Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Frostpunk Przed premierą

Przed premierą 16 czerwca 2017, 15:35

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Frostpunk – by przetrwać zimę stulecia, trzeba serca z lodu

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

FROSTPUNK W SKRÓCIE:
  1. nowa gra twórców This War of Mine;
  2. akcja osadzona w alternatywnej wersji XIX wieku;
  3. w wyniku nagłego zlodowacenia wyginęli prawie wszyscy ludzie;
  4. nietypowa strategia (society builder) z elementami survivalu;
  5. wysoki poziom regrywalności;
  6. jedna rozgrywka ma trwać od kilku do kilkunastu godzin.

Blisko rok po ujawnieniu kolejnego projektu twórców gry This War of Mine warszawskie 11 bit studios zdecydowało się zaprezentować swoje nowe dzieło szerszej publice na targach E3. Pokaz Frostpunka odbywał się w kameralnej Concourse Hall, z dala od największych tuzów branży elektronicznej rozrywki i ich produkowanych za miliony dolarów hitów. Nie oznacza to jednak, że warszawscy deweloperzy musieli się czegoś wstydzić. Wypełniony po brzegi grafik spotkań świadczył o ogromnym zainteresowaniu tym tytułem i dziś rano mogliśmy wreszcie przekonać się, dlaczego tak jest. Zdradzę to już zresztą na samym wstępie – Frostpunk to jedna z najciekawszych produkcji, jaką widzieliśmy podczas tegorocznego pobytu w Los Angeles, i na pewno jedna z najbardziej oryginalnych.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia - ilustracja #1
Tak wygląda Frostpunk.

Jak żadna inna

Tak jak robiło to obsypane nagrodami This War of Mine, tak i nowe dzieło deweloperów z naszej stolicy wymyka się zaszufladkowaniu. Jasne, jest to oczywiście gra strategiczna, ale niepodobna absolutnie do niczego, z czym mieliśmy (a przynajmniej ja) wcześniej do czynienia. Od biedy można się tutaj doszukać elementów charakterystycznych dla innych city builderów (np. serii The Settlers) i gier survivalowych, ale jakiekolwiek bezpośrednie porównania nie mają większego sensu. Dobrze podsumował to Patryk Grzeszczuk, który w imieniu zespołu prowadził prezentację:

Frostpunk to society builder zmieszany z typową gra survivalową. Tak jak w poprzednich naszych produkcjach, np. This War of Mine, wybieramy jakieś konwencje, wybieramy gatunki, a następnie łączymy je w nowy sposób, by zapewnić graczowi nowe doświadczenia.

Akcja Frostpunka rozgrywa się w XIX wieku na Ziemi, w nieokreślonym na razie miejscu. Mamy tutaj alternatywną rzeczywistość, w której doszło do nagłego zlodowacenia (skąd się ono wzięło, wyjaśni nam z czasem sama gra), a co za tym idzie, niemal całkowitej zagłady ludzkości. Gracz obejmuje kontrolę nad liderem kilkudziesięcioosobowej ekspedycji, która wyruszyła na poszukiwania dającego ciepło generatora. Misja ta kończy się powodzeniem, ale to dopiero początek historii. Podlegli nam ludzie są całkowicie zdani na naszą łaskę i liczą, że dzięki podejmowanym przez nas decyzjom uda im się zbudować osadę i po prostu przetrwać w tym miejscu. Zadanie z pewnością nie będzie łatwe, bo też sytuacja jest beznadziejna. Nie dość, że wokół nowo powstałej bazy znajduje się ograniczona ilość surowców, to na dodatek ciągle daje się we znaki przenikliwy mróz.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia - ilustracja #2
Skromne początki naszej osady.

Usiądź na chwilę przy ogniu i posłuchaj

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia - ilustracja #3

Patryk Grzeszczuk zaprezentuje pokazywany w Los Angeles build gry na naszej imprezie GRYOffline, która odbędzie się w sobotę 8 lipca. Na gamescomie 11 bit studios zamierza już udostępnić grywalną wersję swojego dzieła, więc każdy, kto będzie w tych dniach w Kolonii w Niemczech, otrzyma szansę przetestowania produktu w jego aktualnej postaci.

Centralny punkt osady stanowi wspomniany już generator, będący jedynym źródłem ciepła i energii w okolicy. Do działania potrzebuje węgla, dlatego już na starcie lider zmuszony jest oddelegować część podwładnych do wydobycia tego cennego surowca. Warto od razu zaznaczyć, że okrągły grzejnik jest w stanie podnieść temperaturę tylko w niewielkim promieniu od siebie. Z tego właśnie względu baza gracza zawsze będzie rozrastać się koliście, a my zadecydujemy, czy elektrownia zwiększy moc produkcyjną na tyle, by rozszerzyć zasięg swojego działania o kolejne, coraz większe kręgi. Początkowo wydaje się to wręcz nierealne, ale udostępnione przez deweloperów screenshoty sugerują, że wioska może przybrać naprawdę spore rozmiary.

