Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2015, 13:40

Wiedźmin 3 kontra Fallout 4 - porównanie elementów RPG dwóch kandydatów do gry roku

Wprawdzie Fallout 4 i Wiedźmin 3 to w gruncie rzeczy dwa zupełnie różne tytuły, ale mają parę cech wspólnych – jak choćby przynależność do gatunku RPG oraz fakt, że obie walczą o tytuł gry roku. Rozbiliśmy je na czynniki pierwsze i porównaliśmy ze sobą.

Spis treści

Stan techniczny po premierze

Gry z otwartym światem mają to do siebie, że nie sposób ustrzec się w nich mniej lub bardziej poważnych problemów technicznych – a zarówno Wiedźmin 3, jak i Fallout 4 są tego wyjątkowo dobrymi przykładami. Oba tytuły w chwili premiery trapiła ogromna wręcz liczba bolączek... ale niechlubną palmę pierwszeństwa w tym względzie dzierży raczej gra Bethesdy.

W postapokaliptycznym RPG-u leży przede wszystkim optymalizacja. Trzymanie domyślnych 30 klatek na sekundę na konsolach pozostaje na ogół niespełnionym marzeniem, na pecetach licznik FPS też skacze w górę i w dół. Na moim sprzęcie (Core i5-4570 3,2 GHz, 8 GB RAM, Radeon R9 270) płynność waha się od 25 do 60 klatek na wybranych przez grę domyślnie ustawieniach ultra, a w dodatku zdarzają się niezrozumiałe spadki do kilku FPS w losowych momentach. Wiedźmin 3 tuż po debiucie nie miał takich problemów – w Białym Sadzie na tej samej konfiguracji osiągał 40-50 klatek na sekundę przy wysokich ustawieniach. I chociaż za optymalizację wersji pecetowej studio CD Projekt Red zasłużyło na brawa, nie uniknęło dość poważnych potknięć w przypadku edycji konsolowych – tutaj też 30 klatek na sekundę było w wielu sytuacjach niedoścignionym ideałem.

Do tego wszystkiego w obu przypadkach w grę wchodzą tony błędów – od mniej lub bardziej zabawnych gliczy po znacznie poważniejsze uchybienia. Wiedźmina 3 trapił na ten przykład błąd, przez który Geralt nie zdobywał punktów doświadczenia za wykonywane zadania. Dodatkowo niejeden nabywca pudełkowego Dzikiego Gonu na PC z premierowego nakładu miał duże trudności z instalacją gry z płyt (spotkało to również niżej podpisanego). Z kolei w Falloucie 4 wielu graczy, którzy spróbowali odwiedzić lokację Monsignor Plaza, zostało zaskoczonych przez nagłe wyłączenie się gry. Odkryto też bug umożliwiający zdobycie poprzez handel amunicją dowolnej liczby kapsli. W przypadku obu tytułów wymieniłem oczywiście tylko wybrane, najbardziej jaskrawe przykłady. Poza tym na porządku dziennym jest (Wiedźmina 3 mimo wielu łatek też nadal to dotyczy) znikanie, lewitowanie czy wtapianie się w tło różnych przedmiotów czy postaci, błędy sztucznej inteligencji itp. itd.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

Otwarty, duży świat, wypełniony ciekawymi lokacjami.
11,8%
Fabuła w wątku głównym i w zadaniach pobocznych.
70,1%
Ogólnie pojęty klimat.
8,4%
System walki.
1,8%
Aktywności dodatkowe.
0,4%
Dobrze napisane dialogi.
1,5%
Zróżnicowani i zapadający w pamięć bohaterowie niezależni.
1,1%
Przemyślany rozwój postaci, oferujący szerokie spektrum umiejętności.
2,8%
Zróżnicowany bestiariusz.
0,6%
Rozbudowane rzemiosło.
0,5%
Oprawa audiowizualna.
0,5%
Wsparcie dla modów.
0,4%
Zobacz inne ankiety