Najpiękniejszy indyk świata – czym jest Weakless?

Weakless to polska gra, nad którą pracowały m.in. Ania Kowalczyk i Agnieszka Wlazły. Gra, która operuje wieloma emocjami, aby ukazać historię Niesłyszącego i Niewidomego. Porozmawiałam z twórczyniami gry, która zamiast o niemocy, mówi o przyjaźni.

Julia Dragović

Ten tekst mógłby być o słabościach, ale nie będzie. Bo w Weakless ich nie ma. I Weakless ich nie ma.

WEAKLESS W SKRÓCIE:

Studio: Cybeish Games

Wydawca: Punk Notion

Data premiery: 13 grudnia 2019 na Xbox One; 2020 PC.

Tak miał się zaczynać ten tekst. Bo to prawda. Chodziłam wokół niego przez dwa tygodnie, a wokół samej gry – jeszcze dłużej. Jedno i drugie, połączone, wywołało we mnie kryzys twórczy. Z reguły, kiedy mam coś napisać, w mojej głowie po prostu pojawiają się idee, frazy, całe zdania. Jadę tramwajem, odkurzam, idę – w trakcie pozornie bezmyślnych czynności mózg sam je produkuje i nie mam na to żadnego wpływu. Nie tym razem. Na moim pulpicie znajduje się obecnie kilkanaście wersji tego tekstu, ich tytuły wyrażające rosnącą frustrację. Każda wersja inna. Każda zła. Każda urwana w trakcie z powodu kompletnej pustki w głowie. Kilka dni spędziłam na prokrastynacji – trochę z rezygnacji, trochę z wyparcia, a trochę w nadziei, że coś w końcu do mnie przyjdzie. Nie przyszło.

A potem dostałam odpowiedzi na moje pytania od twórczyń Weakless, Ani Kowalczyk i Agnieszki Wlazły. I było jeszcze gorzej. Dlaczego? Długo analizowałam przyczyny. Oto, do jakich doszłam wniosków.

Kwintesencja widoków, które serwuje Weakless. Gra naprawdę jest ładna.

Miłość od pierwszego spojrzenia

Ta gra to przeciwieństwo syndromu paryskiego. Czym jest syndrom paryski? Czytacie i słuchacie o tym, jaki to Paryż jest piękny i wspaniały, a potem jedziecie tam, i kicha. Brud, hałas, tłumy i osoby bezdomne śpiące na środku chodników. Zawód. Rozpacz. Debet na koncie. Tak mniej więcej opisuje to jedna z definicji.

Początek gry – tak swój świat "widzi" Niesłyszący.

W Weakless zaczynacie grać i myślicie: acha. Ekran jest czarny, pośrodku szare zarysy otoczenia, a wśród nich – postać. I muzyka. Bardzo ładna muzyka. Kojąca. Pchacie więc postać do przodu, ale jedyne co się zmienia, to kształty. Pole widzenia dalej wąskie. Myślicie: acha. Spoko gra. Potem rozwiązujecie pierwsze zadanie, spotykacie drugą postać i… widzicie. To jest ten Paryż, o którym czytaliście. Nie. On jest jeszcze piękniejszy.

NO DOBRA, FIXY, ALE CO TO WŁAŚCIWIE ZA GRA?

Weakless to przygodówka z elementami zręcznościowymi, a miejscami z zagadkami logicznymi. Sterujecie dwoma bohaterami, ale nigdy jednocześnie. Pierwszy z nich, Niewidomy, słyszy dźwięki i rejestruje tylko najbliższe otoczenie – w jego przypadku przedstawione z pomocą monochromatycznych zarysów. Jego zasięg może na jakiś czas poszerzać przy pomocy echolokacyjnej laski. I to on jest tym silnym, może zatem przesuwać ciężkie przedmioty. Drugi, Niesłyszący, widzi wszystko, słyszy jednak jedynie przytłumione dźwięki, a niektórych nie słyszy wcale. Jest zwinny i potrafi wspiąć się tam, gdzie jego towarzysz nie może. Źródło światła na jego głowie, wytężone, pozwala odblokować roślinne „pomosty” łączące lokacje i niwelować przeszkody. Razem tworzą zespół idealny, zdolny poradzić sobie z każdym napotkanym problemem. Protagoniści są Oplotkami – stworzeniami zamieszkującymi niegdyś prosperującą cywilizację. Do tej pory napędzała ją życiodajna Żywica i wszystko szło dobrze. Beztroskie życie Oplotków zaburzyła jednak destrukcyjna Zgnilizna, która ograniczyła przepływ Żywicy, tym samym powoli i dotkliwie niszcząc ich krainę. Zadaniem dwóch przyjaciół jest powstrzymanie postępującej degeneracji środowiska i przywrócenie równowagi ich światu.

W Weakless dwóch protagonistów – Blind i Deaf, uzupełniają się wzajemnie. Są swoimi przeciwieństwami, a jednak łączy ich nierozerwalna i symbiotyczna przyjaźń. Nie da się stwierdzić, czy tym, co sprawia, że tak do siebie pasują, są ich słabe albo mocne strony. Pamiętacie pierwszy akapit? W tej grze nie ma słabości. Są unikalne zdolności. Jest współpraca. Jeśli Niewidomy i Niesłyszący współpracują – mogą wszystko. W kilka chwil nauczycie się, że odpowiedzią na zastój zawsze będą umiejętności jednej lub drugiej postaci. I przestaniecie postrzegać je jako niepełnosprawne, a zaczniecie jako niezastąpione.

Muszę wam wyznać, że takie gry, zaangażowane i z istotnym przesłaniem, na dokładkę z polskiego studia, tworzone przez kobiety (z wiadomych względów jest to dla mnie czynnik szczególnie ważny) – one mi po prostu dają radość. I wiecie, nie taką, że pobiegam sobie między kontenerami, postrzelam do żołnierzy, z kimś tam wygram, trochę mi ulży i zaraz o tym zapomnę. To zupełnie inna radość. Jak kiedy obejrzycie dobry film, ale naprawdę dobry. I myślicie o nim, analizujecie, wyławiacie przesłanie i jesteście pod jego wrażeniem. Albo kiedy pójdziecie na spacer w piękne miejsce i aż chcecie się zatrzymać, żeby móc dłużej nacieszyć się widokiem. Potem jeszcze długo to wspominacie, a humor macie świetny do końca dnia. To jest ta radość.

Ta radość to dowód na to, że obcujecie z pięknem. Ze sztuką. Jeśli ktoś z was uważa jeszcze, że gry nie mogą nią być, Weakless jest tym argumentem, który zmieni wasze zdanie.

CHODŹMY NA SPACER

Perspektywa Niesłyszącego jest tak magiczna i szczegółowa, że grając, dla samej przyjemności często przystawałam i lustrowałam całe otoczenie od góry do dołu i dookoła. A potem przełączałam się na Niewidomego i słuchałam jego świata. I jeden i drugi jednak, czy wzrokiem, czy słuchem, rejestruje też czający się niepokój.

Weakless

Weakless

PC Xbox

Data wydania: 13 grudnia 2019

Informacje o Grze
6.6

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

29

Julia Dragović

Autor: Julia Dragović

Studiowała filozofię i kierunki filologiczne. Pisanie trenowała, rzeźbiąc setki prac zaliczeniowych. Dziennikarka GRYOnline od 2019 roku. Zaczynała w newsroomie, pracowała w dziale publicystyki jako felietonistka i recenzentka, a wkrótce również jako etatowa redaktorka działu poradników i anglojęzycznego Gamepressure do roku 2023. Gra od kiedy pamięta, we wszystko oprócz strzelanek i RTS-ów. Kociara, simsiara, betoniara. Kiedy nie czyści map ze znajdziek i nie gra w symulatory wszystkiego, strategie ekonomiczne, RPG-i (papierowe też) oraz romantyczne indyki, lata z aparatem po polskich i zagranicznych miastach w poszukiwaniu brutalistycznej architektury i postkomunistycznych reliktów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2019-12-06
21:36

igi19 Chorąży

👍

Super! Warto pisać o takich grach :) To jest ważne i piękne, nie tylko dla wymowy dzieła i dumy z powodów tożsamościowych, ale i dla powagi gatunku gier, ich możliwości w dziedzinie sztuki i poruszaniu poważnych - co często oznacza ciekawszych - tematów. Zwłaszcza że z tego co rozumiem, kwestie artystyczno - ekspresywne są elementem gameplayu i vice versa, nic tam nie wchodzi sobie w drogę. Panie i Panowie, tak się projektuje gry.

Komentarz: igi19
2019-12-09
16:26

Zdzichsiu Senator

Zdzichsiu

Wiadomo, czy gra doczeka się wydania pudełkowego na XONE?

Komentarz: Zdzichsiu
2019-12-09
18:01

zanonimizowany768165 Legend

Czyżby konkurent dla Ghost of a Tale w kwestii wyglądu? :]

Komentarz: zanonimizowany768165
2019-12-10
10:50

fixumdyrdum Pretorianin

fixumdyrdum

siera97 cena to 74,99 zł :)

Komentarz: fixumdyrdum
2019-12-12
16:57

mjfan2 Junior

Moim zdaniem, przede wszystkim należy docenić ogrom wysiłku oraz kreatywności, jakie zostały
włożone w stworzenie gry z tak:
mocnym, poruszającym niebanalnym i wartościowym przesłaniem. Sam pomysł gry, a zatem i jej twórczynie zasługują na duży szacunek i zainteresowanie odbiorców. Jako że sam jestem osobą niepełnosprawną koncepcja gry jest dla mnie wyjątkowo interesująca.
Mam nadzieję, że pozwoli ona zobaczyć świat z trochę innej perspektywy. Oby powstawało więcej gier z tak mądrą ideą.

Komentarz: mjfan2

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl