Wyszukiwarka gier
The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island

PC
po premierze

Data wydania: 2 września 1990

Przygodowe, Point-and-click, Piraci, 2D, Humorystyczne, Singleplayer

The Secret of Monkey Island to wyprodukowana przez firmę LucasArts, kultowa przygodówka, która zapoczątkowała jeden z najbardziej znanych cykli tego gatunku. Główny bohater - Guybrush Threepwood jest początkującym piratem, który pragnie ocalić swą ukochaną Elain z rąk okrutnego LeChucka. W tym celu musi skompletować załogę statku i popłynąć na tajemniczą Małpią Wyspę.

8.9

Gracze

OCEŃ
Oceny

Sekret Małpiej Wyspy to klasyczna gra przygodowa rozpoczynająca serię Monkey Island. Jej akcja rozgrywa się wśród piratów na Wyspach Karaibskich. Bohaterem jest Guybrush Threepwood, młodzieniec który rzucony na Melee Island postanawia zostać prawdziwym piratem. Tymczasem jego ukochaną, gubernator Elaine, porywa pragnący także ją poślubić zły pirat LeChuck. Aby ją uwolnić Guybrush musi skompletować załogę statku i udać się na tajemniczą Małpią Wyspę. Po drodze czeka go wiele przygód, walki, głównie na słowa, oraz zagadek do rozwiązania.

Autor opisu gry: Mariusz Klamra

Platformy:

PC Windows

PC Windows

Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń

Gry z serii

The Secret of Monkey Island
The Secret of Monkey Island
The Secret of Monkey Island

8GIER

Gry z serii Monkey Island

Cieszący się dużą popularnością cykl przygodówek. „Ojcem” serii jest Ron Gilbert, a na przestrzeni lat pracowały nad nią takie studia deweloperskie, jak LucasArts, Telltale Games oraz Terrible Toybox.

Gry z serii Monkey Island

Publicystyka

Opinie

8 kwietnia 2018

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Opinie

9 listopada 2012

LucasArts w rękach Myszki Miki – jakie gry powinien wskrzesić Disney?

Lucasfilm to nie tylko filmowe Gwiezdne Wojny, ale też cała masa kultowych gier ze stajni LucasArts, do których prawa ma teraz Disney. Spytaliśmy redaktorów naszego serwisu, które z tych produkcji powinny doczekać się kontynuacji.

LucasArts w rękach Myszki Miki – jakie gry powinien wskrzesić Disney?
LucasArts w rękach Myszki Miki – jakie gry powinien wskrzesić Disney?
Opinie

31 października 2012

Nie tylko zombie - kultowi nieumarli bohaterowie gier

Są bohaterowie, którzy tętnią życiem, są też tacy, których pulsu nie wyczujecie. Niby zimni i sztywni, ale rozgrzewają nas do czerwoności. Oto zestawienie najbardziej kultowych umarlaków!

Nie tylko zombie  - kultowi nieumarli bohaterowie gier
Nie tylko zombie - kultowi nieumarli bohaterowie gier
Opinie

14 sierpnia 2007

Ćwierć wieku LucasArts

Lubią ryzykować. Stworzyli grę na pecety, która nie uruchamiała się bez joysticka. Gdy granie przez sieć jeszcze raczkowało, wydali pozycję, która sprawdzała się wyłącznie w multiplayerze - LucasArts. Tworza gry od ćwierć wieku.

Ćwierć wieku LucasArts
Opinie

11 lipca 2001

Historia przygodówek

Niniejszy artykułu to widziana oczami jego autora (czyli proszę nie liczyć na obiektywizm :-) historia komputerowych gier przygodowych, gatunku niezwykle obszernego i sięgającego swoimi korzeniami epoki prostych komputerów ośmiobitowych.

