Wyszukiwarka gier
Darkwood

Darkwood

PCPlayStationXboxNintendo
po premierze

Data wydania: 17 sierpnia 2017

Akcji, Survival horror, Postapokalipsa, Horror, 2D, Survival, Polskie, Top-down, Indie, Crafting, Singleplayer

Survival horror z akcją prezentowaną z perspektywy lotu ptaka (top-down). Darkwood jest pierwszym komercyjnym projektem polskiego studia Acid Wizard. Zabawa toczy się w proceduralnie generowanym, otwartym świecie. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który usiłuje przetrwać i nie stracić zdrowych zmysłów w konfrontacji z nadnaturalnymi bytami zamieszkującymi tytułowy mroczny las.

7.2

GRYOnline

7.7

Gracze

9.5

Steam

7.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Darkwood to survival horror, w którym akcja ukazana jest z perspektywy lotu ptaka. Jest to pierwsza komercyjna produkcja polskiego studia Acid Wizard.

Rozgrywka podzielona została na dwa etapy. W ciągu nocy musimy bronić nasz dom przed siłami ciemności. Natomiast w trakcie dnia udajemy się eksplorować pobliski las w poszukiwaniu surowców i materiałów umożliwiających skuteczne odparcie wrogów po zmroku. Kontakty z nadludzkimi istotami nie pozostają bez wpływu na psychikę bohatera. Z czasem zaczyna on pogrążać się w szaleństwie i coraz trudniej jest mu stwierdzić, co jest prawdą, a co jedynie obłąkaną halucynacją.

Darkwood jest survival horrorem rozgrywanym w proceduralnie generowanym świecie o otwartej strukturze. Całość jest bardzo wymagająca, a gracz nigdy nie jest prowadzony za rączkę. Zamiast tego przeżycie nie jest łatwym zadaniem i wymaga zarówno dobrego refleksu, jak i umiejętności szybkiego adaptowania się do zmieniających się warunków. Jeśli zginiemy, wszystkie zapisane stany gry zostają skasowane. Nie znaczy to jednak, że kolejną rozgrywkę rozpoczniemy od zera. Zamiast tego niektóre dokonania z poprzedniej sesji przejdą do kolejnego wcielenia naszego bohatera.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 17 sierpnia 2017

Xbox One

Xbox One 17 maja 2019

PlayStation 4

PlayStation 4 14 maja 2019

PlayStation 5

PlayStation 5 28 października 2022

Nintendo Switch

Nintendo Switch 16 maja 2019

Wczesny dostęp:24 lipca 2014

Producent: Acid Wizard Studio

Wydawca: Acid Wizard Studio

Publicystyka

Opinie

5 października 2025

Pięć dołujących gier z Europy Wschodniej na dobry początek deszczowej i szarej polskiej jesieni

Niektórzy wolą zanurzyć się w jesiennej melancholii, zamiast z nią walczyć. Dla takich osób wybraliśmy pięć ponurych, ale fascynujących gier ze wschodnioeuropejskiego rynku. Idealnie pasują do deszczu, wiatru i szaroburego nieba polskiej jesieni.

Pięć dołujących gier z Europy Wschodniej na dobry początek deszczowej i szarej polskiej jesieni
Pięć dołujących gier z Europy Wschodniej na dobry początek deszczowej i szarej polskiej jesieni
Opinie

24 grudnia 2017

Bez tragedii, bez rewelacji – podsumowanie przeciętnego roku w polskiej branży gier

W ostatnich latach polscy deweloperzy co kilka miesięcy odnotowywali branżowy sukces – aż do teraz. 2017 okazał się nieszczególnie ekscytującym rokiem dla rodzimych gier wideo, choć nie zabrakło w nim ani solidnych produkcji, ani poważnych wpadek.

Bez tragedii, bez rewelacji – podsumowanie przeciętnego roku w polskiej branży gier
Bez tragedii, bez rewelacji – podsumowanie przeciętnego roku w polskiej branży gier
Opinie

1 listopada 2017

Jak straszą Polacy? Ciekawe polskie horrory, które wyszły lub dopiero nadchodzą

Polskie gry to często produkty z najwyższej półki. Dzisiaj sięgnęliśmy po horroru z nad Wisły, wśród których znajdziecie parę perełek do ogarnia lub gorącego wyczekiwania (bo na dwie jeszcze czekamy).

Jak straszą Polacy? Ciekawe polskie horrory, które wyszły lub dopiero nadchodzą
Jak straszą Polacy? Ciekawe polskie horrory, które wyszły lub dopiero nadchodzą
Opinie

27 lipca 2014

Testujemy Darkwood - ilu Polaków trzeba, żeby wyczarować świetny survival horror?

