Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 1 kwietnia 2008, 13:48

autor: Łukasz Malik

Gran Turismo 5 Prologue - recenzja gry

Sony życzy sobie za Gran Turismo 5 Prologue 139 złotych. Niewiele? Z pozoru. Sześć tras i 60 samochodów to przedsmak tego, co znajdzie się w ostatecznej wersji gry.

Recenzja powstała na bazie wersji PS3.

Gran Turismo... Magiczna nazwa, magiczne dwie litery na pudełku z grą, która sprawiła, że długo oszczędzałem pieniądze na szare PlayStation. Wystarczył jeden kontakt ze wspaniałymi pojazdami, rozsmakowanie się w ich tuningu oraz radość z objeżdżania konkurentów w coraz lepszych pojazdach. Później przyszła druga część legendarnego GT, a wraz z nim długie godziny przez telewizorem. Zdaję sobie sprawę, że zabrzmi to wręcz niemożliwie, ale na ekranie jednego z nich pojawiła się fluoryzująca poświata – dokładnie w miejscu, gdzie na najczęściej przebywał samochód w grze...

Gdy Sony ogłosiło rozpoczęcie prac nad Gran Turismo na PlayStation 2 błyskawicznie zapadła decyzja o rozpoczęciu oszczędzania gotówki... Polyphony Digital po raz kolejny spełniło obietnice, zaś kombinacja GT z kierownicą pracującą w standardzie Force Feedback przyczyniła się do wielu bezsennych nocy. Jeszcze większa euforia towarzyszyła pierwszemu odpaleniu GT4, które upłynęło pod hasłem: „więcej, mocniej, ładniej”.

Niedawno odebrałem telefon, zaś w słuchawce usłyszałem – „już jest”! Nie pozostało nic innego, jak czym prędzej zakupić konsolę, by z zaciszu własnego lokum sprawdzić Gran Turismo 5 Prologue. Mój pierwszy kontakt z grą nastąpił w trakcie ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie i już wtedy wiedziałem, że warto czekać...

Gra jest dostępna w tradycyjnej formie, czyli w postaci płyty i pudełka. Kto ceni sobie wolną przestrzeń na półkach może także pobrać produkcję z sieci. Druga opcja wymaga dosyć mocnego łącza albo cierpliwości, gdyż demo „ważące” niemal 2 GB nie ściągnie się równie szybko, co demonstracyjne wersje innych gier. Po czterech godzinach całość była na dysku i przystąpiłem do instalacji. Ciekawostką jest fakt, że w wersji „sieciowej” gra nie zawiera filmików, które trzeba dodatkowo zasysać – oczywiście bezpłatnie.

W wyścigach grafika, dźwięk i park maszyn nie jest najważniejszy. Pierwsze skrzypce gra model jazdy, który potrafił pogrzebać wiele potencjalnie doskonałych gier, choćby Sega GT, czy wypromować niezbyt piękne produkcje – wystarczy wspomnieć o legendarnym Colin McRae Rally. Nic dziwnego, że pierwszy kontakt z GT5 skończy się dla każdego tak samo – szaleńczy bieg przez menu, wybranie pierwszego auta z brzegu i wizyta na torze wyścigowym... Czego na nim doświadczymy?

Model jazdy został umiejętnie wyważony między grą zręcznościową a symulacją. Co ważne, Polyphony Digital przewidziało dwa stopnie realizmu. W trybie standardowym auta prowadzą się niemal identycznie, co w pozostałych odsłonach Gran Turismo, czyli przewidywalnie i stosunkowo prosto. O naprawdę głębokie poślizgi trzeba się wręcz postarać lub wykazać daleko idącym brakiem techniki jazdy. W trybie symulacji natomiast najmocniejsze samochody zachowują się odrobinę nieprzewidywalnie i nawet krótkie dociśnięcie gazu do podłogi może je wyprowadzić z równowagi. W rękach doświadczonego Gracza taka tendencja może okazać się niebagatelną zaletą, gdyż umiejętne balansowanie samochodem jadącym kontrolowanym poślizgiem może ułatwić pokonanie krętych fragmentów trasy.

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.

Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja
Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja

Recenzja gry

To, co zrobił Ubisoft z The Crew 2, zakrawa niemal na skandal. Takiego recyklingu w sandboksach jeszcze nie było. Ale wiecie co? Nie chce mi się podnosić larum, bo jeżdżenie po USA (a także latanie i pływanie) wciąż potrafi być nad wyraz przyjemne.

Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony
Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony

Recenzja gry

Seria Burnout na zawsze odcisnęła piętno na gatunku zręcznościowych wyścigów, a szczytowym jej osiągnięciem okazała się gra Burnout Paradise. Niezwykłe dokonanie w dziedzinie designu i jednocześnie gwóźdź do trumny firmy Criterion Games.

Komentarze Czytelników (40)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
01.04.2008 20:59
😉
odpowiedz
albz74
114
Legend

Szanowne państwo, czy GT5P nie ma czasami prawdziwych dźwięków silników ?

01.04.2008 21:19
😊
odpowiedz
Stranger.
137
Spookhouse

GRYOnline.plTeam

Niedowiarkom proponuję porównać sobie np. te filmiki:
http://uk.youtube.com/watch?v=ZOICwbcr8C4
http://uk.youtube.com/watch?v=4LYT-XioTeA
http://uk.youtube.com/watch?v=Adiiu9HNTG0
Z dowolnym nagraniem gameplaya GT5P. :)

(mowa jedynie o odgłosach silników - żeby nie było niedomówień :))

Mimo wszystko domyślam się, że gdybym był posiadaczem PS3, za wszelką cenę chciałbym położyć swoje łapska na tym "demie". :))

albz74 --> Po pierwsze, nie trzeba być audofilem żeby doszukać się nawet w youtube'owych warunkach różnicy jakościowej. Po drugie, na YT z tego co zauważyłem (usłyszałem) masakrycznie tnie jedynie jakość obrazu, a nie dźwięku. Normalnie można słuchać np. teledysków. :)
Jeszcze tak btw, w grach z serii GT praktycznie od pierwszej części IRYTOWAŁY mnie dźwięki pisku opon i widzę (słyszę), że w piątce właściwie nic się w tej kwestii nie zmieniło. :)

01.04.2008 21:24
odpowiedz
albz74
114
Legend

Stranger- filmiki z youtube ? przecież nic tam nie usłyszysz :)

01.04.2008 21:38
😃
odpowiedz
albz74
114
Legend

Stranger-

Jeszcze tak btw, w grach z serii GT praktycznie od pierwszej części IRYTOWAŁY mnie dźwięki pisku opon i widzę (słyszę), że w piątce właściwie nic się w tej kwestii nie zmieniło. :)

podobno od pierwszej części używają tego samego sampla :)

Poniżej typowy głos w internetowej dyskusji o GT5:
If PD doesn't fix the engine sounds this time around, then i probably won't even bother to buy GT5 (Oh wait, i don't even have a PS3 )

01.04.2008 21:41
odpowiedz
_MaZZeo
41
Legend

Stranger, ale nie mozesz chyba jednoznacznie powiedziec ze te auta w GTR2 brzmią tak samo w rzeczywistości. Trzeba by było zrobić porównanie. Nie zmienia to faktu, ze dźwięk rwie beret :>

a wczoraj sciagnałem 2 mody z prototypami Le Mans z Audi R10, "Pużo" 908 i Bentleyem 8 Speed na czele i nawet takie auta zrobione przez fanów brzmią mocarnie :)

BIG EDIT: chciałem posłuchac odgłosów silnika z GT5, i co sie okazało?

http://uk.youtube.com/watch?v=AkAN-1tCzRs

OMG, przeciez wszystko jest zagłuszane przez piszczenie opon, co za debilizm...

01.04.2008 21:47
😊
odpowiedz
Stranger.
137
Spookhouse

GRYOnline.plTeam

albz74 --> Zawsze można spojrzeć na ten problem z innej strony...