Czynnikiem wyróżniającym Frostpunka na tle innych city builderów jest to, że w pierwszej kolejności musimy myśleć o podległych nam ludziach. W grze zawarto dwa niezwykle istotne wskaźniki – poziomy ogólnego rozgoryczenia społeczności i nadziei, które pokazują to, jak nasi podwładni odnajdują się w nowej rzeczywistości. Umiejętne balansowanie w tej materii jest rzeczą nadrzędną, bo podejmowanie złych decyzji i obniżenie wskaźników doprowadzi w końcu do buntu. Niezadowoleni ludzie z łatwością obalą kiepskiego lidera, a to jest równoznaczne z końcem rozgrywki.

Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?
Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?

Przed premierą

Licząca sobie już dwadzieścia lat seria Anno przy okazji dwóch ostatnich odsłon straciła rozpęd. Ubisoft i Blue Byte chcą wrócić do łask, wracając do historii. Przy okazji w grze pojawiło się sporo nowości, które mieliśmy okazję przetestować.

Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać

Przed premierą

Odetchnijcie z ulgą – The Settlers na razie robi wrażenie solidnego restartu serii, która od lat nie dawała o sobie znać. To dość bezpieczna gra, która raczej nie zrobi wielkiej furory, ale być może uratuje legendarną markę przed odejściem w zapomnienie.

Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?
Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?

Przed premierą

Artysta Jakub Różalski od niemal dwóch lat nosił się z zamiarem przeniesienia swojego uniwersum 1920+ do świata gier wideo. Teraz jego projekt, tworzony przy udziale studia KING Art Games, zaczyna nabierać coraz ciekawszych kształtów.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
16.06.2017 16:05
👍
4
FrankerZ
30
Pretorianin

Po świetnym TWOM 11bit udowodniło, że tworzy gry oryginalne i bardzo grywalne. Z tekstu wynika, że Frostpunk będzie równie ciekawy, zdecydowanie jest to najlepszy pozytyw na tegorocznym E3, które mocno rozczarowało. Dobrze, że premiera już w tym roku!

16.06.2017 16:17
odpowiedz
Cziczaki
125
Renifer

"Trudne decyzje – witajcie w grze 11 bit studios."
Jeżeli to się odnosi do obrazka obok tego tekstu, to decyzje będą bardzo łatwe.

16.06.2017 16:31
odpowiedz
1 odpowiedź
b4r4n
120
Brak

Ja wiem, że 11bit to swoi i warto zachwalać, ale tak na szybko z opisu wygląda jak Tropico, w którym też ustalało się prawa, dbało o konkretne grupy ludzi, a nawet jednostki i można było zostać obalonym przez niezadowolonych mieszkańców. Tak czy siak mam nadzieję, że wyjdzie dobra pozycja.

16.06.2017 17:40
Nerka
95
Generał

To takie Tropico nie w tropikach i na smutno :D

16.06.2017 18:12
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Pan Dzikus
132
Generał

Grafika jak dla mnie nieczytelna. W grze strategicznej z budowaniem budynków, budynki powinny się od siebie wyraźnie odróżniać by już na pierwszy rzut oka było widać, który do czego służy a tu są podobne i się zlewają.

17.06.2017 11:37
Salzmore
25
Konsul

Kiepski pomysł. Wszystko się zlewa, bo wszystko musi być ściśnięte wokoło źródła ciepła. To jest logiczne, ciekawe i mnie pasuje.

14.03.2018 09:45
bluesme
30
Centurion
9.5

Dlaczego powinno? Gdyby naczelną zasadą pozostawało 'powinno' to mielibyśmy same klony a'la Polanie. Nie wszyscy kochają ikonkową rzeczywistość.
"powinno" - dlaczego nie "ja bym wolał"/"ja lubię" ??

Wiem, że to skrót wypowiedzi, a nasz język zwięzły nie jest. Widziałem też pierwsze zdanie.. 'jak dla mnie'. Taki kurde język... dodatkowo -ostatnio wszyscy wypowiadają się w imperatywach, a nam język nie pomaga.