Darkwood to polski survival horror, który zachwycał zwiastunami. Gra niedawno trafiła na Steama we wczesnej wersji, więc postanowiliśmy ją sprawdzić. Okazuje się, że studio Acid Wizard wyczarowało piękną rzecz.

Testujemy Darkwood - ilu Polaków trzeba, żeby wyczarować świetny survival horror?
Testujemy Darkwood - ilu Polaków trzeba, żeby wyczarować świetny survival horror?
Opinie

25 maja 2013

Polska siła! Przegląd gier tworzonych nad Wisłą - część II

W naszym pierwszym przeglądzie gier produkowanych w Polsce zajęliśmy się największymi markami: Wiedźminem czy Dead Island. Nadszedł czas, aby zobaczyć, kto depcze po piętach tym tytułom.

Polska siła! Przegląd gier tworzonych nad Wisłą - część II
Polska siła! Przegląd gier tworzonych nad Wisłą - część II

Wiadomości

Polski Darkwood kosztuje teraz 12,49 zł, właśnie otrzymał ogromnego patcha

Polski Darkwood kosztuje teraz 12,49 zł, właśnie otrzymał ogromnego patcha

Zanim Acid Wizard Studio zniknie z mapy światowego gamedevu, twórcy zdążyli udostępnić graczom obiecaną aktualizację popularnego survival horroru Darkwood.

gry

Kamil Kleszyk

29 grudnia 2023

Polski Darkwood kosztuje teraz 12,49 zł, właśnie otrzymał ogromnego patcha
Polskie Acid Wizard Studio zawiesza działalność: „rodzina jest dla nas priorytetem"

Polskie Acid Wizard Studio zawiesza działalność: „rodzina jest dla nas priorytetem"

Rodzime studio Acid Wizard poinformowało, że po wydaniu najnowszej aktualizacji do survival horroru Darkwood zawiesi działalność.

gry

Kamil Kleszyk

10 sierpnia 2023

Polskie Acid Wizard Studio zawiesza działalność: „rodzina jest dla nas priorytetem"
Ta polska gra może zachwycić milenialsów, to nowe dzieło twórców Darkwood

Ta polska gra może zachwycić milenialsów, to nowe dzieło twórców Darkwood

Polscy twórcy ciepło przyjętego horroru pracują nad nowym tytułem. Będzie to gra sportowa, która może przynieść powiew świeżości.

gry

Adam Adamczyk

25 kwietnia 2023

Ta polska gra może zachwycić milenialsów, to nowe dzieło twórców Darkwood
Darkwood od dziś za darmo w Epic Games Store; Fallout 3 za tydzień [Aktualizacja]

Darkwood od dziś za darmo w Epic Games Store; Fallout 3 za tydzień [Aktualizacja]

Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego na platformie Epic Games Store udostępnione zostaną gry Darkwood oraz ToeJam & Earl: Back in the Groove!. Obie produkcje będzie można odebrać do 20 października.

promocje

Miłosz Szubert

13 października 2022

Darkwood od dziś za darmo w Epic Games Store; Fallout 3 za tydzień [Aktualizacja]
5 gier survival za mniej niż 50 zł wartych zakupu na Steam Summer Sale 2022

5 gier survival za mniej niż 50 zł wartych zakupu na Steam Summer Sale 2022

Steam Summer Sale 2022 trwa. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was przegląd ofert na survivale, za które zapłacicie mniej niż 50 zł.

promocje

Agnieszka Adamus

4 lipca 2022

5 gier survival za mniej niż 50 zł wartych zakupu na Steam Summer Sale 2022

Darkwood – polscy deweloperzy udostępniają grę w serwisie The Pirate Bay

Deweloperzy horroru Darkwood, który tydzień temu opuścił program wczesnego dostępu na Steamie, na skutek ciągłych próśb o klucze dostępu oraz oszustów związanych z ich odsprzedażą, udostępnili swój tytuł także w serwisie The Pirate Bay. „Darmowa” wersja gry została przygotowana z myślą o osobach, których nie stać na jej oficjalną cyfrową kopię.

gry

Michał Kułakowski

26 sierpnia 2017

Darkwood – polscy deweloperzy udostępniają grę w serwisie The Pirate Bay
Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (14-21 sierpnia 2017 r.)

Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (14-21 sierpnia 2017 r.)

Miniony tydzień okazał się bardzo owocny dla polskiego rynku gier. Do sprzedaży trafiła przygodówka Observer i survival horror Darkwood. Poznaliśmy daty premiery symulatora Pure Farming 2018 i gry logicznej Archaica: The Path of Light oraz obejrzeliśmy świeże materiały wideo z projektów Iron Harvest i X-Morph: Defense.

gry

Adrian Werner

21 sierpnia 2017

Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (14-21 sierpnia 2017 r.)