Przykładowo:
Posiadacze PS3 i tak masowo zaczną kupować tę grę, bo nie mają żadnej konkurencyjnej ścigałki samochodowej do wyboru, oczywiście poza paroma (średnimi) tytułami multiplatformowymi, takimi jak na przykład ProStreet. Można się domyślać, że gdyby PS3 miało kilka konkurencyjnych i ekskluzywnych gier wyścigowych, użytkownicy tej konsoli nie podchodziliby tak entuzjastycznie do premiery GT5P. :)

Albo:
Podobne głosy pojawiają się niekoniecznie z zazdrości wynikającej z tego, że nie ma się w domu PS3. Niejeden hardcore'owiec ma zapewne na wyposażeniu PeCeta, którego aktualna wartość dwu czy nawet trzykrotnie przewyższa cenę tej konsoli albo jest posiadaczem X360 (czy nawet wszystkich produkowanych obecnie konsol) i pokaźnej biblioteczki gier. Ja bym powiedział, że ma to na celu regularne sprowadzanie niektórych fanów PS3 na ziemię. Można niekiedy odczuć, że każdy exclusive na PS3 jest przez nich wręcz ubóstwiany i kreowany na absolutny ideał. Niektóre gry na takie ochy i achy oczywiście zasługują (choćby Uncharted), ale niektóre już nie.

I żeby była jasność - absolutnie nie zaliczam się do grona osób, które wykorzystują każdą okazję do tego żeby sobie dla przyjemności najechać np. na Sony albo PS3 (grupa ta jest reprezentowana między innymi przez naszego forumowego rafaelona ;)). Widząc jednak rozwijającą się dyskusję na temat dźwięków w GT5P (i ogólnie serii GT) pozwoiliłem sobie na przedstawienie mojej opinii na tej temat, popartej obcowaniem zarówno z GT1-4, jak i niemal wszystkimi symulatorami firmy SimBin. :)

_MaZZeo --> Tu nie chodzi o dokonywanie szczegółowych analiz w celu sprawdzenia czy i jak bardzo są realistyczne. Chodzi IMHO o czyste doznania z jazdy. A te w grach SimBina, zakładając oczywiście że dysponuje się dobrym sprzętem audio, są zniewalające (szczególnie w połączeniu z widokiem od środka, trzęsącą się kabiną i dobrą kierownicą :)).

artattak --> Zauważ, że użyłem określenia "ścigałka samochodowa". Jedynie w Burnoucie masz "normalne" samochody. :) Dobrze, że jest takie zróznicowanie (zapomniałeś jeszcze chyba o Wipeoucie HD), ale przydałaby się też jakaś konkurencja w ściśle określonych ramach (czyli w tym przypadku - wyścigi z udziałem samochodów i na asfaltowych trasach).

01.04.2008 22:57
odpowiedz
artattak
29
Konsul

Stranger na ps3 jest motorstorm który jest kapitalną gierką i w wyścigach tego typu nie ma konkurencji, jest też formuła 1 która naprawdę ma świetną grafę bardzo dobry model jazdy, zniszczenia, i AI komputerowych graczy na naprawdę bardzo wysokim poziomie, jest burnaut dominator który daję radę w każdym aspekcie. teraz pojawiło się GT ja wiem że to demko ale masa pełnych gier wyścigowych nie dorównuje temu DEMKU. Jam mam 36 lat grałem na ZX-spektrum potem na c-64, na amidze 500 i amidze 1200 potem PC. playstation 1 i playstation2 na pc grałem chyba we wszystkie dobre wyścigi i napiszę żadna ale to żadna gra wyścigowa nie zasysała mnie tak jak GT po krótkim obcowaniu z GT prolouge mogę stwierdzić warta tych pieniedzy i kropka, wiele godzin zabawy no i jest multi który przedłuży żywotność o kilka miesięcy. No i pamietajmy że ps3 jest na rynku dopiero kilkanaście miesięcy a mamy tyle świetnych gier wyścigowych i nie tylko.

