Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Diablo III: Reaper of Souls - poradnik do gry

Diablo III: Reaper of Souls - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Na czym polega endgame w Diablo III? poradnik Diablo III: Reaper of Souls

Tam, gdzie w innych grach kończy się przygoda, Diablo 3 dopiero się rozkręca - największa frajda płynie z tzw. Endgame. Na tym etapie gry gracze mogą podejmować Zlecenia oraz przemierzać Szczeliny Nefalemów i Szczeliny Wyzwań, gdzie czeka na nich masa ekscytujących i wymagających przygód.

Droga od 1. do 70. poziomu to, niestety, zło konieczne poprzedzające właściwą zabawę z Diablo 3. To endgame oraz poszukiwanie coraz lepszych przedmiotów trzymały graczy przy tym tytule przez lata. Szczególnie podczas tzw. Sezonów gracze chcą jak najszybciej zostawić za sobą "levelowanie" postaci, by stawić czoła prawdziwym wyzwaniom. Zobaczmy jakie przygody czekają postaci powyżej 70. poziomu.

Zlecenia

Zaraz po rozpoczęciu gry w Trybie Przygodowym, otrzymasz 25 zleceń, po 5 na każdy Akt gry. Zlecenia są zaznaczone na mapie złotym wykrzyknikiem. Przed patchem 2.5.0 akty w trybie przygodowym były uznawane za bonusowe, a co za tym idzie, gracz po ich ukończeniu otrzymywał dodatkową skrzynię z łupem. Ta mechanika została usunięta z gry, ale zawartość skrzyń i Skarbów Horadrimów została odpowiednio uatrakcyjniona.

W grze występuje pięć rodzajów Zleceń: zabicie bossa, zabicie rzadkiego przeciwnika, ukończenie wydarzenia, oczyszczenie podziemi i eksploracja danego terytorium. Gdy zbliżysz się do celu na mapie, zostanie on oznaczony złotym okręgiem. Jeżeli przez dłuższy czas nie będziesz w stanie odnaleźć celu, gra wskaże ci orientacyjną drogę. Po zakończeniu zlecenia otrzymujesz złoto oraz punkty doświadczenia.

Po ukończeniu wszystkich zleceń w danym akcie wróć do obozu i odbierz nagrodę od Tyraela. W Skarbach Horadrimów znajdziesz przedmioty, krwawe odłamki, materiały rzemieślnicze, schematy rzemieślnicze oraz klejnoty. Tylko tam znajdziesz ekskluzywne legendarne schematy rzemieślnicze oraz legendarne przedmioty. Więcej informacji o tych przedmiotach i lokalizacji materiałów rzemieślniczych znajdziesz w tabeli poniżej. Powinieneś zdobyć przynajmniej przedmioty oznaczone na żółto.

Szczeliny Nefalemów

Po wybraniu Trybu Przygodowego, w obozie w mieście znajdziesz Obelisk Nefalemów, na lewo od głównego obozu, zaraz obok Oreka. Po kliknięciu na obelisk otworzysz Szczelinę Nefalemów. Generuje ona losowe podziemie, które odzwierciedla Sanktuarium z alternatywnej rzeczywistości. Tam bohaterowie mogą sprawdzić się w boju (na tym samym poziomie trudności, który został wybrany podczas właściwej gry).

Kamienne Klucze nie są już potrzebne w takim stopniu jak na początku gry. Jak tylko wejdziesz do Szczeliny, poniżej minimapy pojawi się pasek - ten pasek napełnia się wraz z eliminowaniem kolejnych potworów. Z rzadkich przeciwników wypadają złote kule (Chwała Nefalemów). Po podniesieniu jednej z nich, pasek poniżej minipamy uzupełnia się o 1%. W związku z tym skup się na żółtych i niebieskich (elitarnych) przeciwnikach, żeby przyspieszyć swój postęp. Nie marnuj za dużo czasu na pojedynczego wroga. Jeżeli w danej lokacji nie ma więcej przeciwników, znajdź przejście do kolejnej i tam kontynuuj eksterminację. Lokacje mogą się znacząco różnić między sobą pod kątem wizualnym - może się zdarzyć, że przejdziesz z pustynnej lokacji wzorowanej na drugim akcie do mroźnych lasów na Wyspie Szarej Pustki.

Po wypełnieniu paska w pobliżu pojawi się Strażnik Szczeliny. Po zabiciu go, otrzymasz nowe przedmioty i będziesz mógł wrócić do miasta. Udaj się do Oreka, aby zamknąć Szczelinę i otrzymać, jako dodatkową nagrodę, punkty doświadczenia. Gracze, którzy nadal znajdują się w Szczelinie, zostaną automatycznie teleportowani do miasta.

