Filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon TvFilmy
Filmy i seriale 4 kwietnia 2021, 09:30

autor: Karol Laska

Wielcy reżyserzy, których nienawidzili aktorzy

Najwybitniejsze kinowe dzieła powstają zwykle w bólach, a za męki te często odpowiada szalona i brutalnie egzekwowana wizja reżyserów. Z którymi twórcami filmowymi pracuje się najtrudniej i dlaczego? Na te pytania sobie dzisiaj odpowiemy.

Stanley Kubrick – reżyser Lśnienia

  1. Kto to: chory geniusz odnajdujący się w każdym gatunku filmowym
  2. Jakie filmy nakręcił: Lśnienie, Mechaniczna pomarańcza, 2001: Odyseja kosmiczna

Postawiłem samego siebie trochę pod ścianą, nazywając Finchera perfekcjonistą, bo teraz nie wiem, jak określić Kubricka. Reżyser ten wykazywał się jeszcze większą manią powtarzania danych ujęć, działając w myśl zasady: „Jeśli musisz nakręcić coś stukrotnie, aby się udało, to nakręć to dwustukrotnie, aby udało się dwa razy”. Logiczne, prawda? I nie chodzi tu nawet o nagrywanie jakichś złożonych scen – na planie Lśnienia Scatman Crother (grający Dicka Halloranna) był zmuszany do przechodzenia z pokoju do pokoju jakąś chorą liczbę razy. Niby prozaiczna czynność, ale nieustannie powtarzana potrafi zmęczyć.

Zresztą to niejedyna osobliwa ciekawostka zza kulis The Shining. Produkcja tego filmu tak naprawdę definiuje Kubricka jako artystę nieco oderwanego od rzeczywistości, ślepo zapatrzonego w swoje dzieło. Znęcał się między innymi psychicznie nad Shelley Duvall znanej z roli Wendy Torrance, ale nie z czystego sadyzmu. Po prostu chciał, aby bardziej weszła w rolę terroryzowaną przez psychopatycznego męża kobiety, która walczy desperacko o życie.

Podobne metody stosował chociażby podczas zdjęć do Mechanicznej pomarańczy. Tym razem ofiarą wizji reżyserskiej stał się Malcolm McDowell, który wcielił się w Alexa DeLarge’a, głównego bohatera filmu. Protagonista spędza część akcji w nietypowym ośrodku resocjalizacyjnym i Kubrickowi bardzo zależało na tym, aby aktor czuł się nieco zaszczuty i uwięziony. A tak poza tym zgadnijcie – na podstawie powyższych informacji – ile razy Kubrick powtarzał scenę, w której Alex jest opluwany. Podpowiedź – o parędziesiąt razy za dużo.