Darkwood wychodzi z Wczesnego Dostępu Steam

Studio Acid Wizard zapowiedziało premierę pełnej wersji gry Darkwood, nietypowego połączenia gry akcji, przygodówki i RPG w atmosferze horroru. Pierwsze dzieło tego niezależnego polskiego zespołu wyjdzie z Wczesnego Dostępu Steam 17 sierpnia.

gry

Jakub Błażewicz

20 lipca 2017

Darkwood wychodzi z Wczesnego Dostępu Steam

Darkwood debiutuje we wczesnej wersji na Steamie. Rozdajemy 5 kluczy do gry [konkurs zakończony]

Wczoraj miała miejsce premiera wczesnej wersji Darkwood - niezależnego survival horroru autorstwa polskiego studia Acid Wizard. Tytuł jest dostępny w serwisie Steam, a my mamy do rozdania pięć kluczy uprawniających do pobrania gry.

gry

Marcin Skierski

25 lipca 2014

Darkwood debiutuje we wczesnej wersji na Steamie. Rozdajemy 5 kluczy do gry [konkurs zakończony]

Darkwood - polski horror ukaże się 24 lipca w Steam Early Access. Obejrzyj nowy zwiastun

Darkwood, ciekawie zapowiadający się survival horror od polskiego studia Acid Wizard, ukaże się w ramach Steam Early Access 24 lipca - poinformował deweloper. Przy okazji opublikowano nowy interaktywny zwiastun z rozgrywką.

gry

Kamil Zwijacz

18 lipca 2014

Darkwood - polski horror ukaże się 24 lipca w Steam Early Access. Obejrzyj nowy zwiastun

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Darkwood.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Darkwood:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo 2.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT lub lepsza, 6 GB HDD, Windows Vista.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 3 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows 10 64-bit.

Oceny gry

Średnie Oceny:

7.2

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
7.7

Ocena Graczy

Średnia z 297 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.5

Ocena STEAM

"Przytłaczająco pozytywne"

Średnia z 20044 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
7.7

Ocena OpenCritic

Gra jest zrecenzowana przez 44 Krytyków OpenCritic.