Podczas przebywania w Szczelinie możesz natknąć się na kapliczki, które dają ci czasowy bonus specjalny. Wypatruj Obelisku Wyładowań, który pozwoli ci oczyścić cały obszar z wrogów, dzięki miotanym przez Ciebie potężnymi błyskawicami w czasie trwania doładowania. Adnotacja: wewnątrz Szczelin Nefalemów szansa na znalezienie legendarnych przedmiotów wzrasta i zależy od wybranego poziomu trudności.

Głębsze Szczeliny Nefalemów

Jeżeli najwyższy poziom trudności (Udręka) przestał być dla ciebie jakimkolwiek wyzwaniem, Głębokie Szczeliny są w sam raz dla ciebie. Tutaj, możesz jeszcze bardziej podnieść poziom trudności. W przeciwieństwie do początku gry, potrzebujesz tu jedynie Klucza Kamiennego do Głębokiej Szczeliny, który możesz zdobyć pokonując bossów na końcu zwykłych Szczelin Nefalemów. Od tej pory nie ma już dodatkowych poziomów Kamiennych Kluczy.

Wejdź w interakcję z Obeliskiem Nefalemów i wybierz poziom trudności dla Szczeliny. Poziom 10. odpowiada Udręce I, Poziom 45. Udręce X, a Poziom 60. odpowiada najwyższemu poziomowi trudności - Udręce XIII. W porównaniu do zwykłych Szczelin Nefalemów, żaden z przeciwników (za wyjątkiem Strażnika Szczeliny), nie zostawia po sobie łupu. Niemniej z pokonanych elitarnych przeciwników wypadają kule mocy. Zbieraj je, aby szybciej zapełnić pasek. Tym razem kule są fioletowe. Dodatkowo, obok paska zauważysz klepsydrę - zgadza się, dołożono tutaj presję czasu. Masz maksymalnie 15 minut na ukończenie Szczeliny. Jeżeli nie zmieścisz się w tym czasie, i tak na końcu otrzymasz przedmioty, ale nie będziesz w stanie ulepszyć swoich legendarnych klejnotów. W Głębokich Szczelinach możesz je otrzymać wyłącznie pokonując bossów.

Po wejściu do Głębokiej Szczeliny Nefalemów nie możesz zmienić swoich umiejętności ani wyposażenia. Dodatkowo, nie możesz teleportować się do pozostałych graczy, a wskrzeszenie w mieście jest niemożliwe. Jeśli zginiesz, zostaniesz ożywiony na miejscu lub w ostatnim punkcie zapisu. Z każdą śmiercią w jednej z Głębokich Szczelin wydłuża się czas wskrzeszenia. Początkowe 5 sekund wydłuża się o 5 sekund doliczanych za każdą śmierć. Po wypełnieniu paska poniżej minimapy w 100% pojawia się boss Szczeliny, a pozostali przeciwnicy znikają.

Po wyeliminowaniu Strażnika Głębokiej Szczeliny otrzymujesz łupy, a maksymalna liczba krwawych odłamków, które możesz nieść, wzrasta. Jeżeli zdołasz ukończyć Szczelinę w wyznaczonym czasie, możesz spróbować ulepszyć legendarny klejnot o jeden poziom (do trzech razy) podczas rozmowy z Urshi. Jeżeli udało ci się ukończyć Szczelinę nie ginąc ani razu, otrzymujesz dodatkową szansę na ulepszenie legendarnego klejnotu. Możesz otrzymać jeszcze jedną, jeżeli aktywowałeś opcję Wzmocnionej Głębokiej Szczeliny przed rozpoczęciem Szczeliny. Uważaj, ponieważ aktywacja tej opcji kosztuje niemałą sumkę w złocie. Zauważ, że szansa na ulepszenie klejnotu zależy od różnicy pomiędzy poziomem trudności Szczeliny a poziomem danego klejnotu. Jeżeli posiadasz klejnot wysokiego poziomu, musisz ukończyć Szczelinę na wysokim poziomie trudności, aby zyskać wysoką szansę na ulepszenie klejnotu.

Podziemia Zestawów

Podziemia Zestawów stanowią wyjątkowo trudne wyzwanie i są dostępne w Trybie Przygodowym. Gra oferuje po jednej lokacji podziemnej dla każdego zestawu ekwipunku danej klasy. Aby zejść do Podziemi, postać gracza musi mieć założone wszystkie sześć części pancerza (przy założonym Pierścieniu Królewskiej Wspaniałości wystarczy pięć elementów pancerza). Wyzwania w danym Podziemiu Zestawów są dopasowane do danego zestawu ekwipunku i przygotowano je z myślą prawdziwych mistrzach. Pierwsza trudność wiąże się ze znalezieniem wejścia do podziemi.

