Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Polska | Scenariusze w Civilization V Nowy Wspaniały Świat poradnik Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat

Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019

Polskie wnętrza - Polska | Scenariusze w Civilization V Nowy Wspaniały Świat - Sid Meiers Civilization V: Nowy Wspaniały Świat - poradnik do gry
Polskie wnętrza

Po raz pierwszy w dziejach Cywilizacji na jej podatny grunt trafiła kultura Polski. W tym rozdziale postaram się przybliżyć i opisać naszą cywilizację oraz dostarczyć przydatnych informacji, jak zastosować jej atuty.

Ogólnie

Od strony technicznej nasze pojawienie się jest bardzo wdzięczne - posiadamy wszystkie elementy które kojarzą się z Polską:

  • Władca - Kazimierz III Wielki - jedyny polski król, który sobie zasłużył by nadać mu taki przydomek. To ten, o którym mówią, że "zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną". Otoczenie i komnaty w których go widzimy przy odwiedzinach nieodmiennie kojarzą się z starym zamczyskiem.
  • Atut - Solidarność - ruch, który wyzwolił Polskę z komunizmu i dał reszcie krajów wschodniej Europy moc do działania. Tutaj odgrywa ważną rolę - dzięki niej dostajemy ustrój gratis przy przechodzeniu do kolejnej epoki technologicznej, przez co w trakcie gry będziemy ich mieli około 6-7 więcej niż rywale opierający się wyłącznie na kulturze.
  • Jednostka - Husaria - najbardziej "polska" jednostka militarna za wszystkich znanych na świecie. Dzięki nim możesz podbić nieświadomego wroga w bardzo prosty sposób. Zastępują oni Lansjerów, pojawiających się w Epoce Renesansu, wymagają jednostki Koni, ich atutami są: jeden punkt ruchu więcej, możliwość ruchu po ataku oraz wymuszanie odwrotu na wrogu, lub zadawanie dodatkowych obrażeń. Wadą natomiast słabsza siła przy atakowaniu miast.
  • Budynek - Książęce stajnie - budynek, który zastępuje zwykłe Stajnie. Kiedy wybudujesz go w mieście, które korzysta z jakiegoś pastwiska (Konie, Owce, Bydło), pastwisko to dostanie dodatkową jednostkę produkcji. A z racji tego, że stajnie są "książęce" dostaniesz jeszcze sztukę złota.
  • Stolicą Państwa Polskiego jest Warszawa. Natomiast podkładem muzycznym dla czasu pokoju oraz w czasie audiencji jest mocno instrumentalna wersja najbardziej polskiej kolędy - "Bóg się rodzi".

Sposób na rozgrywkę

Początki

Jeśli jesteś wyjadaczem Cywilizacji i znasz jej zasady rozgrywki możesz ominąć ten dział.

Polska jest bardzo wszechstronna, jeśli chodzi o sposoby zwycięstwa. Nie można stwierdzić, że jakieś zwycięstwo jest prostsze niż inne, gdyż do większości z nich otrzymujemy jakiś maleńki bonus.

Rozpoczynając rozgrywkę nasza cywilizacja ma preferencje lądowe, jednostka Osadników z dużą pewnością znajduje się nad Rzeką. Wokół zapewne roztaczają się Łąki lub Równiny.

Zakładamy stolicę. Rzeka zapewni w przyszłości możliwości budowy Młyna wodnego i Elektrowni wodnej. Oba budynki dają premię do produkcji. Miasta (jak w każdej rozgrywce zresztą) powinny być budowane w pobliżu surowców strategicznych oraz zasobów luksusowych, najlepiej na wybrzeżu, chyba że mapa to Pangea (można to podglądnąć w menu Escape).

Na początku warto stworzyć dwóch Zwiadowców i wysłać ich na ogląd okolicy. Wojskowych jednostek powinieneś tworzyć tyle ile potrzebujesz - w czasie pokoju wystarczy ci kilka do doraźnej ochrony granic przed barbarzyńcami (którzy sprawiają spore problemy). W razie wojny ich ilość powinna wzrosnąć do tylu, by udało ci się ochronić wszystkie miasta oraz nękać wroga. Ale pamiętaj - podbój sporo kosztuje!

Staraj się odkryć jak najwięcej cywilizacji. Dążenie do odkrycia Prasy Drukarskiej są jak najbardziej na miejscu, bo dzięki niej jako pierwszy rozpoczniesz Kongres Światowy dający potem możliwość zwycięstwa dyplomatycznego.

Rozbudowując budynki naukowe, czyli Bibliotekę, Uniwersytet, Szkołę publiczną czy Obserwatorium wkrótce osiągniesz przewagę nad innymi w ilości odkrytych technologii. Daje o ogromną korzyść - twoje jednostki są bardziej zawansowane technicznie, twoje ulepszenia pól dają znacznie więcej zasobów oraz odkrywasz surowce strategiczne, których oponenci jeszcze nie widzą. Poza tym możesz budować nowe cuda, do których rywale nie mają jeszcze dostępu.

Technologie odkrywane przez ciebie powinny być ukierunkowane na twoje potrzeby. Generalnie na drzewku technologicznym technologie bardziej militarne są na dole drzewka a bardziej pokojowe i naukowe bliżej górnej krawędzi. Jedną z pierwszych technologii do których powinieneś się dokopać jest Koło, by móc budować drogi oraz Optykę, która pozwala okrętować twoje lądowe jednostki, które mogą przekraczać dzięki temu pola wodne. Reszta zależy tylko od ciebie - przeglądaj na przód drzewko technologii by opracować własny, unikalny sposób rozwoju.

Twoje miasta (najlepiej dwa o największej ilości produkcji) powinny się skupiać na budowie cudów (każdy z nich daje 25 punktów do ogólnej punktacji więc warto). Do tych miast warto poprowadzić szlaki handlowe które zapewnią dodatkowe punkty produkcji. W Epoce Renesansu miasta te powinny budować Cuda w tempie jednego na kilka tur.

Zwycięstwo Militarne

Polscy Husarze - Polska | Scenariusze w Civilization V Nowy Wspaniały Świat - Sid Meiers Civilization V: Nowy Wspaniały Świat - poradnik do gry
Polscy Husarze

To zwycięstwo nie jest trudne do osiągnięcia, jeśli masz wystarczającą przewagę technologiczną. Przewaga ta idzie w parze w ilości produkowanych surowców (złota i produkcji), dzięki czemu możesz zbudować i utrzymać sporą armię.

Jeśli natomiast nie rozwijałeś państwa pod względem technologicznym i jesteś co nieco po tyłach, to najlepszą epoką do rozpoczęcia najazdów na oponentów jest Renesans. To w nim dostajesz pod rozkazy Husarię - szybką, polską jednostkę kawalerii, która dosłownie rozjeżdża wrogów.

Podbój prowadzi się w każdym wariancie bardzo podobnie - kiedy masz z wrogiem na pieńku podsyłaj pod jego granice twoje jednostki. Nie można wkroczyć na jego tereny dopóki nie wypowiesz mu wojny lub nie podpiszesz Paktu o przekraczaniu granic. Wypowiedzenie wojny powinno być poprzedzone rozwagą, czy zdołasz utrzymać podbite miasta (w każdym będziesz musiał wybudować Sąd, by zmniejszyć jego niezadowolenie) oraz czy zdołasz opanować wrogie imperium szybko i sprawnie.

Zwycięstwo Kulturowe

Ten element także jest bardzo prosty. Przy angażowaniu się w to Zwycięstwo należy Gildie Wielkich Artystów, Pisarzy i Muzyków rozdysponować pomiędzy trzy miasta - wtedy żadne nie ucierpi na jej obecności a ty będziesz mieli stały dopływ nowych Wielkich Ludzi.

W Kongresie światowym warto ukończyć na pierwszym miejscu takie projekty jak Wystawa Światowa i Igrzyska Olimpijskie, dzięki czemu dostaniesz kopa do kultury, co wspomoże cię w przyjmowaniu nowych ustrojów.

Wybuduj cudy, które mogą przechowywać Wielkie Dzieła (np. Globe Theater czy Luwr) i zapełnij je tak, by dostać dodatkowe punkty kultury z aspektu.

Zwycięstwo Dyplomatyczne

To zwycięstwo pojawia się w Epoce Współczesnej wraz z nastaniem ONZ. Nie ma tutaj jakiejś dodatkowej argumentacji ponad to co prezentuje rozdział o Kongresie Światowym - warto po prostu tworzyć sojusze z Miastami-Państwami, które dodadzą nam głosy i umożliwią przegłosowanie lidera.

W każdym momencie możemy sprawdzić na podglądzie zwycięstwa ile mamy głosów obecnie a ile nam potrzeba by zapewnić sobie zwycięstwo.

Zwycięstwo Naukowe

Zależne jest tylko od jednego - czy zdołasz wyprzedzić rywali w wyścigu. Jeśli pierwszy wyślesz statek na Alfę Centauri to zwyciężysz. Najważniejsze jest wbrew wszystkiemu nie ilość produkowanej nauki lecz szybkość produkcji części statku kosmicznego.

Części te warto budować w jednym mieście, lecz kiedy czasu jest niewiele (na przykład kończy się czas gry, czyli zbliża się rok 2050) buduj je w różnych miastach. Elementy funkcjonują jak jednostki - można je przemieszczać. Chroń je za wszelką cenę! Ich zniszczenie jest bajecznie proste a odbudowa kosztowna. Wystrzelenie statku kończy grę twoim zwycięstwem.

Ogólnie twoje państwo i tak powinno być na czele w wyścigu technologicznym. Dzięki temu będziesz miał lepsze jednostki ale co ważniejsze pozwoli to na wybudowanie wielu cudów, do których rywale nie mają dostępu.