Ocena Opencritic
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

5.0
ArtystaPisarz
PC

ArtystaPisarz

Ekspert

2022.11.27

Zmaganie się z tytułami pokroju "Darkwooda" - z grami wymagającymi, żmudnymi często w rozgrywce - zawsze koniec końców prowadzi mnie do dogłębnych, rozrywających od środka rozterek filozoficznych. Przychodzi mi w nich zazwyczaj (choć nie zawsze) taki moment, w którym staję przed ścianą i nie mam zielonego pojęcia, jakim cudem mógłbym iść dalej, a ściana bezlitośnie raz po raz dźga mnie nożem i wymaga dalszych poświęceń. W tym przypadku doszło do takiej sytuacji po dwudziestu godzinach gry, gdy na dobre osiadłem w Starej Kniei.Te wcześniejsze dwadzieścia godzin było przeważnie bardzo dobrym doświadczeniem (zwróćcie uwagę, że nie napisałem "przyjemnym"). Z horrorami wciąż średnio się lubię, ale ten mnie od razu wciągnął swoją atmosferą. Wyrazisty posmak słowiańskiego Weird East, potęgowany tylko przez dobitnie polskie wątki naprawdę, naprawdę robi tu robotę. Aspekt narracyjny gry nie zawodzi, tyle że... No dobrze, postawmy sprawę jasno. W pewnym momencie gra zamyka dalszy rozwój historii za mozolnym grindem surowców i krążeniem po omacku po świecie który jest bardzo, bardzo niegościnny.Nie będę ukrywał: nie lubię, gdy w grach narracja jest aktywnie i agresywnie blokowana przez żmudną rozgrywkę. Jest to mocna teza, ale rozłóżmy ją na czynniki pierwsze. Zacznę od tego, że tym, co ja osobiście najbardziej w grach lubię, jest narracja, lore, "theming" czy też "falvour". Oczywiście, to nie jest jedyne co sobie cenię, bo wtedy mógłbym się ograniczyć do samych filmów i książek. Uważam, że rozgrywka też jest świetna, a najlepsza jest wtedy, gdy aktywnie współpracuje z narracją w kreowaniu świata, który jest i immersyjny, i interaktywny. Oczywiście zważywszy na to, że nie jestem ani mistrzem zręczności, ani ekspertem od rozwiązywania zagadek, najbardziej lubię, gdy gra wymaga ode mnie akurat tyle, ile jestem w stanie z siebie wykrzesać przed komputerem. Dla każdego będzie to inny poziom, ja np. odpadam już przy co poważniejszych bossach w soulslike'ach. Rozgrywka obok narracji też jest spoko, a czasem nawet może być zamiast niej, wtedy jednak nie może być moim zdaniem żmudna.Rozważmy dwa przykłady gier - "Genshin Impact" i "Pathologic". W "Genshinie" czasem główne misje fabularne zablokowane są za poziomem rozwoju bohatera itp. Wtedy trzeba sięgnąć po wątki poboczne, zwłaszcza te mające więcej rozgrywki niż narracji. Ale rozgrywka w "Genshinie" jest przyjemna - nie ma zbyt wysokiego poziomu trudności a sprawia dużo frajdy, np. w walce. Zupełnie inaczej jest w "Pathologic" - rozgrywka jest bardzo żmudna i bolesna, zupełnie jak w "Darkwood". Tym jednak, co ją ratuje przed skatowaniem takiego gracza jak ja na śmierć jest to, że w tej grze narracyjnie cały czas coś się dzieje. Gracz jest w nieustannym stanie przechodzenia od jednego momentu narracyjnego do drugiego. Żmudna rozgrywka jest tym samym stałym zmaganiem się o tę narrację, a nie grindem z obietnicą, że za parę dobrych godzin coś się wreszcie wydarzy.No więc "Darkwood" staje się w pewnym momencie taką właśnie trzecią opcją. Survival w tej grze jest niezwykle żmudny, zbieranie surowców i zarządzanie ekwipunkiem mozolne, a na dodatek towarzyszy temu wszystkiemu ciągły stres, bo to przecież ma być horror. I w tym momencie, gdy frustracja i nieustanne powielanie tych samych czynności zastępuje aktywny udział w świecie przedstawionym, nawet tym najokropniejszym, ja wysiadam.Zrezygnowałem z "Darkwooda" po ok. dwudziestu godzinach, w Starej Kniei, gdzie po każdej śmierci budzę się z tą samą intencją - dotrzeć do budynku z psami na północy mapy. Ile razy bym nie próbował, tyle razy zabija mnie jakaś cholera albo po drodze, albo w samym budynku. A jeszcze co jakiś czas przychodzi noc i ją też trzeba przeżyć, nie wychodząc z domu. I tu ktoś bardziej zaparty ode mnie powiedziałby "Przecież sprawa jest prosta. Musisz się cofnąć, zebrać więcej zasobów, zrobić sobie lepszą broń, zrobić git gud w walce i progres będzie leżał przed tobą otworem". I zapewne tak jest, ale najzwyczajniej w świecie nie chce mi się tego robić, jeśli wiem, że nie będzie się to wiązało z ciekawymi interakcjami ze światem i fabułą. Odmawiam syzyfowej dłubaniny dla samej dłubaniny. Nie przynosi mi ona satysfakcji z rozgrywki, pójdę szukać jej gdzieś indziej. Nie będę po raz dwusetny walczył z tym samym cholernym bossem w nadziei, że tym razem coś się zmieni.Nie robię tego jednak, wierzcie mi, z lekkim sercem. Część mnie chciałaby git gud i grać w to dalej, i zobaczyć o własnych siłach zakończenie. Byłbym dumny, gdybym mógł tu napisać, że przeszedłem tę grę. I dlatego rodzi się we mnie tak wiele pytań: czy to, że grałem w "Darkwooda", ale go nie przeszedłem czyni ze mnie słabego gracza? Czy jako słaby gracz jestem impostorem, gdy rozmawiam o grach jako genialnym medium, gdy się nimi pasjonuję i badam je w mojej pracy naukowej? Czy słaby gracz ma prawo być i uważać się za rdzennego, dobrze zorientowanego gracza? Czy czas, który spędziłem przy "Darkwoodzie" nie będzie stracony, jeśli okaże się, że tej gry nie przejdę? Czy jeżeli przestanę grać w tę grę to nie wyrobię sobie aby nawyku rezygnowania z gier i w konsekwencji nie przestanę ich w miarę regularnie przechodzić? Czy gracz, który przeszedł 10 gier od A do Z jest lepszym ich znawcą od tego, który zaczął grać w 100, ale nigdy ich nie skończył? Czy sam fakt, że zadaję tego typu pytania nie świadczy o toksycznej merytokracji dominującej w mentalności graczy, której powinienem się wyzbyć? Ale jeżeli ja mam się jej wyzbyć, to czy uzasadnieni są twórcy "Darkwood" w tym, że aktywnie wtłaczają ją w umysł gracza? Czy "Darkwood" można uznać za złą grę, bo promuje niezdrową merytokrację, czy był po prostu dla mnie subiektywnie słabym przeżyciem? Czy aby nie próbuję tutaj uzasadnić mojej frustracji i rozczarowania tą grą, podpisując się po prostu pod szerszy nurt krytyki merytokracji w grach? I jak to świadczy o tych, którym "Darkwood" się autentycznie podobał, którzy przechodzili go wiele razy i na wyższych poziomach trudności? Czemu niektórzy ludzie którzy nie mają dużej wiedzy o teorii gier wideo bardzo lubią "Darkwood" i są w nim świetni, a ja, który na tej teorii zjadłem zęby słabo sobie radzę w tej grze i mi się nie podobała? Czy to jest jednostkowa sytuacja, czy mam na jej podstawie wyciągać dalsze wnioski na temat gier w ogóle? Czy fakt, że nie lubię tej gry nie zbliża mnie do zwolenników teorii, że gry są tylko po to, by sprawiać frajdę i rozrywkę, nawet mimo tego, że się tej teorii deklaratywnie z całych sił przeciwstawiam? Czy wizja artystyczna twórców na trudną rozgrywkę tej gry powinna być skompromitowana przez moją do niej niechęć? Skoro cenzura z góry jest niedopuszczalna, czy cenzura z dołu w postaci negatywnych ocen ma moralne prawo wywierać wpływ na dalszą sztukę? Jak widzicie, takie rozterki, które są dla mnie naprawdę czymś trudnym, mogą ciągnąć się w nieskończoność. Nie lubię tej sytuacji i nie lubię tego, że "Darkwood" mnie w nią wpędziło, nawet jeśli wiem, że nie taka była intencja jego twórców i że tylko część graczy doświadczy tego samego zawodu co ja. Nie mam dobrych odpowiedzi na powyższe pytania, ja się nimi tutaj tylko dzielę. Wiem tyle, że napisanie tego komentarza było dla mnie czymś terapeutycznym. I tyle jest w tym wszystkim dobrego, że w dzisiejszej dobie mam przynajmniej miejsce w Internecie, w którym mogę na spokojnie przepracować moje rozczarowanie tą grą....oczywiście dopóki w komentarzach nie pojawią się nieuprzejme mądrale, które zaczną mi pisać swoje własne komentarze...