Załóż preferowany zestaw i udaj się do Biblioteki Leoryka w Posiadłości Leoryka (pierwszy akt kampanii). Użyj punktu nawigacyjnego Posiadłość Leoryka. Trzymaj się prawej strony, a w jednym z pomieszczeń odnajdziesz Księgę Podziemi Zestawów. Jeśli w nią klikniesz, otrzymasz wskazówkę dotyczącą drogi do Podziemi Zestawów. Podziemia Zestawów mają trzy zwyczajne cele i jeden mistrzowski:

  1. Pierwszym celem jest zawsze wyeliminowanie określonej liczby przeciwników bez odniesienia przy tym śmiertelnych ran. Chodzi o "rzeczywistą" śmierć - jakiekolwiek zdolności zapobiegające śmierci są dozwolone.
  2. Kolejnym zadaniem jest użycie danej umiejętności na określonej grupie przeciwników celem ich zabicia lub wywołania konkretnego efektu. Zazwyczaj chodzi tutaj o umiejętność, która jest dodatkowo ulepszona przez wybrany ekwipunek.
  3. Trzeci cel jest również oparty o wybrany ekwipunek. Głównie chodzi o unikanie czegoś, np. odniesienia obrażeń z danego ataku lub efektu kontroli tłumu.

Cel mistrzowski zostaje osiągnięty po wypełnieniu trzech podstawowych celów w określonym czasie i zabiciu wszystkich wrogów w danym podziemiu.

Rozważmy następujący przykład: Nasza Łowczyni Demonów nosi zestaw Świętokradzkiej Esencji, który głównie skupia się na zdolności Wielostrzał. Informacja z Księgi wiedzie nas do punktu nawigacyjnego w pobliżu Płaskowyżu Skowytów (Akt II). Następnie kierujemy się na południe. Nasze dwa główne zadania to: trafienie 20 wrogów pojedynczym Wielostrzałem (6 razy) oraz dbanie, by poziom Dyscypliny nie spadł poniżej 50%. Dodatkowy cel każe nam zabić 320 wrogów i nie odnieść przy tym śmiertelnych obrażeń. Aby ukończyć cel mistrzowski tej Szczeliny, musimy ukończyć wszystkie powyższe cele w określonym limicie czasowym.

Trudność może sprawić zagonienie pająków w taki sposób, aby pojedynczy Wielostrzał trafił 20 przeciwników. Czas nieubłaganie ucieka, więc nie możesz go marnować. Nie używaj żadnych ataków obszarowych, aby nie zabić żadnych dodatkowych przeciwników. Udaj się na tę misję bez towarzysza, aby ten nie atakował przeciwników bez Twojego zezwolenia. Największy problem leży w limicie czasowym i rozmiarze Podziemia. Potrzebujesz sporo czasu na zaganianie przeciwników w grupki, a później jeszcze trochę na zlokalizowanie rozproszonych niedobitków.

Kilka dodatkowych uwag. Możesz skorzystać z pomocy innych graczy. Musisz im jednak powiedzieć, jakie dokładnie cele masz do zrealizowania. Nawet twoje najlepsze starania nie zdadzą się na nic, jeżeli twój partner nie będzie współpracował. Co ważne, w Podziemiu Zestawów nie możesz zginąć. Jeżeli liczba twoich punktów zdrowia spadnie do zera, zostaniesz teleportowany do wejścia Szczeliny. Jest to niezwykle istotne dla graczy, którzy wybrali tryb hardkorowy - mogą oni tutaj stawić czoła wyzwaniom bez ryzyka permanentnej śmierci.

Podziemia Zestawów oferują liczne nagrody i osiągnięcia. Po ukończeniu wszystkich czterech Podziemi dla danej klasy, otrzymujesz specjalny proporzec klasy. Kolejny proporzec otrzymasz po ukończeniu czterech celów mistrzowskich. A jeżeli uda Ci się to zrobić każdą dostępną klasą, otrzymasz nagrodę specjalną - Skrzydła Oddanego. Skrzydła Mistrzostwa otrzymasz po zrealizowaniu mistrzowskich celów we wszystkich Podziemiach wszystkich dostępnych klas.

Adnotacja: Pomimo tego, że klasa Nekromanty otrzymała osobne Podziemie Zestawów, nie stanowi ono części żadnego osiągnięcia. Blizzard powstrzymał się przed takim zabiegiem, ponieważ klasa Nekromanty jest odblokowana po dodatkowym zakupie.

