
Data wydania: 31 października 1996
Lords of the Realm II jest sequelem wydanej w 1994 roku gry strategicznej studia Impressions Games. Akcja ponownie osadzona została w epoce średniowiecza, a gracz wciela się w rolę feudalnego możnowładcy, który po śmierci króla staje do rywalizacji o koronę. Rozgrywka stanowi połączenie elementów strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS).
Gracze
Steam
Dwa lata po ukazaniu się Lords of the Realm brytyjskie studio deweloperskie Impressions Games przygotowało drugą odsłonę serii. Twórcy pozostali wierni zarówno gatunkowi strategii jak i średniowiecznym realiom, wzbogacając swoje dzieło o szereg nowych rozwiązań, w tym chociażby bitwy rozgrywane w czasie rzeczywistym.
Miejscem akcji Lords of the Realm II jest średniowieczna Europa. Władca jednego z królestw niespodziewanie zmarł, a walkę o tron po nim rozpoczęli możnowładcy. Gracz wciela się w rolę jednego z pretendentów do korony. Jego zadanie polega na rozbudowie gospodarczej i militarnej posiadanych włości, a także podboju pozostałych ziem.
Przez większość czasu rozgrywka toczy się w systemie turowym, przy czym jednostką czasu są tu pory roku. Gracz obserwuje akcję z poziomu mapy, na której zaznaczono poszczególne hrabstwa. Każda prowincja posiada ośrodki produkcyjne (najczęściej dwa spośród: kuźnię, tartak, kamieniołom lub kopalnię rud). Zarządzanie podległymi włościami polega przede wszystkim na podejmowaniu decyzji o uprawach i hodowli zwierząt, wydobyciu surowców, ustalaniu wysokości podatków, czy budowie zamków. Jednym z kluczowych czynników rozwoju jest populacja, na którą wpływ mają m.in. racje żywnościowe, ciężka praca, werbunek, podatki, ale także dostępność trunków.
Zaplecze gospodarcze umożliwia produkcję uzbrojenia (miecze, piki, maczugi, łuki, kusze i zbroje) oraz stworzenie wojska. Poszczególne rodzaje jednostek różnią się nie tylko wyglądem, ale także odmiennymi właściwościami na polu walki. Wielkość armii uzależniona jest od ilość dostępnej broni oraz ludności zamieszkującej dane hrabstwo.
Nowością wprowadzoną w Lords of the Realm II są rozrywane w czasie rzeczywistym bitwy z udziałem nawet 1500 jednostek. Gracz może bronić własnych ziem lub spróbować podboju włości przeciwników. Zarówno obrońcy jak i oblegający zamki mogą przy tym korzystać ze średniowiecznych machin wojennych i fortyfikacji.
W porównaniu z pierwszą częścią cyklu wyraźnie wzrosło znaczenie dyplomacji dla przebiegu rozgrywki. Rywale do tronu mogą zostać sprzymierzeńcami gracza nawet wtedy, gdy kieruje nimi komputerowa sztuczna inteligencja. Ich lojalność i zachowanie na polu bitwy uzależnione są od cech charakteru – przykładowo Baron stosuje dobrze przemyślane taktyki i zwykle dochowuje wierności sojusznikom, podczas gdy Hrabina preferuje niewielkie, ale za to złożone z silnych jednostek armie i dążąc do realizacji własnych celów nie cofnie się przed zdradą.
Oprawa audio-wizualna Lords of the Realm II w swoim czasie wyznaczała wzorce dla innych gier z gatunku, co widać zwłaszcza po krótkich acz dopracowanych przerywnikach filmowych. Grafika 2D bazuje na rzucie izometrycznym, w którym przedstawiona jest zarówno mapa ogólna jak i pola bitew. Atmosferę wydarzeń na ekranie dobrze odzwierciedla także ścieżka dźwiękowa – momentami spokojna i sielska, a innym razem dynamiczna.
Autor opisu gry: Aleksander Kaczmarek
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:



3GRY
Cykl osadzonych w średniowieczu gier strategicznych, wykreowany i rozwijany przez brytyjskie studio Impressions Games, znane również z takich produkcji, jak seria Cezar, Faraon czy Zeus: Pan Olimpu.
Popularne pliki do pobrania do gry Lords of the Realm II.
Wymagania sprzętowe gry Lords of the Realm II:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 66MHz, 8MB RAM, 34MB HDD, Windows 95.
Średnie Oceny:
Średnia z 196 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 1505 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
marcinho01 Pretorianin
Grę dodaję do swojej kolekcji, jednakże nie podejmuję się próby jej ocenienia, gdyż swoją oceną mógłbym zrobić jej krzywdę. Grałem w nią za dzieciaka, po Herosach, Disciplesach itd... Już na "dzień dobry" odrzuciła mnie grafiką i topornością, być może nie do końca rozumiałem jej mechanizmy, ale wydaje się mieć potencjał, który warto zgłębić. Muszę do niej wrócić, nieco odświeżyć pamięć i, oby, odkryć jej zalety :D
zanonimizowany736000 Generał
Kiedyś to ukończyłem, ale dziś bym nie umiał nawet w to grać. Nie ma strzałek gdzie iść i co robić. Pamiętam, że głównie hurtowo budowałem łuczników
Arkajf Pretorianin
Znakomita następczyni LOTR I. Nieskomplikowane zarządzanie zasobami stanowi o sile tej gry w zalewie mnóstwa gier w której zarządzało się wszystkim. Tu przesuwasz slidery i chłopi automatycznie stają się robotnikami, kowalami; zarządzasz dwoma rodzajami jedzenia (krowy i ziarno); kupujesz i sprzedajesz zasoby i wyroby u wędrownych kupców; powołujesz armie, budujesz zamki. Przy okazji bitew masz widok i zarządzanie wojskami jak w rts (jeżeli chcesz bo możesz użyć automatycznej walki). Grało mi się świetnie. Ocena: 9.0
zanonimizowany622647 Legend
Hm, gra miała dodatek o nazwie Siege Pack, ale czy ktoś się orientuje czy był wydany w Polsce ?