8.5
Mateusz Popielak
PC

Mateusz Popielak

GRYOnline.pl Team

2020.06.01

Ocena STEAM

9.5

Przytłaczająco pozytywne (20 044)

[title]

Główne zalety gry

  • Atmosfera i immersja: Wiele osób chwaliło zdolność gry do tworzenia napiętej, immersyjnej atmosfery, która wzmacnia doświadczenie horroru. Projekt dźwięku i wizualizacje znacząco przyczyniają się do tego klimatu.
  • Unikalne mechaniki rozgrywki: Gra oferuje wyjątkowe podejście do survival horroru, kładąc nacisk na eksplorację, zarządzanie zasobami i styl gry "rozwiąż to sam". Gracze docenili wyzwanie oraz potrzebę dostosowania się do różnych sytuacji.
  • Silna fabuła i lore: Recenzenci podkreślili głębokość fabuły i lore, zauważając, że dodaje to do ogólnego doświadczenia. Postacie i wydarzenia są angażujące, a wielu wyraziło chęć ponownego przejścia gry, aby odkryć wszystkie jej sekrety.
  • Wysoka wartość powtórnej gry: Mechaniki gry i wiele zakończeń zachęcają graczy do ponownego odwiedzania i eksplorowania różnych strategii i ścieżek.

Główne wady gry

  • Poziom trudności: Niektórzy gracze uznali grę za zbyt trudną, z ostrą krzywą uczenia się, co może prowadzić do frustracji, szczególnie dla tych, którzy są nowi w tym gatunku.
  • Mechanika walki: Użytkownicy krytykowali system walki wręcz za to, że jest nieporadny i mało responsywny, co odbiera przyjemność z ogólnego doświadczenia gry.
  • Zarządzanie ekwipunkiem: W kilku recenzjach wspomniano, że ograniczony system ekwipunku może być uciążliwy, wymagając od graczy częstego cofania się i zarządzania zasobami, co może zakłócać płynność gry.
  • Problemy z tempem: Niektórzy gracze czuli, że gra może być czasami wolna, szczególnie podczas zbierania zasobów lub czekania na wydarzenia nocne, co może odbierać zjawisko horroru.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Różnorodność wrogów: Niektórzy użytkownicy zauważyli brak różnorodności wrogów, co może sprawić, że spotkania będą wydawać się powtarzalne z upływem czasu.
  • Bardziej rozbudowane zarządzanie zasobami: Gracze wyrazili pragnienie bardziej angażującego systemu, który pozwala na większe gromadzenie zasobów i budowanie bazy, ponieważ obecny system wydaje się minimalny i bardziej ukierunkowany na narrację niż na mechaniki przetrwania.
  • Ulepszone mechaniki walki: Sugestie dotyczące lepszej responsywności walki i mechanik były powszechne, ponieważ gracze czuli, że starcia mogą być frustrujące i odbierać zjawisko horroru.
  • Wskazówki lub samouczki: Niektórzy użytkownicy wspomnieli, że czasami czuli się zagubieni, co wskazuje na potrzebę lepszego wprowadzenia lub wskazówek, które pomogą nowym graczom zrozumieć mechaniki gry i cele.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, Darkwood jest chwalony za swoją atmosferę, unikalną rozgrywkę i opowiadanie historii, ale spotyka się z krytyką za poziom trudności, mechanikę walki i zarządzanie ekwipunkiem.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Ocena OpenCritic

7.7

71% rekomendacji (44)

Opecritic
6 / 10

Wccftech

Nathan Birch

Wccftech
7 / 10

Push Square

Liam Croft

Push Square
8 / 10

TheSixthAxis

TheSixthAxis
4,5 / 5

We Got This Covered

Ethan Willard

We Got This Covered
82 / 100

COGconnected

Anthony Bacchus

COGconnected

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2022-11-27
18:31

ArtystaPisarz Centurion

ArtystaPisarz

Zmaganie się z tytułami pokroju "Darkwooda" - z grami wymagającymi, żmudnymi często w rozgrywce - zawsze koniec końców prowadzi mnie do dogłębnych, rozrywających od środka rozterek filozoficznych. Przychodzi mi w nich zazwyczaj (choć nie zawsze) taki moment, w którym staję przed ścianą i nie mam zielonego pojęcia, jakim cudem mógłbym iść dalej, a ściana bezlitośnie raz po raz dźga mnie nożem i wymaga dalszych poświęceń. W tym przypadku doszło do takiej sytuacji po dwudziestu godzinach gry, gdy na dobre osiadłem w Starej Kniei.
Te wcześniejsze dwadzieścia godzin było przeważnie bardzo dobrym doświadczeniem (zwróćcie uwagę, że nie napisałem "przyjemnym"). Z horrorami wciąż średnio się lubię, ale ten mnie od razu wciągnął swoją atmosferą. Wyrazisty posmak słowiańskiego Weird East, potęgowany tylko przez dobitnie polskie wątki naprawdę, naprawdę robi tu robotę. Aspekt narracyjny gry nie zawodzi, tyle że... No dobrze, postawmy sprawę jasno. W pewnym momencie gra zamyka dalszy rozwój historii za mozolnym grindem surowców i krążeniem po omacku po świecie który jest bardzo, bardzo niegościnny.
Nie będę ukrywał: nie lubię, gdy w grach narracja jest aktywnie i agresywnie blokowana przez żmudną rozgrywkę. Jest to mocna teza, ale rozłóżmy ją na czynniki pierwsze. Zacznę od tego, że tym, co ja osobiście najbardziej w grach lubię, jest narracja, lore, "theming" czy też "falvour". Oczywiście, to nie jest jedyne co sobie cenię, bo wtedy mógłbym się ograniczyć do samych filmów i książek. Uważam, że rozgrywka też jest świetna, a najlepsza jest wtedy, gdy aktywnie współpracuje z narracją w kreowaniu świata, który jest i immersyjny, i interaktywny. Oczywiście zważywszy na to, że nie jestem ani mistrzem zręczności, ani ekspertem od rozwiązywania zagadek, najbardziej lubię, gdy gra wymaga ode mnie akurat tyle, ile jestem w stanie z siebie wykrzesać przed komputerem. Dla każdego będzie to inny poziom, ja np. odpadam już przy co poważniejszych bossach w soulslike'ach. Rozgrywka obok narracji też jest spoko, a czasem nawet może być zamiast niej, wtedy jednak nie może być moim zdaniem żmudna.
Rozważmy dwa przykłady gier - "Genshin Impact" i "Pathologic". W "Genshinie" czasem główne misje fabularne zablokowane są za poziomem rozwoju bohatera itp. Wtedy trzeba sięgnąć po wątki poboczne, zwłaszcza te mające więcej rozgrywki niż narracji. Ale rozgrywka w "Genshinie" jest przyjemna - nie ma zbyt wysokiego poziomu trudności a sprawia dużo frajdy, np. w walce. Zupełnie inaczej jest w "Pathologic" - rozgrywka jest bardzo żmudna i bolesna, zupełnie jak w "Darkwood". Tym jednak, co ją ratuje przed skatowaniem takiego gracza jak ja na śmierć jest to, że w tej grze narracyjnie cały czas coś się dzieje. Gracz jest w nieustannym stanie przechodzenia od jednego momentu narracyjnego do drugiego. Żmudna rozgrywka jest tym samym stałym zmaganiem się o tę narrację, a nie grindem z obietnicą, że za parę dobrych godzin coś się wreszcie wydarzy.
No więc "Darkwood" staje się w pewnym momencie taką właśnie trzecią opcją. Survival w tej grze jest niezwykle żmudny, zbieranie surowców i zarządzanie ekwipunkiem mozolne, a na dodatek towarzyszy temu wszystkiemu ciągły stres, bo to przecież ma być horror. I w tym momencie, gdy frustracja i nieustanne powielanie tych samych czynności zastępuje aktywny udział w świecie przedstawionym, nawet tym najokropniejszym, ja wysiadam.