Historia przygodówek

Wiadomości

Piraci z Karaibów zamiast Monkey Island, czyli historia nieudanej ekranizacji growej

Piraci z Karaibów zamiast Monkey Island, czyli historia nieudanej ekranizacji growej

Burzliwa jest historia niedoszłej produkcji ekranizacji filmowej Monkey Island, ale przynajmniej w końcu ją poznaliśmy. Zaangażowany w proces twórczy był nawet Steven Spielberg, ale i tak wszystko poszło w piach i powstali Piraci z Karaibów.

filmy i seriale

Karol Laska

24 lutego 2021

Piraci z Karaibów zamiast Monkey Island, czyli historia nieudanej ekranizacji growej
Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny

Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny

Pod koniec miesiąca firma Limited Run Games wyda pudełkową kolekcję pięciu odsłon cyklu Monkey Island, w zestawie z wieloma gadżetami dla fanów serii.

gry

Adrian Werner

20 października 2020

Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny
Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny

Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny

Pod koniec miesiąca firma Limited Run Games wyda pudełkową kolekcję pięciu odsłon cyklu Monkey Island, w zestawie z wieloma gadżetami dla fanów serii.

gry

Adrian Werner

20 października 2020

Kolekcjonerskie Monkey Island za 600 zł - seria świętuje 30. urodziny

"Disney, zadzwońcie do mnie" - Ron Gilbert zrobiłby nowe Monkey Island

"Wszystkiego najlepszego, Monkey Island" - takim zdaniem wita nas wpis na blogu twórcy popularnej serii, której pierwsza część ukazała się w 1990 roku. Zdaniem Rona Gilberta, The Secret of Monkey Island w tym miesiącu "może obchodzić" swoje 25. urodziny.

gry

Bartłomiej Plewnia

4 września 2015

"Disney, zadzwońcie do mnie" - Ron Gilbert zrobiłby nowe Monkey Island

Double Fine myśli o przygodówce 2D z ręcznie rysowanymi tłami

Przygodówka studia Double Fine, którą finansują fani najprawdopodobniej wróci do dwuwymiarowych, klasycznych korzeni gatunku. Tego przynajmniej chcieliby Tim Schafer i Ron Gilbert, czyli znani pracownicy dewelopera i współtwórcy Monkey Island.

gry

Szymon Liebert

26 lutego 2012

Double Fine myśli o przygodówce 2D z ręcznie rysowanymi tłami

Wieści ze świata (Tim Schafer, Xbox 360, Japonia) 4/10/10

„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o sprzedaży konsol w Japonii, specjalnej nagrodzie dla Tim Schafera, a także potencjalnej obniżce ceny Xboksa 360. Zapraszamy do lektury.

gry

Piotr Doroń

4 października 2010

Wieści ze świata (Tim Schafer, Xbox 360, Japonia) 4/10/10

Twórcy Monkey Island znowu razem

Tim Schafer oraz Ron Gilbert to projektanci, których cenimy nie tylko za niecodzienne poczucie humoru. Gracze kojarzą ich bowiem przede wszystkim z prac nad doskonałą, przygodową serią Monkey Island. Istnieje spora szansa, że do grona stworzonych przez nich wspólnie produkcji dołączy wkrótce kolejna, gdyż Gilbert postanowił przyjąć propozycję współpracy zaoferowaną przez szefa Double Fine.

gry

Piotr Doroń

27 września 2010

Twórcy Monkey Island znowu razem

Remake Monkey Island 2 już oficjalnie

Kilka dni temu informowaliśmy o plotkach na temat trwających prac nad odświeżoną wersją kultowej przygodówki Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Możemy już przestać spekulować, LucasArts oficjalnie potwierdził istnienie tego projektu.

gry

Adrian Werner

11 marca 2010

Remake Monkey Island 2 już oficjalnie

Wznowienie drugiej odsłony Monkey Island coraz bliżej

Publikacja wznowienia The Secret of Monkey Island (PC, X360, iPhone – lipiec 2009 roku) okazała się ciekawym i udanym przedsięwzięciem. Nic więc dziwnego, że w Sieci zaczęły się pojawiać plotki na temat możliwości wprowadzenia do sprzedaży remake’u Monkey Island 2: LeChuck's Revenge.

gry

Piotr Doroń

7 marca 2010

Wznowienie drugiej odsłony Monkey Island coraz bliżej

Prawdziwe sekrety kultowej Monkey Island

Na łamach LucasArts Workshop pojawiło się kilka niepublikowanych dialogów i materiałów z przygodówki The Secret of Monkey Island. Udostępnił je niejaki Adam Bormann, który pracował nad wypuszczoną niedawno specjalną edycją produkcji. Grzebiąc w kodzie starego tytułu podczas tworzenia systemu podpowiedzi autor natrafił na wiele notatek, zmian i komentarzy.

gry

Szymon Liebert

11 listopada 2009

Prawdziwe sekrety kultowej Monkey Island

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry The Secret of Monkey Island:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel 486 33 Mhz, 4 MB RAM.