No właśnie wczoraj pobrałem i zainstalowałem GT na ps3. Recenzent napisał że grafika dobra kurde ja czegoś takiego jeszcze nie widziałem po prosty z rozdziawioną gębą patrzyłem i nie mogłem uwierzyć w to co widzę. Grafa obłęd prawie fotorealistyczna framerate płynny 60 fps zdarza mu się zwolnić ale naprawdę bardzo rzadko no ale jak animacja spadnie z 60 do 40 czy 30 fps to i tak nie przeszkadza w grze większość gier śmiga wogóle w 30 fps /forza/ nie ma co biadolić graficzny obłęd nie widziałem żadnej gry na takim poziomie graficznym, gra pracuje w full-hd konsola musi przeliczyć 4 razy więcej pixeli niż w HD. Model jazdy na ustawieniu symulaton daje radę narawdę nawet jadąc słabym autkiem trzeba się skupić na zakrętach co by nie zaliczyć poślizgu. Poruszanie się po menu wcale nie jest takie upierdliwe 2-3 sekundy to max.
W ogólnym rozrachunku gra prezentuje się obłędnie pod względem wizualnym jak i grywalnością.

01.04.2008 23:28
odpowiedz
StoogeR
131
Generał

artattak => Dla scislosci forza smiga na 60 fps. Ale i tak respect dla polyphony i gt5, 60 fps w 1080p przy tak fenomenalnie wygladajacych samochodach robi wrazenie. Jenak nie jest tak pieknie jak mialo byc. Model jazdy mnie nie przekonuje za bardzo (moze kwestia przestawienia sie z forzy na gt5, brak kierownicy do ps3 moze tez) Kilka niby drobnych (i mniej drobnych: AI) niedomagan ale jednak... byc moze full pokaze prawdziwa klase.

02.04.2008 00:27
odpowiedz
zanonimizowany481510
14
Senator

Interesowałoby mnie rzetelne porównanie GT5 i Forza 2. W sumie Forza 2 była jednym z powodów, dla których kupiłem xboxa. Na razie co prawda bawię się na poziomie o szczebel wyżej niż najniższy, z włączoną kontrolą trakcji i ABS ;) ale i tak daje mnóstwo radości z gry. Do tego te ulepszenia, tuning (którego jeszcze nie ruszałem) i mnogość różnych opcji. Niesamowicie czuć różnicę między autami z napędem na przód, tył czy na cztery łapy. Grafika może nie jest jakaś rewelacyjna - otoczenia, bo samochody bardzo ładne, ale i tak ta gra to mistrzostwo świata. No i są uszkodzenia.

02.04.2008 07:50
odpowiedz
albz74
114
Legend

provos - takie porównanie najwcześniej za rok ;) Niewykluczone, że będziemy porównywać FM3 z GT5

02.04.2008 08:59
😈
odpowiedz
zanonimizowany481510
14
Senator

Jeśli o mnie chodzi, to wystarczyłyby car packi i nowe tory do FM2 :) Gra z grafiką GT5 i resztą z FM2 osiągnęłaby doskonałość i nie trzeba byłoby robić więcej samochodówek.

02.04.2008 09:31
odpowiedz
neozes
31
Generał

Grafika grafiką.... ale na torze jest AŻ 16 auto! Uważam to za nie lada wyczyń, przy takim poziomie wykonania.

02.04.2008 09:36
😜
odpowiedz
godfather15
1
Pretorianin

jeśli to demo tyle kosztuje co napisał jakiś łoś z góry to wybule na to całą emeryture!!

02.04.2008 14:34
😈
odpowiedz
Domel31
15
Legionista

Eh a ja powiem tak kto pisal ten artykul wogole nie ma pojecia o tworzeniu gier.
Nie zgadzam sie z wieloma sprawami ktore napisal recenzent ale to moja sprawa. Mam nadzieje ze wiekszosc ludzi kupi i sami sie przekonaja. Moim zdaniem zabawa jest bardzo dobra. Jesli chodzi o fizyke to panowie - od czego bedzie tuning auta w gt5 wlasnie od tego ze bedziemy mogli stworzyc autko bardzo szybkie ale bedzie wypadac z trasy raz po raz natomiast najlepsi beda tuningowac tak ze przy najwyzszych predkosciach autko zachowa dobry balans na zakretach. Wiec mozna powiedziec ze dynamika auta oraz jego kierowanie bedzie zalezec wylacznie od nas.

Finalowo 139 zl moim zdaniem to bardzo przyzwoita cena, nie ma co dostajemy naprawde bardzo dobry produkt nazywajac go demo to lekka przesada jak widac w nazwie ma prologue a nie demo.
Demem to jest Euro 2008 - 2 druzyny jeden stadion i 5 min gry

Pozdrawiam

02.04.2008 14:46
odpowiedz
MientusPL
12
Konsul

narzekacie na brak modelu zniszczeń. Ale statystyki sprzedawalności GT4 w porównaniu np. do GTR2 to kolosalna różnica. Widać, nie każdy patrzy na grę po modelu zniszczeń.

02.04.2008 16:53
odpowiedz
Conath
142
Senator

albo po realizmie;)

02.04.2008 17:18
😁
odpowiedz
Stranger.
137
Spookhouse

GRYOnline.plTeam

MientusPL --> Aha, czyli sugerujesz, że jedyna istotna różnica pomiędzy GTR2 a grami z serii GT dotyczy braku modelu uszkodzeń? :D Geez, co za ludzie. :)
Poza tym zauważ, że nikt przed Tobą nie poruszał tematu sprzedawalności tych gier... i dobrze, bo to gry na inne platformy, a na dodatek stworzone dla innych grup docelowych. :) Jest też bardzo prawdopodobne, że najwięksi fani GTR2 nigdy nie tkną GT i na odwrót. :)

Lutz --> Żeby było śmiesznie, GTR w tym wątku pojawiło się nie w kontekście modelu jazdy czy realizmu, a warstwy dźwiękowej. :D Polemika nie dotyczy ganienia GT5P za braki w realiźmie czy ogólnie nie-bycie-true-simem, tylko nawiązuje do pierwszego cytatu z postu [8]. :)

02.04.2008 17:30
odpowiedz
Lutz
167
Legend

Stranger tego wlasnie nie rozumiem, stada zwolennikow symulacji napadajacych na kazdy fragment, na ktory stado (a moze wiecej niz stado) napalonych na GT5 uzytkownikow nawet nie zwroci uwagi. A potem piszesz ze jedni nie tkna a inni tak, wiec zostawcie juz to GT5 i grajcie w gtr.

p.s.
Ja i tak wolalem richarda burnsa i gpl, teraz lubie po prostu rozrywke.

02.04.2008 19:24
odpowiedz
monaker
19
Legionista

Od niedawna posiadam konsole xbox 360 i pogrywam w forze 2 i musze powiedziec ze forza 2 jest swietna gra( niesamowite jest tuningowanie maszyn, moglem stuningowac sobie golfa 2 ktorego kiedys posiadalem w realu a potem wyjechac nim na tor i odjezdzac rywalom, nieporownywalne uczucie) w gt 5 chyba najwiekszym minusem jest brak modelu zniszczen. dziwne jest uczucie jak walniesz w bande przy 300 km/h i jedziesz dalej ( w forze jest to swietnie zbalansowane).

02.04.2008 20:09
😉
odpowiedz
cioruss
0
Senator

Lutz -> wyobraz sobie, ze dostajesz wspaniale wygladajacy tort urodzinowy, a na nim odpowiednia ilosc swieczek, ktore palac sie - perfidnie pierdza. zalisz sie na forum, a ktos przychodzi i mowi: tort jest od jedzenia, a nie sluchania. niby racja, ale jakis niesmak pozostaje.

02.04.2008 23:23
odpowiedz
Mr.Kappa
40
Pretorianin

wy patrzcie na post godfather'a. niezly zartownis nam sie tu znalazl :P

02.04.2008 23:47
odpowiedz
Lutz
167
Legend

cioruss jak widze jestes jednym z tych co to "bulkie przez bibulkie", o co chodzi z tym pierdzeniem ? Rozumiem ze to miala byc jakas przenosnia, ale absolutnie nie mam pojecia jak sie to ma do GT5 ktore jest do grania a nie do jedzenia, co wiecej jest to "niepelna" wersja gry, ktora bogactwem zalatwia wiele "pelnych" gier. Ja rozumiem ze ty bedziesz nalezal do grupy grajacych ale caly czas siedzac przy grze bedziesz rzucal przez ramie do kolegow komentarze pod jej adresem, "jakie toto zle, a tamto niedopracowane i wogole to nie jest tak jak powinno byc". Znam takich i absolutnie sie z nimi nie licze. Chce realizmu gram w to o czym wspomnialem wczesniej, chce sie pobawic i nacieszyc oko, sprobuje sobie gt5.

04.04.2008 13:53
odpowiedz
Perkel
45
Konsul

co do odgłosów to naprawde musza bardziej popracować bo np pisk opon w takim mclarenie f1 GTR nigdy nie usłyszysz baa nie uszłyszysz własnych myśli jak siedzi się w środku a co dopiero pisk opon a tynm bardziej szum wiatru. Powinnie lepiej troche dopracowac warstwe dźwiękową kokpitu :)

08.04.2008 12:19
odpowiedz
LooZ^
111
Legend

Gra sprzedaje sie jak woda, dzisiaj dostalismy dostawe 3 sztuk i juz ich nie ma ;)

08.04.2008 12:20
odpowiedz
albz74
114
Legend

UK drugi tydzień z rzędu no.1

11.04.2008 10:07
odpowiedz
Stashek123
7
Legionista

Sorry ale do symulacji to jeszcze temu daleko, znacznie bliżej jest Forza 2, samochody w GT ruszają sie jak kloce w zakrętach i przy zderzeniach, ostro katowałem Forze, tera Gran Turismo i stwierdzam że Forza 2 jest znacznie lepsza, no chyba że ktoś bardziej od jeżdżenia lubi kolekcjonowanie japońskich i innych autek. Sama jazda możliwości modyfikacji aut, kontroli ich parametrów są i będą w pełnym GT zapewne mniejsze. Tak czy siak obie gry nie umywają się do symulacji z rynku PC genialnego Live for Speed, Rfactor czy produkcji od Simbim (race, GTR, GTL) tam bez kiery ani rusz i jako kierowca musze stwierdzić że to tam naprawde można pojeździć praktycznie jak w rzeczywistości.

23.04.2008 14:40
odpowiedz
artattak
29
Konsul

Napiszę krótko od kilkunastu dni meczę GT prolouge, model jazdy przy ustawieniach profesional naprawdę wysmakowany fury bez problemu tracą przyczepność daleko przed zakrętem trzeba chamować gra nie wybacza najmniejszego błędu od razu lecimy w piach i po wygranej, każde kilogram masy auta i typ napędu 4wd, front lub tył ma bardzo duży wpływ na prowadzenie fury. Podsumowując COD4 leży nie tknięty od kilkunastu dni. Gt wymiata w multi rywalizacja na torze jest przednia. A skoro GT zepchneło COD4 który w moim rankingu był numerem 1 to chyba wystarczająca rekomendacja, a to tylko demo. Gorąco polecam bo multi gwarantuje naprawdę długie godziny emocjonującej gry.

07.08.2009 08:04
odpowiedz
Perkel
45
Konsul

@ Stashek123

przestań bluźnić i włącz wreszcie proffesional w opcjach... bo po tym co mówisz widziałeś gt chyba tylko na youtube

27.09.2009 17:48
odpowiedz
pogrzebacz
38
Chorąży

gt nie było nie jest i raczej nie będzie żadną symulacją,miałem ps3 i ten tytuł i wiem ,oczywiście posiadam g25, model jazdy odbiegający znacznie od faktycznego

10.01.2013 00:40
😉
odpowiedz
shumi88
1
Junior

forza to kopia gran tursimo ?? ooo tak kazdy to powie :) nawet opis w pc game :) nietylko dla mnie ale dla wielu gt jest lepsze bo jest :) gt niejest gra typu nfs super tuning wygladowy i super przesadzona predkosc jak w nfs :) tylko to jest SYMULATOR I dosc realistyczny :) jakie mamy sterowanie w forzy czy np nfs :) zenujace, jesli posiadamy good tv full hd nie 19 cali :) to nienarzekamy na efekty gry :) gt rzadzi pod wieloma wzgledami a samochody ktore niemaja widoku z srodka poczytajcie co mowi na to producent i otym ze niemaja :) ma racje... a widok z srodka jest wrecz dokladnie idealny . polecam gt5 tryb realistyczny i gra sie super ;)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze