Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2015, 13:40

Wiedźmin 3 kontra Fallout 4 - porównanie elementów RPG dwóch kandydatów do gry roku

Wprawdzie Fallout 4 i Wiedźmin 3 to w gruncie rzeczy dwa zupełnie różne tytuły, ale mają parę cech wspólnych – jak choćby przynależność do gatunku RPG oraz fakt, że obie walczą o tytuł gry roku. Rozbiliśmy je na czynniki pierwsze i porównaliśmy ze sobą.

Spis treści

Przeciwnicy

Skoro już była mowa o systemie walki, przejdźmy od razu do zagadnienia, które bezpośrednio wiąże się ze starciami – rodzajów przeciwników stających na drodze bohaterów. Pod tym względem Wiedźmin 3 zdecydowanie wyprzedza konkurenta. Owszem, Fallout 4 stara się jak może i czyni spore postępy względem poprzedniej części, różnicując przeciwników i wprowadzając takie ich odmiany, do których nie sposób podejść bez specjalnej taktyki. Jednak koniec końców właściwie wszystko sprowadza się do faszerowania antagonistów – a zwłaszcza ich głów – ołowiem... czy też energią z ogniw fuzyjnych albo inną amunicją.

Dzieło studia CD Projekt Red wypada na tym tle znacznie lepiej. Rodzimy deweloper przyłożył się do zadania, projektując bogaty i różnorodny bestiariusz. Ktoś złośliwy mógłby powiedzieć, że istotą każdej walki jest w gruncie rzeczy turlanie się wokół przeciwnika do czasu, aż nadarzy się okazja wyrządzić mu szkodę, ale esencja tkwi właśnie w tym, jak zabrać się do owego wyrządzania różnym monstrom szkody. Mamy tu bowiem stworzenia latające, kamuflujące się, eteryczne, szybkie i wolne, małe i duże, walczące stadnie i w pojedynkę, chronione pancerzem, używające magii itd., itp. Niby wiele z tych cech pasuje też do przeciwników z Fallouta 4, ale to kolosalna różnica, gdy zawsze toczymy walki w bliskim kontakcie, z mieczem w garści, niż gdy domyślnie eliminujemy wrogów z dystansu.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

Otwarty, duży świat, wypełniony ciekawymi lokacjami.
11,8%
Fabuła w wątku głównym i w zadaniach pobocznych.
70,1%
Ogólnie pojęty klimat.
8,4%
System walki.
1,8%
Aktywności dodatkowe.
0,4%
Dobrze napisane dialogi.
1,5%
Zróżnicowani i zapadający w pamięć bohaterowie niezależni.
1,1%
Przemyślany rozwój postaci, oferujący szerokie spektrum umiejętności.
2,8%
Zróżnicowany bestiariusz.
0,6%
Rozbudowane rzemiosło.
0,5%
Oprawa audiowizualna.
0,5%
Wsparcie dla modów.
0,4%
Zobacz inne ankiety