Przydatne wskazówki na temat przejścia Podziemi Zestawów

  1. W odróżnieniu od zwykłych Szczelin Nefalemów, Podziemia Zestawów nie są generowane losowo - ich rozkład i lokalizacja przeciwników jest zawsze taka sama. Zapamiętuj je dokładnie przy każdorazowym podejściu.
  2. Dokładnie zapoznaj się z pojedynczymi celami. Miej świadomość trudności, które mogą wyniknąć z używania danych umiejętności czy elementów ekwipunku. Dobrym pomysłem może się okazać wyłączenie aur zadających obrażenia na czas przebywania w Szczelinie.
  3. Jeżeli zorientujesz się, że nie uda ci się zrealizować celów, zacznij od początku.
  4. Poziom trudności Podziemi Zestawów jest zawsze taki sam i nie zależy od poziomu trudności wybranego w grze. Oznacza to, że poziom wyzwania powinien być taki sam dla każdego gracza.
  5. Obejrzyj materiały wideo na YouTube lub live streamy, w którym inni gracze realizują mistrzowskie cele danego Podziemia. Często trzeba łączyć ze sobą umiejętności specjalne i efekty ekwipunku.

Szczeliny Wyzwań

Szczeliny Wyzwań to nowy element wprowadzony do gry wraz z patchem 2.6.0. Nawet gracze, którzy nie posiadają dodatku Przebudzenie nekromantów mogą wejść do Szczelin Wyzwań. Nowy tryb można znaleźć w tym samym menu, w którym dokonuje się wyboru pomiędzy kampanią a Trybem Przygodowym. Szczeliny Wyzwań pojawiają się tam jako nowa, trzecia opcja. Jedynym warunkiem zagrania w Szczeliny Wyzwań jest samodzielne ukończenie standardowej Głębokiej Szczeliny.

Szczelina Wyzwań sprowadza się do wyścigu z czasem wewnątrz standardowej Głębokiej Szczeliny. Nie wchodzisz do losowej Szczeliny, ale do takiej, która była wcześniej ukończona przez innego gracza. Co więcej, nie kontrolujesz swojej własnej postaci - otrzymujesz do dyspozycji dokładną kopię postaci, którą dany gracz ukończył wybraną Szczelinę - otrzymujesz jej klasę, umiejętności, ekwipunek oraz poziom mistrzowski (Paragon). W Szczelinie będzie również obecna kopia rozgrywki odbytej przez innego gracza - coś na kształt gier wyścigowych, w których rywalizujesz z "duchem" innego gracza, aby wykręcić jak najlepszy wynik na okrążeniu. Wrogowie oraz kapliczki będą zawsze występować w tych samych miejscach. Aby nie zmniejszyć różnorodności rozgrywki nowe Szczeliny Wyzwań pojawiają się regularnie co tydzień w poniedziałki.

Po rozpoczęciu Szczeliny, zostaniesz przeniesiony do nowej strefy. Tutaj, NPC Edir poinformuje cię, jakie ma wobec ciebie oczekiwania. Po lewej znajdziesz lustro, w którym możesz przeglądać umiejętności oraz elementy ekwipunku, których będziesz używał. Na wprost znajdziesz punkt startowy wyzwania. Ścieżka na prawo prowadzi do małej grupy potworów, gdzie możesz przetestować umiejętności i obszar obrażeń. Dalej po lewej znajdziesz silniejszego pojedynczego przeciwnika, przy którym możesz sprawdzić swoje pozostałe umiejętności.

Po rozpoczęciu Wyzwania zauważysz drobną zmianę na pasku progresu. Jeżeli jest on czerwony, jesteś w tyle z czasem; jeżeli jest zielony, jesteś na dobrej drodze, żeby ukończyć je w wyznaczonym limicie czasowym. Zegar odliczający pokazuje, ile czasu pozostało do końca wyzwania. Jeżeli zauważysz, że nie jesteś w stanie ukończyć celu, teleportuj się do miasta. W przeciwieństwie do pozostałych trybów, tutaj rzucanie tego zaklęcia nie może zostać przerwane. Zamiast do miasta, wrócisz do punktu startowego danej Szczeliny. Jeżeli jesteś w stanie wyrobić się w wyznaczonym czasie i pokonać Strażnika Szczeliny, otrzymasz nagrodę w postaci Skarbu Horadrimów. To ta sama skrzynia, którą otrzymujesz za ukończenie zleceń.

Urok Szczelin Wyzwań tkwi w konieczności adaptowania się do bieżącej sytuacji. Możesz grać inną klasą niż zwykle, a nawet korzystać z umiejętności, które nie są już dostępne w normalnym trybie gry. Wszyscy gracze są postawieni przed identycznymi wymaganiami. Powinieneś znać mapę jak własną kieszeń, łącznie z lokalizacją elitarnych przeciwników i planem kolejności odwiedzania kapliczek. To pozwoli ci skrócić czas potrzebny na ukończenie danej Szczeliny Wyzwań. Adal Puhl, jeden z twórców gry, wyjaśnił, że chciał umożliwić graczom rywalizację na równych zasadach. Dlatego też Szczeliny Wyzwań mają osobną listę rankingową.