Zrezygnowałem z "Darkwooda" po ok. dwudziestu godzinach, w Starej Kniei, gdzie po każdej śmierci budzę się z tą samą intencją - dotrzeć do budynku z psami na północy mapy. Ile razy bym nie próbował, tyle razy zabija mnie jakaś cholera albo po drodze, albo w samym budynku. A jeszcze co jakiś czas przychodzi noc i ją też trzeba przeżyć, nie wychodząc z domu. I tu ktoś bardziej zaparty ode mnie powiedziałby "Przecież sprawa jest prosta. Musisz się cofnąć, zebrać więcej zasobów, zrobić sobie lepszą broń, zrobić git gud w walce i progres będzie leżał przed tobą otworem". I zapewne tak jest, ale najzwyczajniej w świecie nie chce mi się tego robić, jeśli wiem, że nie będzie się to wiązało z ciekawymi interakcjami ze światem i fabułą. Odmawiam syzyfowej dłubaniny dla samej dłubaniny. Nie przynosi mi ona satysfakcji z rozgrywki, pójdę szukać jej gdzieś indziej. Nie będę po raz dwusetny walczył z tym samym cholernym bossem w nadziei, że tym razem coś się zmieni.
Nie robię tego jednak, wierzcie mi, z lekkim sercem. Część mnie chciałaby git gud i grać w to dalej, i zobaczyć o własnych siłach zakończenie. Byłbym dumny, gdybym mógł tu napisać, że przeszedłem tę grę. I dlatego rodzi się we mnie tak wiele pytań: czy to, że grałem w "Darkwooda", ale go nie przeszedłem czyni ze mnie słabego gracza? Czy jako słaby gracz jestem impostorem, gdy rozmawiam o grach jako genialnym medium, gdy się nimi pasjonuję i badam je w mojej pracy naukowej? Czy słaby gracz ma prawo być i uważać się za rdzennego, dobrze zorientowanego gracza? Czy czas, który spędziłem przy "Darkwoodzie" nie będzie stracony, jeśli okaże się, że tej gry nie przejdę? Czy jeżeli przestanę grać w tę grę to nie wyrobię sobie aby nawyku rezygnowania z gier i w konsekwencji nie przestanę ich w miarę regularnie przechodzić? Czy gracz, który przeszedł 10 gier od A do Z jest lepszym ich znawcą od tego, który zaczął grać w 100, ale nigdy ich nie skończył? Czy sam fakt, że zadaję tego typu pytania nie świadczy o toksycznej merytokracji dominującej w mentalności graczy, której powinienem się wyzbyć? Ale jeżeli ja mam się jej wyzbyć, to czy uzasadnieni są twórcy "Darkwood" w tym, że aktywnie wtłaczają ją w umysł gracza? Czy "Darkwood" można uznać za złą grę, bo promuje niezdrową merytokrację, czy był po prostu dla mnie subiektywnie słabym przeżyciem? Czy aby nie próbuję tutaj uzasadnić mojej frustracji i rozczarowania tą grą, podpisując się po prostu pod szerszy nurt krytyki merytokracji w grach? I jak to świadczy o tych, którym "Darkwood" się autentycznie podobał, którzy przechodzili go wiele razy i na wyższych poziomach trudności? Czemu niektórzy ludzie którzy nie mają dużej wiedzy o teorii gier wideo bardzo lubią "Darkwood" i są w nim świetni, a ja, który na tej teorii zjadłem zęby słabo sobie radzę w tej grze i mi się nie podobała? Czy to jest jednostkowa sytuacja, czy mam na jej podstawie wyciągać dalsze wnioski na temat gier w ogóle? Czy fakt, że nie lubię tej gry nie zbliża mnie do zwolenników teorii, że gry są tylko po to, by sprawiać frajdę i rozrywkę, nawet mimo tego, że się tej teorii deklaratywnie z całych sił przeciwstawiam? Czy wizja artystyczna twórców na trudną rozgrywkę tej gry powinna być skompromitowana przez moją do niej niechęć? Skoro cenzura z góry jest niedopuszczalna, czy cenzura z dołu w postaci negatywnych ocen ma moralne prawo wywierać wpływ na dalszą sztukę?
Jak widzicie, takie rozterki, które są dla mnie naprawdę czymś trudnym, mogą ciągnąć się w nieskończoność. Nie lubię tej sytuacji i nie lubię tego, że "Darkwood" mnie w nią wpędziło, nawet jeśli wiem, że nie taka była intencja jego twórców i że tylko część graczy doświadczy tego samego zawodu co ja. Nie mam dobrych odpowiedzi na powyższe pytania, ja się nimi tutaj tylko dzielę. Wiem tyle, że napisanie tego komentarza było dla mnie czymś terapeutycznym. I tyle jest w tym wszystkim dobrego, że w dzisiejszej dobie mam przynajmniej miejsce w Internecie, w którym mogę na spokojnie przepracować moje rozczarowanie tą grą.
...oczywiście dopóki w komentarzach nie pojawią się nieuprzejme mądrale, które zaczną mi pisać swoje własne komentarze...