No cóż, ja lubię imersję i głęboką lirykę, więc bardzo mi się design podoba. Nie mamy tu też do czynienia z dużą powierzchnią, więc nie powinno być problemu.
Twórcy znani są z dobrego odwzorowania klimatu, a przy grze tego typu, kolosalne znaczenie ma bogate wyobrażenie na temat panujących realiów. Za oknem w Tatrach czy na Ursynowie 'powinno' nie funkcjonuje w rzeczywistości. Te tendencje szczególnie widać w starszej zabudowie(sprzed 100lat i mniej).
Patrząc na realia istniejące w grze, to do dyspozycji pozostają ograniczone rodzaje surowców, stąd monotonia w budownictwie. Domniemani mieszkańcy znaleźli dobry sposób na budowę w beznadziejnych realiach - trzymają się tego.

16.06.2017 18:21
📄
2
odpowiedz
1 odpowiedź
mati2109
64
Konsul
9.5

Zapowiada się świetna gra- byłbym w niebo wzięty gdyby ukazało się na N Switch lub 3DS... :3

16.06.2017 19:53
👍
WildCamel
59
gry-online.pl

GRYOnline.plRedakcja

O, to to! :D

16.06.2017 18:49
1
odpowiedz
Maverick0069
38
Konsul

AJAJAJAJJAJAJAJJA!!!!!
Czekam od dawna!!!!

16.06.2017 20:43
👍
odpowiedz
zanonimizowany581957
99
Generał

Jest na co czekać :) Nic tylko cieszyć się, że tak ciekawe produkcje rodzą się w naszym kraju!

post wyedytowany przez zanonimizowany581957 2017-06-16 20:43:33
16.06.2017 21:28
👍
odpowiedz
Dharxen
33
Generał

Zapowiada się świetnie.

16.06.2017 23:17
odpowiedz
Matihias
28
Chorąży

Frostpunk bardzo wyraźnie nawiązuje do książki "Lód" Jacka Dukaja. Może twórcy wplotą do fabuły inne nawiązania do prozy Dukaja.

17.06.2017 10:39
odpowiedz
2 odpowiedzi
sub41
8
Legionista
9.0

Wow! W erze dosłownej powodzi produkcjami kiepskimi, nieciekawymi lub powtarzalnymi nastawionymi na komercję i zyski korporacji, Frostpunk faktycznie odstaje od reszty. Niesamowite, że jednak można stworzyć coś nowego od podstaw, co zachwyca, czego jeszcze nie było.

17.06.2017 12:40
PEEPer
49
Pretorianin

Jak uważasz że nic nowego się nie da wymyśleć to twoja kreatywność jest bliska zeru. Pełno pomysłów na gry jest lecz komercjalizm wymaga braku ryzyka.

14.03.2018 09:54
👍
bluesme
30
Centurion

PEEPer - chyba zabrakło zrozumienia czytanego tekstu:
"powodzi produkcjami (...) nastawionymi na komercję i zyski (..) Niesamowite, że jednak można stworzyć coś nowego".

Nigdzie nie jest napisane, że problem to brak jest pomysłów, że nie dało się czegoś wymyślić.
Wypowiedź którą skomentowałeś zwiera ten sam sens logiczny co Twoje drugie zdanie, tylko sformułowana została w oparciu o bogatszy język.
....
Jeszcze ten osobisty wyjazd i poddanie ocenie:
"twoja kreatywność jest bliska zeru"
Taka auto-groteska wyszła...

17.06.2017 11:36
odpowiedz
Salzmore
25
Konsul

Jako grafik, chciałbym powiedzieć wprost: ten interfejs wygląda przegenialnie. Ludzie od 2D ze studia 11 bit zasługują na jakąś podwyżkę. Wszystko wygląda świetnie, od loga, przez interfejs in-game, po te okna wyboru i księgi praw, które wyglądają po prostu mistrzowsko. Nie oceniam tego jak to wszystko będzie działać i intuicyjnie się sprawdzać, ale po prostu stwierdzam, że to jest cudo.

17.06.2017 11:46
odpowiedz
Ravager
25
Chorąży
9.0

Połączenie klimatów XIX wieku i nowej epoki lodowcowej zapowiada się po prostu miodnie. Czekam z niecierpliwością!

17.06.2017 13:39
odpowiedz
weak_chris
40
Centurion
8.5

Z całym szacunkiem do CD Projekt RED, ale to 11 bit studios są moimi ulubionymi twórcami gier w Polsce

17.06.2017 21:55
odpowiedz
pabloNR
52
Konsul

Wielkie halo. Tropico na Antarktydzie :D.

30.06.2017 12:39
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Entuzjazm w tekście jest jak najbardziej odczuwalny, ale chyba zdecydowanie gra prezentuje się lepiej w akcji, niż na samych obrazkach. :P

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze