autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)
Ewolucja wybuchających beczek - eksplozje w grach
Eksplozje w grach komputerowych przeszły prawdziwą ewolucję: od kilkudziesięciu pikseli, aż do finezyjnych efektów cząsteczkowych. W artykule przedstawiamy przegląd tytułów, które miały do zaoferowania najpiękniejsze naszym zdaniem wirtualne wybuchy.
Spis treści
- Ewolucja wybuchających beczek - eksplozje w grach
- Doom (rok 1993)
- Freespace 2 (rok 1999)
- Call of Duty 2 (rok 2005)
- Supreme Commander (rok 2007)
- GTA IV (rok 2008)
- Far Cry 2 (rok 2008)
- Just Cause 2 (rok 2010) & Just Cause 3 (rok 2015)
- Crysis 3 (rok 2013)
- GTA 5 (wersja PC, rok 2015)
- Battlefield 1 (rok 2016)
Supreme Commander (rok 2007)
W momencie wydania Supreme Commander był jedną z najbardziej wymagających sprzętowo gier w historii. Sama liczba jednostek i możliwości skalownia pola bitwy były w stanie zmęczyć nawet komputery z najwyższej półki. Gracz potrzebował naprawdę potężnej maszyny, aby móc podziwiać starcia, w których na frakcję przypadało do 500 jednostek.
Za pomocą zoomu gracz mógł być bardzo blisko rozgrywającej się akcji i przyjrzeć się dokładnie każdemu szczegółowi maszyn wojennych lub spojrzeć z góry na całą mapę, aby mieć lepszy ogląd sytuacji.
Stworzony przez Gas Powered Games tytuł obsługiwał wiele rdzeni procesora, co było raczej rzadkością w 2007 roku. Eksplozje w grze po dziś dzień robią wrażenie, a wybucha tu dosłownie wszystko i wszędzie. Szczególnie imponujące są detonacje bomb nuklearnych, potrafiących zniszczyć całe armie w ułamku sekundy.
World in Conflict (rok 2007)
Strategia czasu rzeczywistego World in Conflict studia Massive Entertainment oferuje efekty eksplozji mogące podobać się nawet dzisiaj. Dym wolumetryczny i znakomite efekty świetlne współpracujące z biblioteką DirectX 10 pozwalały wygenerować przed oczami gracza zapierające dech w piersi bitwy.
Wykonanie ich było możliwe za sprawą silników MassTech (wykorzystującego wiele rdzeni) i Havok, dzięki którym całe otoczenie mogło ulec destrukcji. Szczególnie dobrze wyglądają eksplozje wywołane przez uderzające pociski artyleryjskie.
Mechanika gry opiera się na typowych dla tego gatunku starciach w czasie rzeczywistym i taktycznych bitwach. Akcja toczy się podczas lat 80-tych, w czasie zimnej wojny, która po fikcyjnej eskalacji między USA a ZSRR zmienia się w konflikt zbrojny z prawdziwego zdarzenia.