Komentarz: ArtystaPisarz
2022-12-18
14:07

dude Legionista

Darkwood to dla mnie niezmiennie najlepszy horror, w jaki grałem. Klimat jest po prostu nie do podrobienia, grając w to czuję, jakbym to ja był w centrum wydarzeń. Gra nie ma żadnych jumpscareów, jednak powoduje niewytłumaczalne uczucie niepokoju przez te niepewność. Nasze pole widzenia jest ograniczone, więc nigdy nie wiemy, co nas czeka. To uczucie, gdy wiemy, że musimy szybko wracać do kryjówki, ale dalej chcemy eksplorować. A potem zamykamy się w domu i nasłuchujemy... Wciągająca historia, surrealizm, przerażające postacie, muzyka - wszystko to sprawia, że jest to mój top najlepszych gier, w jakie kiedykolwiek grałem. Polecam to wszystkim, którzy szukają świetnego horroru, który nie polega na jednorazowym wystraszeniu gracza przez tanie chwyty jak jumpscare.

Komentarz: dude
2023-11-01
23:09

blimsien_yankovic Centurion

blimsien_yankovic

Otrzymana za darmo od Epica. Nie wierzyłem że uda mi się ją ukończyć ale jednak dałem radę. Na każda grę znajdzie się sposób tak samo jak w przypadku Darkwood. Tytuł jest specyficzny i do rozgrywki trzeba podchodzić kilka razy i za każdym razem odkrywany coś innego.

Kilka porad dla początkujących, niby oczywiste ale jednak nie.
- przeskakiwanie przez niezabarykadowane okna - pomaga w kilku lokacjach (w samouczku było tylko przeskakiwanie przez płot)
- pochodnią da się walczyć - jednak lepiej unikać walki
- drewniane drzwi da się zniszczyć - metalowych się nie da
- autozapis gry jest po każdorazowym spojrzeniu na piec
- twoje mieszkanie to te które posiada wycieraczkę przed drzwiami
- jeżeli po najechaniu kursora na przedmiot (lub szafkę) nie zmienia się mamy glitcha - trzeba wczytać grę tj. wyjść z gry i rozpocząć w ostatnim zapisanym punkcie (Darkwood ogólnie jest dosyć dobrze dopracowany ale ta sytuacja czasami się pojawia)
- ***uwaga spoiler*** w początkowej lokacji po rozpoczęciu Rozdziału 1 mamy zamkniętą skrzynię na szyfr i jest to sekret. Przedmioty ze skrzyni są mocnym wzmocnieniem. Kod do skrzyni to:

spoiler start

2919

spoiler stop

Gra przyjemna, miło spędziłem z nią czas. Daję dychę. Polecam i pozdrawiam autorów gry. Brawo chłopaki kawał świętej roboty. Darkwood został dostrzeżony za granicą a to już coś.

Komentarz: blimsien_yankovic
2024-12-26
22:16

C.z.a.i.s.z. Chorąży

Fajna gra z ciekawą historią i niesamowitym mrocznym i przygnębiającym klimatem. Eksploracja bardzo ciekawa, ale nie wszystkie mechaniki przypadły mi do gustu z walką na czele. Crafting i "przeżywanie" nocy było na dłuższą metę odrobinę nużące. Ocena 7/10.

Komentarz: C.z.a.i.s.z.
2024-12-26
22:17

Admin Senator

Admin

Darkwood - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl