +5 podstawowego współczynnika pancerza |
Poziom 2 (Tier 2)
Nazwa perku | Opis działania |
Bieganie i strzelanie | Kara do celności w ruchu zmniejszona o 65% |
Kostucha | Przywraca TSC za każde zabicie |
Dziwna nauka | +50% obrażeń zadawanych przez broń naukową |
Demon prędkości | +25% szybkości ruchu podczas TSC |
Skaner | +20% premii do dodatkowych obrażeń zadawanych podczas trafienia w głowę lub słaby punkt |
Kolekcjoner | Zasięg podświetlania przedmiotów umożliwiających interakcję zwiększony o 5 metrów |
Sprzedawca sadła z borsuka | Sprzedajesz przedmioty o 20% drożej |
My, Kompania Braci | 25% szans na zresetowanie czasu odnowienia zdolności towarzysza przy każdym trafieniu krytycznym |
Tag Team | 25% szans na zresetowanie czasu odnowienia zdolności towarzysza w przypadku użycia jego innej zdolności |
Grzmiąca burza | Skrócony czas odnowienia zdolności towarzysza o 20% po każdym wrogu zabitym przez gracza |
Żniwiarz | +15% punktów wytrzymałości przywróconych za każde zabicie |
Zbieracz | Waga produktów do spożycia zostaje zmniejszona o 50% |
Stado osłów jucznych | Premia do pojemności ekwipunku od twoich towarzyszy zostaje zwiększona o 40kg |
Monolog | Zwiększa umiejętność Rozmowa o 10 punktów, gdy nie jesteś z żadnym z towarzyszy |
Poziom 3 (Tier 3)
Nazwa perku | Opis działania |
Dzika nauka | +50% obrażeń zadawanych przez broń naukową |
Pewna ręka | Kołysanie broni dystansowej i kara do celności w ruchu zmniejszona o 100% |
Pewność siebie | Następny atak po zabiciu wroga gwarantuje trafienie krytyczne |
Pancernik | +10% premii do współczynnika pancerza, +100% premii do umiejętności |
Ekstra osioł juczny | +100 kg pojemności ekwipunku |
Mistrz taktyki | +70% szybkości ruchu podczas TSC przez 5 sekund |
Zemsta | Zadawane obrażenia zwiększone o 20% podczas działania szkodliwych efektów |
Ostatnie starcie | Zadawane obrażenia zwiększona o 30%, gdy liczba zdrowia spadnie poniżej 25% |
Bum, prosto w głowę | Śmiertelne trafienia w głowę powodują eksplozję, która rani pobliskich wrogów |
Tylko mi tu nie kipnij | Użycie inhalatora podnosi znokautowanych towarzyszy |
Przeszywające strzały | Ataki dystansowe obniżają współczynnik pancerza celu o 1 punkt za każde trafienie |
Gruba skóra | Zmniejsza o 15% otrzymywane obrażenia obszarowe i obrażenia od plazmy |
Wet za wet | 15% obrażeń zadanych w walce wręcz jest zwracana w postaci punktów wytrzymałości |
Samotny skradacz | Zmniejsza o 33% promień wykrywania przez wrogów |
0
- The Outer Worlds - poradnik do gry
- The Outer Worlds: Poradnik do gry
- The Outer Worlds: Podstawy
- The Outer Worlds: 10 najlepszych porad na start
- The Outer Worlds: Porady dla początkujących
- The Outer Worlds: Rozwój postaci, umiejętności i perki
- The Outer Worlds: Hakowanie terminali i otwieranie zamków
- The Outer Worlds: Crafting - ulepszanie i modyfikowanie uzbrojenia
- The Outer Worlds: Reputacja
- The Outer Worlds: Statek kosmiczny - Zawodny
- The Outer Worlds: Walka
- The Outer Worlds: Najlepsze buildy
- The Outer Worlds: Podstawy
- The Outer Worlds: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany1286936 Centurion
zapraszam na swoją serie robię wszystkie misje poboczne itd. https://www.youtube.com/watch?v=8Z0NS6UTr2g&list=PLI2HRQC_mAWRcfQ6z08CK_If5ukT4K-Rb
grzegorzo1972 Legionista
Kiedy będzie skończony poradnik ???
Aszur Legionista
znalazłem mały błąd, domyślnie chowa się broń przytrzymując R - przeładowanie broni.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.