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.9

Ocena Graczy

Średnia z 2407 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

6.0
PC

buddookann

Ekspert

2020.03.07

Ile się to nasłuchałem za dziecka że ta gra ma świetny humor. Ze ma ciekawą fabułę itp. Właśnie ukończyłem i ciesze się że to już koniec. W grze nie zaśmiałem się ani razu. Humor jest na poziomie kiepskiego kabaretu i jest go tyle co kot napłakał. Sama fabuła dość standardowa i mało interesująca. Gra jest prosta i krótka ( zaciąłem się tylko z idiotyczną zagadką by kompas przyciągnął klucz z odległości 5 metrów...)Sama gra wprowadza nas często w błąd : Kanibale mówią nam że "nic od nas nie mogą już przyjąć bo daliśmy im tak wiele". Kłamstwo ! Fabuła nie ruszy jak nie damy im idiotycznej rzeczy ! Swoją drogą w fabule też jest taki bezsens że czasami się można tylko łapać za głowę. Lubie absurdalny kawał ale ta sceny: gdy tracimy kontrole w posiadłości Gubernator, scena z miłością od pierwszego widzenia, scena ślubu są mało śmieszne. Dialogi mało porywcze, i czasem nic nie wnoszą. Gra przyzwoicie zrobiona, ale katowanie ludzi napisami na początku i na końcu ( żaden klawisz nie działa) jest trochę nie w porządku.Gra ogólnie taka sobie. Na raz za 3 złote może i warte ale tylko dla fanów przygotówek.ps. Ta gra nawet nie leży koło serii Indiana Jones

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Przygodowe
2020-03-07
10:57

buddookann Konsul

Ile się to nasłuchałem za dziecka że ta gra ma świetny humor. Ze ma ciekawą fabułę itp. Właśnie ukończyłem i ciesze się że to już koniec. W grze nie zaśmiałem się ani razu. Humor jest na poziomie kiepskiego kabaretu i jest go tyle co kot napłakał. Sama fabuła dość standardowa i mało interesująca. Gra jest prosta i krótka ( zaciąłem się tylko z idiotyczną zagadką by kompas przyciągnął klucz z odległości 5 metrów...)
Sama gra wprowadza nas często w błąd : Kanibale mówią nam że "nic od nas nie mogą już przyjąć bo daliśmy im tak wiele". Kłamstwo ! Fabuła nie ruszy jak nie damy im idiotycznej rzeczy ! Swoją drogą w fabule też jest taki bezsens że czasami się można tylko łapać za głowę. Lubie absurdalny kawał ale ta sceny: gdy tracimy kontrole w posiadłości Gubernator, scena z miłością od pierwszego widzenia, scena ślubu są mało śmieszne. Dialogi mało porywcze, i czasem nic nie wnoszą. Gra przyzwoicie zrobiona, ale katowanie ludzi napisami na początku i na końcu ( żaden klawisz nie działa) jest trochę nie w porządku.
Gra ogólnie taka sobie. Na raz za 3 złote może i warte ale tylko dla fanów przygotówek.

ps. Ta gra nawet nie leży koło serii Indiana Jones

Komentarz: buddookann
2020-04-26
14:37

Artur_wadowice Legionista

Artur_wadowice

Powyżej, ktoś z komentujących narzekał tutaj na humor. Cóż, nie każdy może go zrozumieć, tak jak nie każdy rozumie Monty Pythona. Mnie osobiście gra śmieszy i bawi, właśnie swoją absurdalnością i groteskowością. By ją w pełni docenić należy znać angielski na naprawdę dobrym poziomie, lubić pirackie, karaibskie klimaty, no i mieć w sobie coś z dziecka :)
Grałem w to jako dzieciuch na Amidze i uczyłem się na tym angielskiego :) Parę lat temu wyszła zremasterowana, ulepszona wersja (The Secret of Monkey Island: Special Edition), w której pikselozę zastąpiła naprawdę bardzo fajna szata graficzna. Warto się zapoznać.

