Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 lipca 2008, 14:38

autor: Krzysztof Gonciarz

BioShock - E3 2008

Że BioShock trafi na PlayStation 3, wiedzieliśmy już od jakiegoś czasu. Niejasne było jednak, jak Take 2 zamierza zadośćuczynić posiadaczom tej konsoli za opóźnienie w stosunku do innych platform. Prawdy dowiedzieliśmy się na targach E3.

Przeczytaj recenzję BioShock - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PS3.

Że BioShock trafi na PlayStation 3, wiedzieliśmy już od jakiegoś czasu. Niejasne było jednak, jak Take 2 zamierza zadośćuczynić posiadaczom tej konsoli za tak długie opóźnienie w stosunku do innych platform. Prawdy dowiedzieliśmy się na prezentacji zorganizowanej na targach E3. A więc jak będzie? No oczywiście: dodatkowe poziomy!

Jedna z najlepszych gier zeszłego roku rozszerzona zostanie o bonusowe zagadki, które ściągać będziemy przez PlayStation Network. To one mają sprawić, że przygoda z dzieckiem 2K Marin będzie dla nas zupełnie nowym doświadczeniem. Przy ich projektowaniu autorzy zadali sobie pytanie: co najbardziej podoba się graczom w BioShocku? Uznali, że istotą sukcesu jest duża liczba narzędzi, którymi można się posługiwać, by osiągnąć zadany cel. Dogłębna analiza problemu doprowadziła do powstania atrakcji o nazwie Challenge Room – trybu dostępnego bezpośrednio z głównego menu, które poszerzane będzie o kolejne poziomy w miarę ściągania ich z netu przez użytkownika. Powstająca opcja nie ma być związana z fabułą gry, lecz w większym stopniu zmusić odbiorcę do wysilenia szarych komórek i umożliwić mu zanurzenie się w klimat przytłaczającego ponurą atmosferą Rapture.

Idea nowych poziomów jest dość odmienna od tego, do czego przywykliśmy, grając w BioShocka. Wszystkie elementy rozgrywki – plazmidy, rozmaite typy broni, siły natury w postaci ognia i elektryczności – zostaną wykorzystane jako elementy zagadek. Nie będziemy mieli swobody w ich rozwiązywaniu, a raczej będziemy musieli znaleźć tę jedną, słuszną kombinację, która posunie nas o jeden krok naprzód. Tak to wygląda w założeniach, a w praktyce? Pokazano nam jeden, przykładowy etap.

Jeszcze tej jesieni powrócimy do Rapture.

Bohater odnajduje się w dużej sali, zwanej Grand Carnival, z zablokowanym diabelskim młynem na środku. Od razu mała informacja dla fanatyków Sony: dyskusja o różnicach pomiędzy platformami w sferze wizualnej BioShocka byłaby równie akademicka, co w przypadku GTA IV. Ale to tak na marginesie. Widzimy więc tę zablokowaną karuzelę, na której szczycie znajduje się uwięziona Siostrzyczka. Nieopodal dostrzegamy panel kontrolny, od którego odłączono zasilanie. Intuicja mówi: użyć elektrycznej amunicji. Okazuje się jednak, że mamy w zanadrzu tylko jeden taki nabój do shotguna. Używamy go, a młyn przesuwa się o jedną pozycję. Dobra robota, ale do sukcesu jeszcze daleko. Trzeba wykombinować coś innego.

Zwiedzając otoczenie, odnajdujemy sejf – próbujemy go otworzyć i uruchamiamy pułapkę, która rozpościera na sali naelektryzowane kable. Chwytamy jeden z nich za pomocą Telekinezy i doprowadzamy do sejfu – ten otwiera się. W środku znajdujemy tonik o nazwie Static Discharge. Jak pamiętamy, powoduje on, że nasza postać wydziela ładunek elektryczny, ilekroć zostanie zaatakowana w walce wręcz. Musimy więc wrócić do diabelskiego młyna i zainteresować sobą kręcącego się po okolicy Genofaga. Podchodzimy do panelu kontrolnego i dajemy się trafić: młyn przesuwa się o kolejną pozycję. Wszystko byłoby już OK, ale Genofag zginął w wyładowaniu i musimy znowu poszukać jakiegoś innego patentu na odnalezienie prądu. I tak dalej. Prawda, że fajne?

Trzeba docenić pomysł twórców, polegający niejako na wywróceniu kota ogonem. BioShock dawał nam wolną rękę w znajdowaniu rozwiązań, ale rzadko kiedy wymagał precyzyjnego myślenia. Teraz to właśnie kombinowanie stanie się podstawą rozgrywki, a doskonale zaprojektowane mechanizmy wykorzystane zostaną do tworzenia logicznych zagadek. Oryginalne i sprytne – kupujemy to.

Krzysztof „Lordareon” Gonciarz

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?
Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?

Przed premierą

Podczas gdy wszyscy sugerują ucieczkę, my wracamy do Tarkova, by przeanalizować wysyp informacji na temat tej gry. Informacji wskazujących na produkt imponujący w wielu aspektach, ale i coraz bardziej niszowy, coraz mniej przystępny dla większości graczy.