autor: Fajek
GTR: The Ultimate Racing Game - przed premierą - Strona 3
GTR to dynamiczna gra wyścigowa, posiadająca oficjalną licencję FIA. Za jej developing odpowiada studio SimBin Development Team (SBDT), które w przeszłości opracowało kilka świetnych modyfikacji do pełnej wersji F1 2001/2002 (czyli produkcji ze stajni EA)
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Na koniec zostawiłem sobie model jazdy, czyli najważniejszą cechę każdej symulacji samochodowej – w zasadzie mógłbym napisać, że wszyscy „kolinowcy” i „nidforspidowicze” nie mają czego szukać w GTR. Jednak nie byłoby to zgodne z prawdą... To właśnie z myślą o nich gra posiada kilka trybów (gdyż początkowo była robiona z przeznaczeniem dla tzw. „hardcore players”) – Arcade, Semi-Pro, Proffesional. Arcade adresowany jest dla fanów prędkości, ludzi lubiących miło spędzić trochę czasu na torze. W trybie tym samochód nie wyleci z trasy, nie wpadnie w poślizg, nie zrobi tzw. spina, czy też nie straci przyczepności po zjechaniu na trawę. Semi-Pro, to coś dla ambitnych amatorów, chcących spróbować czym są prawdziwe wyścigi. Samochód zachowuje się znacznie bardziej realistycznie, wpada w poślizg przy zbyt dużej prędkości, zrywa przyczepność, gdy dodamy za dużo gazu, etc. Professional przeznaczony jest tylko dla prawdziwych maniaków, ludzi, którzy „zjedli zęby” na GPL i NASCAR’ach. Najlepiej po prostu spróbować swoich sił w każdym z powyższych trybów, poćwiczyć i wybrać ten, który jest dla nas właściwy.
Sam model jazdy (przynajmniej w demie, w trybie professional) jest znakomity, choć trudno oceniać to osobie, która nigdy nie jechała samochodem klasy GT/N-GT. Znakomicie jest oddana prędkość, ukształtowanie toru i każdy jego element, dzięki czemu samochód reaguje na najmniejszą wypukłość i wgłębienie asfaltu. Silnik fizyczny daje nam możliwość poczucia faktycznej masy samochodu, objawiającej się przy każdej okazji – przyspieszania, czy też hamowania. Niestety, w demie są tylko dwa samochody, więc do końcowego werdyktu trzeba zaczekać na pełną wersję, w której znajdzie się 68 licencjonowanych samochodów, min.: Ferrari 550 Maranello, Ferrari 575 GTC, Ferrari 360 Modena, Chrysler Viper GTS-R, Lister Storm, Lamborghini Diablo GT-R, Lamborghini Murciélago R-GT, Saleen S7-R, Mosler MT900, Chevrolet Corvette C5-R, Porsche 993 GT2, Porsche 996 Turbo, Porsche 996 GT3-RS, Porsche 996 GT3 Cup, Seat Toledo, Morgan Aero 8, MW Z3 M, Lotus Elise, Vertigo Streiff.
Do gry zostanie również dodane (w postaci osobnego programu) narzędzie o nazwie Motec, służące do analiz i ustawień telemetrycznych, dzięki czemu zaawansowani gracze będą mogli do skutku ustawiać parametry swoich samochodów.
Ostatnio firma SimBin poinformowała, że w grze zastosowano technologię Live Track. Polega ona na tym, że podczas wyścigu warunki na torze ulegają zmianie - i nie tyczy się to tylko warunków atmosferycznych. Chodzi również o zmianę właściwości toru (np. przyczepności) po upływie pewnego czasu – upraszczając, gdy na torze pojawią się zabrudzenia w postaci drobinek gumy z opon czy oleju z samochodów, przyczepność będzie niższa właśnie w tych miejscach.
Na koniec, twórcy obiecują nam tryb multiplayer z możliwością rozgrywki w Internecie, co w tego typu grach jest nieodłącznym elementem – to właśnie dzięki niemu, gry typu GPL czy NASCAR żyją latami.
Jedynym problemem związanym z opisywaną grą jest to, iż nie posiada ona jak na razie światowego wydawcy. Oznacza to również, że nikt w Polsce (przynajmniej na razie) nie zamierza jej wydać. Miejmy jednak nadzieję, że rodzimi dystrybutorzy zainteresują się tym świetnym tytułem i GTR pojawi się w polskich sklepach.
Fajek