Komentarz: Artur_wadowice
2020-11-12
11:42

Fokcuf Pretorianin

Dla tych co nie znają dobrze angielskiego, to istnieje chyba fanowskie spolszczenie. Gra wiele zyskuje gdy rozumie się co mówią postacie. Jedna z najlepszych przygodówek w jakie grałem.

Komentarz: Fokcuf
2022-06-29
10:43

Wiedźmin Legend

Wiedźmin
😍

The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2, Indiana Jones & Fate of Atlantis to najbardziej kultowe point & click jakie zostały wydane na Amidze :)

Recenzenci wystawiali maksymane noty chwaląc humor, dialogi, interfejs, zagadki, świetne lokacje, klimat piracki, grywalność. Dla graczy Monkey island 1 i 2 urosły do miana kultu. Gry przygodowe weszły na nowy poziom dzięki LucasArts na przełomie lat 80' i 90', którzy rzucili wyzwanie gigantowi Sierra, którzy produkowali najlepsze przygodówki w latach 80'.

Pamiętam, że Secret of Monkey Island zajmował na Amidze 4 dyskietki, ale już Monkey Island 2 i Indiana Jones & Fate of Atlantis aż 11 dyskietek, a King’s Quest VI też dużo, bo 10 dyskietek. Od 1993 roku większość kultowych point & click trafiło tylko na Pc, a ominęło Amigi jak choćby Gabriel Knight 1 i Day of the Tentacle, które widocznie zajmowałyby zbyt dużo dyskietek na Amidze.
Beneath a Steel Sky z 1994 roku wydano na Amidze, ale zamował aż 15 dyskietek :)

Komentarz: Wiedźmin
2024-12-27
12:39

Wiedźmin Legend

Wiedźmin

Postanowiłem trochę więcej napisać o jednej z najlepszych gier przygodowych wszech czasów.
Secret of Monkey Island to wspaniała gra przygodowa z 1990 roku od LucasArts, która została wydana na komputerach Amiga, Atari ST, Pc, Macintosh i konsoli Sega Mega Drive. To kolejna gra point & click amerykańskiego studia, która powstała na ich silniku Scumm przy której pracował legendarny Ron Gilbert. To początek wspaniałej sagi i prawdziwy kamień milowy w historii nie tylko gatunku, ale całego medium. Jedna z najważniejszych gier jakie kiedykolwiek powstały. Jest to w istocie ironiczna piracka przygoda, która stała się jedną z inspiracji dla filmu fabularnego Piraci z karaibów (2003). Uważam, że trzy najlepsze gry przygodowe LucasArts, które pojawiły się na najlepszym komputerze stworzonym do gier 2d Amiga to Secret of Monkey Island, Monkey island 2 i Indiana Jones and The Fate of Atlantis.
Fabuła. Historia młodzieńca Guybrusha Threepwooda, który postanowił zostać potężnym piratem. Wyspa Melle jest gorącym punktem dla piratów na Karaibach. W takim miejscu bójki, pijackie sesje, przechwałki i obelgi są na porządku dziennym. a Guybrush został wyrzucony na brzegi tej stolicy korsarzy. Jednak w życiu prawie nic nie jest za darmo. Aby zostać znanym, przerażającym piratem Guybrush musi stawić czoła trzem próbom, którym poddają go lokalni przywódcy piratów, a mianowicie odnalezienie i pokonanie mistrza miecza, kradzież bożka z rezydencji Gubernatora, znalezienie legendarnego skarbu na wyspie. Gra jest pełna świetnych postaci o różnych osobowościach oraz ma niesamowicie zabawne dialogi. Cyniczna mistrzyni miecza czy natarczywy sprzedawca statków to czubek góry lodowej. Zainteresowanie miłosne pojawia się w postaci asertywnej i wyszczekanej Elaine Marley. Guybrush początkowo nie potrafi odwzajemnić jej zalotów, ponieważ gdy próbuje zdobyć się na amory to zasycha mu w gardle. Prędzej czy później czarująca Elaine i nasz bohater i tak zostaną parą, ale zanim tak się stanie Gybrush musi uratować Elaine, którą porwał okrutny LeChuck na tajemniczą Małpią Wyspę. Guybrush potrzebuje statku i oczywiście zmotywowanej załogi. Po kilku dniach żeglugi po wodach Karaibów niespodziewanie dopływamy do tajemniczej wyspy. Poza zimnokrwistym LeChuckiem i jego (nie)umarłymi piratami miejsce to zamieszkują kanibale i mnóstwo małp. Ostateczne rozwiązanie całego problemu nieumarłych piratów jest na pokładzie statku widmo LeChucka. W ostatnim rozdziale nasz bohater wraca do Melee, gdzie dochodzi do ostatecznego pojedynku Guybrusha z LeChuckiem. Historia jest interesująca i zawsze szalenie zabawna. Niesamowita piracka przygoda, która na zawsze zostaje z nami.
Gameplay. Wcielamy się w najzabawniejszego protagonistę wszech czasów Guybrusha Threepwooda, który jest komicznie nieudolnym i naiwnym piratem. To ikoniczna postać i duchowy dziadek dla Jacka Sparrowa z Piratów z Karaibów. LeChuck jest z kolei niezapomnianym złoczyńcą, który posłużył jako wzór dla stworzenia kapitana Barbossy choć z wyglądu bardziej przypomina go kapitan Davy Jones. Gra jest podzielona na cztery części, a zasadniczo cztery akty historii. Pierwsza część to trzy próby bohatera na wyspie Melee, aby zostać piratem. Druga część to podróż morska. Trzecia część to przygody na Małpiej Wyspie. Czwarta część powrót na Melee. Zgodnie z tradycją Lucasarts fabuła jest wciągająca, postacie interesujące i zapadające w pamięć, dialogi iskrzą humorem i inteligencją, a łamigłówki są intrygujące. W grze zasadniczo nie można zginąć poza jednym miejscem pod wodą, ale tylko jeśli będziemy tam przebywać aż 10 minut, bo Guybrush na tyle potrafić wstrzymać oddech. Najlepsze są pojedynki na miecze w których Guybrush wymienia barwne obelgi ze swoimi przeciwnikami i odnosi sukces lub porażkę w zależności od siły dowcipu jego ripost. Czasami ostry język może wyrządzić o wiele więcej szkód niż najostrzejsze ostrze. Jeden z najzabawniejszych i najbardziej oryginalnych pomysłów na rozgrywkę jakie kiedykolwiek widziałem w grze video. Za sukcesem tej gry stoi między innymi to, że wymaga prawdziwego zaangażowania w każdy aspekt gry. Poprzez interakcję z wieloma elementami krajobrazu oraz zaangażowanie w fabułę i postacie jesteśmy całkowicie wciągnięci w wir akcji i przygody. Dokładne i przemyślane pisanie dialogów dostarcza żartów na każdym kroku. Humor w tej grze jest po prostu niesamowity i jest zbliżony poziomem do stylu grupy Monty Python. To szczególne poczucie humoru sprawia, że Guybrush jest jednym z najbardziej sympatycznych bohaterów w historii gier komputerowych. Rozwala system też to, że LucasArts w tej grze naśmiewa się ze stylu gier Sierra nawiązując do częstego uśmiercania naszej postaci na różne sposoby. Jest taki komiczny moment na Małpiej Wyspie, który mocno do tego nawiązuje. Na samym początku lat 90' gra była ogromnym hitem na komputerach Pc i Amiga. Pozycja kultowa na Amidze i Pc Dos. Przechodziłem wielokrotnie jedynkę i dwójkę. Sądzę, że najlepsze gry z pirackim klimatem to Sid Meier’s Pirates! (1987), Secret of Monkey island (1990), Monkey Island 2 (1991), Curse of Monkey Island (1997). Tylko te z czystym sumieniem mógłbym ocenić na maksymalną notę.
