
Data wydania: 31 stycznia 2013
Wymykająca się próbom ścisłej klasyfikacji gatunkowej gra logiczna z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Antichamber jest dziełem Alexandra Bruce'a i stanowi komercyjne rozwinięcie popularnego moda Hazard: Journey of Life do gry Unreal Tournament 3. Zabawa polega na eksplorowaniu abstrakcyjnych lokacji i rozwiązywaniu łamigłówek. Te ostatnie zaprojektowane zostały w oparciu o współczesną wiedzę na temat funkcjonowania ludzkiego umysłu.
GRYOnline
Gracze
Steam
Antichamber to niezależna psychologiczna gra logiczna, którą praktycznie w całości opracował samotnie Alexander Bruce. Projekt rozpoczął życie jako mod do Unreal Tournament 3 nazwany Hazard: Journey of Life. Po premierze zestawu narzędzi UDK (Unreal Development Ki) autor mógł rozwinąć całość do poziomu pełnowymiarowej komercyjnej produkcji. Gotowy produkt jest znacznie dłuższy, bardziej złożony i lepiej dopracowany niż prototypowa modyfikacja.
Antichamber to projekt, który wymyka się prostym klasyfikacjom. Gra rozgrywana jest z perspektywy pierwszej osoby i polega głównie na eksplorowaniu abstrakcyjnych lokacji oraz rozwiązywaniu zagadek. Całość skonstruowano w oparciu o współczesną wiedzę odnośnie mechanizmów działania ludzkiego umysłu, tak aby kolejne łamigłówki wpływały na emocje gracza oraz jego postrzeganie gry. Autor wykorzystał teorie Iwana Pawłowa dotyczące odruchów warunkowych, jak również reguły kształtowania psychologicznego, a wirtualny świat zapełnił efektami odkształcającymi rzeczywistość oraz niemożliwymi fizycznie obiektami inspirowanymi malarstwem Mauritsa Cornelisa Eschera.
Wszystko to tworzy grę, która na każdym kroku manipuluje graczem, ale jednocześnie regularnie uczy go nowych rzeczy. Dlatego w samouczku komputer może nas zwyczajnie okłamać i doprowadzić do śmierci, a skręcenie cztery razy w prawo wcale nie wróci nas do oryginalnej lokacji. Natomiast fakt, że nie da się przeskoczyć przez rozpadlinę nie oznacza, że nie można jej pokonać idąc tyłem. Antichamber regularnie łamie i wypacza wszystkie konwencje, do jakich przyzwyczaiły nas inne gry. Odruchy jakie wyrobiliśmy sobie przez lata interaktywnej zabawy są tutaj wykorzystywane przeciwko nam samym. Jednocześnie zachęcani jesteśmy do krytycznego myślenia i ciągłych eksperymentów, gdyż odkryta metoda na obejście konkretnej przeszkody rzadko kiedy jest skuteczna w innych wyzwaniach.
Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a sterowanie przypomina typowe FPS-y. W późniejszych fragmentach kampanii dostajemy specjalne urządzenie, które potrafi zmieniać otaczającą nas materię. Co pewien czas natykamy się też na symbole zawierające podpowiedzi pomocne w rozwiązywaniu łamigłówek oraz odkrywaniu reguł działania napotykanych mechanizmów. Jednocześnie nigdy nie warto im w pełni ufać. Cały świat ukazany jest w bardzo abstrakcyjnej formie pełnej białych korytarzy pozbawionych tekstur, które często atakowane są przez pulsujące kolory.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Alexander Bruce
Wydawca: Demruth
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Alexander Bruce, autor Antichamber, nie poszedł na łatwiznę i stworzył coś więcej niż tylko kolejną, pierwszoosobową grę logiczną na modłę Portala, która zdobywa serca krytyków dzięki swojemu domniemanemu artyzmowi. Antichamber to doznanie niezwykle świeże, porywające i intrygujące do samego końca. Misterna konstrukcja myślowa, którą docenią zarówno osoby szukające w grach pierwiastka artyzmu, jak i gracze brzydzący się takimi naleciałościami. Dajcie Waszym mózgom odpocząć od zwykłych strzelanek i dajcie im coś ciekawszego do rozgryzienia. Dajcie im Antichamber.
W siedem tygodni od premiery, nietypowa i wysoko oceniana gra logiczna Antichamber sprzedała się w liczbie ponad 100 tysięcy egzemplarzy. Trzeba to uznać za spory sukces, bo została stworzona praktycznie przez jedną osobę i kosztuje niemało pieniędzy jak na produkcję niezależną.
gry
Marcin Skierski
21 marca 2013 12:35
Wymagania sprzętowe gry Antichamber:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.0 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 1 GB HDD, Windows XP(SP2)/Vista/7, łącze internetowe.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1013 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 17332 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Szymon Liebert
Recenzent GRYOnline.pl
2013.02.03
Antichamber to pierwszoosobowa gra logiczna nowicjusza w branży Aleksa Bruce’a, która wizualnie kojarzy się z Portalem i filmem Cube. Powiedzieć, że debiut wypadł dobrze, to mało – produkcja ta jest fenomenalną porcją rozrywki dla umysłu i wyobraźni.
gutosaw
Ekspert
2016.11.05
+++ Świetnie wykonane abstrakcyjne zagadki ++ Ciekawy, otwarty świat ++ Dobry pomysł na interface ++ Stopniowe odkrywanie mechanik gry + Oryginalna oprawa graficzna - - Nieczytelna mapa świata - - Zgrzyty związane ze zbyt dużą liczbą kostek - Brak wyraźnego celu - Mało dokładna mechanika stawiania kostek
MadtPL
Ekspert
2019.04.04
ereboss
Ekspert
2019.01.07
Maciej Żulpo
GRYOnline.pl Team
2016.03.28
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (17 332)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,