Grafika i udźwiękowienie. Gra wykorzystuje techniki filmowe, aby wzmacniać nasze wrażenia prawdziwej przygody. Wizualnie gra prezentuje się jak kolorowy komiks o piratach. Taki styl graficzny wzmacnia komediowy klimat. Świetne wrażenie robią egzotyczne miejsca jak głęboki kanion, nasłoneczniona dolina z tamą, ładna platforma widokowa, fort Toothrota i wioska kanibali. Jednak najbardziej fascynującą atrakcją jest bez wątpienia lokacja z gigantyczną kamienną głową małpy, która jawi się jako przejście prosto do piekła. Świetnie narysowane scenerie. Klasyczna ścieżka dźwiękowa autorstwa Michaela Landa jest z pewnością jedną z najbardziej rozpoznawalnych w świecie gier. Nawet przy ograniczonej technologii tamtych czasów rekompensuje potężnymi rytmami perkusyjnymi. Wesja CD ma więcej piosenek w rytmach karaibskich od wersji dyskietkowych Pc i Amiga.
Podsumowanie. Bez wątpienia „The Secret of Monkey Island” Rona Gilberta należy do ścisłej elity w gatunku przygodowym. To absolutny klasyk. Kamień milowy i z pewnością jedna z najlepszych gier na silniku SCUMM. Klasyka, która dobrze przeciwstawiła się prądom czasu oraz ma znakomite sequele, a zwłaszcza błyszczą dwójka, trójka i szóstka, które również powstały w technice 2d w przeciwieństwioe do czwórki i piątki, które są w środowisku 3d. Gra doczekała się remake'u w postaci Special Edition wydanego w 2009 roku, gdzie wszystkie dialogi są w pełni udźwiękowione. Większe wrażenie oczywiście zrobiła oryginalna wersja. W końcu oryginał to genialna, wysokobudżetowa gra przygodowa ze statusem 10/10, która powstała w złotym okresie dla gatunku i którą zachwycali się na maksa gracze i recenzenci, a remake to gra niskobudżetowa na swoje czasy, która powstała w czasach, gdy przygodówki point & click nie budziły już dużego zainteresowania u masowego odbiorcy jak w latach 80' i 90', a do tego to tylko kopia znanej gry na 20-lecie więc nic nowego, a jedynie odgrzewany kotlet. Obie wersje mają fanowskie spolszczenia co może przydać się zwłaszcza osobom znającym nieco słabiej angielski, a zwłaszcza do wyłapania znaczenia większości żartów i płynniejszego poradzenia sobie w walkach szermieczych na przezabawne marynarskie obelgi. Sequel Monkey Island 2 (1991) wydany rok później jest również oszałamiającym osiągnięciem, bo jest jeszcze bardziej zabawną przygodą oraz zawierającym jeszcze bardziej zwariowane łamigłówki i szalone zwroty akcji. Dwójka to prawdopodobnie najbardziej zabawna gra komputerowa jaka kiedykolwiek powstała. Trójka Curse of Monkey Island (1997) jest również bardzo udana i co ciekawe potrafi nawet zachwycać po dziś dzień oprawą graficzną ze względu na swój kolorowy styl graficzny z świetną komiksową kreską. Najmniej z serii lubię czwórkę Escape from Monkey Island (2000), bo powstała w czasach boomu na 3d, a przez to prezentuje się wizualnie moim zdaniem gorzej niż pierwsze trzy części w 2d, sterowanie ma mniej wygodne i jest zasadniczo mniej porywająca i dopracowana. Piątka Tales of Monkey Island (2009) od Telltale, która również jest w 3d ma dziwny styl wizualny, który mnie odstrasza, a sama gra jest zbyt długa i rozwleczona, a przez to wkrada się nuda. Szóstka Return to Monkey Island (2022) to udany powrót serii do 2d z rąk Rona Gilberta. Gra jest bezpośrednim sequelem pierwszych dwóch części przy których pracował wcześniej Ron Gilbert. Wizualnie mniej mi podoba się niż pierwsze trzy części czy odświeżone wersje jedynki i dwójki, ale sama gra jest całkiem dobra i szkoda, że taki sequel nie wyszedł od razu po dwójce w 1992 roku, a dopiero 30 lat później, gdzie nie zwojuje już świata. Bardziej mi podoba się od czwórki i piątki. Ze stylu pierwszych części Monkey Island z lat 90' kopiowali garściami twórcy serii Deponia 2012-2016. Widać to najbardziej po głównej postaci, która ma dość podobny wygląd i również jest zasadniczo fajtłapą, jego równie osobliwej relacji z pewną niewiastą oraz porównywalnie zwariowanym humorze. Ale to taka gorsza kopia słynnej serii LucasArts.
https://www.youtube.com/watch?v=vZ8FBpIsmv0&ab_channel=NintendoComplete

Komentarz: Wiedźmin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl